Paard spert mond open

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lumkea

Berichten: 124
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Lokeren, België

Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 18:59

Ik heb momenteel een 4-jarige merrie in het werk nu stoot ik op een lastig probleempje, zij spert steeds haar mond open tijdens het rijden en is heel actief met haar tong. Nu rijd ik haar op aanraden van de DA met een rubberen stang omdat dit rustig in de mond ligt.
Het eerste bitje dat ze inhad was een dubbelgebroken bustrens en hier deed ze dit ook mee, steeds met de tong spelen en mond wijd open ook als ik er niet mee reed.
Het is wel duidelijk dat dit erger wordt als ze stress heeft en het is nogal een stresskip..

Hebben jullie soms tips? Ik wil haar mond niet gewoon toesnoeren, tanden en rug zijn gecontroleerd.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:02

Doet ze dat ook bitloos? Anders toch een teken van teveel druk lijkt me.

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:03

Rubberen ongebroken trens is nogal dik. Kan zijn dat het niet goed past.
Is er al eens een tandarts bij je paard geweest?
Een die electrisch vijlt en mag verdoven?
4 jaar is een lastige leeftijd voor de tanden, er groeit vanalles door en er wordt gewisseld enzo

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:04

misschien eens kijken naar een dunner bitje. Ze vind deze bitten duidleijk niet fijn, dus zoeken naar iets anders

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:13

Ik zou eens flink wat bitten uit gaan proberen :j desnoods goede bittenpasser erbij.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:24

Wellicht een dun bitje proberen met extra tongvrijheid? In de vorm van een tongboog oid

Lumkea

Berichten: 124
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 19:51

fleurtjeuh schreef:
Rubberen ongebroken trens is nogal dik. Kan zijn dat het niet goed past.
Is er al eens een tandarts bij je paard geweest?
Een die electrisch vijlt en mag verdoven?
4 jaar is een lastige leeftijd voor de tanden, er groeit vanalles door en er wordt gewisseld enzo


Tanden zijn gedaan en ze doet dit al vanaf de eerste keer dat er een bit in zat terwijl haar tanden dit jaar al 2x gecontroleerd zijn omdat ik schrik had voor negatieve ervaringen.


Willemina_L schreef:
Doet ze dat ook bitloos? Anders toch een teken van teveel druk lijkt me.


Bitloos heb ik nog niet geprobeerd omdat ik eigenlijk echt verder wil op bit omdat in België bitloos niet toegestaan is op wedstrijd..
Ik kom voor alle duidelijkheid ook echt niet in haar mond ze doet dit echt in alle vrijheid.


Renee_S schreef:
Wellicht een dun bitje proberen met extra tongvrijheid? In de vorm van een tongboog oid


Qua tongvrijheid heb ik een beetje schrik dat ze haar tong over haar bit zou steken? Blijkbaar een gekend probleem bij PRE's.. of is dit een foute opvatting van mij?

Als jullie suggesties hebben van fijne bitjes? Ben hier zelf echt geen expert in. Het rubberen ongebroken is al een stuk beter dan het dubbel gebroken maar blijkbaar nog niet optimaal.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:43

Al een Myler geprobeerd?

Lumkea

Berichten: 124
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 20:45

Nog niet geprobeerd, ik dacht eerst dat het gewoon wennen was. Maar aan welk type denk je dan? Moeilijke vragen ik weet het!

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:48

Welke maat heeft je paard? Ik woon in Zeeuws Vlaanderen en we kunnen eventueel wat regelen? Dan hoef je niets te kopen.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:56

Mijn merrie is ook wat onrustig. Spert hem niet open maar houd de mond niet netjes dicht. Strakker doen van de neus of sperriem werkt averechts.

Hoe fijner ze aanpakt van achter naar voor en op twee teugels hoe rustiger ze is. Als iets moeilijk is wordt ze weer wat onrustig. Ik stoor me er niet meer aan. Als ze maar fijn aan voelt vind ik het prima :)

Op concours nooit afgerekend, ook tijdens jurycursus voorgereden en daar werd aangegeven dat het niet stoort omdat het niet komt door een harde hand.

Ze heeft niet veel ruimte in de mond, rijd op een dubbelgebroken bitje met kleine tongboog van stubben.

Even als voorbeeld:
Afbeelding

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:09

vriendin van mij had een paard wat geen enkel bit echt accepteerde, na veel gedoe kwamen ze er via een rontgefoto achter dat dit paad onder haar tandvlees een soort wolfskiesjes had precies op de plek waar het bit lag. vandaar het gedoe met haar hoofd.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:14

Ik volg eventjes! Hier ook een 4-jaarse die veel bezig is in de mond, bijten op bit, rommelen met tong. Wel doodbraaf maar ik ben ook wat aan het zoeken. Misschien komen hier nog goede tips voorbij. Ben ook opzoek naar bitfitter maar die zijn hier in de buurt blijkbaar lastig te vinden

Hen001
Berichten: 61
Geregistreerd: 22-02-14

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:41

Ik zou toch wat andere bitjes proberen, eventueel met een bitfitter erbij. Misschien ook eens goed naar het hoofdstel kijken, of daar dingen niet lekker zitten. Doet ze het met longeren (zonder bijzet) ook?

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:13

Het is ook een idee om naar een echt dun bitje te kijken. Mijn paard trok altijd zijn bovenlip op. 5-6 bitten later bleek het toch dat hij een 12 of 14mm dun bit nodig had.

Een bitfitter kan een uitkomst zijn!

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:36

Ik zie net dat de foto door het uploaden wel erg slecht is geworden :=
Hoop dat het een beetje zichtbaar is dat merrie hier haar mond ook opent. Zoals ze het daar op de foto doet vind ik het niet storend.

Lumkea

Berichten: 124
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 23:34

Bij mij is het zoals bij Laurievc zegt, ze is heel braaf en volgt zelfs mooi mijn hand maar vanaf het een beetje lastig wordt gaat ze echt mond opensperren en kauwen. Ze doet dit ook op de grond maar al veel minder of in het begin. Vandaar dat ik gehoopt had dat het gewoon wennen zou zijn omdat ik wel vooruitgang zag maar vandaag zag ik haar dan heel even lopen onder een vriendin die ook echt absoluut niks vroeg en toen zag ik heel duidelijk dat ze met haar mond open ging lopen met momenten en heel actief met haar tong!
Ik neem jullie tips zeker mee en probeer alvast een dunner bitje. Is die Myler dan echt dun? Want stabiliteit zal bij haar denk ik ook een belangrijke factor worden dus wil hier wat rekening mee houden!
Als mensen tips hebben voor bitfitters in België hoor ik ze graag want hier is dat nog niet echt ingeburgerd precies!

Anoniem

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:47

Is ze op de benen ook goed/ Ik heb een paard gereden die ook met de mond klooide, die bleek pijn in de voeten te hebben door hoefbeenvertakkingen. Gooide ook de tong over het bit.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:51

Ik denk ook aan Myler. Woon niet in de buurt maar een level 2 zodat ze tongvrijheid heeft zou het proberen waard zijn.

Een bitfitter vind ik lastig. Ik denk dat je een bit een keer of 5/6 moet proberen voordat een paard er een beetje aan gewend is.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:56

Eentje gereden die het extreem had en die had een correctietrens in.
Deed het bij moeilijker oefeningen of wanneer zijn balans nog niet optimaal was.
Loopt nu terug op een simpel bitje.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:50

Hier ook een merrie die het doet. Heb er een hele poos een Myler level 2 comfort in gehad, erg fijn bit al bleef ze het toch nog doen. Wel stukken minder! Ik was er erg van gecharmeerd maar paardlief liep er helaas niet helemaal tiptop op dus hij gaat de verkoop in. Ik zou het je wel aanraden om eens te proberen, ken erg veel paarden die er heel goed op lopen.

Voor de Myler heb ik nog genoeg andere bitten geprobeerd. Enkel gebroken, dubbel gebroken, ongebroken, correctiestang en een level 1 en dat in verschillende diktes en soorten. Ze bleef het doen. (Medisch is ook allemaal uitgesloten)

Nu heb ik de Neue Schule Turtle. Tot nu toe ben ik daar ook erg tevreden over. Tijdens de bitfit sessie bleef ze het eigenlijk op alle bitten wel af en toe doen. Net zoals Snorlex zegt stoor ik me er niet aan.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:54

Heel triest dat je het dier dan nog met bit in rijd, haal het eruit, het dier geeft duidelijk aan dat hij of misschien zelfs jij nog niet aan bit toe is,
Wat doet het bit en hoe gebruik je het??
Het dier is nog maar 4 en moet nog wisselen, daar hoort nog geen bit in ,
Leer het dier eerst eens zonder stres te trainen, leer het dier dat werken leuk is en niet dat het een overlevings ding word, het dier geeft aan nog niet klaar te zijn voor wat jij al wil,
Misschien ben jij te grof met je hand , past het zadel wel goed , het dier is nog in de groei, hou daar rekening mee, ook mentaal zijn ze vaak of eigenlijk altijd nog niet klaar op deze leeftijd

Lumkea

Berichten: 124
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Paard spert mond open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 18:47

Bedankt om alweer aan te tonen waarom ik nooit op Bokt iets post. Jij keert een vraag om in iets heel negatief terwijl mensen die vragen stellen net positief moeten bekeken worden volgens mij gezien zij willen leren. Ik begrijp dat jij vindt dat iedereen op de wereld bitloos moet rijden en nooit op zijn paard mag rijden maar ik ben niet van die mening. Ik respecteer die van jou gerust dus gelieve dat ook te doen met deze van mij.
Voor alle duidelijkheid. Mijn paard is 4, ik ben al een jaar bezig met de voorbereiding vooraleer ik ooit op haar gestapt ben. Ook zijn haar tanden en rug gecheckt (meermaals) zodat zij geen negatieve ervaringen zou hebben met het zadel en het bit. Momenteel zit ik 1 enkele keer per week op haar per week dit voor maximum een kwartier waar ik enkel werk aan ontspanning en correct ruggebruik. Jammer genoeg toont zij nog stressmomenten inderdaad maar helaas zijn niet alle paarden tinkers die inderdaad van niks onder de indruk zijn. Ik denk dat ik mijn uiterste best doe om alles heel rustig op te bouwen op haar tempo vandaar ook mijn vraag. Maar toch bedankt.

Voor de anderen, heb nog eens overlegd met iemand met veel kennis over bitten. Hij was eigenlijk ook positief over het bitje dat ik nu inhad en had het gevoel dat het niet veel lichter kon dus hij vond het aangewezen om nog even rustig ontspannen verder te proberen werken tot ze iets stabieler komt in de aanleuning omdat het volgens hem nog wel daaraan kan liggen. Heb intussen wel een myler type 2 kunnen lenen van een vriendin dus deze hou ik zeker in optie om eens te testen!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:23

Ik zou eens bitloos proberen te rijden om te bevestigen of juist uit te sluiten dat het bit de oorzaak is. Wanneer het onrustige gedrag blijft wanneer je bitloos rijdt, dan weet je zeker dat het niet aan het bit ligt, maar dat het paard ergens anders last van heeft (vast in de rug, moeite met balans,...).
Als ze wel rustiger is zonder bit, kun je van daaruit verschillende vriendelijke bitjes uitproberen en zien waar ze het fijnst op reageert.
Laatst bijgewerkt door Gini op 28-07-17 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:34

Zelfde probleem gehad...ook PRE :D
Mijn ervaring : rubber is niet ok, te dik en te stug. Zeker geen ongebroken bit ( zit je fijn met de combinatie ongebroken rubber...sorry :') )
Dubbel gebroken dunne Sprenger gekocht...weinig succes. Paard doet tong over het bit.
Uiteindelijk het 1e bit van mijn oude merrie geprobeerd... gewoon dunne simpele enkel gebroken watertrens.
Probleem opgelost :+
Bitten met tongvrijheid houden ze meestal niet van... vaak te laag gehemelte.

Soms zijn spullen uit de oude doos helemaal nog zo slecht niet :P