Ik kan niet stil en diep zitten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ik kan niet stil en diep zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:16

Hallo bokkers,
Ik heb een vraag, ik kan niet met mijn lichaam(boven lichaam) stil zitten. Ook als ik rijd zit ik niet diep genoeg in het zadel(ik voel mijn zit eenknobbel niet) en als ik dus stap gaat mijn paard in draf... Ook zit ik in de draf naar voren waardoor mijn paard dus steeds harder gaat. Ik vind dit irritant.

Hebben jullie misschien tips hoe ik dit thuis en op het paard kan verbeteren?
Alvast bedankt!

Groetjes,

Iris

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ik kan niet stil en diep zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:20

Zitles nemen op je paard, flexchair lessen.

Als je gewoon rijdt, iemand langs de bak vragen het steeds aan te geven wanneer je voorover valt.

Is het zadel wel geschikt voor jou?

Vind je paardrijden eng op je paard?

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:22

Als ik dit zo lees dan krijg ik het vermoeden dat je te veel je bovenbenen en billen aanspant. Hier door kom je te veel los van het zadel.
Maar zonder filmpje is hier weinig over te zeggen.
Dus de truc is om te ontspannen.
Ik deed het vroeger ook, en wat mij heeft geholpen is als ik op het paard klim(wat dan uiteraard netjes moet stilstaan) eerst even een minuutje of 2 stilstaan. Af en toe even verzitten, beetje tegen je paard praten, vertellen wat je straks wil doen, je benen even verleggen, heen en weer wiebelen, je benen bewust helemaal aanspannen en ontspannen. En als je dan lekker zit, dan pas wegstappen. En als je merkt dat je halverwege weer te veel aanspant, gewoon weer even stil gaan staan, en opnieuw doen.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:03

Misschien wil je ook reageren op de reacties die je al gegeven zijn? :)

Ik denk zelf ook dat je je spieren te veel aanspant, waardoor je jezelf als het ware "opspant". Hoe zit je verder op je paard qua energie? Gespannen of lekker ontspannen?
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 13-11-16 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Stukje van een zin aangepast ivm reactie op verwijderd bericht

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Ik kan niet stil en diep zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:10

Foto, of beter nog een filmpje, is ook handig als je wil dat mensen je kunnen helpen

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:14

Er is vandaag nog gereageerd op je topic wellicht zou je een reactie kunnen geven op degenen die de moeite hebben genomen je tips te geven TS?

Heb je foto's of een filmpje van je zelf op het paard?
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 13-11-16 17:27, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast im reactie op verwijderd bericht.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ik kan niet stil en diep zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:51

Ik verplaats dit topic naar RT-V omdat het van rijtechnische aard is. Daarnaast is het omhoog schoppen van topics waarin kortgeleden is gereageerd niet toegestaan.

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:57

Dat heb ik ook heel lang gehad en na het nemen van prive lessen werd het stukken beter en begreep mijn pony mijn hulpen ook stukken beter.

Misschien helpt dit: (hielp bij mij)
1. Denk een denkbeeldige touw bovenop je hoofd die je omhoog trekt. Zo zit je rechter en kun je dus dieper zitten. Je moet jezelf lang maken en ontspannen.
2. Denk alsof je op de kont van je paard zit. Hou dat in gedachten. Dan zit je dieper in het zadel.

Maar inderdaad, het heeft met elkaar te maken. Als je pony in draf gaat ben jij dus licht dus zit je niet diep in het zadel.

3.Oefenen op een stoel met het voelen van je zitbeenknobbels.
Of vraag dat iemand je paard vasthoud en ga op je handen zitten! Ga net zo lang ver zitten tot je ze voelt. Zo heb ik het geleerd.

Edit: Ontspan al je spieren anders voel je inderdaad je zitbeenknobbels niet.

En als je niet ontspant dan komen je hulpen ook niet goed door. En ontstaan er misverstanden zoals dat hij aandraaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 00:16

cobiie schreef:
Zitles nemen op je paard, flexchair lessen.

Als je gewoon rijdt, iemand langs de bak vragen het steeds aan te geven wanneer je voorover valt.

Is het zadel wel geschikt voor jou?

Vind je paardrijden eng op je paard?



Ik vind het niet eng.
Het kan dan idderdaad in door het zadel komen.
Bedankt voor het mee denken :)
Iris965 schreef:
Dat heb ik ook heel lang gehad en na het nemen van prive lessen werd het stukken beter en begreep mijn pony mijn hulpen ook stukken beter.

Misschien helpt dit: (hielp bij mij)
1. Denk een denkbeeldige touw bovenop je hoofd die je omhoog trekt. Zo zit je rechter en kun je dus dieper zitten. Je moet jezelf lang maken en ontspannen.
2. Denk alsof je op de kont van je paard zit. Hou dat in gedachten. Dan zit je dieper in het zadel.

Maar inderdaad, het heeft met elkaar te maken. Als je pony in draf gaat ben jij dus licht dus zit je niet diep in het zadel.

3.Oefenen op een stoel met het voelen van je zitbeenknobbels.
Of vraag dat iemand je paard vasthoud en ga op je handen zitten! Ga net zo lang ver zitten tot je ze voelt. Zo heb ik het geleerd.

Edit: Ontspan al je spieren anders voel je inderdaad je zitbeenknobbels niet.

En als je niet ontspant dan komen je hulpen ook niet goed door. En ontstaan er misverstanden zoals dat hij aandraaft.

Ik ga kijken of het werkt,
Bedankt!
Iris965 schreef:
Dat heb ik ook heel lang gehad en na het nemen van prive lessen werd het stukken beter en begreep mijn pony mijn hulpen ook stukken beter.

Misschien helpt dit: (hielp bij mij)
1. Denk een denkbeeldige touw bovenop je hoofd die je omhoog trekt. Zo zit je rechter en kun je dus dieper zitten. Je moet jezelf lang maken en ontspannen.
2. Denk alsof je op de kont van je paard zit. Hou dat in gedachten. Dan zit je dieper in het zadel.

Maar inderdaad, het heeft met elkaar te maken. Als je pony in draf gaat ben jij dus licht dus zit je niet diep in het zadel.

3.Oefenen op een stoel met het voelen van je zitbeenknobbels.
Of vraag dat iemand je paard vasthoud en ga op je handen zitten! Ga net zo lang ver zitten tot je ze voelt. Zo heb ik het geleerd.

Edit: Ontspan al je spieren anders voel je inderdaad je zitbeenknobbels niet.

En als je niet ontspant dan komen je hulpen ook niet goed door. En ontstaan er misverstanden zoals dat hij aandraaft.

Ik ga kijken of het werkt,
Bedankt!
Ineke2 schreef:
Er is vandaag nog gereageerd in op je topic zonder wellicht zou je een reactie kunnen geven op degenen die de moeite hebben genomen je tips te geven TS?

Heb je foto's of een filmpje van je zelf op het paard?


Srry, ik was de heledag weg.
Ik heb nu nog geen video. Maar misschien hadden mensen dit ook gehad en hebben ze misschien tips. :)
Corelli schreef:
Misschien wil je ook reageren op de reacties die je al gegeven zijn? :)

Ik denk zelf ook dat je je spieren te veel aanspant, waardoor je jezelf als het ware "opspant". Hoe zit je verder op je paard qua energie? Gespannen of lekker ontspannen?

Srry ik zou de volgende keer niet meer uppen ben net nieuw dus tips zijn niet erg, maar juist fijn :)
Ik zit verder af en toe gespannen.
fleurtjeuh schreef:
Als ik dit zo lees dan krijg ik het vermoeden dat je te veel je bovenbenen en billen aanspant. Hier door kom je te veel los van het zadel.
Maar zonder filmpje is hier weinig over te zeggen.
Dus de truc is om te ontspannen.
Ik deed het vroeger ook, en wat mij heeft geholpen is als ik op het paard klim(wat dan uiteraard netjes moet stilstaan) eerst even een minuutje of 2 stilstaan. Af en toe even verzitten, beetje tegen je paard praten, vertellen wat je straks wil doen, je benen even verleggen, heen en weer wiebelen, je benen bewust helemaal aanspannen en ontspannen. En als je dan lekker zit, dan pas wegstappen. En als je merkt dat je halverwege weer te veel aanspant, gewoon weer even stil gaan staan, en opnieuw doen.

Bedankt!
Ik ga er volgende week op letten.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Ik kan niet stil en diep zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 01:20

Ga zitten
Draai je bovenbenen, vanuit je heupen een kleinbeetje naar binnen, alsof je nodig moet plassen.
Je knie ligt nu tegen je zadel maar knijpt niet
Je onderbeen hangt, meer niet, gewoon laten hangen
Til je tenen op en schuif ze in je beugels. (zo lang moeten je beugels dus zijn)
Waar zitten jouw zitbotjes nu? (ga anders even op je handen zitten, dan weet je echt wel waar ze zitten.)

Nu zit je in het zadel niet er op. `

Ga stappen, doe je ogen dicht en doe alsof je op een skippybal zit.
Til je ribbenkast op (tieten vooruit), dan word je rug recht en krijgen je longen lekker veel ruimte
Je onderbenen hangen nog steeds, die komen alleen in actie als je beenhulp geeft, daarna gewoon weer terughangen.
Dit lukt allemaal? Dan de focus naar je schouders, als je aan het skippyoefenen bent krijg je deze beweging in je lijf.
Bekken naar links, zij naar rechts, borst naar links, hoofd naar rechts. En bij de volgende stap is het andersom, door deze oefening wordt je lijf los en je evewicht wordt beter. Je schouders gaan een beetje mee in de beweging, zorg voor ontspanning dan gaat dat vanzelf en dan hangen je schouders laag.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:34

Heb je wel eens een lesje centered riding overwogen?
Dan krijg je enorme goede hulp bij je houding en handvatten om daarna meem verder te gaan..

Willemijn_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Ik kan niet stil en diep zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:14

rijd je ook wel eens zonder zadel? dat verbeterd veel aan je zit en je gaat automatisch wat meer zitten doordat je je balans zoekt:j

peachyparis

Berichten: 56
Geregistreerd: 03-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:14

Willemijn_x schreef:
rijd je ook wel eens zonder zadel? dat verbeterd veel aan je zit en je gaat automatisch wat meer zitten doordat je je balans zoekt:j

Dit heb ik ook gedaan met een zitles! Heeft mij heel erg geholpen :j

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Ik kan niet stil en diep zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:25

Probeer eens bekken kantel oefeningen op het paard.

irkvanrossum

Berichten: 38
Geregistreerd: 21-12-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Ik kan niet stil en diep zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:27

neem zitles en laat de zadelmaker controleren of het zadel wel geschikt is voor jou

xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:20

Door zonder zadel te rijden of met barebackpad te rijden leer je ontzettende goede zit aan. Ben daar momenteel zelf mee bezig en gaat stukke beter.

SophieKn

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-02-17

Re: Ik kan niet stil en diep zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:33

Zitles nemen bij een ervaren instructeur

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Ik kan niet stil en diep zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:45

Even een stipje, een leerling van mij heeft dit ook heel extreem ( holle rug ook, zit snel naar voren en 'omhoog') en zie enkele leuke tips voorbij komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:11

Mijn zit is al weer helemaal in orde. Bedankt iedereen!