Paard beter leren uitkomen voor een sprong?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Paard beter leren uitkomen voor een sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 18:52

Goedenavond allemaal,

Ik heb een vraagje, ik spring al een paar jaar met mijn pony ook wedstrijden. Ik heb een hele lange tijd les gehad maar ben hier mee gestopt. Ben wel weer opzoek..

Ik heb een pony van een 7 jaar en we springen B. Ik heb wat problemen kwa uitkomen voor de sprong. Mijn pony kijkt niet naar de sprong waardoor we vaak niet helemaal lekker uitkomen. Hij trekt ook niet aan. Hoe kan ik dit verbeteren/ leren? Ik ga zo springen en ik wil wat lager gaan en galopbalken gaan gebruiken. Hij moet ook iets meer tempo krijgen in het pacour. Ik hoop dat ik hier wat tips kan krijgen!

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door sophianemo op 09-07-15 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Babbelientje

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-04-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard beter leren uitkomen voor een sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:56

Ik weet niet of dit is wat je bedoelt met 'grondbalken', maar ik heb wel eens gehoord dat een paard de afstand beter kan inschatten als er op de grond, onder de hindernis, tussen de palen een balkje ligt. Succes. Zou inderdaad zeker weer les nemen, dan los je dit soort problemen toch het makkelijkst op.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Paard beter leren uitkomen voor een sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:05

Grondbalk is zowiezo aan te raden! Ook kun je kijken of hij met galopbalkjes wel goed uit komt. Leg gewoon een balk op de grond en kijk hoe hij daar overheen gaat, als dat wel netjes gaat kun je uitbouwen naar een sprongetje en dan langzaam gaan aftasten waar het fout gaat.
Dat je paard geen tempo heeft ligt waarscheinlijk voor een groot deel aan jou. Rij veel tempowisselingen en zorg dat hij aan je been is.
Tenslotte is het inderdaad een goed idee om weer les te nemen van iemand die het goed aan je uit kan leggen.
Succes!

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 19:07

Ik bedoel met een grondbalk een galopbalk :o En grondbalk heb ik idd altijd bij de sprong liggen!

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Paard beter leren uitkomen voor een sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:15

Vind je pony het nog wel leuk om te springen?

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:35

Het klinkt alsof je een heel stuk basis mist.

Ik zou beginnen met draf balkjes.
Begin met 3 balkjes en bouw dit (liefst in meerdere oefen sessies) op naar max 10.

Dat zelfde ga je met galop balkjes doen.
Daarna kun je op de laatste van de rij balkjes een laag kruisje gaan opbouwen.

LET OP: dit is basis info.
Je zilt nog een hoop extra informatie en aanwijzigingen nodig hebben om tot een goed resultaat te komen.

Dus GOEDE INSTRUCTIE IS NOODZAKELIJK om tot een goed resultaat te komen.

Om instructie te vinden. Kijk op wedstrijden bij jou in de buurt wie jij goed vindt rijden.
Vraag aan hun of ze les geven. Of van wie ze les krijgen.

Succes.

Edit: misschien overbodig. Maar je pony zijn fysieke gezondheid laten controleren kan ook geen kwaad. :-)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:39

Je moet zelf je paard goed plaatsen voor de sprong. De één denkt meer mee dan de ander en is makkelijker goed te plaatsen, dat heeft te maken met kwaliteit. Maar het is de ruiter die ervoor zorgt dat het goed uit komt.

Veel oefenen, je oog trainen, eerst met galopbalken en daarna met kleine sprongetjes. Wat spelen in tempo, galopsprongen enzo.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Paard beter leren uitkomen voor een sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:44

om aan te trekken naar een sprong moet je in de basis beginnen..

goed warmrijden en scherp voor het been rijden.. zodat je hem naar voren en terug kunt rijden, voor je aan het eigenlijke springen begint.

les is niet alleen voor jezelf, maar ook voor jullie als combinatie belangrijk.. ik zou dus zeggen goede instructie zoeken.. niet alleen voor het springen, maar een springinstructeur die ook goed zicht heeft op het dressuurmatige trainen van je paard, en met name goed aandacht kan besteden aan je tempobeheersing en controle over de paslengten.

eenmaal de basis goed op orde, dan zal het springen ook prettiger gaan en worden jullie een samenwerkende eenheid.

Daisy_Izzy
Berichten: 108
Geregistreerd: 28-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:19

Tel de galop 'passen' van je paard tussen de hindernissen dan weet je of je gas moet geven of hem juist moet inhouden..

Met inhouden maakt hij meer galop sprongen.
Met gas maakt hij minder galop sprongen.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paard beter leren uitkomen voor een sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:21

Een onervaren pony moet gewoon meters maken en ervaring opdoen.
Bij een ervaren pony die niet voorzichtig is gaat je dressuurwerk bepalend zijn, meer bepaald het kunnen schakelen.