Bang om te springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 16:07

Ik heb 2 jaar geleden een pony gekocht om springen mee te leren. Alleen vind ik het al eng om in galop te gaan. Zelfs als mijn pony sneller gaat draven word ik al zenuwachtig. Ik dacht dat die angst wel weg ging als ik ouder wordt, nu ben ik bijna 18 en vind ik het al een eng idee om te gaan springen met een ponietje. Hoe kom ik ooit hiervan af? Ik wil gewoon lekker rijden, springen, buitenritten maken enz. Maar als ik steeds zo angstig ben, dan wordt mijn pony ook onrustig. Ik heb al heel vaak les gehad en mensen zeiden dat ik me moet ontspannen, maar elke keer als ik weet dat ik ga rijden, krijg ik geen hap door mijn keel, ga ik een beetje trillen etc. Het is gewoon een rot gevoel, waar ik vanaf wil.

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Re: Bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:12

Angst is inderdaad geen tof gevoel, want je wilt waarschijnlijk niets anders dan lekker vrij rond rijden :D Ik heb weinig tips, omdat je bij angst vaak het meeste baat hebt aan een hele intensieve begeleiding, iemand die exact weet wat je aankan en wat niet. Een heel erg goed adresje vind ik de mensen van Alona. Ik ken zelf enkele mensen met veel angst die daar heel erg goed geholpen zijn. Haar website is volgens mij www.alona.nl ;)

DenK4ever

Berichten: 3284
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Almere city

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:13

Waarom wil je perse springen als je dat zo eng vind als ik vragen mag?
Sommige dingen zijn nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd..
Dat geeft toch niet?
Dan maar niet springen...

Veel dingen doen die je niet eng vind, want reken maar dat je pony idd heel goed voelt dat hij het spannend vind, waar hij/zij dus op reageerd ;)
Als je dingen gaat doen die die spanning niet oproepen, dan kun je vertrouwen op gaan bouwen... en dat heeft tijd nodig

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:14

hm vroeger was ik ook als de dood voor het paardrijden ik was wel wat jonger en scheet 8 kleuren stront, je hoeft niets snel natuurlijk en je hoeft niets als je niet durft, probeer het alleen op de momenten dat jeje zeker voelt en anders niet.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:25

Vergeet dat springen even en concentreer je even op het gewone rijden. Zoek iemand om les te geven die je angst begrijpt.
Ik ben af en toe ook zo'n angstig geval en juist door mijn angst veroorzaak ik de situaties die ik zo krampachtig probeer te vermijden.

Tijdens mijn laatste diepte punt heb ik les gehad van iemand die kort ervoor met een jong paard aan het stoeien was. Ze begreep precies wat er dwars zat en gaf erg goede tips om mijn te helpen. En ze dwong mij bepaalde dingen (zoals aangaloperen) te doen op plekken waar ik ze normaal juist altijd vermijd.

Wat ook belangrijk is dat je luisterd naar jezelf. Zoek je grenzen op, maar overschrijfd ze niet. Bij twijfel niet doen. Toen mij gezegd werd aan te galoperen bij A twijfelde ik. Ik heb een keer eerder na die twijfel toch doorgezet en toen ging het mis. Nu heb ik bij die twijfel gezegd "okee, nu niet, ik rijd een paar rondjes, bereid me er mentaal op voor en doe het dan". En toen ging het super. Doordat ik van mezelf niet hoefde omdat ik twijfelde kon ik weer ontspannen en toen ik ontspannen was, was de twijfel weg en ging het wel.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 16:35

Ik wil graag springen, omdat dat me erg leuk lijkt. Ik heb het ooit een keer gedaan vroeger op een manege.
Ik heb vanmiddag nog gereden. De pony was onrustig, er was lawaai in de verte en mijn andere pony galoppeerde achter in de wei. Toen ging ze wat achteruit en wilde weggalopperen. Ik ben er snel af gesprongen. Toen ze weer wat rustig was, zou ik er weer op. Ik wilde meteen draven. Want als ik blijf stappen, wordt ik alleen maar zenuwachtiger. Mijn pony is vaak ongeduldig en wil ook graag draven. Toen wilde ze steeds in galop en ik was daar nog niet helemaal klaar voor, dus ben ik maar afgestapt.
Maar zoals al eerder gezegd, heb ik dus al veel les gehad van verschillende mensen en ik ben er bijna niet beter van geworden. Is dit misschien gewoon een teken dat paardrijden niet is weggelegd voor mij?

DenK4ever

Berichten: 3284
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Almere city

Re: Bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:39

bungee jumpen/parachute springen lijkt me ook leuk, maar ik zal het nooit doen want vind het dood eng!

Iets leuk vinden is misschien niet genoeg, zeker niet als de angst overwint... die angst is wat je pony voelt en op reageerd eigenlijk.

Ik denk dat het misschien verstandig is om een stap terug te doen.. paardrijden zal gerust voor je weggelegd zijn, mits je de tijd en rust neemt om het onder de knie te krijgen zonder angst!

succes!

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:47

Gucci_ schreef:
er was lawaai in de verte en mijn andere pony galoppeerde achter in de wei.

Deze zin zegt mij dat jij onrustig was. Je pony reageert alleen maar op jou gemoedstoestand.

Dat jij nog niet de juiste instructie hebt gevonden wil niet zeggen dat paardrijden niet voor jou weggelegd is. Zeker wanneer je bang bent is het erg belangrijk dat de instructie bij je past en dit inziet.

DenK4ever verwoord het erg goed. Stel je doelen bij, neem een stap terug en vergeet dat springen even. Dat komt later wel. Zorg er eerst voor dat jij geen schrik meer krijgt als je pony begint te dribbelen. Als jij dat overwonnen hebt en lekker voluit durft te galoperen met je pony komt dat springen vanzelf wel.

Emma12396
Berichten: 22
Geregistreerd: 07-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:41

zelf ben ik ook altijd bang geweest om te springen (met deze tips was het helemaal over!):
ik ga altijd eerst f stappen (begin van de les)
dan draven (10 minuutjes)
en dan f beide kanten een rondje galloperen.
dan zijn de ponny's rustig
en laat hem dan galloperen voor de hindernis (als best wel een eindje) dat springt namenlijk makkelijker.
en dan gaat het ontspannen al bijna vanzelf!
Succes!!

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 18:20

Zal wel moeilijk zijn om zo'n instructrice te vinden hier in friesland. Iemand zei dat springen niet voor iedereen is weggelegd, maar dan kan het toch net zo goed zijn dat paardensport gewoon niets voor mij is? Want in mijn familie heeft niemand iets met paarden of paardgereden. Ik ben over het algemeen angstig voor dieren. Behalve als ze klein zijn, bij koeien kom ik ook niet in het land. Zelfs paarden longeren vind ik eng of doodgewoon een pony uit het land halen, dan word ik al zenuwachtig.

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:25

Ik heb ook spring angst gehad toen ik er 2x hard af gevallen was met springen.

Ik heb toen weer op een paard ''leren'' springen die eigenlijk altijd sprong en niet deed weigeren. na een tijdje raakte ik mijn angst kwijt en durfde ik zelfs met mijn 4 jarige die nooit had gesprongen te gaan springen..

''vroeger'' sprong ik weleens 1,50 met een goed springpaard, zo hoog durf ik nou echt niet meer. Mijn meeste na mijn spring angst is 1M en dat vind ik hoog zat!.

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:27

Gucci_ schreef:
Zal wel moeilijk zijn om zo'n instructrice te vinden hier in friesland. Iemand zei dat springen niet voor iedereen is weggelegd, maar dan kan het toch net zo goed zijn dat paardensport gewoon niets voor mij is? Want in mijn familie heeft niemand iets met paarden of paardgereden. Ik ben over het algemeen angstig voor dieren. Behalve als ze klein zijn, bij koeien kom ik ook niet in het land. Zelfs paarden longeren vind ik eng of doodgewoon een pony uit het land halen, dan word ik al zenuwachtig.


Dat hoeft nog niet te betekenen dat paardensport niks voor je is, mijn familie heeft ook niks met paardrijden.
Misschien is springen niks voor jou en ga je liever buitenritten rijden.
Verder denk ik dat begeleiding voor jou geen kwaad kan, als je zelf zo bang bent straal je dat uit naar je pony.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:27

Meid, zat dat springen eerst even uit je hoofd. Als je dat springen niet kan loslaten zal je er nooit komen. First things first en dat is in jou geval niet het springen. En de regio waar je zit hoeft helemaal niet te zeggen dat je niemand kan vinden. Waar een wil is is een weg.

Paarden in de familie wil ook niks zeggen. Mijn opa kon alles met paarden, die moest zelfs voor de overbuurman (melkboer) iedere avond het span achterwaarts het erf op rijden omdat de melkboer het niet kon. Mijn moeder heeft die feeling ook meegekregen, wat die met paarden doet. Maar helaas is het talent aan mij voorbij gegaan. Maar de drive is er wel, en dat is het belangrijkste.

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:28

Probeer eerst dat galloperen. Dat is misschien wel het handigst, zodat je dan ook vanaf de galop over de sprong kan. Rijdt je ook op een manege? Of is er ergens een manege die je kent? En waar je ook de pony's kent? Vraag dan eens of je een privelesje, op een van de makkelijkste pony's mag, en dan in springen. De meeste makkelijke pony's maken wel simpel een sprongetje.
Als je eenmaal een sprongetje gemaakt heb, ookal is het maar een hele lage, kun je bijvoorbeeld ook heel goed de verlichte zit gaan oefenen. Ik was eerst ook bang, tot ik ervoor koos op een hele makkelijke haflinger te kiezen voor we gingen springen. We moesten met onze handen op onze rug, en hoofd, naar voren & naar beneden. Zo leer je ( vind ik dan) het makkelijkst de verlichte zit.
Succes!!

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Re: Bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:49

Klinkt heel stom maar ik vond t makkelijker als ik mn pony had ZIEN springen. Ik ben ook zeker geen held wat springen betreft maar toch kriebelde het. Zo kon ik zien hoe makkelijk ze springt en of ze makkelijk haar afzet kon bepalen zodat ik alleen maar hoefde te zitten hihi. Uiteindelijk heb ik 80 cm gesprongen met mijn fjordje. Begin met een balkje op de grond en een laag kruisje, als je weet dat je sowieso goed uitkomt gaat het al een stuk makkelijker.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:57

Zo'n instructeur is er vast ook in Friesland wel te vinden hoor! Iedere instructeur met een beetje mensenkennis is al goed voor dit probleem. Iemand die met jou samen gaat kijken wat al wel gaat en wat nog niet en nog belangrijker, waarom niet.

Springen is nu absoluut nog niet aan de orde. Ik denk dat ik zou beginnen om die pony te gaan vertrouwen. Doe dingen met je pony die je wel durft en laat alles wat je eng vindt even zitten. Kan je je pony zelf pakken, zelf poetsen, opzadelen, rustig een beetje stappen en draven, dan ga je pas weer verder.

Als je pony heel fris is, of je je onzeker voelt, longeer je pony dan voordat je gaat rijden. Zo kan je al zien dat je pony rustig is en kan je zelf misschien ook rustiger blijven als je erop gaat.

Met veel geduld gaat het vast wel lukken en wordt het ook nog leuk!

inggieee

Berichten: 97
Geregistreerd: 27-06-10
Woonplaats: westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:13

Ik denk dat je eerst eens bij je zelf heel goed na moet gaan denken wáárom je bang bent. Dan kun je daaraan gaan werken todat je je zekerder voelt. Misschien iemand anders eerst een paar sprongetjes laten proberen voordat je er zelf op stapt..?

Mistral_Bink

Berichten: 1192
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Noordwolde

Re: Bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:21

Mmm vervelende situatie kan je niet eerst een tijdje grondwerk gaan doen en gewoon lol hebben met je knol, als je longeren al eng vind is het heel moeilijk om op het paard alles goed voor elkaar te hebben. waar in friesland woon je?

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:25

Mmm... erg vervelend idd!
Kun je niet een x op een doodsbrave pony?
Een klein stukje galopdoen ??
Jou pony reageert duidelijk op jou en dat maakt het (nu even) geen goede combi

Dus bel een vriendin / Instructriece of wat mij betreft een manege voor een x een lesjes op een doodsbraaf paard ;) zodra dat goed voelt kun je verder met het ''echte werk'' (Op je eigen pony galoperen , mischien aan de longeerlijn? kan ie geen kant op)

De angst zit in jou niet in je pony ;)

miszmelissa

Berichten: 582
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Sneek

Re: Bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:31

Ik had dit eigenlijk ook, had ook een pony gekocht voor het springen.
maar uiteindelijk toch niks geworden omdat ik te bang was en zij niet de makkelijkste was,
dus nu maar gericht op het dressuur (met mijn andere pony) maar dat gaat wel goed :j
en ik ken wel een goede springinstructeur; menno botma,
had ik ook les van en heb er veel van geleerd :))

thoni
Berichten: 16
Geregistreerd: 08-05-07

Re: Bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:24

Ik snap best dat je wil springen. Dat is normaal, ik wou dat vroeger ook maar toen had ik ook zo'n angst. Na 4 lessen sprong ik 1.10m doordat mijn lesgever me wat dwong. Nou, ik zou in jou geval gewoon met wat cavaletti's beginnen en vertrouwen krijgen in je pony. Probeer op buitenritten ook gewoon iemand mee te nemen met een heel braaf paard. Voor de rest als je je vertrouwen terug hebt kan je rustig aan beginnen met een springlesje met heel lage kruisjes enzo. Veel succes!