Wow!! Wat veel reacties al!!
Ik zal jullie vragen even beantwoorden. 
Bedankt allemaal!!
Duhelo schreef:hoe reageert hij in de bochten van de hoefslag, loopt die netjes recht en in hetzelfde tempo de bocht in, of gaat die gaan hangen, versnellen,vertragen, etc?
als hij netjes de bocht in gaat, zou een cirkel in principe geen probleem mogen zijn, als hij dan de andere kant uitbreekt, is het waarschijnlijk omdat je hem niet goed begrenst (doet hij dit in draf ook?)
dus binnenbeen buiging vragen, buitenbeen begrenzen achter de singel, stelling op je binnenteugel, en je buitenteugel iets hoger en tégen de hals, in goed contact, moment dat je voelt dat hij naar buiten falt, mag je een fikse ophouding geven (iets naar boven toe) om die voorkant terug naar binnen te zetten.
Hoi,
In de bochten van de hoefslag gaat zijn tempo vaak terug en spoor ik hem meteen aan om ook door die bocht goed in galop te blijven.
In draf gaat het goed op de volte.
Bedankt!
Sammie schreef:We hebben het hier wel over een paard die net 5 maanden is ingereden, die snapt al die teugel en beenhulpen niet zoals een paard die al een aantal jaar onder het zadel is.
Ik vind 1x in de maand les wel wat weinig, zeker bij zo’n jong dier. Ik zou dat eerst eens opvoeren. Dit paard valt gewoon om.
Ik heb 1x in de maand les van de persoon die mijn paard ook heeft ingereden en hem dus ook door en door kent.
Deze persoon kan alleen niet meer dan 1x in de maand mij les geven omdat ze aardig uit de buurt woont.
Maar omdat zij zo fijn les geeft en mijn paard ook heeft ingereden wil ik alleen maar van haar les krijgen.
En wat ik van haar leer daar kan ik dan heel de maand mee aan de slag gaan.
Maar ik snap dat je het te weinig vind omdat het nog een jong dier is.
clhufl schreef:Hoe reageert hij dan als je op de volte bij E of B aanspringt in galop?
Dan kan je misschien proberen vlak voor de hoefslag aan te galoperen en verder rechtuit. Dit doe je dan steeds eerder op de volte.
Wat een top idee!!
Heb dit dus gister al geprobeerd en dit werkt prima!!
Ga dit langzaam uitbouwen.
Erg bedankt!! 
Dona85 schreef:Mijn tinker had hier in het begin ook veel moeite mee.
Probeer zelf door de volte heen te kijken.
Dus als je bijv bij C een volte begint (of in de hoek voor C)
kijk je alvast naar H, voor je bij H bent kijk je al richting X en zelfs weer al naar M.
Soms helpt dat omdat je lichaam dan al (onbewust) aangeeft waar hij heen moet.
Als hij probeert de andere kant op te gaan moet je inderdaad de buitenkant beter begrenzen zoals Duhelo al aan geeft.
Wat doe je als hij toch de andere kant op gaat als dat je wil in je volte?
Probeer hem in ieder geval gelijk terug om te draaien en alsnog jou kant op te laten gaan!
Anders kan het zijn dat hij er onderuit leert te komen omdat hij het nog te moeilijk vind en hij er een soort spelletje van gaat maken.
Succes!
Hoi, wat jij zegt doe ik eigenlijk al dat zij de persoon die mij les geeft ook al.
Doordat je naar de andere letter kijkt draai je je lichaam al wat om zodat je paard voelt welke kant die op moet gaan.
En als hij de volte in galop niet doet en de andere kant op schiet draai ik hem meteen om.
Precies zoals jij het zegt haha.

Duhelo schreef:Sammie schreef:We hebben het hier wel over een paard die net 5 maanden is ingereden, die snapt al die teugel en beenhulpen niet zoals een paard die al een aantal jaar onder het zadel is.
Ik vind 1x in de maand les wel wat weinig, zeker bij zo’n jong dier. Ik zou dat eerst eens opvoeren. Dit paard valt gewoon om.
daarom dat ik ook eerst vroeg hoe hij reageert in een gewone bocht. als die daar al omvalt is zijn balans nog niet goed genoeg, dan moet die eerst sterker worden. als dat wel goed lukt, is het simpelweg om dat hij weet dat hij kan uitbreken en/of omdat de ruiter hem niet genoeg begrenst.
Dus ik moet er hard aan gaan werken samen met me paard.
En dan komen we er heus wel.
Het heeft gewoon even tijd nodig.
Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Elles op 13-07-12 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zes posts samengevoegd