Jezelf een angst aan gepraat voor een paard...!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Megrockanje

Berichten: 7
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Rockanje

Jezelf een angst aan gepraat voor een paard...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 21:55

Hoi allemaal,

Morgen ga ik op mijn moeder haar paard rijden nou ben ik best angstig voor hem omdat ik hem een keer bij mijn zusje die er met een lange teugel op zat uit het niets als een gek ging bokken echt heel heftig en mijn zusje lag eraf en had een tand door haar lip.

Nu heb ik mijzelf zover om er op te gaan maar ik vind het heel lastig omdat ik al die tijd heb geroepen dat ik echt niet op Guinnes zou stappen en nu ga ik het toch doen.

Hebben jullie tips hoe ik om kan gaan met deze angst ??? Hoe kan ik mijn spanning niet laten merken aan Guinnes ?


Groetjes Megan

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Jezelf een angst aan gepraat voor een paard...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:59

Probeer niet aan de teugels te trekken of met je benen teveel te drukken, ik doe dat namelijk ook vaak als ik gespannen ben en dan gaat mijn pony eens zo hard tekeer. En goed ademen blijven en praten met het paard. Maar waarom zou je je zelf angst aan praten?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:01

Een paard is een vluchtdier en overleeft door het proeven van angst. Je kan je angst dus echt niet verstoppen voor hem... als je te bang bent en het paard is daar gevoelig voor, is het het beste om gewoon (even) af te stappen.
Succes en vooral veel plezier!

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:04

Rustig blijven ademen! Ga desnoods al rijdend een liedje zingen of zorg dat er iemand bij je in de buurt is met wie je een beetje door kan kletsen tijdens het rijden, zodat de spanning er wat af gaat.
En verder: eventueel een bodyprotector aan als je die hebt, zorgen dat er iemand bij je in de bak is, zorgen dat iemand hem eerst even een stukje voor je kan rijden zodat het frisse eraf is, of dat iemand hem de eerste paar meters even vasthoud? Hoef je natuurlijk niet allemaal te doen, maar misschien zit er iets tussen wat je een extra gevoel van rust en veiligheid geeft.

superchaan
Berichten: 2
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:07

We gaan samen liedjes zingen *\o/*

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:10

Als je angst zo erg is, is het beste het tegen hem te zeggen en te vragen of hij voorzichtig met je wil zijn.
Ze snappen je echt wel!
Kijk wat er met hem gebeurd als je dat tegen hem zegt, als hij macho gaat doen, kun je hem zeggen dat je hier niet mee om kunt gaan.
Wacht tot hij zacht en voorzichtig is.

Misschien moet hij eerst stoom afblazen, voor hij zover is dat hij met voorzichtigheid jou kan benaderen.

Zeg niet: ik moet morgen rijden, maar ga gewoon de communicatie met hem aan.

Megrockanje

Berichten: 7
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 22:11

kleine aanvulling :

Ik heb een body protector besteld die is vandaag binnen gekomen en ik doe hem eerst longeren ik ben nu 3 maanden vanaf de grond met hem bezig geweest en dat gaat super goed.

Ik heb bewust gekozen om mijn moeder er niet bij te laten zijn want bij mijn vorige poging maakte zij het erger haha XD

Het is ook echt een onrealistische angst van mijzelf vind ik zelf hij heeft al in geen tijden meer raar gedaan.

En liedje zingen is indd een goede tip ik deed dat ook tijdens wedstrijden dankje :D

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:19

A3a1 schreef:
Als je angst zo erg is, is het beste het tegen hem te zeggen en te vragen of hij voorzichtig met je wil zijn.
Ze snappen je echt wel!
Kijk wat er met hem gebeurd als je dat tegen hem zegt, als hij macho gaat doen, kun je hem zeggen dat je hier niet mee om kunt gaan.
Wacht tot hij zacht en voorzichtig is.

Misschien moet hij eerst stoom afblazen, voor hij zover is dat hij met voorzichtigheid jou kan benaderen.

Zeg niet: ik moet morgen rijden, maar ga gewoon de communicatie met hem aan.

Het is een paard, geen mens... Een paard kent geen mensentaal, alleen lichaamstaal en energie. Dus nee. Dat begrijpt hij niet ;)
Als je er in gelooft kan het werken omdat je eigenlijk jezelf gerust stelt, waardoor je houding rustiger wordt en je angst minder.

Liedjes zingen werkt inderdaad goed. Ook praten met iemand! Dat was ook altijd een beetje mijn tactiek met lessen geven bij angstige ruiters... het leidt de ruiter af, maakt ze ontspannen, waardoor paard ook vertrouwen krijgt en ontspant. Dat allemaal zonder dat de ruiter het door heeft. Dat is een heel mooi 'zie je nou wel!' Momentje :D

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:20

Ok, dan wens ik je heel veel succes!!!!

Eileen, jij jouw mening, ik de mijne, ik ben van mening dat een paard jouw emotie beter begrijpt en doorziet, dan jij zelfs in je dromen maar kunt bedenken.
Hoe oprechter wij zijn, des te meer een paard snapt wat ie met die warreling van emotie moet.

Dat jij een andere mening hebt, prima.
Just my 2 cents, tov die van jou.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 14-02-17 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:21

Vooral niet met de handrem erop gaan rijden, maar juist lekker gas naar voren toe. Hoe meer je in gaat houden, hoe meer spanning je paard opbouwt, en hoe meer spanning jij daar van krijgt.
Succes, het komt echtw el goed. En idd liedjes zingen, desnoods hardop. Of als je een radio in de bak hebt, lekker de radio wat harder zetten :D

fiqueJarig

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Jezelf een angst aan gepraat voor een paard...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:28

Radio aanzetten en lekker meezingen

Megrockanje

Berichten: 7
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 22:30

Joolien schreef:
Vooral niet met de handrem erop gaan rijden, maar juist lekker gas naar voren toe. Hoe meer je in gaat houden, hoe meer spanning je paard opbouwt, en hoe meer spanning jij daar van krijgt.
Succes, het komt echtw el goed. En idd liedjes zingen, desnoods hardop. Of als je een radio in de bak hebt, lekker de radio wat harder zetten :D



Vind ik een goede om indd gewoon direct vooruit te rijden en niet af te wachten indd gewoon gas erop HAHA zoals je het benoemd hihi dankjewel.
En ik ga alvast bedenken wat ik ga zingen kan ik even repeteren Hihi xD

fiqueJarig

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Jezelf een angst aan gepraat voor een paard...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:36

Ik heb ook een tijdje er tegenop gezien. Ik ben toen eerst gaan longeren en daarna erop en meteen de galop gaan doen. Daarna was ik meteen ontspannender

Megrockanje

Berichten: 7
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Rockanje

Re: Jezelf een angst aan gepraat voor een paard...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 22:02

Jeeeeeeeh ik heb het gedaan :D:D:D:D ik was na 15 minuten van mijn angst af :D:D:D