aandraven met een huppeltje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

aandraven met een huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 11:54

Mijn paard heeft weer wat nieuws. En weet niet zo goed hoe ik het op moet lossen.
Als ik van stap naar draf wil of van halthouden naar draf. Maakt ze eerst een huppeltje omhoog voordat ze weg draaft. Ik neem der dan weer terug naar stap en probeer het opnieuw. Ze word daar vaak wat 'heet' van. En gaat dan lopen dribbelen. Draaf ik weg vanuit het dribbelen krijg ik geen huppeltje. Laat ik der eerst stappen wat vaak even duurt omdat ze blijft dribbelen en draaf dan weer weg krijg ik weer dat huppeltje.
Als ik wat strenger been geef voor het weg draven dan galoppeert ze meteen weg.

Nu denk ik zelf dat ze niet genoeg van achter er bij is. Waardoor ze niet vlot weg draaft maar van voor omhoog komt.
Maar wat is nu de beste manier om die achterhand te activeren. Ik begrijp dat dat (schijn)overgangen zijn. Maar hoe ga ik dat oplossen met dat dribbelen? Vanuit dat dribbelstapje weg laten draven of echt eerst terug naar stap en dan pas weg draven met weer kans op dat huppeltje?
De schijnovergangen begrijp ik wel net voor dat ze in dat (dribbel)stap valt weer vlot weg draven.

Hebben jullie ervaringen met dit probleem. En hebben jullie nog bruibare tips om dit te verbeteren?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:56

Ik heb hetzelfde probleem (rijdt op een kleuter in opleiding, weet niet hoever die van jou is.).

Bij mij werkt hem in draf laten rollen, door tempo in stap te verhogen,
alleen gaat die van mij niet dribbellen zoals die van jou,
dus denk dat dat bij jou niet werkt.

Wat zegt je instr. ervan? Of had hij als tip?

Even in je profiel geneust. Is het de 9 jarige? Dan zou ie het moeten kunnen.
Dan is het meer een spanningsprobleem denk ik.
Dus je hulpen beter doseren en de oefening voorbereiden.

laulapaula

Berichten: 377
Geregistreerd: 20-03-09
Woonplaats: Edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:01

die van mij heeft het ook heel lang gehad. vooral na de winterstop. bij hem had het te maken met de kracht die hij miste in zijn achetrhand. hij had het voroal op de rechterhand, weet niet of die van jou het op allebei de handen heeft?
ik heb wat meer gelongeerd om hem zo sterker te maken. daarnaast veel overgangen maken en hem meer ondersteunen hierin. (vooral steun vanuit mijn benen vandaan) en dit steeds meer geminderd. nu is het niet meer nodig.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:06

Mijn instructrice ligt er momenteel even uit. Die zit met een gebroken kaak thuis. Vandaar dat ik hoopte dat jullie tips hadden.
Vorige week heeft ze wel nog meegeken wat er gebeurd.
Volgens haar is mijn paard niet goed genoeg aan het been en is ze van achter niet actief genoeg. Waardoor ze niet vloeiend in een beweging weg draaft maar eerst dat huppeltje maakt. Volgens haar probeert mijn paard gewoon uit en moet ik strenger optreden.
Maar dan is mijn vraag hoe treed ik strenger er op? Als ik meer been geef galoppeert ze weg. En van het steeds terug nemen naar stap om het opnieuw te proberen word ze dan weer 'heet' waar door ze gaat dribbelen en het langer duurt voor dat ze weer stapt.

@laulapaula
Ze doet het inderdaad op beide handen. Minder kracht van achter klinkt ook bekend. Ze vind de galop ook nog erg moeilijk. Vaak wil ze dan der neus flink naar voren steken en flink hard gaan. Ze vind het erg lastig om meer op het achterbeen te komen.

Tijdens het longeren wil ze het ook doen. Dan gaat het 3x goed en dan weer 7x mis.

Had die van jou ook dat ze wat heter werd en dan ging dribbelen tijdens overgangen?

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:08

Mijne deed (doet) het ook als ze nog niet helemaal los en ontspannen is... Ik laat haar eerst even lekker ronddraven recht toe rechtaan en ga haar daarna loswerken in stap (veel slangevoltes, schouder binnenwaarts, ze moet lekker buigen en achterbenen er goed onder zetten. Daarna is het over. Het zit bij haar bij het kruis (net achter het zadel, dat is dan stijf)....
Laatst bijgewerkt door Bramblerose op 10-09-10 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

SjonnieZ

Berichten: 2320
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:09

Hallo,
Mijn paard doet dit ook wel eens. Ik moet van mijn instructeur de buitenteugel dan iets meer aanhouden (subtiele druk, met een ontspannen hand). Blijft hij het doen dan moet ik hem een beetje naar buiten laten kijken (zodat ik zijn oog kan zien). Dit werkt goed, na een paar keer kan ik hem gewoon recht vooruit laten kijken.

In mijn geval heeft het er vooral mee te maken dat ik door een val van het paard weinig gevoel in mijn linkerpols heb en daardoor niet altijd door heb dat ik ongelijke druk op de teugels heb.
Bij mijn bijrijders doet hij het soms ook wanneer ze met ongelijke druk rijden en ook zij lossen dit zo succesvol op.. Het komt nu nog maar sporadisch voor...

Uiteraard wordt bovenstaande verhaal wel gecombineerd met het rijden van veel overgangen, hierdoor wordt het paard ook veel attenter..

Succes ermee hoop dat je iets aan hebt.

brendalevita
Berichten: 1617
Geregistreerd: 02-08-06
Woonplaats: op een boerderij net buiten leeuwarden city

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:10

Hier hetzelfde problleem gehad,ik ben met zweep gaan rijden ik durfde het eerst niet vanwege haar vooraartse en dribbel gedrag.
Toch nam ze haar achterhand niet goed mee,en huppelde ook bij het aandraven ,nu rijdt ik een week met zweep ,mevrouw huppelt niet meer dribbelt nog weleens maar gebuikt haar achterhand veel beter,terwijl ik de zweep minimaal gebruik bijna niet.
Het valt te proberen,weet niet of je al met zweep rijdt natuurlijk.


ook natuurlijk goed losmaken en veel overgangen blijven rijden :D

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:12

Ja zweep heb ik er wel altijd bij. Maar gebruik hem niet.
Ik probeerde eerst ook om een klein tikje bij te geven als ik aandraafde. Van Hey let op die achterhand moet mee. Maar daar reageerde ze niet op. Gaf ik hem dan iets harder galopeerde ze weer weg.

Het gekke is ook dat ze voor mijn gevoel wel heel fijn loopt. Licht van voor, fijn nageeflijk, goed aan het been (als ik been geef draaft ze wel meteen weg maar dan dus met dat huppeltje. Dus dan toch niet actief genoeg :?) en lekker los.
Laatst bijgewerkt door felicity op 10-09-10 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:13

Eigenlijk probeert je paard dus eronder uit te komen door te gaan dribbelen.

Tja, aangezien wij het niet kunnen zien, ga ik af op wat je instr.
die helaas geblesseerd is heeft gezegd.
Die zegt niet genoeg aan het been.
Dan zou ik toch gaan voor sneller maken voor het been en ahum, als het de 9 jarig is die M heeft gelopen?

Hoe gaan overgangen in draf zelf, dus terug rijden en weer vooruit?
Daar zou je hem sneller in kunnen krijgen en beter voor het been, zonder dat je tegen het huppeltje en dribbellen aan loopt etc.
Dus heel veel tempo wisselingen en dan bedoel ik ook echt draf actief tegen de stap aan, wel in zelfde ritme blijvend, weg, terug en ertussen in etc.

Dat weggalperen als je strenger inkomt vind ik geloof ik niet eens zo'nprobleem aangezien je instr.
aangeeft dat hij beter aan het been moet zijn en sneller.
Niet letterlijk, maar je snapt wat ik bedoel als ik zeg, als ie niet naar je been en zweep luisterd,
schop hem de bak eens door! (daar bedoel ik mee, gas geven!!!! niet je paard verrot schoppen uiteraard)
Zodat ie leert dat ie dan ook echt vooruit moet.

monica08
Berichten: 4717
Geregistreerd: 02-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:15

Mijn paard doet dit ook, maar niet altijd. De ene keer wel en andere keer niet. Meestal zet ik daarna gelijk een overgang terug in en daarna doet ze het niet. Ik denk zelf dat de overgang bij ons te lang duurt, want met een vlottere reactie op mijn been doet ze het niet. Zal het ook eens aan mijn instructrice vragen :)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: aandraven met een huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:18

welk paard is net nou???
Hoe oud, opleidings status?

Is wel handig om te weten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:20

Ik denk: lichte ophouding (aandacht naar je toe halen) achterhand activeren en dan pas de hulp geven. Veel mensen "vergeten" de achterhand in stap waardoor het paard dus dergelijke huppeltjes maakt. Desnoods een klein tikje van achter om effe duidelijk te maken dat ie mee moet. :)

Dus: "halve" ophouding, zorgen dat de achterhand er fijn onder zit, lukt dat niet even attent maken via een tikje oid (of hoe jij dat ook doet) alla "opletten! Meenemen!" en dan pas de hulp om aan te draven. :) Overigens niet vergeten om vanvoor ook ruimte te geven om naar voren te gaan als je aandraaft. :) Een paard dat via been gevraagd wordt vooruit te gaan maar met de hand tegen gehouden wordt zal sneller gaan "hupppelen" de enige wijze om te reageren is nl omhoog. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-09-10 12:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:21

Veel tips mbt het voorwaarts oplossen zijn inmiddels gegeven. Het klopt dat het paard dit huppeltje geeft,doordat ie niet voorwaarts genoeg is. Beter reageren op je been is hierbij belangrijk. Inderdaad wegschieten in een galop ipv draf is minder erg dan te weinig reactie... immers; je vraagt het dier om vlot en voorwaarts te reageren. Wanneer ie in galop aanspringt, dan niet teveel tegenhouden voor, maar na enige passen rustig terugnemen op (zoveel mogelijk) je zit, en dan opnieuw de overgang maken van stap naar draf.
Je omschrijft in je beginpost ook mooi dat dit huppeltje "opwaarts" gericht is, ipv voorwaarts. Het is naast scherper maken aan je been dan ook goed om na te gaan of je het dier niet teveel tegenhoudt van voren (met je hand dus).
Om dit te controleren, kun je de overgangen oefenen met voldoende ruimte van voor... Is het huppeltje dan weg? Dan houd je em van voor teveel tegen in de overgang.
Succes!

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:21

Aandraven, maakt hij het huppeltje? Gelijk weer gaan stappen.
Dan hem heel rustig laten aandraven, dan goed belonen als hij het niet doet.

Zo hebben wij het opgelost. Afstraffen heeft geen zin, ze doen het echt niet om je te irriteren oid. :)
Gewoon rustige overgang maken, dat hij in draf 'valt' en als hij het goed doet even "goedzo, braaf" oid zeggen.
Overgang aantal keer herhalen. Zodra hij het huppeltje maakt zeg je niks, zet je hem in stap & begin je opnieuw. :)

Ayasha, ben het met je eens

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:25

Als je hem goed rechtsteld voor dat je aandraaft moet het weg zijn.
Mijn paard had precies hetzelfde probleem.
Maar met les ontdekte wij dat hij scheef in zijn lijf was voor het aandraven en daarom aanhuppelde.
Door hem recht te rijden en te laten ontspannen in het stappen, dan aandraven en is het weg.

Mocht je hier begeleiding in willen heb ik wel een aanrader...en nee ik ben niet tottaly van het rechtrichten en Antoine de Bodt methode! :D
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 10-09-10 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:25

Even voor de duidelijkheid. Paard heeft bij de vorige eigenaar M gelopen. Ik heb dit paard gekocht om van te leren (dressuurmatig). Ik rij al ruim 15 jaar maar altijd recreatief. Lekker door de bossen en nooit met dressuur bezig geweest. Ik begin nu pas ook dingen te voelen (waar ik wel een beetje trots op ben :o ). Voor mij is het dan ook nog allemaal beetje aftasten.
Volgens mijn instructrice neemt ze mij dus ook gewoon in de maling om niet goed genoeg aan het been te zijn. En daarbij is ze ook nog niet heel sterkt vanachter aangezien ze een tijd niks heeft hoeven doen. Dus ik denk dat dat een samenspel is. Ik baal er erg van dat mijn instructrice er nu niet is om mij te helpen. Omdat ik zelf ook nog heel onzeker ben of ik het wel allemaal goed doe.
Dus eigenlijk vooral schijnovergangen rijden en niet terug naar stap maar bijna terug naar stap en dan actief weg. Sneller maken. Dus niet te veel de overgang rijden van stap naar draf.
Ik geloof dat ik het begrijp. Ik krijg wel braaf reactie op mijn been. Maar dat is te braaf ze moet meteen actief weg en anders maar in galop als het maar actief is.

Wat ontzettend veel tips en adviezen in korte tijd.

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Re: aandraven met een huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:27

Meestal loopt een paard wat iets scheef kan zijn juist vast in de M dressuur omdat er dan meer verzameling en lengte buiging word gevraagd.
Dus zeker een reden om hier eens naar te kijken!

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: aandraven met een huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:29

Ik ben allang blij als ik een nette B proef neer kan zetten.
Maar heeft dat nu al consequenties voor mij dat ze dus met weg draven een huppeltje maakt?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:33

een scheef paard heeft op elk niveau "problemen". Alleen vanaf hogere niveau's worden ze steeds moeilijker te verbergen. ;) Dus ja, jouw paard kan daar nu al consequenties van ondervinden.

Elk paard is trouwens van nature scheef... Wanneer een ruiter daar geen rekening mee houd en alleen maar gaat maskeren zal die inderdaad ergens rond de M "vast lopen" maar ook bij een jong paard dat net onder het zadel is zal je al consequenties opmerken van de natuurlijke scheefheid. ;) Maar met goed inrijden worden die verholpen voor dat ze aan proeven toe komen. :)

Edit:
Ik zou er niet van uit gaan dat ze je "in de maling neemt". Straffen gaat het sowieso enkel erger maken want als jij straft wordt zij nerveus en hoe nerveuzer hoe meer die overgang er onder zal lijden. Dus ik zou het in rust en kalmte oplossen en er van uit gaan dat je dier het niet doet om je te pesten...

Je geeft het antwoord zelf al: hij is nog niet sterk vanachter. Dus het paard "trekt" vanvoor. Een paard met zwakke achterhand zal met de voorhand gaan compenseren, het "huppeltje" is dus zijn opstarten omdat hij het met de achterhand nog niet klaar krijgt, hij vertrekt dus op de voorhand en dan krijg je zulke "huppeltjes".
Ik weet niet goed hoe ik het duidelijk moet uitleggen overigens dus ik snap helemaal als je niet begrijpt wat ik wil zeggen... Maar ik denk dat jouw paard de hals en voorhand "gebruikt" om op gang te komen ipv vanuit de achterhand te vertrekken. Komt hij ook omhoog met het hoofd in die overgang?

Je kan trouwens ook schijnovergangen terug doen om ze sterker te maken... Daar leren ze ook van wachten. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-09-10 12:37, in het totaal 5 keer bewerkt

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:33

Punt is dat het paard waarschijnlijk iets scheef is in het lijf voordat je aandraaft. Heeft niks met niveau te maken wat je nu rijd.
(Kan dus he, ik kan je niet zien rijden vanaf hier ;)

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:33

Ayasha schreef:
een scheef paard heeft op elk niveau "problemen". Alleen vanaf hogere niveau's worden ze steeds moeilijker te verbergen. ;) Dus ja, jouw paard kan daar nu al consequenties van ondervinden.

Elk paard is trouwens van nature scheef... Wanneer een ruiter daar geen rekening mee houd en alleen maar gaat maskeren zal die inderdaad ergens rond de M "vast lopen" maar ook bij een jong paard dat net onder het zadel is zal je al consequenties opmerken van de natuurlijke scheefheid. ;) Maar met goed inrijden worden die verholpen voor dat ze aan proeven toe komen. :)


Idd! :D

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:38

Dat ik met rust meer bereik dan met boos worden. Is iets wat ik echt in de loop van de jaren heb geleerd.
Ik probeer het nu ook in alle rust en geduld op te lossen. Mijn startkaart ligt al wel binnen. Maar ik hoef volgende maand nog niet op wedstrijd. Dat mag ook volgend jaar of misschien zelf wel over 2 jaar. Dat maakt me niet zoveel uit. Ik wil het eerst goed voor mekaar hebben op een leuke en ontspannende manier.
Ik heb bij haar ook echt niet het idee dat ze het doet om mij te pesten. Meer dat ze het echt heel moeilijk vind. Het is namelijk een heel fijn paard om te rijden. Heeft der altijd zin en doet goed haar best. Word soms wel wat ijverig wat dan weer uit in dribbelig worden of zelf dingen gaat bedenken die we eens gaan doen.

Liesje89

Berichten: 9927
Geregistreerd: 01-12-03

Re: aandraven met een huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:41

Misschien even een masseur of een osteopaat laten kijken, het kan ook een blokkade in een spier of een wervel zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:43

felicity schreef:
Dat ik met rust meer bereik dan met boos worden. Is iets wat ik echt in de loop van de jaren heb geleerd.
Ik probeer het nu ook in alle rust en geduld op te lossen. Mijn startkaart ligt al wel binnen. Maar ik hoef volgende maand nog niet op wedstrijd. Dat mag ook volgend jaar of misschien zelf wel over 2 jaar. Dat maakt me niet zoveel uit. Ik wil het eerst goed voor mekaar hebben op een leuke en ontspannende manier.
Ik heb bij haar ook echt niet het idee dat ze het doet om mij te pesten. Meer dat ze het echt heel moeilijk vind. Het is namelijk een heel fijn paard om te rijden. Heeft der altijd zin en doet goed haar best. Word soms wel wat ijverig wat dan weer uit in dribbelig worden of zelf dingen gaat bedenken die we eens gaan doen.

Dan zou ik echt schijnovergangen terug gaan rijden! Dus verzamelen alsof je een overgang terug wil rijden en weer vooruit. :) Dat is een hele fijne oefening waar ze van leren wachten. :) + dat hun achterhand sterker wordt, 2 vliegen in 1 klap dus. :D

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 12:45

osteopaat is in mijn ogen nooit verkeerd.
Ik laat nu eerst even de tandarts komen. Voor de jaarlijkse controle. Aan de osteopaat heb ik ook zitten denken. En die wil ik na het tandartsbezoekje laten komen (mocht iemand nog een fijne weten in Brabant mijn PB staat open).

Ik ga vandaag of morgen weer rijden. Dan ga ik alle tips van (schijn)overgangen proberen. En zelf iets wat strenger worden dat ze echt actief weg moet en niet op der dooie akkertje. Ze reageert braaf op mijn been als ik been geef. Maar dan wel op het dooie gemakje.