[TI] Tinker inrijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Tinker inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 08:20

Hallo allemaal,
ik heb (pas geleden ong. 3 maanden) een tinker merrie van 2 jaar gekocht. Het gaat heel goed is erg braaf! Nu doen we voornamelijk lekker wandelen en poetsen meer nog niet echt.

Ik ben benieuwd vanaf welke leeftijd je een tinker kan gaan inrijden (het word gewoon licht werk , een paar keer in de week lekker recreatief ) toen ik namelijk op mijn zoektocht was naar een geschikt paard, zag ik al tinkers die nog maar 2.5 waren en al bereden werden!is dit niet een beetje jong? Wat is jullie advies?

Mijn vragen zijn eigenlijk;
Vanaf wanneer kan ik beginnen met het zadel/hoofdstel erop leggen en longeren? (De basis van inrijden)

En vanaf wanneer kan Ik er zelf op?

Groetjess

Rooompie

Re: Tinker inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:28

Überhaupt niet beginnen voor jaar 4, bij voorkeur pas met vijf. Ieder die geen geduld opbrengen kan en eerder begint, zit gewoon letterlijk op een paard en nog niet uitgegroeid is en zeker niet geschikt is om ons te dragen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:31

In principe kun je heel voorzichtig met de basis van longeren beginnen met 2,5. Maar hooguit eens in de twee weken een paar rondjes rondhobbelen in stap en misschien wat draf, niks serieus of op regelmatige basis trainen. Vanaf 3 daarmee beginnen is een mooiere leeftijd. Al is het ene dier daar dan wel aan toe geestelijk en lichamelijk de ander nog lang niet. Dat hangt dus ook van het dier af.

Oude tinker is vanaf 2,5 heel langzaam en spelenderwijs aan het werk gezet en met 3 begonnen met inrijden, dus erop. Voor die tijd zadeltje erop leggen zonder belasting en zo. Jonge tinker nu wordt eind mei 3 en die is pas twee keer aan de longeerlijn kort gelongeerd. De stemcommandos kent hij wel omdat hij heeft mogen meekijken steeds met los longeren van oude man. Gewoon vrijblijvend in de bak erbijstaan.

Jonge is geestelijk er nog niet klaar voor, die gaat dus veel langer de tijd krijgen. Mijn idee is om hem vanaf nu heel langzaam op te pakken en hem eens per week kort te gaan longeren. En pas over een paar maanden op zijn vroegst verder te gaan met longeren, zadel erop. Ik vermoed dat hij met 4 pas geestelijk toe is aan inrijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:43

Je moet vooral je gevoel volgen. Voor de 3 zou ik er niet op gaan. Mijn paard(fries) is tegen de 4 jaar begonnen met de basis. Vooraf weleens een zadel erop gelegd maar echt werk is pas met 3 jaar en 10 maanden begonnen. Daarna heeft ze nog veel rustpauzes gehad en pas rond de 5/6 jaar meer gaan oppakken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:49

Laat hem nog maar een jaartje staan, lekker kind zijn met vriendjes. Er zit trouwens een zoekfunctie op bokt, als je die aanklikt krijg je heel veel informatie over dit onderwerp, want deze vraag komt bijna wekelijks voorbij!! :j :j :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:55

De mijne is 8 en wordt nu heeeeeeel langzaam pas ingereden.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:07

Ieder zijn mening verschilt over wanneer je er echt op moet gaan. Maar met hoofdstel kan je beginnen vanaf paar maanden voor de 3 jaar. (Eerder zou ik met niks beginnen) en vanaf dat punt is het kijken wat het dier aan kan. Is het mentaal klaar voor het zadel. fysiek moet allemaal nog komen en moet je opbouwen maar mentaal is net zo belangrijk

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:51

Ik heb het even verplaatst naar [TI] :-)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:59

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:11

ik denk dat dat verschilt per tinker

Afbeelding

deze twee schelen een half jaar terwijl de ene al bijna volwassen lijkt en de andere nog echt veulen is.

wij rijden ze in op 3 jarige leeftijd als ze er klaar voor zijn en geven ze dan weer een half jaar rust en dan vanaf 4, 4 en een half verder doorrijden

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:42

Niet voor de 3 jaar. Maar dan nog jaren langer wachten lijkt me ook niet nodig.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:27

Ik denk dat tussen 3 en 5 jaar het beste is voor het paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:57

Beginnen als hij 3 is maar dan nog niet volledig laten werken.Vanaf 4 kan hij wat meer gaan doen.Ik persoonlijk zou als het paard oud genoeg is gewoon iets gaan doen en niet nog jaren laten staan, want dan wordt het wel moeilijker om ze te gaan beleren. Dan kun je een volwassen sterk paard krijgen wat zich niet aan het werk laat zetten.Of, wat een ervaren kennis van me zei, ze krijgen een blessure of ziekte waardoor ze al afgeschreven zijn voor je er ooit iets mee hebt kunnen doen.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:59

jeetje hoeveeltopics ga je hier voor openen?

In het andere topic hebben al genoeg mensen je advies en tips gegeven maar dat is blijkbaar niet genoeg, of wat je wil horen gezien je er nog een topic over aanmaakt.

Mijn mening is zoals iedereen in je vorige topic laat hem nog lekker staan en begin pas met een jaar of 4

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 23:06

Zeker niet voor de 3 jaar. Liefst 4jr ongeacht t ras

Heb hier een bijna 6jarige staan die alleen nog maar grasmaaier is geweest. En als ik kijk na vorig jaar, is ze in t jaar echt nog flink veranderd en gegroeid

mascha_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:24

Rooompie schreef:
Überhaupt niet beginnen voor jaar 4, bij voorkeur pas met vijf. Ieder die geen geduld opbrengen kan en eerder begint, zit gewoon letterlijk op een paard en nog niet uitgegroeid is en zeker niet geschikt is om ons te dragen.

Ik ga hierin mee! Niet opgaan voor hun 4,5/5 jaar , maar grondwerk kun je vanaf 3 wel doen. . Aangepast aan hun mentale kunnen.. en dat geven ze wel aan als je goed kijkt naar je paardje.
aangezien wij meestal niet erg commercieel bezig zijn met onze paarden kunnen we wachten. En ik vind dat de wel commerciële stallen daar een voorbeeld aan moeten nemen.. de meesten dan...

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:17

Ik heb mijn tinker merrie vanaf dat ze zeven maanden oud was. Vanaf die leeftijd heb ik af en toe wat grondwerk gedaan. Ze is vorig jaar ook al mee geweest op vakantie met de andere mee van stal. Bij de Alberthoeve in de wei, wat geborsteld en gewandeld en weer mee naar huis. Van de zomer wordt ze drie en gaat ze naar het peuterklasje bij mijn instructrice om zadelmak te maken. Dan een paar maanden de wei op en nix. Van de winter wil ik 1 x per week voorzichtig aan rijden. We oefenen heel veel andere leuke basis dingen die fijn zijn als voorbereiding op het rijden. Als je leuke ideen wilt pb me maar hoor.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:00

Romeo was 4,5 toen ik hem in reed en Ciarra is nu 5 en is ook pas 4 maandjes onder het zadel.

PTB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:07

Paarden zijn op 6 a 7 jarige leeftijd zijn uitgegroeid in de hoogte, groeischijven van de benen zijn dan dicht. Het allerlaatst gaan de groeischijven in de ruggengraat dicht 7 a 8 jaar.
Wij hebben een 5 jarige staan word nu pas beleerd onder het zadel.
Laatst bijgewerkt door PTB op 04-05-16 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:18

Vanaf 2,5 kun je best al wat werk op pakken beetje longeren met en zonder zadel. Met 3 kun je hem inrijden en dan zou ik hem een half jaartje rust geven en daarna weer op pakken.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:09

Ligt aan je tinker. Ik heb er 2 van 4 jaar. 1 merrie is groot en volwassen en daar zijn we nu een 3 maandjes mee bezig (3 keer per week). Mijn andere is ook een merrie maar nog heel jeugdig, ze heeft al wel een paar keer zadel opgehad en af en toe gelongeerd maar verder nog niet. Hoofdstel ook al wel want ik wil met haar naar de keuring.

Ik zou niet teveel longeren voor de tijd. Je wilt niet dat ze straks een bereconditie heeft. Stel dat ze het wat spannend vind straks houd ze het langer vol dan jij.
Maar je kan prima kennis laten maken met alles, ook zadel en hoofdstel. Wij hebben vorig jaar de grote tinker een paar keer opgezeten en zover dat ze dit braaf deed en ook door de bak konden stappen en draven, op en af en vervolgens heeft ze de rest van het jaar in de kudde op het land gestaan en zijn we afgelopen december weer verder gegaan. De basis was herhaling dus dat ging al snel heel goed.