Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik zal dat koesteren.. immers merkt ze dan dat het helemaal niet zo eng is als ze zelf denk
Neem het mee bij de volgende keer dat je haar gaat rijden.
beetje dom om te zeggen, maar ik ben heel ontspannen, eigenaresse juist gespannen.
Citaat:het probleem:De merrie ziet als ze in de bak komt overal spoken, opstappen gaat goed, maar zodra je op de hoefslag wilt rijden... Het lijkt wel of ze heel bang is voor de bakrand, of de bosjes. (buitenbak)
Ik 'druk' haar daar wel doorheen, d.m.v. veel voltes rijden, vergroten en verkleinen.
Na een uur rijden, heb ik haar wel zo ver, dat ze normaal over de hoefslag komt, er is 1 hoek die erg eng is, maar met een los teugeltje heeft ze genoeg vertrouwen in mij.
Wat doet ze precies?
Ze spant haar hele hals en kaak, draait haar achterhand van de hoefslag af, en als ze het echt eng vindt, draait ze snel om, en rent weg. Als ze zich zo spant, heb je ook geen stuur meer van voren. Alleen met been, maar dat is niet voldoende bij haar op zo'n moment.
Mijn merrie was in de periode dat ik haar nog niet zo lang had precies zo! 
LALALA_x schreef:Ik zou haar is loslaten in bak en kijken wat ze dan doet..
Als ze dan niks doet dan stelt ze zich onder het rijden waarschijnlijk gewoon aan...
lailapri schreef:denk aan ademhaling. adem rustig door en naar je buik. het liefst denkbeeldig naar je tenen. Rijdt met zachte ogen, concentreer je dus niet strak op een dinge maar heb een ruim maar oplettend (dus niet slaperig of starend) blikveld. Zie wat er om je heen gebeurt maar ontspan daar dus in. zodra jij daar dingen gaat kijken span je onbewust en tja....

EngeltjeS schreef:lailapri schreef:denk aan ademhaling. adem rustig door en naar je buik. het liefst denkbeeldig naar je tenen. Rijdt met zachte ogen, concentreer je dus niet strak op een dinge maar heb een ruim maar oplettend (dus niet slaperig of starend) blikveld. Zie wat er om je heen gebeurt maar ontspan daar dus in. zodra jij daar dingen gaat kijken span je onbewust en tja....
ik ben heel ontspannen, adem altijd goed in en uit, op een rustig tempo.
ook kalmeer ik haar met mijn stem. Ik ben ook totaal niet bang voor de bak, kijk vrolijk om me heen. Het zit hem echt in het paard
EngeltjeS schreef:Het ligt aan het paardbeetje dom om te zeggen, maar ik ben heel ontspannen, eigenaresse juist gespannen.
maar ik heb wel het idee dat ze bij mij veel ontspanner loopt als bij de eigenaresse. Ook bij haar doet het paard zo, misschien bij haar nog erger omdat zij ook erg gespannen rijd.