Angst voor draven en galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SparklyNerd

Berichten: 18
Geregistreerd: 04-11-16
Woonplaats: De Lier (zuid Holland)

Angst voor draven en galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 18:25

Hoi allemaal(is dat hoe je een topic begint?)

Een paar maanden geleden ben ik van het paard van mijn vriendin af gevallen omdat deze spontaan begon te draven/galopperen. Gelukkig had ik nergens last van en was ik gelijk weer opgestapt.

Nu heb ik alleen een eigen verzorgpony waar ik op mag rijden. Ze is nogal sloom en ik wil graag in de bak met haar gaan proberen te draven. Ik ben zelf alleen best bang dat ze opeens veel te hard zal gaan of dat ik de controle verlies. Wat kan ik tegen deze angst om te snel te gaan doen?

Ik ben noch echt een beginnende ruiter en heb onregelmatig lesjes want ik kan lessen op de maneges in de buurt niet betalen. (gevalletje 18jarige vwo-leerling met alleen een weekend baantje)

Aan de positieve kant heb ik gister voor het eerst buiten gereden! Het was al donker dus best spannend, maar de eigenaaresse van het paard was erbij en we hebben alleen gestapt. Ik wil eigenlijk wel eens een stukje draven buiten(als het licht is en ik van mn angst om te snel te gaan af ben)

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Angst voor draven en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:26

Dan ga je toch lekker stappen?
Niemand die je verplicht te draven, als het weer goed voelt draaf je gewoon weer eens aan ;)

Annikoe

Berichten: 1102
Geregistreerd: 19-09-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:28

Vragen of de eigenaar van de verzorgpony mee loopt, zodat zij de pony kan vasthouden. En op die manier aan de hand een stukje draven :)
Probeer dan zelf rechtop te blijven zitten, want zodra je zelf naar voren valt kan de pony ook harder gaan lopen.

Een andere optie is aan de longe, dus dat de eigenaar in het midden van de bak staat en de pony in rondjes om haar heen loopt.

Succes!

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Re: Angst voor draven en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:31

Vragen over de eigenaresse de pony aan de longe wil doen en dan de teugels in de knoop en je vast houden aan de kop van het zadel? :) En zo langzaam uitbouwen.

Ninetales
Berichten: 42
Geregistreerd: 29-09-15

Re: Angst voor draven en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:17

Lekker rustig aan opbouwen. Je rijd neem ik aan altijd op hetzelfde paard dus misschien krijg je meer vertrouwen in het paard als je er eerst nog een paar x in stap op gereden heb. Ook in stap kan je veel leren. Leer eerst goed zitten en sturen en als je voelt dat je er aan toe ben probeer je een drafje aan de longe.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Angst voor draven en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:28

Gewoon lekker stappen totdat jij je helemaal op je gemak voelt en dan proberen :)

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:52

Met kleine stapjes (en als je er aan toe bent drafjes) tegelijk.

Niet buiten je comfortzone gaan maar langzaam door het opbouwen van positieve ervaringen je comfortzone telkens een klein stukje vergroten.

Door rustig te blijven ademen en ontspannen en als je pony te snel gaat in een iets langzamer ritme licht te gaan rijden kun je over het algemeen het tempo terugnemen. Of op de grote volte sturen.
En aan het begin gewoon niet te lang achter elkaar draven, paar pasje draf en weer terug in stap en dat langzaam uitbouwen.

Vooral lekker genieten van je verzorgpony.

nardxash

Berichten: 4019
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Angst voor draven en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:59

Ik hebcdit zelf ook gehad en doe alles op jou tempo. Als je alles gaat overhaasten verlies je uiteindelijk het plezier in het rijden en dat is zonde. Overleg eens met de eigenaresse van het paard om je misschien les te geven en te helpen en draaf pas aan als het goed voelt.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Angst voor draven en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:38

Gewoon blijven stappen totdat je het gevoel hebt dat je een stukje draf wilt proberen. Misschien geeft een beugelriem of halstertouw om de hals van het paard geknoopt een veilige. Gevoel? Daar kun je je dan aan vast houden, geeft net wat extra stevigheid.

Onzebram
Berichten: 32
Geregistreerd: 06-11-16

Re: Angst voor draven en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:21

Rustig aan opbouwen...blijf je eerst stappen totdat je er vertrouwen in hebt. Zou zonde zijn zijn als je het vertrouwen verliest en helemaal niet meer durft. Paard vast laten houden is ook goeie tip.

musiqolog
Berichten: 3353
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:31

Hoi TS,

Ten eerste: goed dat je destijds meteen weer bent opgestapt. Anders was het waarschijnlijk nog veel enger geworden.

Voor de rest: probeer vooral niet te draven, laat staan galopperen, buiten de les. Leren rijden doe je sowieso niet buiten de les, daarmee kun je veel te veel aan jezelf en je paard kapot maken. Je paard netjes in draf krijgen (en zelf netjes lichtrijden), van draf terug in stap, uit draf in galop en weer terug, zelfs vanuit stap of stilstand naar de galop - dat zijn allemaal heel subtiele hulpen en dat moet je gewoon goed in de les leren. Desnoods aan een touwtje. Als je dat allemaal goed beheerst, wordt de kans dat je paard iets geks doet ook een stuk kleiner - en áls hij dan een keer schrikt en gaat galopperen, heb je waarschijnlijk ook beter geleerd om in het zadel te blijven.

Tot slot: ik ben zelf op latere leeftijd begonnen. Het heeft een eeuwigheid geduurd voor ik de galop in dorst en ik vind het nog steeds eng. En dat terwijl ik nog nooit van een paard ben afgevallen (één keer heel slecht afstappen daargelaten)!