Paard glijdt weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Paard glijdt weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 21:24

Halloo,
Sinds een poos rij ik twee dagen in de week op ruin die al lang beleerd is, maar niet heel ver gereden is.
Vandaag en gister was ik op de volte aan het galopperen en ik merkte telkens dat hij een beetje uitgleed met zijn achterhand, en het werd steeds erger, maar gebeurt alleen in galop.

Zelf dat ik dat misschien zijn achterhand niet sterk was maar ik weet het niet zeker.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

ps. de ondergrond van de bak is normaal wit zand en het was in goede conditie.

Elisa2

Berichten: 37482
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard glijdt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:00

Op wat voor een manier gleed hij uit? zwaait de achterhand naar buiten/ binnen in galop? of zakt hij er echt door heen? hoe oud is het dier?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Paard glijdt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:05

En hoe doet hij galop aan de longe?
Wat heeft hij voor de rest voor training?
Was het op beide handen of is het bij een hand erger? Hoe doet hij de (kleine) voltes in draf?

Ik zou iig de galop niet zo lang doen en vaker rechtuit en dan misschien 1 volte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:30

misschien is/was dat wel de reden waarom hij niet verder is door gereden,
herken dat wel, tips:

vergeet voorlopig de galop en ga vanuit overgangen rijden op de rechte stukken zodat hij beter in balans kan blijven ( ga daarna pas overgangen in de wendingen doen)
als hij toe is aan de galop gaat hij het vanzelf doen en kan hij het ook langer volhouden

steeds kleine/korte oefeningen doen niet te lang volhouden tot het wel goed is, hou het speels n heel afwisselend -prikkel t zijn interesse

accepteer dat een paard tijd nodig heeft om op krachten te komen en de balans goed op orde heeft en kan houden

dat je heel creatief de oefeningen moet aanbieden en opbouwen in zwaarte waardoor hij leert fysiek maar vooral mentaal de zwaardere oefeningen op te pakken.

misschien kun je er wat mee,
mce

Cioccolato

Berichten: 6633
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard glijdt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:35

Of als je de mogelijkheid hebt om naar het bos te gaan, regelmatig op een mooi langs bospad trainen. Rechtuit. Kracht. En combineren met bovenstaande tips in de rijbaan. Voltes zijn lastig voor paarden die niet hun eigen lichaam goed kennen

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 09:50

Elisa2 schreef:
Op wat voor een manier gleed hij uit? zwaait de achterhand naar buiten/ binnen in galop? of zakt hij er echt door heen? hoe oud is het dier?


in het begin was het echt de achterhand die naar buiten ging, maar als ik langer door ging zakte hij er echt doorheen.
de precieze leeftijd weet ik niet maar kan ik altijd navragen, volgensmij rond de 11/12


Evelijn schreef:
En hoe doet hij galop aan de longe?
Wat heeft hij voor de rest voor training?
Was het op beide handen of is het bij een hand erger? Hoe doet hij de (kleine) voltes in draf?

Ik zou iig de galop niet zo lang doen en vaker rechtuit en dan misschien 1 volte.


galop aan de longe heb ik niet geprobeerd maar kan ik binnenkort wel doen!
voor de rest wordt hij 1 x per week door een ander meisje gereden maar volgensmij doet ze niks van een training met hem.
kleine voltes in draf gaan goed maar hij heeft soms wel moeite met de stelling.

MCE schreef:
misschien is/was dat wel de reden waarom hij niet verder is door gereden,
herken dat wel, tips:

vergeet voorlopig de galop en ga vanuit overgangen rijden op de rechte stukken zodat hij beter in balans kan blijven ( ga daarna pas overgangen in de wendingen doen)
als hij toe is aan de galop gaat hij het vanzelf doen en kan hij het ook langer volhouden

steeds kleine/korte oefeningen doen niet te lang volhouden tot het wel goed is, hou het speels n heel afwisselend -prikkel t zijn interesse

accepteer dat een paard tijd nodig heeft om op krachten te komen en de balans goed op orde heeft en kan houden

dat je heel creatief de oefeningen moet aanbieden en opbouwen in zwaarte waardoor hij leert fysiek maar vooral mentaal de zwaardere oefeningen op te pakken.

misschien kun je er wat mee,
mce


heel erg bedankt! maar wat voor soort oefeningen zou je dan aanbevelen?

Cioccolato schreef:
Of als je de mogelijkheid hebt om naar het bos te gaan, regelmatig op een mooi langs bospad trainen. Rechtuit. Kracht. En combineren met bovenstaande tips in de rijbaan. Voltes zijn lastig voor paarden die niet hun eigen lichaam goed kennen


ja ik heb de mogelijkheid om naar het bos te gaan! dankjewel voor de tips!

Cioccolato

Berichten: 6633
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard glijdt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:58

Dat is fijn! Lange rechte bospaden zijn ideaal om kracht en uithoudingsvermogen te trainen. Gewoon rechtuit in galop.
Maar vergeet de combi met rijbaan werk niet. Veel overgangen, tempowisselingen. En dan vanuit de achterkant. Het ondertreden van de achterbenen. Dus een actieve achterhand in die oefeningen.
Veel doen. Veel trainen.

Als het niet verbeterd zul je verder moeten kijken.
Wordt het paard wel eens nagekeken door bijvoorbeeld een osteo?

Elisa2

Berichten: 37482
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard glijdt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:07

Dat klinkt niet zo goed Troopers..een 11/12 jarig paard die door de achterhand zakt op het moment dat hij moet buigen en het binnen achterbeen eronder moet.

Ik zou gaan voor nader onderzoek als dat mogelijk is, osteo..eventueel controle knieen/ kniebanden/ SI- gewricht/ atactisch.

Mocht dat allemaal buiten je bereik liggen, kijk dan inderdaad eens wat hij doet in galop {onbelast} aan de longe.

Moeite met stelling op de volte duid op een slappe achterhand/ binnenachterbeen en is op te lossen door gerichte training. Maar het feit dat dit paard door zijn achterhand zakt vind ik zorgelijk, en daarom wil ik je aanraden er voorzichtig mee te zijn.

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 10:43

Cioccolato schreef:
Dat is fijn! Lange rechte bospaden zijn ideaal om kracht en uithoudingsvermogen te trainen. Gewoon rechtuit in galop.
Maar vergeet de combi met rijbaan werk niet. Veel overgangen, tempowisselingen. En dan vanuit de achterkant. Het ondertreden van de achterbenen. Dus een actieve achterhand in die oefeningen.
Veel doen. Veel trainen.

Als het niet verbeterd zul je verder moeten kijken.
Wordt het paard wel eens nagekeken door bijvoorbeeld een osteo?


Het paard is volgensmij nog nooit nagekeken door een osteo, maar aangezien het niet mijn eigen paard is zou ik dat alleen kunnen aangeven bij de eigenaar.

Elisa2 schreef:
Dat klinkt niet zo goed Troopers..een 11/12 jarig paard die door de achterhand zakt op het moment dat hij moet buigen en het binnen achterbeen eronder moet.

Ik zou gaan voor nader onderzoek als dat mogelijk is, osteo..eventueel controle knieen/ kniebanden/ SI- gewricht/ atactisch.

Mocht dat allemaal buiten je bereik liggen, kijk dan inderdaad eens wat hij doet in galop {onbelast} aan de longe.

Moeite met stelling op de volte duid op een slappe achterhand/ binnenachterbeen en is op te lossen door gerichte training. Maar het feit dat dit paard door zijn achterhand zakt vind ik zorgelijk, en daarom wil ik je aanraden er voorzichtig mee te zijn.


het paard is in zijn leven niet veel gereden en niet verder getraind, misschien ligt het ook hieraan.
ik zou binnenkort eens kijken wat hij doet aan de longe!

@MCE heel erg bedankt voor de tips! hier kan ik goed mee verder