Hulpen voor stelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-01 22:18

De hulpen voor stelling naar bv. links:
Linkerbeen op de singel, rechterbeen achter de singel, linkerhand van de hald en rechterhand begrenzen. Ja toch??

Met Berber doe ik juist mijn binnenbeen wat naar achteren, omdat ze het niet zo goed begrijpt, denken jullie dat dat erg is? Ze begrijpt nog niet zo heel goed, dat als ik met mijn linkerbeen haar "tegen mijn rechterhand aandrijf" ehm... he, hoe zeg ik dat nou duidelijk.
Ze begrijpt het nog niet zo goed gewoon en daarom maak ik de hulp iets duidelijker voor haar door mijn binnenbeen iets naar achteren te doen. Ik wilde dus eigelijk vragen of dat erg is en of ik haar dan, als ze het tzt beter kan, dat weer langzaam af kan leren.

Het ging overigens vanavond weer geweldig. Het was echt super. Ze gaf heerlijk na en bleef daar ook keurig lopen. Zelfs de overgangen naar de draf gaan goed. Oke na 4 stappen gaat het hoofd weer omhoog, maar dan begin ik weer overnieuw. Het was zo'n gaaf gevoel, ik draafde aan en ze bracht echt haar achterhand onder. Het voelde net alsof ze op ging steigen! Het was maar 1 keertje en heel even heel kort, maar dat gevoel *wauw* dat heb ik nog nooit gevoeld. Zo krachtig, ze heerlijk..... Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 22:22

Het "gevaar" van je been naar achter leggen is dat je geen buiging voor elkaar krijgt, maar alleen de achterhand opzij drukt en daar schiet je nog niks mee op. Een klein beetje ter verduidelijking is niet zo heel erg, maar overdrijf het niet. Daarnaast is het ook gewoon wat je ze aanleert, dus ik denk dat je het beste gewoon de correcte hulpen kunt geven. Niet te veel in 1 x willen bereiken.

Gaaf dat het zo fijn ging, dat gevoel wat je had, dat opstijgen, dáár draait het om!! Echt super. Ik vind het ontzettend knap hoe je het allemaal zo zelf doet!!

Hoe is het met de aanstaande moeder, zit er al schot in??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 22:11

Wat jij zelf beschrijft als "hoe het moet" is 1 manier, maar er is nog een andere. Deze stuit veel dressuurruiters tegen de borst, maar is een bekende bij veel spring- en westernruiters.
Je rijdt dan nl. op de binnenteugel en het binnenbeen. De buitenteugel kun je los laten hangen (dus echt GEEN contact) en je buitenbeen doet ook niks anders als rustig afhangen.
Je binnenteugel gebruik je om stelling te vragen en het paard rond te rijden. Je binnenbeen zorgt ervoor dat het paard rond wordt in zijn lijf. Op het moment dat het paard nageeft, geef jij ook DIRECT na.
Vijf minuutjes stappen rechtsom met voltes, dan vijf minuutjes linksom met voltes, dan effe lange teugel.
Dan hetzelfde herhalen in draf, waarbij je aan het einde van je vijf minuutjes de voltes echt klein gaat rijden (6 meter). Daarna even lange teugel.

Daarna je paard "normaal" oppakken tussen TWEE teugels en TWEE benen, en je hebt nog nooit zo'n supernageeflijk en ontspannen paard gevoeld! Het grote voordeel van deze manier is dat je een lekker licht teugelcontact krijgt en een enorme lengtebuiging in het paard z'n hele lijf.
Een van de fanatiekste "gebruikers" van deze methode is Albert Voorn, hij rijdt z'n paarden allemaal op deze manier los.

Wat je nu doet, met je binnenbeen achter de singel, is een groot risico, zoals Zep al beschreef.

Groetjes, Sonja

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-01 08:05

Ja, ik was er al bang voor Sonja. Ik heb gisteren geprobeerd zoals het hoort, het ging heel slecht. Maar goed, geeft niet, Berber was echt weer een draak, de oude Berber weer. Later ging het wel weer beter en wilde ze weer wat luisteren.
Toen ik probeerde stelling te vragen, heb ik mijn been op de plaats gehouden. Het ging een heel klein beetje, is dus voor ons een kwestie van "doorgaan" en verder oefenen. Ze is zo stijf als een plank, dus eigelijk ging het heel goed als je het zo bekijkt!

Sonja, die manier die jij beschrijft, is dat verstandig als ik dat zelf probeer? Links stelling: linker teugel erbij, linkerbeen erbij en de rechterkant ontspannen?
Ik bedoel maar, kan ik hier niet iets ontzettend fout gaan doen?
Ik denk dat ik het eerst maar houd bij de "ouderwetse" manier. tot jullie mij een beetje meer verteld hebben. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 23:29

Ik zou het denk ik niet zomaar in m'n uppie proberen. Wij begonnen ermee toen Marco zich tegen een les aan begon te bemoeien (positief hoor!) en hij het overnam van zijn vrouw. Goeie tips krijg je dan joh, van de big boss! Echt super!
Daarna moest ik m'n changementen gaan rijden en gaf hij me commentaar en uitleg, en ja hoor; echt perfect, niet normaal meer!!!!!! EIk heb m'n meissie bijna blauw geknuffeld!

Maar effe back: ik zou het onder begeleiding van een instructeur doen die bekend is met deze methode. Want als je het niet goed doet en/of teveel aan je binnenteugel gaat zitten klooien, stimuleer je het paard alleen maar om z'n hoofd te gaan kantelen, uit te zwaaien of de schouder te blokkeren. Zou ik effe mee oppassen dus.
Maar als het je een keer uitgebreid uitgelegd is en je hebt het samen links en rechtsom geoefend, dan werkt het echt zaaaaalig en kun je het voortaan zelf!

Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Sonja

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 08:20

zeg sonja.
Die manier van jou he.
Ik rijd dus altijd vanaf mijn binnenbeen (op de singel naar mijn buitenbeen (tegen de achterkant van de singel) aan en die begrenst binneteugel van de hals die de stelling vraagt buitenhand op de plek en die begrenst ook.
Wanneer ik nu dus mijn buitenteugel slap zou houden en meer druk op binnen zou nemen (gebeurd wel eens als ik niet genoeg begrens) dan loopt ie helemaal over m'n buitenschouder weg.
Krijg je dat niet heel erg met deze manier? en hoe los je dat op? want lot kenende zou hij als ik meer binnenteugel aan nam heel mooi met z'n kont wegzwaaien(gewoon heel nieuwsgierig van mijn kant dus)

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 09:07

Misschien is het ook even fijn om uit te leggen wat het verschil is tussen buiging en stelling. Buiging is wanneer het paard in zijn hele lichaam buigt en stelling is wanneer het paard alleen in nek en kaakgewricht buigt. Op een volte heb je dus nooit alleen stelling (is in ieder geval niet de bedoeling want dan is zijn lichaam recht en trek je alleen zijn hoofd naar binnen), op een volte of iedere buigingsoefening (daarom heet het ook buigingsoefening) zoals schouderbinnenwaarts etc. heb je dus buiging. Het paard buigt gelijkmatig in zijn hele lichaam. Hals is evenveel gebogen als zijn romp, een soort banaan Verward . Als je alleen stelling zou hebben zou het een recht paard zijn met zijn hoofd naar binnen (zie je veel trouwens). Je kan alleen echt buiging verkrijgen als het paard buigt om het binnenbeen, en de buitenschouder opgevangen wordt door een licht begrenzende buitenteugel, en een begrenzend iets terugliggend buitenbeen (tegen het uitzwaaien van de achterhand) Wanneer je nou alleen met je binnenteugel werkt, kan je dus nooit buiging krijgen maar trek je of zijn hoofd naar binnen of je drukt de achterhand naar buiten of hij loopt over de buitenschouder weg.
Ik hoop dat dit voor iedereen te begrijpen is. Nou, oefenen maar weer. HAHA *LOL* *LOL*

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 09:13

Citaat:
Wanneer je nou alleen met je binnenteugel werkt, kan je dus nooit buiging krijgen maar trek je of zijn hoofd naar binnen of je drukt de achterhand naar buiten of hij loopt over de buitenschouder weg.




*grijnz* dat bedoel ik dus als ik alleen aan mijn binneteugel zou zitten.
Ik vraag op de binnehoefslag wel eens alleen stelling naar binnen of buiten (op de rechte lijn dus) maar ook dan moet ik goed begrenzen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 16:38

Klopt helemaal, bovendien kan hij alleen in z'n ribbenkast echt buigen en dat is dus sowieso al een redelijk stijf geheel. Bovendien (zoals Rini vd Schaft dat dan zo leuk vertelt): een uur zitten trekken en verdorie die knol wilde geen stelling, en dan stap je af en "hap" jaagt ie even met z'n snuit een vliegje weg op z'n flank. Staat ie je dus finaal uit te lachen eigenlijk.

Veel springruiters werken overigens wel met meer buiging en stelling, en m.n. meer variatie daartussen dan de meeste dressuurruiters. Ik heb een aantal jaren bij een springamazone gereden die eerst veel dressuur heeft gereden, en zij riep altijd dat de meeste dressuurruiters net zo stijf zijn als hun paarden *LOL* (nou je zíet ze soms ook...)

Kijk, dat Albert Voorn zoiets doet, wil niet zeggen dat een ander dat klakkeloos na kan rijden, en zoals Sonja het stelt is het IMO allemaal nogal té gemakkelijk. En het heeft als je het vanuit bovenstaande visie (van Suzanne, Nimber en mij) eigenlijk ook weinig zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:13

Hoi Kim, dat gebeurt in het begin ook inderdaad, dat 'ie ongelofelijk gaat zwabberen. Is ook logisch, want we begrenzen die dieren altijd netjes en helpen hen daarmee.
En toch, als je het netjes en consequent volhoudt, gaat het paard meer en meer op z'n eigen benen lopen en zie je dat hij steeds minder begrenzing nodig heeft.

En Zep, je hebt helemaal gelijk hoor, dat alles wat Voorn zegt ook niet door iedereen te doen is. Het is ook absoluut niet zaligmakend.
Maar Anky's manier helaas ook niet.

Gelukkig bestaat DE manier niet, want dan konden we allemaal een robotpaardje kopen en was er geen lol meer aan. De gein zit er nou juist in om naar elkaar te kijken en te luisteren, het eens te proberen (liefst VOOR je gaat brullen dat het niet werkt....) en dan van alles hetgene dat het beste bij JOU en JE PAARD past, gebruiken!

En DAT stukkie van Voorn, past nou net bij mij. Ik heb trouwens ook iets van Anky: zoals zij op Bonfire wijst als ze applaus hoort, zo wijs ik op mezelf *LOL* *LOL* *LOL* !

Groetes, Sonja

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:47

hoi, op Sonja haar theorie is ook nog iets anders mogelijk, namelijk het hoofd naar buiten stellen, hierdoor verkrijg je meer controle met je benen en ze lopen niet zo snel weg over de buitenschouder. voor gymnatisering kan je ze steeds iets verder vragen richting je knie.
Hier kan je eindeloos mee combineren en is een leuke en leerzame oefening.
kim Party!!