Links, rechts... Scheef op buitenrit!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Links, rechts... Scheef op buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 19:30

Hoi :wave:

Laat ik maar met de deur in huis vallen: mijn Tinkermerrie loopt scheef. Niet altijd, er is geen peil op te trekken. Ik heb ook de indruk dat het met name iets van de laatste 2/3 weken is, hiervoor was ze ook niet 100% recht maar niet zoals nu.

We rijden momenteel nagenoeg alleen buiten omdat de bak een drama is met alle regen die er is gevallen. Nu is het de laatste tijd een paar keer voorgekomen dat tijdens de buitenrit opeens dat hoofd scheef naar links gaat, en die is dan met geen mogelijkheid meer recht te krijgen. Mevrouw ziet wel altijd van alles en kijkt ook altijd rond, geen probleem, maar vandaag was het wel redelijk extreem. Hoofd naar links, rechts is er niets meer mee te beginnen. Alles goed en wel maar ze loopt wel achter haar neus aan en langs een autoweg is het niet handig als je paard constant een poging tot oversteken doet. Overigens speelt het voornamelijk op als ik de teugels lang laat. Als ik ze op maat heb (niet strak, gewoon licht contact) voel ik wel dat er aan de rechterkant meer 'spanning' op staat maar ze trekt dan niet naar links, en belangrijker, ik trek haar ook niet naar rechts.

Ik heb een aantal checklists gevonden waaruit ik zou moeten kunnen afleiden of ze links- of rechtsgebogen is. Als ik daar de uitslagen van moet volgen zou ze linksgebogen zijn. Het gekke is echter dat het in de bak totaal het tegenovergestelde is: rechts is de makkelijke kant en links de moeilijke. In de bak kijkt ze trouwens ook niet zo extreem naar links, het is echt alleen buiten.

Met het zadel is niets mis. Ik rijd boomloos (juiste pommel, juiste inlages etc.) en met verschillende zadels, voorheen was er niets aan de hand. Ik rijd bitloos (reageert ze prima op) dus de tanden zijn het ook niet. Lessen staan weer op het programma maar dan moet het eerst even stoppen met regenen... De drainage in onze bak is erg slecht en ik heb geen mogelijkheid om naar een andere bak toe te gaan. Ik snap zelf ook dat dat niet ideaal is maar het is niet iets dat ik op de korte termijn kan veranderen.

Waar een kennis van mij mee kwam: het is eigenlijk erger geworden toen ze een hooinet in haar stal kreeg. Ze staat meestal rechts van het hooinet (dus hoofd naar links) en trekt er met aardig geweld plukken uit. Ze kantelt haar hoofd verder niet o.i.d. en het hooinet hangt vrij laag, ze maakt wel een opwaartse beweging met haar nek. Zou het hiermee te maken kunnen hebben?

Iemand ideeën? Ik hoor het graag :D

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:51

Je paard weet heel goed hoeveel "macht" jij over hem hebt met het bit en op deze manier beschermt hij zich daar tegen.

Als je buiten met hem bent zijn er voor hem heel veel gevaren en monsters waar hij op moet letten, daar geeft hij al zijn aandacht aan, hij wil niet dat jij hem afleidt of hem kunt beletten te vluchten als dat nodig is.
Je voelt heel goed dat als hij zich scheef maakt dat jij dan niet veel meer te vertellen hebt, hij weet dat ook.

Het help op den duur door heel veel buitenritten te maken en alleen maar een zacht contact met de mond te onderhouden.
Daarmee gaat hij steeds meer vertrouwen krijgen in zichzelf en in jou.
Wil je wenden doe dat dan zo nodig voor een deel door je hand duidelijk naar binnen te bewegen dan hoef je niet te trekken.
Klets gemoedelijk met hem als je voelt dat hij bang is.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Links, rechts... Scheef op buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 14:00

Bedankt voor de tips :) Ze is buiten alleen absoluut niet bang aangelegd. Ze kijkt dus wel, maar is vrijwel nergens van onder de indruk en ze schiet er ook nooit vandoor. Het is ook niet dat ze gespannen is (zo voelt het tenminste niet), ze loopt eigenlijk gewoon relaxt, alleen dus scheef...

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:04

Ze kijkt dus wel en dat veroorzaakt wat ik omschreef.
Ze wil niet dat jij haar kunt weerhouden zo nodig te vluchten.
Een paard is een vluchtdier, dat is zijn natuur.

Bijna alle paarden reageren meer of minder zoals jij omschreef.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Links, rechts... Scheef op buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 18:34

Ik ben vandaag weer naar buiten geweest, rustig stapritje zonder zadel. Ze liep voor haar doen erg rustig en ook niet scheef. Ik begrijp er niets van maar ik zal je tips opvolgen en zien wat het oplevert, bedankt :)