Zwakke benen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xjoyhoi
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-06-12

Zwakke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 19:34

Hoi!

Ik heb een vrij irritant probleem; als ik ga lichtrijden lijkt het wel alsof mijn benen verlammen na een paar minuutjes.
Het enige wat ik dan nog wil is de beugels uitschoppen en zo doorrijden (wat natuurlijk niet bedoeling is :P )
Het gaat zeg maar zo: mijn onderbenen gaan trillen en willen rust. Ik snap gewoon niet hoe het kan?
Dit lijkt me niet echt normaal?
Heeft iemand enig idee hoe dit kan?
Alvast bedankt!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:37

Hoe lang rij je al?

Probeer je niet te krampachtig licht te rijden?
Lichtrijden doe je met het ritme van het paard mee en zou eingelijk als je het 1 x kan niet veel moeite moeten kosten.
En wat doe je met je benen? Probeer je bv je hakken extra uit te drukken?
Of je voeten in te draaien?

Klinkt namelijk alsof je iets te krampachtig zit en rijdt.

Maar kan dat natuurlijk niet zien over het internet.

xjoyhoi
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-06-12

Re: Zwakke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 19:40

Jah ik heb ook geen filmpje dat ik lichtrij..
Ik rij pas 3 jaar, kan dat misschien een probleem zijn?
Nou ik weet wel dat ik mijn onderbenen niet goed stil kan houden.
Dan ga ik dus krampachtig zitten en mijn knieen helemaal tegen het zadel aandrukken.
Hakken probeer ik idd ook erg uit te drukken en ik probeer mijn voet steeds recht in de stijgbeugel te houden.
Ik zou niet weten hoe ik dit moet aanpassen, want ik rij in een groepsles (kan geen priveles nemen) dus kan ik er niet goed aan werken met al die ruiters die geen problemen hebben en voor je neus rijden..

xjoyhoi
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-06-12

Re: Zwakke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 19:42

Ik word trouwens enorm boos op mezelf als ik mn onderbenen niet stil hou dus dan word ik heeel gespannen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:42

Met 3 jaar rijden, zou je het al stuk door moeten hebben.
Maar als ik het zo hoor probeer je iets te krampachtig je benen/voeten in een richting te wringen.

Zou het gewoon eens aan de instructie vragen, die heeft vast nog wel leuke tips om te oefenen.
En vaak blijkt dan dat je niet de enigste bent met dat probleem en dat de rest er ook nog profijt van heeft.

Ik rij als pinguin en kan mijn benen op mijn zwarte ook niet stil houden met lichtrijden (op mijn fjord wel).

xjoyhoi
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-06-12

Re: Zwakke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 19:47

Ik heb er voorheen nooit op gelet, totdat ik dat wel deed.
Iedereen was beter, iedereen deed dit en dat beter dan mij, ik rij slecht, ik word uitgelachen..
Natuurlijk moet ik niet geloven wat ik denk, maar het is vooral de onzekerheid die ik heb.
Heel veel andere mensen die mij kennen rijden hun (eigen) pony rond en dat kan ik dus niet , en dan gaat gelijk alles slecht.
Had eerst problemen met mijn zit (die overigens wel beter is geworden) , toen had ik problemen met mijn handhouding en nu dus mijn onderbenen. En dat vind ik nog wel het irritantste..

Ik weet niet of de rest er profijt van heeft, want ik rij in een aparte groep; soort van beginners die nergens op letten en mijn twee vriendinnen die juist heel goed kunnen rijden. En ik zit er tussenin..

xjoyhoi
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-06-12

Re: Zwakke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 19:48

Ik rij trouwens maar 1x per week les, dus ik kan er ook niet zo goed aan werken als mensen met eigen pony..

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Zwakke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:55

Vraag eens op de manege waar je rijd of ze wat meer aandacht besteden aan jullie zit en minder aan het paard, vaak als de aandacht van het paard is weggehaald in een groepsles en meer aan de ruiter word besteeds gaan de paarden ook meer ontspannen waardoor de paarden ook beter gaan lopen, vraag ook eens of julli eom de beurt zonder zadel mogen rijden om de beweging van het paard te leren voelen, belangrijk is altijd dat je ontspant, meer steun zoekt op je bovenbeen zonder te klemmen en ontspannen je balans zoeken, je krijgt groeps les maar ga dan ook eens wat voor jezelf doen verander je houding eens , niet in een stoel zit haal je voeten eens uit de beugel.
Je hebt 1 x per week les wat doe je daar buietn om beter te leren rijden, erg belangrijk is de theorie , hoe beweegt een paard b.v wat is stelling wat is buiging waarom ontspant een paard zijn rug niet, hoe draagt een paard dat word waarschijnlijk niet in een les behandelt, ga zelf een leren en miss een verzorgpony zoeken waar je lekker mee kan leren en miss zelfs lessen

xjoyhoi
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-06-12

Re: Zwakke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 09:03

Ik heb wel een verzorgpony maar daar kan ik momenteel niet op rijden..

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Zwakke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:29

Let op je ademhaling en probeer af en toe te controleren of je niet zit te klemmen door je knieƫn iets van het zadel te doen. Gewoon ontspannen zitten en mee proberen te liften.

et97
Berichten: 266
Geregistreerd: 22-02-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Zwakke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:39

Misschien een keer aan een dokter vragen, (:

12rebel

Berichten: 223
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: den haag

Re: Zwakke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:50

ben je eens gevallen waardoor er een wervel niet goed zit. Ik heb dit probleem ook gehad heel lang geoefent werd alleen maar erger. Na behandeling door chiroprakter hangen mijn benen weer netjes en rijd ik niet meer krampachtig met de benen. een idee? Kan overigens ook vanuit spieren of zenuwen in de rug komen hoor zonder dat je het weet.

xjoyhoi
Berichten: 58
Geregistreerd: 21-06-12

Re: Zwakke benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 14:00

Drie maanden geleden ben ik keihard (na een galop op het gras, daarna kwam asfalt toen ik wou afremmen.) gevallen op het asfalt waardoor mijn knie open is gegaan. Zat ook een gat in tot op het bot..

loempia93
Berichten: 489
Geregistreerd: 27-09-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 17:50

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik ben toen gaan lessen gaan nemen in Centered Riding van Sally Swift. Dat houd in dat je meer zit i.p.v stijf en gespannen op je paard zit. Tijdesn het lichtrijden houd dat in dat (je hele lichaam ontspannen is) je voeten iets meer naar achter plaats waardoor je het gevoel hebt alsof je je knieen erg gebogen hebt. Als je omhoog komt, moet je denken dat je heupen vast zitten aan 2 touwen die je naar voren trekken, i.p.v. stijf omhoog te komen duw je je heupen in feite naar voren maar niet te hoog!
Na enige lessen gehad te hebben, denk ik niet meer aan m'n benen met lichtrijden het voelt alsof mijn paard mij uit het zadel duwt.
Lees er eens wat over, misschien is dit wel de oplossing voor jou!