wegrennen tijdens buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:46

Als hij aan de hand al geen respect voor je heeft, gaat hij dat ook onder het zadel niet zo makkelijk krijgen. Hij ziet jou niet als leider en gaat daarom zelf bepalen dat het ergens niet veilig is. Dus is zijn logische reactie: wegrennen, zo snel mogelijk terug naar de kudde.

Eerst aan de hand bevestigen dat hij jou NIET voorbij mag gaan aan de hand. Er zijn een heleboel goede instructeurs die jullie hierbij kunnen helpen.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:17

mignonne2403 schreef:
LinekeP schreef:
Misschien gewoon eens buiten (aan de hand) wandelen, en dat steeds opbouwen.


Dit is dus geen goed idee... Dit heb ik eerst geprobeerd, maar daar gaat hij ook opeens rennen, en dan valt er dus niets meer aan te houden, dus dan rent hij los over straat... Heb in het begin dus een keer een uur achter hem aan gevangen....


Waarom denk je dat je het in het zadel wel allemaal kan oplossen als het aan de hand nog niet eens lukt?

Werk eerst eens aan je fundament, want je hebt geen goed fundament zo te lezen. Je paard respecteert je niet en kan dus ook niet op je vertrouwen en zo krijg je ook geen respons, die 3 gaan hand in hand. Natuurlijk dat het dan buiten mis gaat waar het dier zich minder veilig voelt. Die richt zich niet naar jou als leider(want dat ben je niet), maar beslist zelf, hij heeft geen andere keuze in zijn paardenbrein.

Met deze extra info zeg ik, je bent nog helemaal niet klaar om naar buiten te gaan met je paard. Zorg eerst maar eens dat er aan de basisvoorwaarden wordt voldaan. Nu zo naar buiten blijven gaan maakt het alleen maar erger en erger. Je hebt de eerste paar keer gratis gekregen, maar hebt daarmee je relatie, het vertrouwen en het respect verloren. In ieder geval voor buiten, het is hopen dat je het op eigen terrein nog wel een beetje hebt, alhoewel ik zo vermoed dat het daar ook aan zat schort.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:34

Icecrystal schreef:
Als het met bokken begint, zou ik hem gelijk rond zijn as laten draaien.
Flink doordrijven en echt om zijn as, hierdoor kan hij niet bokken en er niet vandoor gaan.
Dit doe je, tot dat hij stopt met vervelend doen. Dan stop je met draaien en rij je door, zonder slaan, stem verheffen etc.

Doet hij het vervolgens weer, begin je weer met draaien.
Zo leert hij dat zijn gedrag niks uithaalt en dat hij dan vervelend rondjes moet draaien.

Dit is een hele effectieve manier om dit af te leren. Ik heb het geleerd op een ranch waar ik heb gewerkt in Canada.
Het is het uitproberen waard!


Ben je dan niet bang voor forse verdraaiing en verstuiking? Zou ik wel zijn en daarom ook niet doen.
De vraag is ook of het kwartje wel werkelijk valt en het paard ook vertrouwen krijgt in de ruiter. Omdat het toch een fors middel is en de vraag is of de rust hier werkelijk door terugkeert.

Zou goed aan de hand bevestigen/corrigeren als het dan al mis gaat. Iemand met ervaring er bij halen als je dit zelf niet kan, zoals je aangeeft. Er zijn mensen die handiger/sneller zijn en je paard ongetwijfeld kunnen houden en tijdig kunnen corrigeren. Waarom dan zelf willen doen?

De one-rein-stop aanleren is ook een super goede tip!

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:39

Lise81 schreef:
Icecrystal schreef:
Als het met bokken begint, zou ik hem gelijk rond zijn as laten draaien.
Flink doordrijven en echt om zijn as, hierdoor kan hij niet bokken en er niet vandoor gaan.
Dit doe je, tot dat hij stopt met vervelend doen. Dan stop je met draaien en rij je door, zonder slaan, stem verheffen etc.

Doet hij het vervolgens weer, begin je weer met draaien.
Zo leert hij dat zijn gedrag niks uithaalt en dat hij dan vervelend rondjes moet draaien.

Dit is een hele effectieve manier om dit af te leren. Ik heb het geleerd op een ranch waar ik heb gewerkt in Canada.
Het is het uitproberen waard!


Ben je dan niet bang voor forse verdraaiing en verstuiking? Zou ik wel zijn en daarom ook niet doen.
De vraag is ook of het kwartje wel werkelijk valt en het paard ook vertrouwen krijgt in de ruiter. Omdat het toch een fors middel is en de vraag is of de rust hier werkelijk door terugkeert.

Zou goed aan de hand bevestigen/corrigeren als het dan al mis gaat. Iemand met ervaring er bij halen als je dit zelf niet kan, zoals je aangeeft. Er zijn mensen die handiger/sneller zijn en je paard ongetwijfeld kunnen houden en tijdig kunnen corrigeren. Waarom dan zelf willen doen?

De one-rein-stop aanleren is ook een super goede tip!


De one rein stop en wat daar beschreven staat komen aardig overeen. Je zet het paard op een hele krappe cirkel door met 1 teugel een buiging te vragen, maar als hij daar niet goed op wil reageren zeg je met het been dat zijn achterhand echt aan de kant moet. Je zet hem eigenlijk ook om zijn as, eigenlijk haal je daarmee de kracht uit de powerhouse, de achterhand dus.

Alleen lost de one rein stop niet zoveel op, het stopt vooral het paard waardoor je eraf kan, of als hij toch tot rust komt verder kan. Maar dan moet je wel goed kunnen zien of er ontspanning komt, anders zit je zo weer in een one rein stop.

Maar met wat de ts beschrijft zou ik niet zomaar even op straat dit doen, de buiging en het wijken voor het been moeten wel bevestigt zijn.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:52

Bowen schreef:
De one rein stop en wat daar beschreven staat komen aardig overeen. Je zet het paard op een hele krappe cirkel door met 1 teugel een buiging te vragen, maar als hij daar niet goed op wil reageren zeg je met het been dat zijn achterhand echt aan de kant moet. Je zet hem eigenlijk ook om zijn as, eigenlijk haal je daarmee de kracht uit de powerhouse, de achterhand dus.

Alleen lost de one rein stop niet zoveel op, het stopt vooral het paard waardoor je eraf kan, of als hij toch tot rust komt verder kan. Maar dan moet je wel goed kunnen zien of er ontspanning komt, anders zit je zo weer in een one rein stop.

Maar met wat de ts beschrijft zou ik niet zomaar even op straat dit doen, de buiging en het wijken voor het been moeten wel bevestigt zijn.


De cirkel is toch niet een vereiste voor aanleren van de one-rein-stop? Meer een reflex aanleren. Naar mijn idee daardoor toch verschillend tov de eerdere beschrijving.
http://youtu.be/3BWm2sz52sc
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

Maar mogelijk is dit een andere discussie.
Ben er helemaal mee eens dat er in elk geval andere voorwaarden moeten zijn zoals bevestiging van buiging en wijken. (Maar mogelijk is dit in de bak al zo?)

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:58

Lise81 schreef:
De cirkel is toch niet een vereiste voor aanleren van de one-rein-stop? Meer een reflex aanleren. Naar mijn idee daardoor toch verschillend tov de eerdere beschrijving.
http://youtu.be/3BWm2sz52sc
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm

Maar mogelijk is dit een andere discussie.
Ben er helemaal mee eens dat er in elk geval andere voorwaarden moeten zijn zoals bevestiging van buiging en wijken. (Maar mogelijk is dit in de bak al zo?)


De cirkel is niet vereist nee, maar het inbuigen wel en een reactie op wijken voor het been(achterhand) ook.
Dat wijken van de achterhand voor het been is niet altijd nodig, wel voor paarden die gewoon die nek erop zetten en niet buigen als de nood aan de man is(kan ik uit ervaring vertellen ;) ). Dan is de combi van dat buigen en het wijken van de achterhand wat wel werkt.

Het idee is hetzelfde, je zet het paard om zijn as heen, hij kan niet bokken zo, hij kan er niet vandoor. Dat geeft jou als ruiter de mogelijkheid om er snel af te gaan zodra het wat langzamer gaat of tot stilstand komt. Of, als je tot een zekere ontspanning kan komen weer door te gaan.
Maar ik zou dit nooit doen zonder te oefenen, inc het er heel snel afstappen en dan gelijk het paard even uit je ruimte zeten.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 21:11

Ik denk niet dat mijn paard mij niet vertrouwd. Bij angstige situaties zoals met koeien etc kan ik tegen hem praten en wordt hij erg kalm als hij merkt dat ik kalm ben. Zo loopt hij nu vol vertrouwen langs de koeien. Als hij iets eng vindt loopt hij wat gespannender, en ga ik tegen hem praten. Dit werkt, en hij rent niet.
Het probleem zit dat hij zich of verveeld of irriteerd etc, en dan gaat hij ervantussen.
Qua grondwerk ben ik al best wel bezig altijd, en in de stal is hij heel erg braaf. Met rijden in de bak doet hij alles wat ik van hem vraag etc.

Waar ongeveer heel bokt wel tegen zou zijn, ik heb een hengstenketting nu, voor het naar de wei brengen. Hij wordt soms te enthousiast en gaat er dan vandoor. Nu doet hij dat dus niet meer.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:38

Vertrouwen hebben en een ander accepteren als leider is een heel verschil. Ook angst en geen leiderschap is een verschil. Hij hoeft niet bang te zijn, maar hij voelt zich niet veilig genoeg. Ik hoor niet graag van mensen dat ze met een op hol geslagen paard alsnog perse buiten willen rijden. Voor jou misschien nog niet zo gevaarlijk. Maar stel dat jullie over een kindje heen denderen? Ik vind het onverantwoord. Als je genoeg leiderschap uit zou stralen, had je die hengstenketting niet nodig gehad.

Maar als jij er van overtuigd bent dat hij zich verveelt, waarom ga je dan niet meer dressuuroefeningen doen buiten? Dan houd je hem bezig

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:39

mignonne2403 schreef:
Ik denk niet dat mijn paard mij niet vertrouwd. Bij angstige situaties zoals met koeien etc kan ik tegen hem praten en wordt hij erg kalm als hij merkt dat ik kalm ben. Zo loopt hij nu vol vertrouwen langs de koeien. Als hij iets eng vindt loopt hij wat gespannender, en ga ik tegen hem praten. Dit werkt, en hij rent niet.
Het probleem zit dat hij zich of verveeld of irriteerd etc, en dan gaat hij ervantussen.
Qua grondwerk ben ik al best wel bezig altijd, en in de stal is hij heel erg braaf. Met rijden in de bak doet hij alles wat ik van hem vraag etc.

Waar ongeveer heel bokt wel tegen zou zijn, ik heb een hengstenketting nu, voor het naar de wei brengen. Hij wordt soms te enthousiast en gaat er dan vandoor. Nu doet hij dat dus niet meer.


Als je een hengstenketting nodig hebt, je paard buiten zich lostrekt en je een uur achter hem aan mag, hij tijdens het rijden om probeert te draaien en naar huis wil rennen, gaat bokken en doen als je dat tegen houdt vertrouwt hij je niet, niet voldoende. Ziet hij je niet als leider. Zou hij dat wel doen zou je deze problemen niet hebben.

Als hij jou echt zou vertrouwen(op jou zou vertrouwen), jou dus echt als leider zou zien (die 2 zaken zijn onlosmakelijk verbonden bij paarden) dan zou hij zich niet "vervelen" of "geirriteerd" zijn. Dan zou hij netjes en braaf met je meelopen.
Het is echt een enorme misvatting dat een paard zich "verveeld", niet in deze situatie's.
Je krijgt gewoon erg veel gratis van hem en dat bijt je in de kont in andere situatie's en gaat alleen maar meer en erger worden, want dat gratis gaat ergens ophouden.
Als je nu al naar dit soort dwangmiddelen moet grijpen beloofd dat niet veel goeds voor de toekomst, dus verander wat je doet. Haal er eens een goede instructeur bij.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 21:43

Wat kan ik dan doen om dat leiderschap te krijgen? De instructrice van mij zegt dat we het respect moeten afdwingen, en dus gewoon heel duidelijk zijn en streng.
Andere instructeurs zijn hier niet welkom van de stal, heb ook geen trailer.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:49

Je zou het op de Emiel Voest manier kunnen proberen. Zo heb ik het geleerd. Loswerken, grondwerken, dubbele lijnen. Ik had een onopgevoed rodeo paard die met iedereen ging skieen richting de wei. Eenmaal leiderschap bevestigd, volgt hij me overal, weet hij waar zijn plek is (schuinachter mij!) En weet hij dat hij het veiligst is bij mij. Ga dan aan de hand overal langs wandelen. Tractors, plastic, misschien eens een schrikpacours in de bak aanleggen. Eventueel door het dorp lopen.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:13

mignonne2403 schreef:
Wat kan ik dan doen om dat leiderschap te krijgen? De instructrice van mij zegt dat we het respect moeten afdwingen, en dus gewoon heel duidelijk zijn en streng.
Andere instructeurs zijn hier niet welkom van de stal, heb ook geen trailer.


Dat is vrijwel onmogelijk om te zeggen zonder jou en het paard samen te zien.

Dat afdwingen klink heel naar, ik hoop niet dat dat gaat om "bruut" zijn. Straffen heeft amper tot geen zin.
Wat ik vooral lees is dat je veelste laat bent met ingrijpen. Als je paard omdraait, of zich losrukt heb je heel wat signalen gemist(dat zou alleen moeten kunnen gebeuren als er ineens iets onverwachts voor je neus komt). Leer zien wanneer je probleem begint, de eerste subtiele signalen. Dan heb je nog wat in handen om mee te werken.
Als het paard zo ver is dat hij "schreeuwt" zal hij je niet meer horen. Ook ik zou mijn hafjes niet houden als ze eenmaal zeggen bekijk het maar, ik ben weg. Dan kan ik wel proberen vast te houden, maar dan wapper ik er gewoon achteraan.

Een goede leider is alles behalve een bruut. Die kan wel streng zijn, maar dat ligt vooral in duidelijk zijn, consequent zijn, vriendelijk zijn, kalm zijn, weten waar je op moet letten, weten wat je moet zien en weten wat je moet doen en vooral wanneer ermee te stoppen.
Ik kan je vooral aanraden je te verdiepen in paardengedrag, je te verdiepen in hoe paarden leren, een gedegen communicatie opzetten met je paard.
Er is veel te vinden op het internet, er zijn prachtige dvd's hierover, zoek iets wat bij jou als persoon past. Ik kan je wel aanraden bv eens naar parelli te kijken, maar voor hetzelfde geld past dat helemaal niet bij jou als persoon. Al die methodes werken wel voor de paarden, maar niet voor elk mens ;)

Voor nu zou ik zeggen don't go there, zoek geen situatie's op waarbij je weet dat je het niet in de hand hebt. Begin bij het begin. Als het in de bak goed gaat, probeer dan eens het erf en kijk naar die subtiele signalen. Werk eens aan wel netjes naar de wei kunnen voordat je denkt aan van het erf af gaan. Ontspanning en gehoorzaamheid zijn de sleutelwoorden.
Werk eerst eens aan de hand buiten voordat je erop gaat zitten. Als je bv niet naast de zadelplaats(naast zijn zij dus) kan wandelen met je paard, hoe moet het dan wel lukken als je erop zit waar het paard je nog minder ziet e.d.? Als je paard niet licht wijkt voor druk op de grond, hoe moet hij dan wijken voor je been?

Als de instructeur op stal je niet verder kan helpen, of jij daar geen goed gevoel bij hebt zoek dan een andere instructeur. Mag dat niet, denk dan eens serieus na over een andere stal, waar een instructeur die jou wel kan helpen met deze problemen wel mag.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 22:48

Ik zou hem nooit slaan of tegen hem schreeuwen etc.
Andere stal is niet mogelijk, hij staat op de manege waar ik eerder lesde, en mijn moeder is nog erg hecht met de manege en eigenaar/ instructrice.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:11

mignonne2403 schreef:
Wat kan ik dan doen om dat leiderschap te krijgen? De instructrice van mij zegt dat we het respect moeten afdwingen, en dus gewoon heel duidelijk zijn en streng.
Andere instructeurs zijn hier niet welkom van de stal, heb ook geen trailer.

Respect moet je verdienen. Uit je profiel begrijp ik dat je bij Havelte in de buurt zit? Neem contact op met Equixantos ( http://equixantos.com/ ) in Beilen voor een les. Kan daar met hun paarden.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 06:32

Als les echt geen optie is, zou ik toch de manier die ik aandroeg eens proberen. Alles staat heel duidelijk omschreven in de boekjes.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:28

Respect afdwingen? Tja dan wordt het een lastig verhaal. Jammer dat je niet kunt lessen en/of veranderen van stal. Als je op dezelfde manier door blijft gaan zal je probleem alleen maar groter worden. Het dier is niet voor niets steeds vervelender geworden. Respect afdwingen accepteert hij blijkbaar niet en daar mag je trots op zijn! Fijn hoor een paard met eigenwaarde.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 09:32

Het is niet helemaal mijn manier... Toen ik hem kreeg ging alles prima, maar begon hij dus met stilstaan naar de wei toe. Toen kreeg ik dus heel vaak te horen dat ik te lief was, etc. Ik hou dus helemaal niet van roppen en trekken en slaan etc, dat zal ik dus nooit doen, maar ik zou dan volgens de insttructrice een zweep mee moeten nemen naar de wei :(
Tijdens prive les hetzelfde, hij moet door dus ram verkopen, dat vind ik dus niet kunnen, maar mijn moeder gelooft alles wat de manege eigenaar zegt.....
We gaan werken aan het op de grond, en ondertussen in de bak rijden.

bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:09

Een koudbloed kan nog wel eens een ander soort karakter hebben dan een warmbloed. Ik heb zelf een koudbloed en bij mij op stal staat ook een haflinger. Ik ben super super super streng voor mijn paard. Heel consequent, ik accepteer het niet dat hij t tempo bepaald (onder t zadel en naast t paard), hij moet mij ruimte geven en ook al staat de staldeur of paddock open hij loopt er pas uit als ik hem daartoe uitnodig.
Mijn paard is erg braaf buiten, zowel alleen als met andere paarden.
Ik zie ook hoe het anders kan gaan. De haflinger krijgt te veel ruimte, er wordt weing van hem gevraagd en vervelend gedrag wordt toe gestaan. Die haflinger vertoont hetzelfde gedrag buiten. Eerst bokken daarna er van door.
Als dit paard door iemand anders wordt bereden die m eerst aanpakt aan aan het werk zet, gedraagt hij zich wel buiten. Met aanpakken bedoel ik: directe actie eisen als dit wordt gevraagd, alles voorkomen om hem ervandoor te laten gaan en achteruit zetten als hij niet luistert.
Het verschil is deze laatste persoon zeer ervaren is en er zeker van is dat wat ze doet goed is.
Imo is voor een jonge dominante ruinen koudbloed een ervaren persoon nodig met een natuurlijk overwicht. Je hebt hier absoluut hulp bij nodig. Je paard zal anders alleen maar erger worden en miss zelfs gevaarlijk. Je kan t leren, ik heb t ook moeten leren.
Succes!

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:09

Oh dat deed die van mij ook altijd, gewoon zomaar zich omdraaien en rennen. En dan stond die ineens weer stil. Hij bepaalde wat hij deed en simpel gezegd, hij was de leider. Is inmiddels een paar jaar geleden. Nu hartstikke lief en braaf, na heel veel lessen. En die lessen gingen vaak meer om wat ik moest veranderen dan om wat mijn paard moest veranderen, (bijna) elk probleem komt voort uit de ruiter.

Waarschijnlijk is jouw paard niet het probleem, maar ben je dat zelf, geef jij hem teveel ruimte, en ben jij niet consequent genoeg. Je hoeft niet te slaan en te schoppen, maar je moet wel op je strepen blijven staan en consequent zijn. Als er een andere ruiter op zit, doet hij dit dan ook?

Verder zou ik het (buiten) rijden achterwegen laten tot dat hij respect voor jou heeft op de grond, denk dat het toch slim is om een instructeur te zoeken die hier meer ervaring mee heeft. Is het ook niet mogelijk om met een instructeur naar buiten te gaan, zodat het niet op dat terrein hoeft? (aangezien ze niet welkom zijn) Ik heb zelf een tijd les gehad op een zandverstuiving in Havelte van Josien van der Poel. Zei geeft nog steeds les in (de buurt van) Havelte eens in de twee weken, en dat hoeft niet perse op eigen terrein te zijn. Met haar kun je ook gewoon ergens buiten lessen. Ik vond dat zelf juist heel leerzaam omdat het wegrennen een probleem was dat alleen buiten voorkwam, en dat meteen goed aangepakt kon worden dan. Verder is leiderschap iets waar heel veel aan gewerkt wordt, eerst voornamelijk vanaf de grond.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 15:56

We gaan samen naar grondwerk kijken, ik heb me in de parelli verdiept en het lijkt me wel wat. Heb net een stok en een leadrope gekocht, touwhalster heb ik al.
Waarschijnlijk ga ik eens kijken hoe en wat bij verschillende mensen, even zien waar.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:04

Je bent op de goede weg! Mijn complimenten! :)

Kenia04
Berichten: 25
Geregistreerd: 09-07-15

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:00

Inderdaad beginnen met grondwerk, misschien een ervaren iemand erbij die tips kan geven? Belangrijk is wel dat jij je paard traint, en niet iemand anders ;)

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 18:10

Ik ga vanavond kijken wat Dutchie ervan vindt, en waarschijnlijk ga ik een paar dagen met hem nnaar het lage woud in Makkinga in Augustus.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:22

Volg ook mee, mijn jonge leasepaardje doet dit ook. Ligt overduidelijk aan mij, maar wat is dat lastig. Ze deed het eerst in de bak, 180 graden draaien en dan ervandoor rennen. Door fijne instructie (niet terugnemen maar juist doorgalopperen in mijn tempo, aan het werk zetten) opgelost, isnu al geruime tijd superbraaf in de bak, gaat met rijden goed. Nu doet ze het buiten, draait om en rent keihard weg, terwijl in t begin buitenrijden superfijn was. Nu zit ik gelukkig niet bij autowegen of andere gevaarlijke dingen in de buurt, maar het is wel echt gevaarlijk. Mijn plan is eerstvolgende x naar buiten eerst in bak en buiten consequenter zijn en aan t werk zetten. Eerst weer klein rondje, goed afsluiten, en dan verder uitbouwen. En eigenlijk buiten hetzelfde doen als binnen, niet schrikken en meteen aan het werk zetten. superlastig, want best eng.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:53

mignonne2403 schreef:
Ik ga vanavond kijken wat Dutchie ervan vindt, en waarschijnlijk ga ik een paar dagen met hem nnaar het lage woud in Makkinga in Augustus.


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Complimenten zeg, je pakt het echt heel serieus op.
Eefje zal je zeer zeker erg goed kunnen helpen, erg goede keuze!