24 jarige verzorg Fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

24 jarige verzorg Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 21:03

Hallo,

Na mijn vakantie kwam ik terug, en nou leek hij ineens veel ouder geworden. Mijn vader en moeder gaan ook regelmatig mee, maar die merkten niks aan hem.. Maar ik weet ook niet zozeer waar het aan ligt. Maar nu ben ik een beetje gaan denken, en ik vroeg me af wat jullie ervan vonden; Is het verstandig om een beetje te minderen met rijden, of misschien minder intensief? Ik weet dat het een Fjord is, en hij kan dus over het algemeen lang mee, en hij is ook nog goed gezond.(afgezien van een zwakke plek in zijn linker voorbeen, en dat hij te zwaar is) Dus vandaar heb ik eigenlijk geen idee wat verstandig is, dus ik wou jullie om advies vragen, of -als dat van toepassing is- een manier van trainen/ een schema. (Hij is wel bang voor zwepen, touwen, dingen op de grond en kan niet alleen naar buiten.)

Groetjes

p.s Op dit moment rijd ik vrijwel altijd 7 dagen per week, en ga ik hem -als ik wat minder tijd heb of als ik er gewoon zin in heb- longeren zonder touw en zweep. (dat gaat erg goed)

beautytje37

Berichten: 174
Geregistreerd: 13-09-11
Woonplaats: belgiƫ

Re: 24 jarige verzorg Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:38

7 dagen per week op hem? dus dat is altijd. Ik zou hem persoonlijk ook wat rust geven (hij is nog niet super oud )maar toch wat kalmer aan gaan doen zoals je zelf schreef. Ik vind het raar dat je altijd op hem rijd en dat hij toch te dik staat. Het kan natuurlijk ook een beetje liggen aan de extra kilo's die hij meesleept :P

veel succes

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 21:43

beautytje37 schreef:
7 dagen per week op hem? dus dat is altijd. Ik zou hem persoonlijk ook wat rust geven (hij is nog niet super oud )maar toch wat kalmer aan gaan doen zoals je zelf schreef. Ik vind het raar dat je altijd op hem rijd en dat hij toch te dik staat. Het kan natuurlijk ook een beetje liggen aan de extra kilo's die hij meesleept :P

veel succes



Ja klopt, het afvallen gaat heel langzaam, en het rare is dat ik een tijdje terug een weekje weg ben geweest, toen was hij extreem erg aangekomen voor 1 week. Nu ben ik 4 weken weggeweest, en nu is hij amper aangekomen, evenveel beweging (niet) en evenveel voer.. Dankjewel!

Thincla
Berichten: 525
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:43

Mischien 4 dagen rijden ?

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: 24 jarige verzorg Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 21:44

En dan voor de rest rust, of ook 1/2 keer longeren?

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:46

Inderdaat minder aan het werk zetten en het dan aanzien of hij opknapt.
Zo niet va. als je je nog zorgen maakt.

Maarre heb je het er over gehad met de eigenaar?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: 24 jarige verzorg Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:49

Je merkt niks aan hem?
Waardoor had je dan het idee dat hij zoveel ouder was geworden?
Je kan rustig 7 dagen in de week rijden als je goed je training afwisselt met de intensiteit. Af en toe een rustdag kan geen kwaad. Van het stil staan kan hij ook wat anders zijn geworden.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:49

Ik heb ook een 24 jarige fjord. Ik rij hem 3/4 dagen per week in de bak. Een uurtje waarvan 40 min stap en decrest draf en paar rondjes galop. Op de andere dagen ga ik wandelen of buiten stappen, ook wel een uur. Dit is wanneer hij op stal staat. Zomers op de wei maak ik alleen stapritjes buiten zo'n 2/3 keer per week. Ligt ook aan het weer. Als het te warm is rij ik ook niet.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: 24 jarige verzorg Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 22:49

@ R.X.; Nee ik heb het er nog niet over gehad met de eigenaar, maar die neemt vrijwel niets aan van anderen, en heeft overal een eigen idee over. Maar ik zal het aankaarten als het zo blijft.
@ belle_boef; Ik weet het niet precies, maar hij heeft een andere uitdrukking. Net alsof hij een hele hoop heeft gelopen.. Maar dat is niet het geval.
@ cynthiar; Ik rijd hem op het moment intensiever en vaker, maar verder doe ik het wel hetzelfde ja. En buiten rijd ik niet, want dat kan niet alleen, en het paard dat bij hem staat kan op het moment niet bereden worden, en waarschijnlijk gaat dat ook nooit meer gebeuren.

Wel bedankt allemaal!

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: 24 jarige verzorg Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:48

24 is al op leeftijd maar nog niet heel erg oud.
Je moet niet vergeten dat het de afgelopen dagen erg warn is geweest , zeker voor een ouder paard met overgewicht gaat dat niet in de koude kleren zitten,

7 dagen in de week rijden vind ik wel erg veel ook voor een jonger dier, ik zou ook 3 keer rijden niet zomaar doelloos een heel uur maar met een doel en is dat na een kwartier goed dan stoppen, heel veel mensen denken dat je een paard perse een uur moet rijden voor je iets bereikt, ik rij soms maar 3 x 10 min in de week als het super goed gaat en de oefening gaat heel goed die ik in mijn hoofd had dan stop ik en mocht hij niet lukken maak ik het makkelijker voor mezelf en het paard.

Kun je niet lekker aan de hand buiten wandelen??
Of eens een keer wat target oefeningen doen, erg leuk om zo bezig te zijn met je paard .
Rijden is leuk maar moet niet boven alles gaan, rij eens een week niet er zijn zoveel andere dingen die je kan doen , grondwerk is ook leuk en dan bedoel ik niet los laten draven, maar echt gym oefeningen aan de hand, is zeker ook erg goed voor een ouder paard om hem soepel en sterk te houden,

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:51

Iets meer afwisseling is voor je paardje ook wel leuk. Als ik 7 dagen in de week zou gaan rijden zou mijn pony echt vinden dat ik de pot op kon geloof ik :') zij loopt het fijnst als ik max 4-5 keer in de week rij, ik werk ook nooit langer dan 3 dagen achter elkaar met haar. Meestal 3-4 keer rijden en voor de rest spelen, wandelen of longeren oid. En met rijden ook lekker afwisselen, keertje buitenrijden, keertje springen, etc.

et97
Berichten: 266
Geregistreerd: 22-02-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: 24 jarige verzorg Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:45

Ga langzaam van 7 dagen per week naar 3/4 dagen. Dus elke week een dagje minder.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: 24 jarige verzorg Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 12:35

Dank jullie wel allemaal!! Ik zal inderdaad wat minder gaan rijden, en wat meer afwisselen. Maar het probleem is dus ook, -want dat wilde ik eigenlijk ook doen- dat ik niet naar buiten kan om te wandelen.. En aangezien hij toch voor een hele hoop dingen bang is is het toch lastiger om af te wisselen en variatie te bieden, aangezien rijden en los longeren en vd het enige is dat kan.. Bedankt voor de tips!!

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: 24 jarige verzorg Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:18

Dan is het een heel goed doel om naartoe te werken! Op de grond kun je goed met grondwerk aan de slag en bijvoorbeeld schriktraining, dat helpt je om binnenkort misschien wel buiten te gaan wandelen met hem :j

xandra88

Berichten: 628
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:22

Je kan een soort van schriktraining gaan doen met hem in de bak. Dus hem aan vreemde dingen en of obstakels laten wennen in de bak. Je kan van alles gebruiken, zeil, touwen, linten, zwepen. Zo kan je het wandelen buiten al vast wat gaan voorbereiden.
Daarnaast is het inderdaad belangrijk om het werk af te wisselen en dus niet 7 dagen per week te rijden.

LaBull

Berichten: 89
Geregistreerd: 18-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:24

Even een raar vraagje, maar kan je verzorgpaard nog gewoon goed poepen?
En als hij poept, is de poep dan heel erg hard, of juist heel erg zacht?

(dit vraag ivm met zijn overgewicht, aangezien je wel vaak met hem rijdt).

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:09

Denk er ook aan dat die warmte ook vies inslaat, mijn pony lijkt zo half 'down' nu het constant zo warm is. Het is een 19 jarige draver, ze is opeens een slome slak (terwijl ze vorige week en ervoor echt een powerkop was, drie jaar lang), heb echt t idee dat t aan t weer ligt, ze is niet de enige die zich 'vreemd' gedraagt nu.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: 24 jarige verzorg Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 19:22

Ik zal dat zeker gaan oefenen, en wat betreft zijn angsten is het echt een rare pony haha. Want als er enorme tractoren langskomen met diepladers die aan het klapperen zijn vind hij het niet eng, en als er kinderen langs komen rennen schrikt hij zich kapot! haha. Maar weer even over de wandeling, op zich is het schrikken niet het grootste probleem, maar het probleem is dat als je alleen met hem naar buiten gaat. Hij tot het weiland gaat, daarna draait hij om en galoppeert als een gek naar huis.. Maar met een ander paard erbij loopt hij wel gewoon.. Maar dan kom ik weer op een probleem, want het paard dat bij hem staat kan niet meer bereden worden. Maar die schriktraining zal ik zeker gaan oefenen!

@LaBull; Hij poept gewoon, de mest is normaal. Af en toe is die wat zachter, maar dat komt vaak doordat hij langer op het land is geweest enzo.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:31

Je kan dat ook oefenen: buiten wandelen.
Doe wel een hoofdstel in en ga gewoon eerst maar een heel klein stukje, neem desnoods iets mee wat hij lekker vind. En ga na een klein stukje terug als hij braaf is en ga zo steeds een stukje verder.

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:56

Wat je kan doen als ie terug wil galloperen, hem op tijd opdraaien en achteruit laten lopen.
Daar hebben ze over het algemeen nogal een hekel aan, misschien kan je er wat mee?

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: 24 jarige verzorg Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 19:57

Ja zeker heel erg bedankt!