Halthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 21:08

Mijn Tinker heeft moeite met halthouden.
Met aan de hand wandelen staat ze meteen stil als ik ho zeg. met opstijgen blijft ze ook mooi staan. Maar onder het zadel, Als ik de hulpen geef voor halthouden. beetje diep gaan zitten en ophouding maken. en dan nog met stemhulp ho. loopt ze toch nog even door. zodra ze stil staat hou ik licht contact met de teugels ze blijft pas staan als ik haar erg voor tegen hou. En soms ontkom ik er dan toch niet aan dat ik haar erg in de mond zit. en dat wil ik liever niet :( iemand tips?

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:16

Lastig te zeggen zonder het te zien, maar door je omschrijving vermoed ik dat het geen gehoorzaamheid- maar een balansprobleempje is.
Kun je je stap steeds verder verkleinen, tot je stilstaat?

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:17

Tel je tijdens het rijden en met name voor je gaat halthouden?

1 en, 2 nu, 3 staan we, 4 stil en blaas je je adem uit.

Probeer dat eens te doen.
Vergeet ook niet dat je paard actief moet zijn wil je correct kunnen halthouden. Actief aan het been en wakker aan het stappen zijn bedoel ik daarmee. Niet gehaast overigens, want hij moet zijn passen netjes af kunnen maken.

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:55

:Y) Ik heb een heel stuk getypt maar het is weg. Dus ik heb een video voor je opgezocht met een oefening waar je denk ik veel aan zult hebben.



Je paard leert zo wachten op de hulp. Het is belangrijk dat je dit oefent. Zo kun je namelijk ook in het zadel de teugels 'los' laten tijdens het halt houden. Zolang je dat niet kunt gaat je paard het niet begrijpen en blijft het een trekwedstrijd.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5195745929

Hindy
Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-18

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:25

Wat een goed filmpje Malenka, ik loop er zelf ook wat tegenaan dus ga dit eens oefenen!

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:10

Hindy, goed dat je er mee aan de slag gaat. Succes! Jody heeft meer hele nuttige video's op youtube staan. Zeker de moeite waard om eens voor te gaan zitten.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 17:59

Bedankt voor de tips en filmpje maar het halthouden op de grond gaat prima alleen onder het zadel vergeet ze het wel eens misschien ook wel eigenwijsheid

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:49

Dus ze blijft dan ook los staan tot jij zegt dat ze weer mag lopen? Ook als jij even weg loopt? En gaat ze op lichte druk achter en voorwaarts?

xPareltje

Berichten: 942
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:55

Hier hetzelfde probleem dus ik volg mee. Mijn paard kan niet halthouden dan begint die hysterisch aan de teugels te trekken zonder dat ik ze opmaat heb. :( heel vervelend voor op wedstrijd

michelleH90

Berichten: 32
Geregistreerd: 10-05-18

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:01

Ik heb geleerd dat als een paard niet stil wil staan of gelijk stil staat, de hoeveelheid passen dat die voorwaats heeft gemaakt, achterwaarts nogmaals te doen. Dit vinden ze vaak vervelend waardoor ze uiteindelijk keurig stil blijven staan.

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:21

Dat werkt zeker als je het goed doet. Eigenlijk is dat wat de video ook laat zien. Maar dan te paard.

Ik zou de nuance wel aan willen brengen dat je niet moet tellen hoe veel passen het zijn. Maar dat je door gaat tot je paard zachter is in de reactie (minder tegen de hulpen en meer aan de hulpen dus). Zodra hij zachter is meteen stoppen en de druk loslaten. En altijd direct vanuit de hulp om halt te houden door achterwaards vragen. Zonder pauze. Bouw je daar een pauze in (hoe kort ook), dan zijn het twee afzonderlijke oefeningen en verbeter je niet altijd het halthouden zelf.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:02

Citaat:
Ik heb geleerd dat als een paard niet stil wil staan of gelijk stil staat, de hoeveelheid passen dat die voorwaats heeft gemaakt, achterwaarts nogmaals te doen. Dit vinden ze vaak vervelend waardoor ze uiteindelijk keurig stil blijven staan.


1) Pas op met het woord 'willen'.

2) Stil staan onder de ruiter is ZWAAR voor een paard.
Train dus eerst goed de rug (= buikspieren!!) leer je dier de rug 'bol' maken - tot die tijd heeft het dier alleen maar groot gelijk om dit te weigeren.

Graag wel tempo controle, evenwicht/ balans oefeningen/ leren spelen met het zwaartepunt - en afzwaaien tijdens een rustige stap kan prima.