Plank pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolienrotti

Plank pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 08:31

Heej!

Ik zou graag paar suggesties willen voor het letterlijke "losrijden" van een welshje.. ze is namenlijk nu net een plank, ze gaat echt recht door de bochten en heeft totaal geen buiging, ook is ze erg stijfjes in de achterhand.. ik rijd nu vooral voltes met haar in de hoop dat ze meer buiging krijgt. ik gebruik deze manier omdat het mij toch het beste leek, ik weet verder ook niet of je er nog meer voor kan doen naast de voltes. Ik zou graag willen zien dat ze wat losser word vooral van achteren.. en aangezien ik niet de wijsheid in pacht heb, raadpleeg ik alle andere bokkers maar :) Dus als je voor mij wat tips hebt, zou het graag willen horen! :D

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:40

Veel overgangen rijden, gebroken lijnen en slangenvoltes rijden wil wel helpen. Maar zorg er dan wel voor dat je een goede stelling rijdt. Dus je buitenbeen tegen de singel aanhouden, binnenbeen achter de singel en binnenhand naar binnen van de hals af (niet naar je toe trekken)

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 09:39

Ok bedankt voor de tip!

Nog meer tips zijn welkom :D

upendo

Re: Plank pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:41

Veel longeren, daarmee kan je ze ook al deels loskrijgen. :)

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 09:42

ja klopt, alleen is ze tijdens het longeren heeeeel sloom, moet er echt achter aan jagen wil ze beetje doorlopen. onder het zadel is ze juist erg gehaast.. zachtjes uitgedrukt :P

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:44

__elise__ schreef:
Veel overgangen rijden, gebroken lijnen en slangenvoltes rijden wil wel helpen. Maar zorg er dan wel voor dat je een goede stelling rijdt. Dus je buitenbeen tegen de singel aanhouden, binnenbeen achter de singel en binnenhand naar binnen van de hals af (niet naar je toe trekken)

Ik zou het binnenbeen op de singel houden en het buitenbeen naar achter ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:45

jolienrotti schreef:
ja klopt, alleen is ze tijdens het longeren heeeeel sloom, moet er echt achter aan jagen wil ze beetje doorlopen. onder het zadel is ze juist erg gehaast.. zachtjes uitgedrukt :P

Dan is het juist makkelijker om aan stelling en buiging te werken. :)

Als ze heel gehaast is ben je toch al snel bezig met inhouden en dan let je ook minder op de goede stelling/buiging. :)

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:19

ja longeren kan helpen en mis een keer longeren met bijzet teugel kan soms ook wel helpen
en je kan ook proberen om echt overdreven stelling te vragen en je schouders echt goed mee te draaien (heb er met mijn haflinger ook last van gehad en dit helpte echt ;) )

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:24

_Natasja_ schreef:
__elise__ schreef:

Hoezo? Je paard moet om je binnenbeen heen buigen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:26

precies en daarom moet ie óp de singel. Daar buigt ie dan omheen.
Het buitenbeen waakt achter de singel dat het paard niet uitzwaait.

Vrees dat je het verkeerd om hebt aangeleerd...

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:58

_Natasja_ schreef:
__elise__ schreef:

Een paard moet om je binnen been heen buigen. Ik zou het ook zo doen als elise het zegt!
En verder longeren inderdaad.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:05

misschien doe je eerst de teugels en dan je been?
dat deed ik vroeger ook altijd, dan geeft je pony (bijna) geen stelling.
Eerst binnenbeen op de singel, buiten been erachter en dan pas met de teugels (:
suc6! :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:08

"aan een teugelhulp gaat altijd een beenhulp aan vooraf"
hoor het mn intructeur zo roepen :+

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:54

upendo schreef:
jolienrotti schreef:

Dan is het juist makkelijker om aan stelling en buiging te werken. :)

Als ze heel gehaast is ben je toch al snel bezig met inhouden en dan let je ook minder op de goede stelling/buiging. :)

Daar ben ik het niet mee eens. Eerste vereiste om een paard soepel te maken en voorwaarts neerwaarts te rijden kan alleen als het paard voldoende voorwaarts is. Als ie sloom is kan hij heel makkelijk zijn rug wegdrukken door op te komen en zal hij nooit voorwaarts neerwaarts gaan lopen. Goed voorwaarts houden dus! Dat betekend niet dat hij hartstikke gehaast moet lopen. Maar even flink laten doorlopen boven zijn tempo en dan terugnemen maar toch actief houden.

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:57

Opnieuw beginnen met rechtrichten? Dus tijdje niet rijden en vanaf begin weer beginnen. Het lijkt me, omdat ze zich zo in de bochten gooit en niet kan ontspannen (waarschijnlijk omdat ze haar achterbenen niet goed onder de massa plaatst) dat ze niet of niet goed rechtgericht is. Als je dat wil doen, en je hebt t nog nooit gedaan, zou ik wel aan iemand hulp vragen die er verstand van heeft.

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:29

een tijdje niet meer gaan rijden is een heel slecht idee.. ze heeft al een poos stilgestaan voordat ik ermee ging rijden en toen was het echt een ramp. ben blij dat ze nu veel rustiger is en je er meer mee kan. ze heeft wel punten waarin ze zich kan ontspannen in de draf, maar dat is heel zelden. in de stap is het wat makkelijker om haar te laten ontspannen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 01:37

Lekker lang en laag over de rug laten lopen.
Las dat de stap nog redelijke ontspanning te vinden is, dus probeer hiermee aan de slag te gaan in de stap. Wanneer je in de stap de volledige ontspanning heb, kan je gaan aandraven.
Is ze niet ontspannen in draf, maak je weer een overgang naar de stap. Zo blijf je dat keer op keer oefenen.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:56

zodiacje schreef:

En ik ben het juist HIER mee eens :P
Als je het andersom doet vraag je juist het tegenovergestelde..

:)Ikkuh:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:43

Ik wil nog even graag een reactie geven, aangezien het hier om een pony van mij gaat ;)

Het gaat om een pony van bijna 18 jaar oud, die voornamelijk kinderlesjes heeft gereden en nooit dressuurmatig is gereden..
Ontspanning is dus ook ver te zoeken bij haar, maar meer dan staprondjes en figuren, en een drafje aan de longeerlijn heeft ze dan ook eigenlijk nooit hoeven doen.. Ze loopt achter inderdaad stijf, maar naar mijn idee zal ze dan in het geheel ook wat meer moeten gaan ontspannen voor je überhaupt verder kunt gaan.. Ik heb er wel eens over nagedacht om haar net als mijn andere paarden een keer te laten kraken, maar dan zul je er na die tijd ook tijd etc in moeten steken om haar soepel te houden, en aangezien ik dat zelf niet had heb ik dat niet laten doen..

Om haar soepel te krijgen zul je er veel tijd en energie in moeten steken, en dus ook meerdere keren per week er intensief mee bezig moeten gaan voor je daar effect van zult zien.. Ergens vraag ik me af of het dat waard is, aangezien TS haar nu alleen nog rijd tot ze verkocht is (staat nog niet officieel te koop) en ze ook dan alleen als weidemaatje verkocht gaat worden.. Dit ivm dat ze als kinderpony niet geschikt is vanwege haar karakter etc, en ze dus op leeftijd en stijf is..

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:15

ik sluit me bij miranda aan,,, :o
deze kinderpony moet je niet meer dressuus matig rijden, lekker proberen te laten ontspannen, en mischien moet je les nemen met kaya dan kan mirada jou daar een beetje mee helpen,.
en vaker dan een keer in de week rijden zou kaya ook zeker een hoop helpen denk ik:)

xxx

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:00

zodiacje schreef:

Of jij hebt het verkeerd aangeleerd. Ik ben er namelijk helemaal zeker van. Maargoed, dat is niet echt ontopic.

TS en Miranda, als ik het zo lees, zou ik beginnen met overgangen rijden. Mijn ervaring is dat paarden daar lekker los van worden. Ook lekker figuren rijden en dan niet alleen voltes. Maar ook achtjes, gebroken lijnen en voltes sluiten/groter maken. Toen ik met mijn verzorgpaard begon, was hij ook stijf als een plank. Na overgangen ben ik begonnen met 'vierkantjes' rijden. Dat zijn een soort voltes, maar dan vierkant :P (lekker uitgelegd weer..) Je moet druk leggen op je buitenhand en buitenbeen, waardoor je paard zijn schouder naar binnen zet. Als hij niet direct reageert, even naar binnen tikken met een zweep op de schouder. Je pony is er iig niet te oud voor, ik begon er met mijn vzpaard mee toen hij 22 was..

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:05

probeer hem eens extra goed de hoek in te rijden, dan moet hij namelijk uit zichzelf zijn lichaam buigen om de hoek door te lopen, dan worden ze vaak ook wat losser. en verder idd aan het draaien blijven. niet teveel rechtuit op de hoefslag maar bochtjes maken en hem om je binnenbeen heen te laten buigen

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 19:09

zoals miranda al zei heeft ze weinig dressuur ervaring en kan ze eigenlijk alleen maar de basis dingen.. oftewel : stappen,draven etc. maar vandaag heb ik dus een beetje geprobeerd tijdens het rijden en ze ontspande zich redelijk snel en regelmatig.. sommige stukken ging ze weer met de bokkenpruik op zitten en gingen die oren weer in d'r nek en hoofd omhoog. en toen corrigeerde ik haar en ging het weer goed.. ik houd het maar bij hulpen geven en lekker figuren rijden, voornamenlijk voltes. ze word ( zoals al eerder gezegd door miranda ) verkocht.. maar ik wou haar toch proberen goed ontspannen te rijden omdat ik het rottig vind als ze helemaal stijve hark is als ze verkocht is.. heb ik toch het idee dat ik wat gedaan heb voor d'r ookal is het niet veel.

en @ jaqcueline, ik rijd al weer vaker dan 1x per week hoor :P ik rijd wanneer ik de tijd ervoor heb waar mogenlijk. en sowieso 2x per week :D

Bedankt voor de tips allemaal :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:14

Ik buig ook meestal de hals even een paar keer naar links en rechts en naar onder voor het rijden met een snoepje, eerst was hij heel stijf, en nou komt hij bijna met ze neus bij zijn kont :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:14

__elise__ schreef:
zodiacje schreef:

Of jij hebt het verkeerd aangeleerd. Ik ben er namelijk helemaal zeker van. Maargoed, dat is niet echt ontopic.

Het is een discussie op zich waard. :j
dus even een topic aangemaakt: [RT-D] Buiging --> Binnenbeen / Buitenbeen ??