Overgangen rijden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Overgangen rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 16:12

Halllo Bokkers,

Ik rij nu dik 3 maanden op Gamble en we gaan met flinke stappen vooruit. Heel erg stabiel is het nog niet omdat hij in korte tijd veel is afgevallen en van niks naar 6 dagen in de week werken is gegaan (afwisselend springen, het bos in of dressuren)

Ik loop nu een beetje tegen de overgangen aan te klooien. Vooral de overgang van draf naar galop en weer terug drukt hij zich eruit. Het beetje verzameling wat we hadden is weg. Soms gaat het de ene keer beter dan de andere keer, maar ik wil hier toch wat meer stabiliteit inbouwen.

Hoe kan ik er voor zorgen, zonder te gaan rukken en trekken dat hij ook in die overgangen wat stabieler en nageeflijker blijft? Iemand een goede tip?
Met flink wat kracht en zo dan krijg ik het misschien wel voor elkaar, maar dat is niet de manier waarop ik die overgangen wil rijden (en logisch ook Haha! _

Ben benieuwd!! Cool

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:15

veel oefenen, veel been, en af en teo een longeren.
Echt op de zit leren rijden, al weet ik dat het moeilijk is.
Ik ben ook al een tijdje bezig om de galopoverggang goed te krijgen, en is het een keer goed, dan is het een keertje later weer minder. Paardrijdne gaat nou eenmaal 1 stap vooruit, 3/4 stap terug enz. Dus veel oefenen, ook stap-draf overgang en veel; been.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:18

even ervanuit gaan dat je het paard nageeflijk kunt rijden. Die overgangen zijn uiteraard een kwestie van herhalen en veel oefenen. Ik begrijp uit je verhaal dat je paard met zijn neus omhoog komt bij een overgang.
Goed, bij een voorwaarts overgang (bijv. stap-draf of draf naar galop) kun je eens proberen om je paard extra rond en diep in te stellen, overdrijven dus.
bij een overgang terug kun je schijnovergangen maken; als je bijvoorbeeld van draf naar stap gaat, en je merkt dat het paard met zijn hoofd omhoog komt, ga je schijnovergang maken, dus niet echt terug naar de stap maar weer draven. Steeds langzamer draven tot het moment dat het hoofd omhoog komt en dan snel weer voorwaarts. Dit kun je geleidelijk aan uitbouwen, het paard zal namelijk steeds langer nageeflijk blijven.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:18

Fijn dat het al beter gaat!
Ik denk dat jij een goed voorbeeld bent van de problemen die pas komen opduiken na een paar maanden aan het werk te zijn met een paard. Dat is niet erg hoor, dat heeft bijna iedereen. De eeste tijd gaat het super, en dan gaat het paard zich realiseren wat ie allemaal aan het doen is, en dan wordt het moeilijker. Nogmaals, een heel normaal verschijnsel.

Met kracht bereik je totaal niets. Alleen dat ie gaat hangen, onder je weg gaat lopen, enz. Probeer zo zacht mogelijk met je handen te blijven, en probeer het zoveel mogelijk met je zit en je benen op te lossen. Dat is heel erg moeilijk, maar wel de allerbeste manier.
En vooral: maak gigántisch veel overgangen. Niet alleen naar galop en terug, maar ook overgangen naar stap, halt, draf, enz.
Heel veel succes, en houdt je ons op de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 18:14

Wat ik vaak zie ik draf-galop-draf overgangen is dat het paard niet voorwaarts blijft en daardoor ook niet van achteren naar voren gereden kan worden. Je kunt je paard alleen maar nageeflijk rijden door hem van achteren [actief] naar de hand toe te rijden.
Bij een overgang draf galop mag je best een iets hoger draf tempo nemen en van daaruit je paard in de galop laten 'rollen'. Je maakt op die manier een heel natuurlijke en vloeiende overgang. Dat is eigenlijk de manier waarop paarden het zelf ook doen wanneer ze vrij lopen. Wanneer je paard sterker is hoef je minder hard te draven voordat je een overgang rijdt naar galop. Maar daarbij moet je wel waakzaam blijven dat hij niet terug komt op je been bij het aangalopperen. Wanneer je dat voelt moet je onmiddelijk gas geven.
Een overgang terug moet ook zo vloeiend mogelijk. De meeste paarden komen eerst terug in tempo en maken dan een overgang naar de draf. Je paard moet ook in staat zijn vanuit een hoog galop tempo terug te gaan naar een voorwaartse draf. Ook in een overgang terug moet je paard altijd voorwaarts blijven denken.
Het beste oefen je dat door een goed basistempo te nemen voor de galop. Wanneer jij je buitenteugel iets aan neemt en iets meer op het buitenachterbeen gaat zitten breng je op die manier je paard iets uit balans waardoor hij zal gaan draven. Oefen dat in het begin met een losse teugel om niet in de verleiding te komen te snel te gaan trekken en gebruik je stem. Wanneer je voelt dat hij terug komt in tempo moet hij onmiddelijk weer naar voren en begin je weer overnieuw. Net zo lang totdat hij het snapt en dat hebben ze vaak heel snel door hoor Haha!
Waneer je paard onvoorwaardelijk voorwaarts [en voorwaarts is niet hetzeflde als loperig of hard of anel] is dan komt die nageeflijkheid ook wel Haha!