Rij'problemen'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shanice94

Berichten: 46
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Arnhem

Rij'problemen'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:55

Hallo iedereen!
Ik zit nog niet zo lang op Bokt en dit is dus ook het eerst topic wat ik open..
Ik zal eerst dus even kort iets over mij zeggen;
Ik ben Shanice, 16 jaar, en rijdt al 7 jaar paard, waarvan ik ong. 3/4 jaar op een manege heb gereden. Daarna kreeg ik mijn eigen paard die ik samen met mijn tante deel (Tinker) waar ik 1 jaar privélessen mee heb gehad en nu alleen nog maar recreatief meerijdt. Ook heb ik 2 verzorgpaarden, ook iets van 1/2 jaar. Een fries en een KWPNer.

Maar nu even het 'probleem', waarvoor ik dit topic open.
Ik heb dus 2 verzorgpaarden waar ik de laatste tijd veel op rijdt, vooral de Fries, Bijou.
Ze is hartstikke werkwillig en kan op L-niveau dressuur lopen, wat de eigenaar me heeft verteld. (zelf kan ik niet op L-niveau rijden, heb ook nog nooit officiele wedstrijden gereden.)
Maar tijdens de galop, wil ze de hoeken heel erg afsnijden, gaat ze crossen, en valt ze heel erg naar binnen. Ik zet haar dan vaak ook op de volte om haar wat meer op te pakken zodat ze langzamer galopeerd, maar ze blijft naar binnenvallen en de hoeken afsnijden. Maar ik weet niet wat ik verkeerd doe? Naar mijn idee is mijn balans goed over het paard verdeeld, en val ik niet naar binnen.

Ook galopeerd ze op de linkerhand niet aan op de goede hand, maar op de rechterhand wel.
Ik heb ook nog nooit les met haar gehad en ben dit dus wel van plan. Ook krijg ik haar niet aan de teugel (heb dit nooit op mijn manege / privélessen geleerd).

Mijn vraag is dus; Wat doe ik verkeerd en wat kan ik er aan verbeteren?

Liefs, Shanice.

libertad
Berichten: 99
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:52

ik weet niet zo wat je verkeerd doet, ik zou inderdaad les nemen. met verkeerd in galop aanspringen zou ik haar een (korte) bocht laten maken op het moment dat je aanspringt, dan moet ze bijna wel.
wordt er ook nog door andere mensen op gereden? herkennen die het probleem?
gaat ze eerst crossen of eerst afsnijden? want als ze gaat crossen gaat ze waarschijnlijk om snelheid te maken/ houden afsnijden. dus dan moet je je vooral bezig houden met het tempo. en voordat ze gaat versnellen extra goed de hoeken in, dan kan ze minder goed versnellen.
rij je veel overgangen? galop en dan snel terug naar draf, weer galop en terug naar draf. en dan steeds een stukje langer gecontroleerd galopperen.
veel succes!

Almeetje
Berichten: 606
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Rij'problemen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:03

Ze mag zeker niet crossen want dan kan ze de hoeken niet inlopen, dus zorg eerst voor een beheerste galop door overgangen te rijden en voltes te rijden. Dan kan je haar in een beheerste galop de hoeken insturen met je binnenbeen.
Het verkeerd aanspringen doet mijn halfpensionpaard ook vaak, wat bij mij vaak helpt is aan het einde van een diagonaal aanspringen met goede binnenstelling en buitenbeen vanuit je heup duidelijk naar achter.
Voor je gaat galopperen helpt het ook wel om haar wat recht te richten, dus aan beide kanten even soepel te maken dmv overgangen, schijnovergangen, stelling enz.
Over het aan de teugel rijden hebben wij hier een goed topic, vanboven bij praktijkproblemen.
Waar je alleszinds op moet letten, probeer geen bijzets te gebruiken die hem in de krul trekken, daardoor gaat hij vaak nog met weggedrukte rug lopen. En verder, goed actief rijden, achterhand eronder (hiervoor helpen overgangen en schijnovergangen, ook kan je balkjes rijden) en ontspanning. Ontspanning door zelf te ontspannen vooral, en door hem los te maken dmv wendingen en stellingen.
Succes ermee!

merel90

Berichten: 1732
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: rosmalen

Re: Rij'problemen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:54

Waarschijnlijk heeft je paard een balansprobleem in de galop. Omdat hij te weinig balans heeft gaat ze het tempo verhogen en de bochten afsnijden, omdat dit het voor haar makkelijker maakt. Probeer het langzaam uit te bouwen. Maak veel voltes, en probeer steeds langer een stukje rechtuit te rijden, het liefst op de binnenhoefslag. Verder kun je ook tempowisselingen in de galop maken om hem sterker te krijgen. Een paar passen verruimen en dan weer terugnemen. Verwacht ook hierbij in het begin niet te veel, je kunt het steeds verder uitbouwen naar een meer bij elkaar gereden galop.

Wat betreft het niet 'aan de teugel lopen', hier zou ik mooi mee wachten tot je les hebt, en iemand je hier goed bij kan helpen :)

jennifer0
Berichten: 96
Geregistreerd: 15-09-09
Woonplaats: Leek

Re: Rij'problemen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:08

ben het met merel eens
ik zou op les gaan ...
ik zou er zelf niet mee beginnen ..