Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
spekenham schreef:pony staat bijna altijd goed vierkant ( meestal met groeten 7 en op protocol) en ook mooi los in de hals dus niet zo strak als een snaar. (..) als je de hulp geeft ( ook al is het maar heel erg klein of alleen met de stem) dan zakt ze door de voorbenen duwt kruis echt omhoog en sleept een paar hele grote passen om vervolgens weer doodleuk gewoon verder te gaan. Uiteraard gaat ze dan ook te diep lopen maar je kunt ze gewoon nie tvoor zijn .
duidelijk? Doe combi's - en heel veel en nadrukkelijk belonen als ze doet wat de bedoeling is.
geen idee...... Janneke2 schreef:spekenham schreef:pony staat bijna altijd goed vierkant ( meestal met groeten 7 en op protocol) en ook mooi los in de hals dus niet zo strak als een snaar. (..) als je de hulp geeft ( ook al is het maar heel erg klein of alleen met de stem) dan zakt ze door de voorbenen duwt kruis echt omhoog en sleept een paar hele grote passen om vervolgens weer doodleuk gewoon verder te gaan. Uiteraard gaat ze dan ook te diep lopen maar je kunt ze gewoon nie tvoor zijn .
Tja, misschien heeft ze het zo geleerd...? (Is zij ooit bij western mensen geweest?
En verder: achterwaarts gaan IS een oefening, om paarden meer op de achterhand te krijgen, en dat doet ze keurig.
Alleen: ze doet meer onder het zadel, dat gewone dressuurjury's willen zien. Ze doet het op de western methode.
Terwijl ze wel "kan leveren" wat de bedoeling is, maar dan aan de hand.
Nou, dan is het tochduidelijk? Doe combi's - en heel veel en nadrukkelijk belonen als ze doet wat de bedoeling is.
Hele lange zijde lijkt me veel en veel te zwaar! Het expres op het harde vragen zou ik NIET doen. Dressuur is je paard opvoeden, soepel en sterk maken. Het heft niets te maken met slechte ervaringen laten opdoen!
vur schreef:- dit is precies mijn visie en zo wil ik ook graag dat de pony het gaat doen , maar opvallend is dat de pony het van de 1e keer al zo heeft gedaan en pony is bij ons ingereden dus niet eerst door anderen verkeerd geleerd.Je moet zorgen dat ie wel nageeflijk blijft als je dat gaat proberen. Je moet proberen de schoft omhoog te krijgen. Dus naar het halthouden toe werken met halve ophouding en drijvend halthouden om de achterhand er goed onder te krijgen. Bij de halve ophoudingen zorgen dat je paard de schoft omhoog brengt. Maar niet toegeven op nageeflijkheid. Dan gaat ie waarschijnlijk zijn rug wegdrukken en krijg je uiteindelijk misschien verzet. Dan ben je nog verder van huis.
Roxxiejj schreef:Hoe is de zit van de ruiter op dat moment? Mij is aw geleerd door mezelf licht te maken, door voorover te gaan zitten. We hebben het mijn paard destijds ook zelf geleerd en na 3 keer zat de oefening erin en ook nog eens diagonaal![]()
Misschien als de ruiter het zwaartepunt verplaatst naar voren, dat het paard het te zwaar gaat vinden op de voorhand en dan de ah activeert?
spekenham schreef:eenvoudige wissels zijn appel- eitje dus daar moet je toch echt wel goed voor zitten maar het verplaatsen van het zwaartepunt is wel een goed idee misschien. ( tja dochter weegt 35 kg dus pony voelt daar waarschijnlijk niks van maar ik zou het met mijn 60 kg wel eens vanavond kunen proberen)
Janneke2 schreef:spekenham schreef:eenvoudige wissels zijn appel- eitje dus daar moet je toch echt wel goed voor zitten maar het verplaatsen van het zwaartepunt is wel een goed idee misschien. ( tja dochter weegt 35 kg dus pony voelt daar waarschijnlijk niks van maar ik zou het met mijn 60 kg wel eens vanavond kunen proberen)
Eh - een paard voelt een vlieg op zijn huid.
Piepkleine veranderingen van een zwaartepunt worden moeiteloos waargenomen, dus die 35 kilo - die voelt de pony heus wel.
En hoe mensen precies hun westernpaarden trainen, weet ik niet erg goed.
Maar ik zie wel met enige regelmaat westernpaarden achterwaarts gaan: gewicht op achterbenen, hals naar beneden, voorbenen ver voor het zwaartepunt, hoeven schrapen door het zand.
Dat is iets, dat lijkt op wat TS schreef:"dan zakt ze door de voorbenen duwt kruis echt omhoog en sleept een paar hele grote passen - Uiteraard gaat ze dan ook te diep lopen"
Ben uiteindelijk op advies van trainer begonnen met achterwaarts over een balkje heen stappen, voorbenen over de balk. Balk dus recht onder je pony en dan proberen voorzichtig achteruit te gaan. Dacht de eerste keer dat die onderuit ging, zo onhandig als dat die was. Uiteindelijk is het wel beter gegaan, maar je moet wel geduld hebben en zelf niet te zwaar gaan zitten in het zadel.