Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Graceje
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-08-12

Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 20:00

sinds een paard dagen heb ik een nieuw paard. Een 9 jarige merrie. Ze heeft op L2 nivo gelopen en ik met een pony op L2 nivo. Tijdens het rijden kan het onder het draven zo zijn dat ze in een soort galop aan springt. Dit heb ik vaker gehad met paarden, maar bij haar is het toch anders. Zij blijft echt hikken. Ik heb al geprobeerd haar stil te zetten maar dat komt ze met een noodgang achteruit. Op het moment dat je haar dan vooruit drijft komt ze vol overeind. Ik probeer rustig te blijven en zo min mogelijk te doen maar toch gaat het niet over. Het gebeurt als ik meer activiteit van haar vraag, maar haar er toch doorheen wil houden. Hoe kan ik dit het best verhelpen?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:01

heb je dit ook tijdens het longeren?

Graceje
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-08-12

Re: Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 20:24

Nee daar heb ik het niet bij. Het zou kunnen liggen aan het zadel, morgen weten we daar meer over want dan wordt er een zadel op haar aangemeten.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:29

Ik denk dat het heel goed kan liggen aan het zadel.
Heb ik bij mijn merrie ook gehad, zadel was te ruim geworden en zakte over haar schouders. Zij ging daardoor ook hinken

michelle_13

Berichten: 201
Geregistreerd: 13-07-12

Re: Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:22

Misschien klinkt dit heel stom maar het komen dat je veel te veel aan zijn mond zit probeer eens met lange teugel aan te draven en losrijden daarna rustig oppakken :)

Anoniem

Re: Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:24

Volg even, ongeveer zelfde probleem!

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:31

Rijd je misschien teveel met rem en gas tegelijkertijd?
Dat je voorwaarts wil maar haar aan de voorkant teveel 'vasthoudt'?

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:34

Heb je wel een keuring laten doen voor je haar kocht?

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:56

Mijn merrie doet het linksom ook, ik heb haar ook nog niet zo lang en bij het proefrijden deed ze het niet.
Waarschijnlijk rij ik anders dan de vorige eigenaar en heeft ze daar moeite mee.
Ik krijg wat privéles op de AdB manier wat in eerste instantie zich richt op het rechtmaken.
Ik moet op haar moeilijke kant (links) zoveel mogelijk op de buitenteugel rijden en de binnenhand er losjes bij.
Op het rechte stuk rechtmaken en contrastelling, met de binnenhand alleen door kleine kneepjes richting aangeven.
Zo losrijden en daarna wat meer oppakken, maar zodra ze gaat huppelen binnenhand weer ontspannen om haar zo het vertrouwen te geven dat ik haar geen pijn zal doen en geen dingen van haar zal vragen die ze niet aankan.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit erg goed werkt en dat het ook steeds beter gaat.

Toen ik nog niet op deze manier reed, snapte ik het niet, nam ik de binnenteugel nog meer aan binnenbeen er nog meer bij gevolg heel veel verzet waar ik zelf niet goed meer uit kwam.

Zodra ik nu de fout in ga weet ik hoe ik het op moet lossen en kan ik op die manier steeds wat meer vooruit werken zonder dat mijn paard hevig in verzet komt.

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:59

mika11 schreef:
Rijd je misschien teveel met rem en gas tegelijkertijd?
Dat je voorwaarts wil maar haar aan de voorkant teveel 'vasthoudt'?


Mijn gedachte.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 00:03

Mijn merrie doet dit alleen wanneer ze heel erg opgefokt is. Dan is ze zo druk wat ze niet meer weet wat ze moet doen en springt dan in een "heel erg op de plaats" galopje aan.

Is je paard dan opgefokt of ben je dan ontspannen aan het rijden?

Wat ik bij mijn paard altijd doe is de ontpanning opzoeken, benen er rustig aan, terugnemen en iets teugels meegeven zodat ze echt op haar eigen benen moet lopen en het zelf uit moet zoeken wat ze moet doen, wanneer ze rustig is weer teugels aannemen en rustig verder rijden, juist iets makkelijks doen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:27

Je hebt het dier een paar dagen wat verwacht je, een paard heeft echt een aantal weken nodig om overal op zijn gemak te zijn en zeker aan zijn ruiter te wennen en te gaan vertrouwen, waarschijnlijk geef je te grote hulpen, overeind komen is een middel vanhet paard om jou iets duidelijk te maken .
Hoe zet je haar stil en hoe ga je weer vooruit?
Neem les en laat de galop even voor wat het is, hinken in galop is een balans probleem dus ga aan de gang om die balans te verbeteren door technisch goed tegaan trainen en de oefeningen gebruiken om je paard te verbeteren en niet voor de punten in een wedstrijd, leer ook de oefeningen te begrijpen waarom doe je ze b.v ??

intel_1x
Berichten: 1369
Geregistreerd: 07-04-10
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:39

Waarom geef je haar niet een beetje meer tijd en gewoon even lekker ontspannen beginnen. Zonder teveel te vragen. Het zou ook een stukje angst/spanning kunnen zijn.
Een paard die pas verhuisd is heeft heel veel meegemaakt. Veel mensen onderschatten hoeveel een verhuizing met ze doet.

Graceje
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 15:13

Als ik vooruit ga is het niet de bedoeling om de rem er op te houden. Een nieuw zadel heeft geholpen! Ze doet het nu al veel minder. Ik zorg ervoor dat ze bij het inrijden goed voor mijn been is, zodat ik in de moeilijkere oefeningen minder doortastend hoef te zijn. Dit werkt erg goed! Nog bedankt voor al jullie reacties. Ik heb er veel aan gehad.

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:17

Hoe kun je nu al concluderen dat het nieuwe zadel veel gehlolpen heeft? We zijn nog geen dag verder.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:06

44Myrthe44 schreef:
mika11 schreef:
Rijd je misschien teveel met rem en gas tegelijkertijd?
Dat je voorwaarts wil maar haar aan de voorkant teveel 'vasthoudt'?


Mijn gedachte.


http://www.aebc.com.au/articles/28/

sanne_marije
Berichten: 41
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Hoornsterzwaag

Re: Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:01

Mooi dat de merrie al minder hinkt, ik vroeg me af of ze dit vlak na het aandraven doet of pas wanneer je al een tijdje draaft? Anders zou ik na elk klein stukje goed draven, belonen en in stap over gaan. En de stukken draf steeds langer maken. Het is misschien te vanzelf sprekend om te noemen, maar misschien helpt het je paardje ook zo te wennen.

Graceje
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-08-12

Re: Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 20:59

Ze doet het pas na een tijdje, niet bij het aandraven. Overmorgen komt de zadelmaker om het zadel helemaal op maat te maken. Het nieuwe zadel werkt heel erg goed, ze heeft het vanochtend maar 1 keer gehikt, wat trouwens mijn fout was!

Lautje138
Berichten: 159
Geregistreerd: 26-11-11
Woonplaats: Stadskanaal

Re: Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:08

Ik zou het ook even de tijd geven. Het paard moet ook wennen aan een ander persoon op haar rug! Je voelt ook anders aan en het kan zijn dat jouw hulpen nog niet goed over komen op het paard.
Hopelijk is het inderdaad alleen een zadel probleem geweest! Dan ben je er gelukkig van af!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Nieuw paard, nieuw probleem hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 01:43

Ruimte geven, ze heeft kracht nodig om die draf aan te kunnen, ze heeft spanning en uit dat op een bepaalde manier.
Niet stilzetten, daarmee straf je het af en straf verdiend ze niet op zo'n moment. En zeker niet stilzetten als ze daarna omhoog komt.

Als je haar niet nageeflijk hebt doet ze het niet? Moet je moeit doen om haar nageeflijk te houden? Dan is ze er wellicht niet aan toe, zet jij teveel druk en komt dat eruit door aan te galopperen (dribbelgalopje ws) Nageeflijkheid komt vanzelf als je goed rijd, dus niet krampachtig rijden.
Blijft ze wel gewoon fijn nageeflijk dan zou ik haar een paar sprongen voorwaarts rijden in galop (iig zo dat ze in een goed arbeidstempo loopt) en daarna rustig terugnemen in draf en daar naartoe waar je bezig was. Probeer dan niet te snel te gaan maar zoek net dat punt op waarbij ze het nog aankan zonder in galop te springen, beloon op tijd, liefst met halsstrekken in draf.