Paard is erg snel afgeleid en buigt slecht links

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Paard is erg snel afgeleid en buigt slecht links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 14:04

Hallo allemaal,

Ik ben een paar jaar uit de paarden geweest en heb sinds een tijdje weer een verzorg/bijrijdpaard waar ik erg blij mee ben. Ik rijd alleen buiten omdat er geen bak is. Meestal naar het bos of strand. Dit gaat wel goed, alleen ga ik ook weleens met haar naar een groot veld in de buurt waar ik dan wat oefeningen met haar doe. Nu merk ik echt dat ze ontzettend slecht buigt linksom. Rechtsom doet ze dit wel. Hierom wil ik graag meer oefeningen doen zoals volte's, wendingen etc. Het probleem is alleen dat ze ook ontzettend snel is afgeleid en dan haar hoofd optilt en gaat kijken naar andere dingen (bv wandelaars die langslopen, een hond of een auto). Dit heeft ze ook met buitenritten naar het bos en strand, maar dan stoort het minder. Soms lijkt het alsof ze dan mijn hulpen gewoon niet meer merkt... ze is ook sterk. Hierdoor lukken de oefeningen ook niet goed en word ik ook wat onzeker. Doe ik het wel goed etc gaat er dan door mijn hoofd. Ik maak mijn binnenbeen (links) lang, vraag een beetje stelling met links door mijn linkerteugel een klein beetje van de hals af te houden en een kleine kneepjes als dit niet genoeg is. Ondertussen houd ik met rechterteugel en been ook contact. Soms druk ik mijn linkerbeen wat aan omdat ze anders naar binnen valt. Doe ik dit goed? Heeft iemand misschien tips voor me?

Zazoe_

Berichten: 267
Geregistreerd: 04-09-10
Woonplaats: West-Vlaanderen

Re: Paard is erg snel afgeleid en buigt slecht links

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:37

Ik volg even met je mee. Ik heb ook een pony die het linksom heel wat lastiger heeft, met name de linkergalop vooral. Ook het snel afgeleid zijn herken ik bij mijn mannetje. Als oplossing laat ik, wanneer hij even niet bij de les lijkt te zijn, hem kleine voltjes, snelle wendingen, etc etc doen. Hem dus echt nog eens extra aan het werk zetten. Echter maken we zoals jou ook veel buitenritten en gaan we vaak in het bos oefenen. Daar lopen ook veel wandelaars en honden. Hij mag dan even kijken, dat laat ik meestal wel toe, maar wel in de mate dat hij er toch zijn koppie bij houdt. Wanneer hij iets gezien heeft dan vraag ik hem wel snel terug bij de les. Wanneer we niet dressuurmatig aan het boshobbelen zijn dan mag hij van mij rondkijken wat hij wil. Dat hoort bij een ontspannen ritje vind ik, teugeltje los en gaan!

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 18:12

Zazoe_ schreef:
Ik volg even met je mee. Ik heb ook een pony die het linksom heel wat lastiger heeft, met name de linkergalop vooral. Ook het snel afgeleid zijn herken ik bij mijn mannetje. Als oplossing laat ik, wanneer hij even niet bij de les lijkt te zijn, hem kleine voltjes, snelle wendingen, etc etc doen. Hem dus echt nog eens extra aan het werk zetten. Echter maken we zoals jou ook veel buitenritten en gaan we vaak in het bos oefenen. Daar lopen ook veel wandelaars en honden. Hij mag dan even kijken, dat laat ik meestal wel toe, maar wel in de mate dat hij er toch zijn koppie bij houdt. Wanneer hij iets gezien heeft dan vraag ik hem wel snel terug bij de les. Wanneer we niet dressuurmatig aan het boshobbelen zijn dan mag hij van mij rondkijken wat hij wil. Dat hoort bij een ontspannen ritje vind ik, teugeltje los en gaan!


Gelukkig ben ik niet de enige met dit probleem. Ja het is erg lastig. Soms ook als ik haar wil afleiden lukt het niet, dan blijft ze gewoon met haar hoofd omhoog die kant op kijken.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:34

Hier het zelfde probleem. Ik moet dan van mijn instructrice mijn paard op een kleine volte zetten net zo lang tot de oren weer op mij gericht zijn. Soms zijn dat 2 rondjes maar soms ook 10. En als ze een paar meter verder weer niet op mij gericht is weer herhalen. Is soms best frustrerend omdat je soms alleen maar kleine voltes aan het rijden bent, maar worden ze wel gelijk lekker soepel van, en komen gelijk goed aan je binnenbeen en buiten teugel. Dus zet je ze idd even harder aan het werk, maar na een tijdje krijgen ze het wel door dat door het niet opletten ze alleen maar harder moeten werken.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Paard is erg snel afgeleid en buigt slecht links

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:49

Hoe gewend is je bijrijpaard het om dressuuroefeningen te rijden? Hoe goed kent je paard het veld?
Op zich vind ik het niet zo vreemd dat je paard 'afgeleid' is door wandelaars, auto's, honden... Een paard heeft een ander zicht dan wij en let heel goed op beweging.
Leer het paard op jouw vertrouwen en zet hem aan het werk zodat hij minder op vanalles gaat letten.
Je manier om een volte te rijden is in principe ok, niet te onzeker over zijn.
Ik kan me voorstellen dat je onzeker wordt doordat de oefeningen niet goed lukken, alleen een paard is natuurlijk geen robot, maar een levend wezen. Zoveel factoren hebben invloed op of je paard de oefening doet zoals jij dat voor ogen hebt of niet. En als hij zo'n oefeningen niet gewend is, is het al helemaal niet vreemd.
Neem jullie tijd om samen te leren en verwacht niet dat alles van in het begin perfect gaat.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:16

We hadden al contact hierover gehad in een ander topic.
Hier dus exact hetzelfde probleem met onze arabo fries, heeft moeite met linker buiging, drukt zich er dan uit, wordt sterk en steekt zijn hoofd omhoog, wordt daarbij ook nog loperig.

Ik kreeg afgelopen zondag tijdens mijn clinic het volgende advies:
Handen laag houden, vooral opletten dat ik links laag houd en alles links iets van de hals af vraag, kleinere en grotere voltes rijden, buiging vragen met hand laag en goed van de hals af.
Als hun ontspant zelf ook ontspannen, als hij weer opspant weer opnieuw vragen.
Het werd me uitgelegd dat ik hem moet helpen/coachen in wat hij heel erg moeilijk vindt, hem dus helpen om te ontspannen en na te geven in die lastige buiging en bij de les te blijven.
Kijk even naar mijn filmpjes, staan op FB met uitleg erbij als je je geluid aan zet!

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 11:42

ninne1 schreef:
Hier het zelfde probleem. Ik moet dan van mijn instructrice mijn paard op een kleine volte zetten net zo lang tot de oren weer op mij gericht zijn. Soms zijn dat 2 rondjes maar soms ook 10. En als ze een paar meter verder weer niet op mij gericht is weer herhalen. Is soms best frustrerend omdat je soms alleen maar kleine voltes aan het rijden bent, maar worden ze wel gelijk lekker soepel van, en komen gelijk goed aan je binnenbeen en buiten teugel. Dus zet je ze idd even harder aan het werk, maar na een tijdje krijgen ze het wel door dat door het niet opletten ze alleen maar harder moeten werken.


Dank je voor je reactie. Ja veel voltes rijden probeer ik wel, maar dat afgeleid zijn is zo frustrerend en tegelijk zo logisch... Denk dat ik er nog wel meer dan 10 moet rijden xD

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 11:45

pateeke schreef:
Hoe gewend is je bijrijpaard het om dressuuroefeningen te rijden? Hoe goed kent je paard het veld?
Op zich vind ik het niet zo vreemd dat je paard 'afgeleid' is door wandelaars, auto's, honden... Een paard heeft een ander zicht dan wij en let heel goed op beweging.
Leer het paard op jouw vertrouwen en zet hem aan het werk zodat hij minder op vanalles gaat letten.
Je manier om een volte te rijden is in principe ok, niet te onzeker over zijn.
Ik kan me voorstellen dat je onzeker wordt doordat de oefeningen niet goed lukken, alleen een paard is natuurlijk geen robot, maar een levend wezen. Zoveel factoren hebben invloed op of je paard de oefening doet zoals jij dat voor ogen hebt of niet. En als hij zo'n oefeningen niet gewend is, is het al helemaal niet vreemd.
Neem jullie tijd om samen te leren en verwacht niet dat alles van in het begin perfect gaat.


Je hebt gelijk, misschien verwacht ik wel teveel. Ze kent de oefeningen in principe wel. Ze is een tijdje manegepaard geweest, daarna privépaard en daarna verkocht aan de huidige eigenaresse. Ze heeft ook wel dressuurlessen gelopen en wat onderlinge wedstrijdjes. De huidige eigenaresse heeft ook wel met haar gelest maar dat is al even geleden. Ze is sowieso heel oplettend op alles, ook tijdens een ontspannen buitenritje. Ze wil graag overal naar kijken, wat op zich prima is, zeker tijdens een buitenritje.

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 11:47

Nouvel schreef:
We hadden al contact hierover gehad in een ander topic.
Hier dus exact hetzelfde probleem met onze arabo fries, heeft moeite met linker buiging, drukt zich er dan uit, wordt sterk en steekt zijn hoofd omhoog, wordt daarbij ook nog loperig.

Ik kreeg afgelopen zondag tijdens mijn clinic het volgende advies:
Handen laag houden, vooral opletten dat ik links laag houd en alles links iets van de hals af vraag, kleinere en grotere voltes rijden, buiging vragen met hand laag en goed van de hals af.
Als hun ontspant zelf ook ontspannen, als hij weer opspant weer opnieuw vragen.
Het werd me uitgelegd dat ik hem moet helpen/coachen in wat hij heel erg moeilijk vindt, hem dus helpen om te ontspannen en na te geven in die lastige buiging en bij de les te blijven.
Kijk even naar mijn filmpjes, staan op FB met uitleg erbij als je je geluid aan zet!


Bedankt voor de reactie, ik zal de filmpjes eens bekijken. Wel typisch, zou het een friezending zijn? Misschien dat ik wat meer overdreven moet vragen, dus net wat extra van de hals.