Tips gevraagd over hele voorwaartse shetlander.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Tips gevraagd over hele voorwaartse shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 15:21

Hoi Hoi,

Ik heb een vraagje, ik heb een heel leuk ruitertje op mijn shetlander rijden, die al 4 jaar rijd. dit gaat ook altijd prima. maar het probleem is, dat het geen shetlander is die sloom is, maar het tegenovergestelde. Juist heel erg voorwaarts, zelfs zo erg, dat ze hem niet meer kan houden.

Ze is heel druk, erg voorwaarts. zodra ze aan de longeerlijn staan, gaat ze er in galop vandoor.. voor de kar is ze overigens wel voorwaarts maar dit kan ik wel onder controle houden.

Ze krijgt niks bijzonders te eten, ze krijgt 1/4 muesli, speciaal suiker en zetmeel arm.

zodra ze haar terug neemt, of ik wordt boos terwijl zij erop zit ik ernaast. begint ze in protest te komen.

Heeft er iemand misschien tips? over hoe je dit kunt beheersen, misschien een bijzet of martinggaal.. of iets in die richting. Ik hoor het graag.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips gevraagd over hele voorwaartse shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:25

Ik denk dat opvoeden het toverwoord is, natuurlijk kan je paard voorwaarts zijn, daar is absoluut niets mis mee, maar dit is niet luisteren.

Nadeel van bijzetjes e.d. is dat je alleen de nek er mooier op krijgt, maar ze wsl nog net zo hard zal gaan.

Zoals ik het lees ben jij aan het longeren, en gaat de shet er dan al vandoor?
Dan kan je daar heel goed al aan werken als je gewoon aan het longeren bent.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Tips gevraagd over hele voorwaartse shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:38

Opbouw is een goede optie. Laten aandraven, en na 3 pasjes weer terug vragen naar stap. Dit een aantal keer herhalen, zodat pony alert wordt. De stukjes draf steeds langer maken, maar zodra ze weer te hard draaft, gelijk weer terugzetten in stap. Meeste pony's hebben dit grapje heel snel in de gaten, maar je moet het vooral in het begin iedere keer dat je ze beweging geeft weer doen.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Tips gevraagd over hele voorwaartse shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 17:21

Bedankt! Ik zal ook even gaan kijken naar een rij instructeur,

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Tips gevraagd over hele voorwaartse shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:57

alleen een goede instructie kan jou helpen, nu doet het beestje gewoon zijn ding, en eigenlijk is er ook helemaal niets mis mee want jij kan het blijkbaar niet anders vragen.
het is dus een zaak van opvoeden, regels stellen, consequent leren zijn, respect tonen en dit van beide richtingen uit (dus jij respectvol naar het paardje toe en paardje respectvol naar jou toe)
Je zegt voor de koets kan ik hem net nog wel tegenhouden, ook dit is helemaal een verkeerde aanpak, een onbeleerd paard zet je echt niet voor een koets, das bijna vragen om ongelukken
Eerst een goede basis installeren.
goede vooruit (enkel op vraag natuurlijk), een goede stop, een achteruit, wijken voor druk, zijgangen dus, nageven, laterale buiging (links-rechts)
actie = reactie (dus onmiddellijk reageren op een kleine hulp)
beetje schriktraining, dus wanneer er niets gevraagt wordt mag het paard ook niet reageren op dingen die ergens het paard aanraken, zweep of koord of plastieken zak of ......
achterhand verzetten en voorhand verzetten, .....
Pas als deze dingen lukken en alles onder controle blijkt te zijn, dan pas hang je er een koets achter.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips gevraagd over hele voorwaartse shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:15

Heb je het gebit laten nakijken? Ik heb er kruising shet gekocht die ook heel rennerig was, wat bleek hij had enorme haken op de kiezen, dus deed pijn als je hem inhield (bit), nu de haken weg zijn is hij veel beter in te houden en veel werkwilliger en meewerkender...

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Tips gevraagd over hele voorwaartse shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 23:23

Ja dit is 6 weken geleden nog gedaan, ze werd nog bitloos gereden, maar de laatste keer met bit. Toen was ze ook al erg druk in de bak, terwijl ze op de weg een netjes tempo aanhoud.