Wat moet ik nu? Paard in staking..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Wat moet ik nu? Paard in staking..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 18:44

Ik zal even het verhaal uitleggen vanaf het begin.

In april hebben we ons jonge paard beleerd, dit ging geheel vlekkeloos. Ongeveer 2 maanden later begon mevrouw heel erg met bokken en rennen.. zomaar plotseling uit het niets, we hebben toen de tandarts erbij gehad die haar toen ook behandeld heeft. Na de behandeling liep ze weer uitstekend!
Maar de laatste paar weken begint het gedoe weer.. maar dit keer veel erger. Ik heb ondertussen alweer een ander zadel.
Ze is van zichzelf al geen voorwaarts paard, je moet haar echt rijden. Linksom is er helemaal niks aan de hand, springt mooi aan in galop en super ontspannen lekker lang en laag over de rug.
Alleen nu komt het probleem, zodra ik maar ook maar rechtsom ga, gaat ze in de staak.
Lees:
Niet vooruit willen, stijgeren, bokken, omkeren.
Rechte stukken vooruit wil nog wel, maar ook moeizaam.. In het begin dachten we dat het vervelend heid was aangezien ze natuurlijk ook sterker werd en ons toch misschien wou uitproberen.
Dit idee heb ik me al vroegtijdig uit mijn hoofd gezet.
In stap is er rechtsom niks aan de hand, en aan de longeerlijn is ook alles prima in orde!

Iemand hetzelfde gehad met zijn of haar paard? En heeft misschien de goudentip voor mij?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Wat moet ik nu? Paard in staking..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:46

ik zou er een goede instructeur bij halen, iemand die ook kan zien of er iets fysieks aan de hand is

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 18:52

Ik had vorige week privéles, maar er valt niks te zien rechtsom.. in stap ook niet aan de longeerlijn niet, maar zodra ik rechtsom ga draven gaat het mis.

Anoniem

Re: Wat moet ik nu? Paard in staking..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:56

Osteopaat er bij? Instructrice vragen, je hoeft rechtsom ook niet perse iets te zien maar dan kan er nog wel wat zijn, dat weet elke instructrice ook lijkt mij. Buigoefeningen doen, longeren. Genoeg wat je wel kan proberen denk ik :)

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:57

dan zou ik er voor alsnog niet vanuit gaan dat het iets fysieks is, en als er een andere ruiter opzit?

AnnemiekvM

Berichten: 8248
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:58

Ik zou ook eerst kijken of er niets iets medisch aan de hand is. Wie weet heeft hij wel heel erg last van zijn rug? Dat kan natuurlijk reacties opleveren.
Komt er dan niets uit onder goede begeleiding weer aan het werk gaan.

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 18:58

Zelfde probleem, mijn vriendin ging er zaterdag op en die is er met een flinke bok vanaf gekukeld..

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 18:59

AnnemiekvM schreef:
Ik zou ook eerst kijken of er niets iets medisch aan de hand is. Wie weet heeft hij wel heel erg last van zijn rug? Dat kan natuurlijk reacties opleveren.
Komt er dan niets uit onder goede begeleiding weer aan het werk gaan.



Heb ik ook aangedacht, maar het zit me zo dat het linksom vlekkeloos gaat en rechtsom het probleem is.

Iemand ervaring met osteopaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:14

Ik heb Annemyke Kingma een keer bij m'n pony gehad die vind ik wel heel goed, weet alleen niet waar ze nu woont en welke regio ze allemaal komt, mijn paardje stond toen bij Bedum

Plaisir

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:23

Ik zou het paard laten nakijken door een dierenarts om iets lichamelijks uit te sluiten voordat ik aan een ostheopaat begin. Denk aan foto's of scan. Een stalgenoot heeft ook een soortgelijk probleem gehad en bij haar paard is artrose in het SI gewricht vastgesteld. Hoeft bij jouw paard totaal niet zoiets te zijn natuurlijk! Maar dan weet je in ieder geval hoe je ervoor staat in plaats van een ostheopaat erbij waardoor de klachten wellicht even wegblijven, maar de kans bestaat dat ze weer terug kunnen komen en je niet veel opschiet.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:27

Je gaat naar alle waarschijnlijkheid gewoon te snel voor je paard.
Neem de tijd, ga vooral heel veel naar buiten, wandelen, klein drafje, rustig galopje, klein sprongetje.

De meeste jonge paarden hebben moeite met de rechterkant, ik denk dat je dat stukje rechtsom beleren over geslagen hebt.
Misschien heeft de jouwe er wat meer moeite mee dan gemiddeld.
Ik had eens een paard dat omviel als (flauw viel)hij rechts om moest, met een beetje geduld is dat gewoon goed gekomen.

Werk zonder dwang en stress wat aan de longe, je bent met een kleutertje bezig.
Vooral heel kort.
Stop direct als het er een beetje op lijkt.

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 20:00

Simpelman schreef:
Je gaat naar alle waarschijnlijkheid gewoon te snel voor je paard.
Neem de tijd, ga vooral heel veel naar buiten, wandelen, klein drafje, rustig galopje, klein sprongetje.

De meeste jonge paarden hebben moeite met de rechterkant, ik denk dat je dat stukje rechtsom beleren over geslagen hebt.
Misschien heeft de jouwe er wat meer moeite mee dan gemiddeld.
Ik had eens een paard dat omviel als (flauw viel)hij rechts om moest, met een beetje geduld is dat gewoon goed gekomen.

Werk zonder dwang en stress wat aan de longe, je bent met een kleutertje bezig.
Vooral heel kort.
Stop direct als het er een beetje op lijkt.


naar buiten gaan zoals ze nu doet is echt te gevaarlijk. Ik snap niet wat je bedoeld met te snel gaan, enige wat ik doe qua rijden is pure basis aan beide kanten een kwartier meestal..

UnitedxWest

Berichten: 235
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:05

Het kan als nog aan het gebit liggen. Je paard is nog jong, dan gebeurt er veel in z'n bekkie qua wisselen enzo.

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Wat moet ik nu? Paard in staking..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:16

Ostheopaat (en fysio) erbij kan nooit kwaad, kan heel goed zijn dat er toch iets niet lekker zit. En ja, dan kan het zijn dat een paard linksom prima loopt en rechtsom wel ergens last van heeft. Een paard belast zijn lichaam linksom anders dan rechtsom.
Hoe vaak rij je en wat doe je in dat kwartier?

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 20:21

beestenfreak schreef:
Ostheopaat (en fysio) erbij kan nooit kwaad, kan heel goed zijn dat er toch iets niet lekker zit. En ja, dan kan het zijn dat een paard linksom prima loopt en rechtsom wel ergens last van heeft. Een paard belast zijn lichaam linksom anders dan rechtsom.
Hoe vaak rij je en wat doe je in dat kwartier?


ik rij zon 3x in de week en van te voren even longeren om haar even los te maken.
Onder het rijden ben ik vooral bezig met overgangen en simpele stuur oefeningen

Joplinnn98
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-12-13

Re: Wat moet ik nu? Paard in staking..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:52

Waarschijnlijk zit ze vast op haar rechterhand, zou er toch even naar laten kijken

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 18:47

Probleem is gevonden, het waren beknelde rugwervels. ;)