Tips hakken laag houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DorienA

Berichten: 489
Geregistreerd: 29-06-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:43

Ik had hier ook last van, ik heb mijn beugels toen 'een heel' stuk langer gemaakt, waardoor het makkelijker was je hakken omlaag te houden. Dit hielp bij mij wel.

Anoniem

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:15

lijkt mij huis lastiger, lange beugels, dan ga je toch juist op je tenen staan omdat je je hakken niet omlaag kan doen?

DorienA

Berichten: 489
Geregistreerd: 29-06-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:24

Je moet ze natuurlijk niet te lang doen, maar bij mij hielp dit wel. Als ik hele korte beugels had, lag mijn hak ook heel ver naar achter, waardoor ik geen kracht had om mijn hak uit te drukken. En met lange beugels liggen je benen automatisch netjes naar beneden, waardoor ik dit makkelijker vond.

Gewoon eens proberen, je vindt zelf wel uit wat bij jou werkt :)

anoukdeolde

Berichten: 49
Geregistreerd: 09-06-13
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:22

Ik herken dit probleem enorm, nu doe ik het al stukken minder door indd druk bezig te wezen met de rechte lijn van mijn hoofd, schouders, heupen, enkels. Meer in je zadel gaan zitten en constante druk geven. Ook denk ik dat je gauw been geeft met je hakken dan je kuiten. Ga echt op kuit druk rijden! Dat helpt ook enorm!

Succes!

Anoniem

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:10

dat laatste klopt idd bij mij, geef eerder been met mn hakken dan kuiten.
ik ga hier op letten! :)

Area51
Berichten: 793
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:21

Mijn instructrice geeft altijd als tip; tenen omhoog doen (in je schoen ;)). Daardoor gaan je hakken vanzelf meer naar beneden. Heeft mij erg goed geholpen en na veel oefenen gaat t gwn vanzelf :j

Love1992

Berichten: 120
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:17

Rytir schreef:
Ik laat mijn lessers altijd twee dingen doen als daar het probleem zit:

1) probeer gedurende iedere letter in de bak te denken 'gewicht op de beugel'. De meeste ruiters verdelen hun gewicht voornamelijk over het zitvlak, bovenbenen en knieen. Hierdoor ga je automatisch 'klemmen' waardoorje de hakken optrekt. Werk dit niet:...

2) Beginnen met zonder beugels rijden. Als je lekker hebt gestapt en daarna gedraafd o zelf lekker aan het galloperen bent zonder beugels voelen beugels vaak 'te kort' je zal daardoor automatisch sneller je hakken uitdrukken om meer ruimte te creeeren.



Dit is ook precies hetzelfde wat ik als eerste dacht. Het is ook heel veel kilometers en veel verschillende paarden gaan rijden, hierdoor ga je ook een eigen zit ontwikkelen en goede (zit)lessen nemen. ik wens je heel veel succes en vooral niet op blijven hameren, het komt vanzelf wel. (Temniste dat was bij mij wel zo :P)

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:05

Je voeten ver in je beugel doen. Ik kwam er vorige week achter dat ik eigenlijk altijd op mijn tenen rijd. maar je moet dus op de bal van je voet en nu ik dat doe gaat het vanzelf.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:08

Inderdaad met korte beugels beginnen (springmaat ongeveer). Zo heb ik het mezelf ook aangeleerd en nu moet ik eigenlijk leren om het minder te doen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:34

ik rij, nu je dat zegt, idd ook op m'n tenen! komt mede omdat ik jaaaaren geturnd heb, en dat er echt ingestampt is toen (alles doen met je tenen "gepoint"), maar daar moet ik inderdaad op gaan letten :)

Bedankt voor alle tips zeg! hier kan ik wel wat mee :j :j :j

liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:37

heb hier ook last van gehad, tot de manegepony die ik altijd rijd de elastiekjes van zijn veiligheidsbeugels verloor, dan moet je je hakken wel laag houden anders gaat ie gewoon van je voet af!
Dit soort beugels alleen dan dus zonder elastiekje:
https://www.google.nl/search?q=veilighe ... B500%3B280

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:44

Probeer je knieen losjes te houden en niet te klemmen. Dan zakt je hak vanzelf naar beneden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:44

liliekska schreef:
heb hier ook last van gehad, tot de manegepony die ik altijd rijd de elastiekjes van zijn veiligheidsbeugels verloor, dan moet je je hakken wel laag houden anders gaat ie gewoon van je voet af!
Dit soort beugels alleen dan dus zonder elastiekje:
https://www.google.nl/search?q=veilighe ... B500%3B280



hmm, zoiets heeft iemand op stal bij mij ook, is het dan niet dat je (ondanks je je hakken laag houdt) je je beugel alsnog heeeel snel verliest?

liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:30

Nee echt alleen als je je hakken optrekt of als je je voet niet laat steunen dus erboven houd zegmaar, eerste wat mijn instructrice zei was: gewoon hakken laag houden! Je moet dus niet zoals sommige doen die beugel in galop laten bungelen zegmaar ( kan het niet uitleggen mar dat voet meer in de beugel zweeft en hij zo kletterd)
( en ja je verliest ze makkelijker dan normaal maar dat is dis als je je hakken optrekt)

Anoniem

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:32

ik snap wel wat je bedoeld denk ik, maar met mijn 4-jarige paard doe ik dat sowieso niet, want dan raak ik en beetje uit balans en zij ook ;) maar ik kan wel even gaan kijken voor die beugels, enig idee hoe duur ze ongeveer zijn?

liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Tips hakken laag houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:37

Nee haha is niet mijn eigen pony, is een manegepony maar misschien even op marktplaats kijken?