pessoa teugel aanschaffen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 23:05

Dorine92 schreef:
tanjaatjuhh schreef:
Met een pessoa activeer je de achterhand heel erg


Nou dat valt wel mee dacht ik.. zit volgens mij meer tussen de oren van mensen, omdat er een bontje achterlangs de achterhand gaat..
Dubbele longe is imo het fijnste :)


volgens mij zorgt een pessoa wel voor betere achterhand gebruik hoor

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:09

hannah2312 schreef:
volgens mij zorgt een pessoa wel voor betere achterhand gebruik hoor

Dat is niet mijn ervaring..

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 23:10

Dorine92 schreef:
hannah2312 schreef:
volgens mij zorgt een pessoa wel voor betere achterhand gebruik hoor

Dat is niet mijn ervaring..


Dat is waarschijnlijk voor iedereen anders, ik hoor veel mensen met goede ervaringen.

blondy_m83

Berichten: 93
Geregistreerd: 30-09-13
Woonplaats: HENGELO OV

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:52

Idd.. Ik wil dr meer aan het werk zetten, en zorgen dat de achterhand sterker word..

Ik ben van mening dat het longeren met hulpteugel hier erg bij gaat helpen, aangezien ze zich dan kan focussen op haar eigen beweging zonder dat er extra ballast op haar rug zit die haar uit evenwicht kan brengen.. Zodra dit beter gaat aan de longe zal het onder het zadel ook steeds beter gaan..

En ik denk idd dat de pessoa-teugel wel zal helpen, aangezien ik al verschil heb gezien bij dr (en dat met mijn geïmproviseerde manier!).

Maar waarom vind jij de dubbele longe beter dorine? Ik ben bang dat ik hiermee de buitenste lijn te strak ga houden, wat dan verzet zal gaan uitlokken of juist een averechtse werking gaat hebben..

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:18

Ik heb natuurlijk niets gezegd over de kwaliteit van degene die longeert..
Iemand die snel vasthoudt kan beter een pessoa gebruiken, omdat die zelf inwerkt.
Nadeel is dat pessoa altijd inwerkt, terwijl iemand die handig is met longeren véél verfijnder kan werken met een dubbellonge, en juist makkelijker kan loslaten en gerichter kan (in)werken.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:28

De longeerhulp uit de link vind ik ook echt een on-ding. Als het paard neerwaarts gaat, kan hij in de touwen gaan staan, en anders instellen is niet mogelijk (zoals wel kan bij de pessoa). Daarnaast flapperen de touwen alle kanten op, waardoor het paard constant gezwengel van de touwen in de mond voelt (de touwen zijn redelijk zwaar, dus de beweging komt behoorlijk door).

Zelf werk ik met mijn paard (nu 6, heb hem vanaf 4 jaar) altijd met de pessoa, of met de dubbellonge. Beetje afhankelijk van waar de nadruk op ligt en waar ik zin in heb. Pessoa (en dubbellonge) traint het hele paard, de longeerhulp is een soort stootteugel die voorkomt dat het paard het hoofd heel hoog kan brengen. Bij iedere andere houding doet het niets, en het werk alleen aan de voorkant, terwijl je juist wilt dat het paard vanuit de achterkant getrained wordt. Natuurlijk kun je dat als longeur stimuleren, maar ik kies liever voor een (hulp)teugel die dat ondersteunt, of ik pak de dubbellonge en heb het helemaal voor het zeggen welke lengte hij wanneer waar krijgt.

elainelouise

Berichten: 837
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Schijndel

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:33

Oh ik vond hem heel fijn! Geen geslinger of getrek in de mond zoala jij zegt. Ook als Rubs neerwaarts gaat gaat het touw niet hangen. Ik ben er tevreden over, maar iedereen natuurlijk zn eigen mening +:)+

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:44

Ik denk dat de longeerhulp trouwens wel fijn kan zijn voor een sterrenkijker-type, dus eentje die moeite heeft met voorwaarts-neerwaarts gaan. Dan zal het paard waarschijnlijk niet verder neerwaarts gaan als noodzakelijk gemaakt door de longeerhulp, en op een licht contact gaan lopen. Mijn paard gaat echter gemakkelijk voorwaarts/neerwaarts, waardoor de hele hulp los hangt, en alleen maar in de weg zit.

Maar zodra het paard het voorwaarst neerwaarts echt fijn oppakt, zal de longeerhulp al snel niets meer doen, en kan je alsnog aan de pessoa of een andere hulpteugel (of dubbellonge). (maar dat ik mijn mening, hoor ook veel mensen die wel blij worden van deze longeerhulp)

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 03:53

Angela dat probleem had ik ook met die longeer hulp. Paard gaat uit zichzelf makkelijk in de halsstrek houding.
En de hulp doet dan niets behalve verstoren. Want dat gewiebel vindt ze dan weer zo vervelend dat ze er compleet uit komt en dus door de hulp teugel gaat sterren kijken.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:40

Zodra een paard aan de pessoa ontspannen loopt en je de pessoa niet te strak hebt, zal deze ook niet inwerken op het paard. Pas als het paard uit de gewenste houding loopt volgt er inwerking.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:51

Dat klopt, maar mijn paard dat gemakkelijk voorwaarts/neerwaarts loopt zet ik dus niet in de voorwaarts neerwaarts stand in de pessoa. Die gaat op horizontaal waardoor hij in een zachte aanleuning blijft lopen. Dat is met de longeerhulp niet mogelijk.

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 17:00

Angela schreef:
Dat klopt, maar mijn paard dat gemakkelijk voorwaarts/neerwaarts loopt zet ik dus niet in de voorwaarts neerwaarts stand in de pessoa. Die gaat op horizontaal waardoor hij in een zachte aanleuning blijft lopen. Dat is met de longeerhulp niet mogelijk.


Hou oud is je paard? Het paard dat ik krijg is 3,5 en net zadelmak, het is niet mijn bedoeling om hem meteen best redelijk hard aan het werk te zetten. Het gaat mij er meer om dat hij goed loopt, wat ook goed is voor z'n rug.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:14

Mijn paard is nu 6 jaar. Hij is vanaf 4,5 (ingereden met 4) bij mij in de pessoa gegaan, eerst wel op voorwaarts neerwaarts, maar toen hij dat helemaal door had is dat naar horizontaal gegaan. Dat is met ongeveer 5 jaar geweest.

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 17:18

Ja, dat is wel iets ouder dan mijn paard. Omdat de mijne nog zo jong is vind ik het heel belangrijk om heel rustig aan te doen. Daarom ga ik zelf liever voor de longeerhulp en dan later voor de pessoa, want het lijkt me wel een heel fijn ding!

Anoniem

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:20

Wat je ook kan proberen, is een longeerkoord i.p.v. de longeerhulp. Die kan je wel zelf aan alle kanten verstellen, op meerdere manieren vastmaken en kan je ook hetzelfde gebruiken als een longeerhulp. Ik gebruik hem althans op dezelfde manier nu alleen dan dus met de koorden. Vind ik zelf een stuk prettiger, want als ik straks dan weer wat verder ben in het longeren met m'n pony dan kan ik d'r wat hoger in gaan stellen en dat is iets wat je met 't longeerkoord dan weer mist.
Heb je alleen wel weer een longeersingel voor nodig, maar die heb je met de pessoateugel ook. Wat dat aangaat is 't longeerkoord dan weer nóg goedkoper als de longeerhulp :)

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:28

chelle_dora schreef:
Wat je ook kan proberen, is een longeerkoord i.p.v. de longeerhulp. Die kan je wel zelf aan alle kanten verstellen, op meerdere manieren vastmaken en kan je ook hetzelfde gebruiken als een longeerhulp. Ik gebruik hem althans op dezelfde manier nu alleen dan dus met de koorden. Vind ik zelf een stuk prettiger, want als ik straks dan weer wat verder ben in het longeren met m'n pony dan kan ik d'r wat hoger in gaan stellen en dat is iets wat je met 't longeerkoord dan weer mist.
Heb je alleen wel weer een longeersingel voor nodig, maar die heb je met de pessoateugel ook. Wat dat aangaat is 't longeerkoord dan weer nóg goedkoper als de longeerhulp :)



Precies, ik longeer met de methode van Lammert Haanstra, met touwtjes dus.

Als je geinteresseerd bent is het boek 'longeren met lammert haanstra' of een demonstratie van hem bekijken, wel echt aan te raden!

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 17:38

Dispar_Vulgo schreef:
chelle_dora schreef:
Wat je ook kan proberen, is een longeerkoord i.p.v. de longeerhulp. Die kan je wel zelf aan alle kanten verstellen, op meerdere manieren vastmaken en kan je ook hetzelfde gebruiken als een longeerhulp. Ik gebruik hem althans op dezelfde manier nu alleen dan dus met de koorden. Vind ik zelf een stuk prettiger, want als ik straks dan weer wat verder ben in het longeren met m'n pony dan kan ik d'r wat hoger in gaan stellen en dat is iets wat je met 't longeerkoord dan weer mist.
Heb je alleen wel weer een longeersingel voor nodig, maar die heb je met de pessoateugel ook. Wat dat aangaat is 't longeerkoord dan weer nóg goedkoper als de longeerhulp :)



Precies, ik longeer met de methode van Lammert Haanstra, met touwtjes dus.

Als je geinteresseerd bent is het boek 'longeren met lammert haanstra' of een demonstratie van hem bekijken, wel echt aan te raden!


Is dat ook geschikt voor een jong paard?

Anoniem

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:40

Ik vind van wel. Mijn pony is dan wel 6, maar die is pas sinds dit jaar echt onder het zadel (dus stap, draf, galop erop) en die pakte het erg goed op. Terwijl ik dacht ohnee die moet er niks van hebben...

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 18:00

Ja, maar dat vind ik toch wel een verschil, een net beleerde pony van 6 of van 3.

Anoniem

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:03

Ik persoonlijk dan weer niet, ze is in d'r opleiding dan net zo jong als een pony of paard van 3 maar goed :+

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 18:06

Nouja, daar verschillen we dan in van mening, maar dat maakt niet uit :)

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:09

De longeerhulp is een onding. Een van de meiden op stal heeft zo'n ding in gebruik bij dr haf. Ziet er heel onschuldig uit maar t arme beest viel bijna om. Was niet vooruit te branden. Ze doet t nu weer gewoon zonder en zie een blije Haf, die nu ook weer een bokrondje laat zien aan de longeerlijn.
Pessoa bij een jong paard, heel voorzichtig mee zijn. Sowieso al met longeren, niet te lang achter elkaar, niet te kort aan de lijn en bijzetten 5 minuutjes meer niet. Paard moet het kunnen bolwerken want er wordt veel van de pezen en gewrichten gevraagd. Beter met touwtjes.

hannah2312

Berichten: 153
Geregistreerd: 07-05-13
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 18:11

Morganlefay schreef:
De longeerhulp is een onding. Een van de meiden op stal heeft zo'n ding in gebruik bij dr haf. Ziet er heel onschuldig uit maar t arme beest viel bijna om. Was niet vooruit te branden. Ze doet t nu weer gewoon zonder en zie een blije Haf, die nu ook weer een bokrondje laat zien aan de longeerlijn.
Pessoa bij een jong paard, heel voorzichtig mee zijn. Sowieso al met longeren, niet te lang achter elkaar, niet te kort aan de lijn en bijzetten 5 minuutjes meer niet. Paard moet het kunnen bolwerken want er wordt veel van de pezen en gewrichten gevraagd. Beter met touwtjes.



Had ze hem niet te strak dan? Hij is bedoeld voor de rug, niet om hem helemaal naar beneden te trekken. Zo'n longeerhulp kan je verstellen.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:13

Kan iemand mij uitleggen wat de longeer koordjes zIjn?
En welke standen je daarmee kan instellen?

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: pessoa teugel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:17

Ik gebruik touwtjes van Lammert Haanstra, een pessoa en die eenvoudige longeerhulp. Vind dat mijn paardje onder de pessoa het best loopt.. Doordat het bontje in verband staat met de hoofdhalshouding krijg je dus als je paard zn hoofd omhoog wil doen, dat zn achterhand eronder wordt gedrukt waardoor hij van voren ook weer wat lager wordt, doordat hij dan over zn rug kan lopen... :j