stijgeren bij het opstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celectic
Berichten: 95
Geregistreerd: 27-12-09

stijgeren bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:29

Hoi
Mijn pony gaat tijdens het opstappen stijgeren en ik ben een onervaren amazone.
Dit vind ik super eng en ben er daardoor ook afgevallen (een week een zere rug).Ik weet niet wat ik er aan kan doen.
Kan ik tips krijgen? :Y)
Alvast bedankt!!

SanneSanne19
Berichten: 375
Geregistreerd: 11-07-09

Re: stijgeren bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:32

ligt je zadel helemaal goed?

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:32

Dikke kans dat je pony ook een zere rug heeft.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:33

heb je je paard al helemaal laten nakijken?passend zadel?tanden?pijn in de rug?
als dit niet het geval is zou ik hier eerst eens naar kijken..mischien heeft je paard pijn waardoor hij niet wil dat jij op zijn rug gaat zitten..

als dit allemaal is nagekeken zou ik even opzoek gaan naar een ervaren iemand die je hiermee kan helpen,wij kunnen de situatie niet zien vanaf een computer :)

Celectic
Berichten: 95
Geregistreerd: 27-12-09

Re: stijgeren bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:45

heel erg bedankt allemaal maar dit is het denk ik niet want ze stond eerst ergens anders waar ze zo mak als een lammetje was en je kon er alles mee doen. Ze vindt het om op de trailer te gaan en hebben haar naar 2 uur op de trailer gekregen. Ze is nu al bijna 2 week thuis dus nog gestrest vind ik een beetje raar

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:03

Ik zou eens proberen op te stappen met een krukje. Ook al kun je er makkelijk op komen, je hangt toch even aan 1 kant van het paard wat het zadel tegen de ruggegraat drukt. Niet elk paard heeft daar zin in.

Sommige paarden moeten een paar maanden wennen voordat ze zich helemaal op hun gemak voelen. Geef de pony even de tijd. Ga lekker longeren en wandelen om elkaar te leren kennen en vraag of iemand m vasthoudt als je er weer op gaat.

zee501
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:34

Searcher schreef:
Ik zou eens proberen op te stappen met een krukje. Ook al kun je er makkelijk op komen, je hangt toch even aan 1 kant van het paard wat het zadel tegen de ruggegraat drukt. Niet elk paard heeft daar zin in.

Sommige paarden moeten een paar maanden wennen voordat ze zich helemaal op hun gemak voelen. Geef de pony even de tijd. Ga lekker longeren en wandelen om elkaar te leren kennen en vraag of iemand m vasthoudt als je er weer op gaat.


En oefen het opstappen in het begin gewoon zonder op te stappen ;)
Beetje druk aan beugel en weer ophouden (belonen als ie stil staat). Als dat goed gaat steeds meer opbouwen en dan uiteindelijk met krukje langs hem staan en alleen gaan hangen op zijn rug.. ( kan je makkerlijk er weer afspringen en wennen jullie beide weer aan het opstappen)
En in het begin niet in de verleiding komen om toch op te stappen als je dit oefent, neem de tijd.
Wel altijd met iemand die je helpt en hem vast houd en het liefste niet te lang maar elke keer 5 minuutjes.

succes!

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: stijgeren bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:37

Let er ook op dat je niet zoals veel onervaren ruiters, tijdens het opstappen je voet/tenen recht naar de buik laat wijzen ipv de schouder. Hierdoor prik je in de buik en kan bij sommige paarden een heftige reactie veroorzaken ;)

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:50

Searcher schreef:
Ik zou eens proberen op te stappen met een krukje. Ook al kun je er makkelijk op komen, je hangt toch even aan 1 kant van het paard wat het zadel tegen de ruggegraat drukt. Niet elk paard heeft daar zin in.

Sommige paarden moeten een paar maanden wennen voordat ze zich helemaal op hun gemak voelen. Geef de pony even de tijd. Ga lekker longeren en wandelen om elkaar te leren kennen en vraag of iemand m vasthoudt als je er weer op gaat.


Een paar maanden wennen, kom op zeg wat een onzin.

En niet opstappen via een krukje omdat je er aan 1 kant aan hangt? Ik vraag me af hoe jij dan op je paard komt?

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Re: stijgeren bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:46

het is moeilijk om van achter de computer te bepalen hoe dit komt. Er kunnen veel oorzaken zijn (pijn, verzet, uitproberen, jij onhandig enz.), en veel daarvan kun je zien als je een ervaren iemand laat kijken bij jouw opstapritueel en naar het paard zelf.

Dus zoek instructie en ga zo niet verder. Dan wordt het van kwaad tot erger en dan gebeuren er echt ongelukken!

Dus zoek hulp! Succes.

_Layco_
Berichten: 384
Geregistreerd: 26-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:31

Citaat:
Een paar maanden wennen, kom op zeg wat een onzin.


Dat is helemaal geen onzin! Dat paard moet even verwerken dat hij
ergens anders staat, en dat kan best lang duren! Dat is hetzelfde als
bij een mens die net is verhuisd. Die moet toch ook nog wennen aan
zijn nieuwe huis ?

Het paard kon toen op de trailer ook gek hebben gedaan ?
En hij kan ook dan nog best ergens last in zn rug hebben.
Heb je hem bij een handelsstal ofzo weg ?
Zou ik dan mogen weten welke ??? :Y)

Celectic
Berichten: 95
Geregistreerd: 27-12-09

Re: stijgeren bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 17:33

Ten eerste wil ik even iedereen bedanken voor zijn/haar hulp!
Ik ga zoveel mogelijk van deze dingen uitproberen!!
Ten tweede heb ik haar niet van een handelsstal gekocht ;)

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: stijgeren bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:39

Ik denk dat je haar via je eigen lichaamstaal verkeerd benaderd.
Zoek iemand die even kan kijken wat je nu verkeerd doet.
Of zet eens een filmpje neer op bokt ( niet aan mij vragen hoe he dat doet ik ben helemaal blond!)
Wat je wel al eens kan proberen, laat iemand anders eens opstijgen en kijk dan eens wat ze doet.
Blijft ze dan rustig weet je eigenlijk al meer.

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:49

_Layco_ schreef:
Citaat:
Een paar maanden wennen, kom op zeg wat een onzin.


Dat is helemaal geen onzin! Dat paard moet even verwerken dat hij
ergens anders staat, en dat kan best lang duren! Dat is hetzelfde als
bij een mens die net is verhuisd. Die moet toch ook nog wennen aan
zijn nieuwe huis ?

Het paard kon toen op de trailer ook gek hebben gedaan ?
En hij kan ook dan nog best ergens last in zn rug hebben.
Heb je hem bij een handelsstal ofzo weg ?
Zou ik dan mogen weten welke ??? :Y)


EVEN ja een paar dagen een week misschien 2 maar geen maanden.

Petto

Berichten: 77
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Klarenbeek

Re: stijgeren bij het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:56

Bekende ruiter kreeg mijn paard niet zadelmak. Ben er zelf mee aan de gang gegaan en kom er alleen maar op met een stoel. Dan is ze de rust zelve, zonder ook huizenhoog steigeren.
Rustigaan proberen!

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:37

sporter schreef:
Searcher schreef:
Ik zou eens proberen op te stappen met een krukje. Ook al kun je er makkelijk op komen, je hangt toch even aan 1 kant van het paard wat het zadel tegen de ruggegraat drukt. Niet elk paard heeft daar zin in.

Sommige paarden moeten een paar maanden wennen voordat ze zich helemaal op hun gemak voelen. Geef de pony even de tijd. Ga lekker longeren en wandelen om elkaar te leren kennen en vraag of iemand m vasthoudt als je er weer op gaat.


Een paar maanden wennen, kom op zeg wat een onzin.

En niet opstappen via een krukje omdat je er aan 1 kant aan hangt? Ik vraag me af hoe jij dan op je paard komt?


??? Hoe banketstaaf kun je reageren op goedbedoelde tips? ;(

1. Het is waar dat sommige paarden langer nodig hebben dan een paar dagen of 3 weken om aan een nieuwe omgeving te wennen.

2. Moet ik echt uitleggen hoe ik met een krukje op het paard kom? ;(
Het is absoluut aangetoont dat opstappen met een krukje veel beter is voor de paardenrug en dat dat gewicht aan 1 kant wel degelijk voor verzet kan zorgen.

Misschien moet je je nog eens verdiepen in het fenomeen Paard. Bovenstaande info is allemaal wel te vinden op dit forum.

TS: Ik hoop dat je wat aan alle tips hebt die in je topic genoemd zijn en dat je probleem opgelost wordt.
Succes!

paschja

Berichten: 298
Geregistreerd: 26-03-08
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:38

Misschien voor het rijden een kwartiertje aan de longe laten draven? Even wachten tot de grootste stress (indien aanwezig) eruit is en het hoofdje lekker naar beneden zakt...? Uiteraard geen oplossing die je weken moet volhouden, na een tijdje zal je toch 'normaal' op moeten kunnen stappen. Succes! ;)