niet voorwaarts..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

niet voorwaarts..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 19:04

mijn pony liep vandaag niet voorwaarts, omdat ik het zo zat was heb ik haar letterlijk vooruit geschopt meerdere malen daarna reageerde ze wel maar toch vind ik dit geen prettige manier.. maar ik kon gewoon even niet anders, was dat geslenter egt zat en heb haar dus egt hard aangespoord.. is dit nu zielig? zijn er andere oplossingen en doen meer mensen dit weleens als hun paard niet reageert? tips en meningen graag!!
groetjes bonny4life..

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:07

Ik vind het niet echt zielig. Een paard kan wel wat hebben en ik heb het idee dat je hem gewoon aanspoorde, op een fellere manier weliswaar, maar dat was nodig dus ik denk dat het niet zielig was hoor.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 19:08

dank you! ik spoorde af en toe hard aan ja omdat ik geen reactie kreeg, ik voel me soms gewoon schuldig na zo iets.. dus wil graag weten wat jullie er van vinden en het jullie ook weleens overkomt?... thanx

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 19:09

maar dan bedoel ik, gewoon weetje wel.. benen van de buik en gewoon ff een harde spoor want zonder reactie heb je er ook vrij weinig aan.. mee eens?

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:11

Ja, als hij niet goed voorwaarts gaat heb je er ook niets aan inderdaad, dus hij zal het toch 'moeten leren' of dus gewoon moeten doen.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 19:12

gelukkig ben ik al wat meer opgelucht.. ik wil t beste voor mn beesie maar af en toe als ze gewoon niet wil lopen moet ik toch wat..

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:13

Mee eens ja!
Als je paard bij 1 zachte kuithulp niet reageerd, geef hem dan een flinke kuithulp en als ie dan nog niet reageert, dan geef je hem een tik met de zweep.
Als je daar consequent in bent, dan heb en houdt je een paard dat goed voor je been is.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 19:16

ik ben het ook met jou eens Knipoog bedankt! beter een flinke schop/tik dan hem maar laten slenteren..

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:21

Ik denk dat je paard liever heeft dat je streng maar rechtvaardig bent, dan dat hij dan wel iets mag en dan weer niet. Als hij eenmaal weet waar hij aan toe is, is dat voor hem wel zo prettig.

En je schopt een paard niet al te snel te hard hoor Lachen

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 19:23

oke dan, maar ze kan dan egt zo zielig doen weetje wel, van dat kreungeluid maken.. heel irritant..

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:24

haha, dat doe ik ook wel eens, als ik vind dat ik teveel huiswerk mee krijg van school Knipoog

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 19:30

whahahahaha.. is n goeie, ik ook Tong uitsteken

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:33

mijn pony heeft dat dus ook heel erg, vooral als hij geen zin heb. maar als hij na 3 harde schoppen nog niet luisterd krijgt hij toch echt een mep op zijn reet en dan kan hij ineens wel luisteren. dus zo zielig is het niet. slenteren doen ze maar in hun eigen tijd vindt ik. en als hij dan goed luisterd op mijn been beloon ik hem wel.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 19:37

gelukkig zijn er meer mensen die het zo oplossen!! thank you!

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:38

Híj kan kreunen wat ie wil, hij moet toch werken... wíj kunnen kreunen wat we willen, wij moeten toch huiswerk maken Tong uitsteken

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 19:39

Tong uitsteken Knipoog

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 00:03

Mijn paard is af en toe ook niet voorwaarts. Schoppen geeft meestal het tegenovergestelde effect. Jij doet je benen van je paard af, het paard heeft allang in de gaten wat jij gaat doen en spant zijn buik. Dan is de helft van de impact van jouw schop al weg.

Je kan het beste vanuit je knie (bovenbenen stil, alleen je onderbeen gebruiken) 2 felle 'tikjes' geven met je sporen, of alleen je hakken als je geen sporen gebruikt. Doordat je je bovenbenen eraan houdt, voelt het paard je niet 'aankomen' en verras je hem met die prikjes. En dan gelijk je benen weer af laten hangen. Gaat ie weer langzamer, eerst kuit, geen reactie, 2 prikjes met de spoor. Kijk uit dat je niet bij elke stap drijft.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:07

Tinusje, ik ga helemaal met je mee. Maar ik ga nu iets verder nu dat ik verder ben in het proces 'hoe krijg ik m'n paard aan het been' Knipoog

Als hij bij een keer niet reageert, prik ik hem dus ook goed (ja ik weet het, sporen zijn daar niet voor bedoelt. Maar je moet het toch duidelijk maken) En hij moet daar echt als de sodemieter op reageren. Dus niet een pasje harder, maar het liefst meteen in 'ren'galop vertrekken. Doet hij dat niet, dan krijgt hij een tik met de zweep.

Maar er zijn echt heel veel topics over te trage paarden. Misschien dat je van de zoekfunctie ook wat wijzer wordt.

En niet te vergeten. Je moet het werk voor je paard wel leuk houden. Afwisseling (buiten rijden, springen, longeren, enz.) en ook met het dressuur rijden zelf moet je het leuk houden. Dus het liefst nog geen ronde achter elkaar op de hoefslag rijden bij wijze van.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:55

Ik heb die van mij ook wel eens vlink aangesppord als hij niet reageerde.
Maar daar werd het niet beter van ik heb hem met de zweep aan het been gemaakt op advies.
Ik keer zachte kuit geen reactie dan een tik met een kuit te gelijk.
En met een tik bedoel ik geen aai maar ook echt een tik.
Dit heeft erg geholpen.
Ik heb ook wel eens met sporen gereden maar daar ben ik weer mee gestopt want hij werd er niet voorwaartser open naar mijn menig is het daar ook niet voor bedoeld.
Succes ik hoop dat je er wat aan hebt

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:58

zoek de oorzaak van dit probleem dan kan je hem vanuit de kern oplossen en is je aanpak dus eerlijk.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:12

dobbel schreef:
Ik heb die van mij ook wel eens vlink aangesppord als hij niet reageerde.
Maar daar werd het niet beter van ik heb hem met de zweep aan het been gemaakt op advies.
Ik keer zachte kuit geen reactie dan een tik met een kuit te gelijk.
En met een tik bedoel ik geen aai maar ook echt een tik.
Dit heeft erg geholpen.
Ik heb ook wel eens met sporen gereden maar daar ben ik weer mee gestopt want hij werd er niet voorwaartser open naar mijn menig is het daar ook niet voor bedoeld.
Succes ik hoop dat je er wat aan hebt


Ik ben het hier helemaal mee eens!!!! Ik vind dat sporen daar niet voor bedoeld zijn, maar meer voor verfijning in de dressuurhulpen...maar ja das mijn mening.

friespaardje

Berichten: 28
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:19

hallo

ik vind het niet zielig soms moet dat gewoon eens maar wat je kunt proberen is om eens een spoortje om te doen sommigen zeggen ohh dat is zielig maar wat is nou beter of je paard de hele tijd schoppen en eens 1of 2 keer een prikje met je spoortje te geven

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:30

ja dat zeg ik toch ook ik heb er 1 keer mee gereden omdat hij altijd door mijn binnen been heen liep ik heb hem niet gebruikt om hem voorwaarts te maken dat is hij nu wel.

Heureka

Berichten: 416
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:27

Het allerbelangrijkste is dat je consequent bent!! Geef je been dan moet
er reactie komen, zoniet dat geef je de hulp wat duidelijker. In elk geval
MOET er een REACTIE komen. En dat dus altijd en overal. Dus niet de ene
keer denken van : ach ik heb niet zo'n zin vandaag, laat maar. En de
andere keer heb je wedstrijd en dan moet het allemaal maar gebeuren en
dan lukt het dus niet. Nee gewoon altijd reactie verlangen. Dat geldt voor
beenhulpen maar ook voor ophoudingen. Hoe beter het paard leert
begrijpen wat je wil, hoe kleiner de hulpen kunnen worden...

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 10:54

ik rijd al met spoortje daar reageert ze ook niet zo goed op, dus denk dat ik het toch zonder probeer want straks wordt ze gevoelloos voor alles en dat wil ik ook niet.. ik ga er in ieder geval heel goe daan werken!