wat vinden jullie bij springen: wel rond of niet rond...want

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 10:38

Ten eerste moet hij voorwaarts zijn en moet ie zich kunnen gedragen als een Harmonica, hij moet zich ieder moment kunnen uitrekken en kunnen verkorten.

Daarbij moet ie z'n rug goed gebruiken, en dat betekend vaak dat ie iets rond moet zijn. In ieder geval niet met z'n hoofd in de lucht! Maar echt zo rond als ie met dressuur moet zijn is ook weer niet nodig. Dat moet ie wel kunnen, maar tijdens een parcours is het belangrijker dat je je richt op het tempo.

Het is volgens mij dus een combinatie van beiden methoden, maar ik vind het tempo belangrijker.

Tijdens de training moet je veel afwisselen. Harder, zachter, erg rond rijden, 'normaal' rijden.... Een goede oefening is deze: plaatst 2 lage hindernissen ver uit elkaar (ligt aan de grote van je bak, maar 40 meter ofzo is ideaal). De eerste keer ga je in 'normaal' tempo (het basistempo van je paard dus) op de hindernissen af, en tel je de galopsprongen tussen de hindernissen. Daarna ga je het nog een keer doen, en verkort je, je probeert zo veel mogelijk galopsprongen te rijden. En nog een keer: zo weinig mogelijk galopsprongen... enz... Een hele goede oefening om het tempo goed te krijgen.
Je kan het ook een keer doen, en dan in het midden een overgang naar halt maken.

Nog iets heel belangrijks in een parcours is volgens mij de 'tandpastaformule': het basistempo dient zo te zijn dat je paard heel voorwaarts is, maar heel rustig en gecontroleerd kan galoperen. Als het ware is je paard een tube tandpasta waar jij in knijpt. Maar de dop houdt de tandpasta tegen om uit de tube te gaan. Dat betekend vooral: drijven en terugzitten tussen de sprongen. Door het vele drijven en het terugzitten gaan de meeste paarden vanzelf ook al nageven.


Veel succes!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 11:22

Ik rijd met los rijden mijn paard altijd helemaal rond, en veel werken aan links rechts inbuigen. Hij moet daarin vooral ontspannen en rustig blijven, en in alle overgangen lekker laag blijven lopen. Overgangen rijd ik dan alleen op mijn zit, zodra hij daarop reageert gaat mijn hand een klein strukje naar voren als beloning. Iets anders dus dan met dressuur, maar wel dezelfde basis. Controle is vooral door te schakelen in de draf en galop, om dus in het parcours te kunnen verlengen en verkorten, naar gelang nodig.

Tijdens het springen zelf mag hij hoger lopen en dus niet rond, voor Pablo bevalt me dat zelfs beter omdat hij dan beter tegen mijn hand blijft galopperen. Ook kan hij zo zelf de sprong zien en meedenken, iets waar mijn instructeur heel veel aandacht aan schenkt. Het verlengen en verkorten doe ik vooral met mijn zit, door meer of minder rechtop te zitten en door mijn handen een fractie te sluiten of te openen. Het belangrijkste is dat je een constant ritme in de galop kunt vasthouden en vanuit dat ritme je galopsprong kunt regelen. De hoofdhouding is daar ondergeschikt aan, binnen bepaalde grenzen natuurlijk.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 13:24

Maar dat tempo en die overgangen moet je dus ook kunnen rijden als hij rond loopt. Pas bij het springen zelf mag hij meer opgericht lopen, voor die tijd gaan alle oefeningen met een rondgereden paard. Dus het is niet zo dat tempo belangrijker is dat de hoofdhouding, beide moeten te controleren zijn.

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:27

Ik hoef Ontario tijdens het springen ook nooit rond te rijden. Hij gebruikt van zichzelf zijn rug al heel goed. Als ik hem rond rijd kan ik hem moeilijker op druk houden, anders galloppeert hij makkelijk tegen mijn hand aan en blijft dus veel meer zelf op druk. Ik hoef dan alleen maar te drijven en licht weerstand te bieden met mijn hand. Hij moet trouwens wel in de hand blijven staan anders is de hele controle weg. Dus hoofd omhoog en rug-wegdruk-actie's zijn minder gewenst, dan moet hij wel weer even rond lopen. Mijn vorige pony deed dit veel vaker en reed ik dus eigenlijk wel altijd rond in het parcours. Maar die was van zichzelf al zo loperig dat ik daardoor geen problemen kreeg om hem op druk te houden. Jamir had het wel nodig anders werd hij veel te gehaast en werd het een grote balkenregen...Haha! (vond mijn instructrice leuk in de les Schijnheilig )

Volgens mij kun je Tobias beter gewoon lekker actief rijden zoals je instructrice zegt, die kent jullie ook beter dan een instructeur in Ermelo. Je geeft zelf ook al aan dat dat beter voelt.
(en wat ik gezien heb klopt dat beeld ook wel Haha! )

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 21:58

Mijn instructeur zecht altijd voorwaart is belangrijker dan rond want je moet je paard eerst hele maal achter aan elkaar hebben voordat ja aan z'n voorkant begint

mijn pony was ook altijd heel sloom maar nu gata het uiteindelijk wel aardig maar nu gaat het al vel beter want ik wou ook dat ie rond liep maar eigelijk moet je eerst zorgen dat ie z'n rug goed gaat gebruiken en z'n achterhand er goed onder gaat zetten ik zou zorgen dat ik hem meer voorwaart neerwaart zal rijden en wat ze al eerder zeiden veel temopwisselingen omdat ie dan wel wakker moet blijfen nou ik hoop je veel s6

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 12:29

Ben het helemaal met Lielle eens. Ik heb al met veel verschillende paarden gereden en ze zijn over het algemeen makkelijker te rijden bij het springen als je ze niet rond rijd. Ze zijn dan ook aandachtiger op de sprong.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 15:14

als hij sloom is en uit elkaar valt als je hem rond rijdt, dan doe je dat gewoon niet goed. Dan heeft een keuze tussen rond/niet rond rijden er niks mee te maken.

Dus eerst aan de basis werken. Dan kan je hem rond gaan rijden en beter schakelen tussen de sprong. Zeker als je nog niet zo hoog sprringt is het belangrijk dat je je paard mooi rond kan houden tussen de sprongen, en daarover controle hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 18:46

rustig reddy, voel je niet meteen aangevallen!
Wij zijn allemaal nog aan het leren en jij net zo goed als wij.

Ik ben het wel met laura eens dat je de basis niet helemaal goed hebt want hij hoort rond en diep en aan elkaar te lopen als jij dat wilt.
maar het is geen schande dat je basis niet goed is, want basis klinkt zo simpel maar dat is juist het moeilijkste wat er is.
vandaar uit gaan alle oefeningen. zowel dressuur als spring oefeningen.
De basis is gewoon heel moeilijk.
En jij hoort mij niet zeggen dat ik de basis wel goed heb hoor.
Paardrijden is nu eenmaal moeilijk maar dat is nu ook het leuke er aan.
Je bent nooit uitgeleerd en het blijft een uitdaging.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 00:33

Ik rijd mijn pony altijd goed los vantevoren, net als wanneer ik ga dressuren. Tussen de hindernissen rijd ik haar rond, maar dat gaat bij haar als vanzelf. Vlak voor de sprong tel ik (vaak hardop Bloos ) de galopsprongen mee en kijkt zij iets hoger naar de hindernis. Na de landing vang ik het weer op en rijd ik haar weer rond.

Veel mensen in mijn les doen dat niet, en dat combineren ze dan met sukkelen tussendoor en sterrenkijken. De helft vraagt dus geen aandacht van hun paard en rijdt te weinig overgangen, ook stappen ze steeds met lange teugel en dan moet er opeens weer een parcours gesprongen worden. Hierdoor lopen de meeste paarden langs de hindernis/weigeren/tikken de balken eraf.

Ik ben dus van mening vraag aandacht van je paard, houd hem wakker, maak hem scherp aan je been en rijd hem rond tussen de hindernissen door. Voor mij is dat rond rijden (klinkt heel veel, maar varieert van nageeflijk tot vwnw) een vorm van controle en ontspanning van/voor mijn paard. Als ik buiten rijd, rijd ik haar ook altijd enigzins rond bijv.

Van mijn instructrice moet ik altijd veel weg rijden (dus middendraf/galop bijv) en weer opvangen met mijn zit. Dat doe ik dan tijdens het losrijden, want daar besteedt zij veel aandacht aan en tussendoor als iemand anders aan het springen is. Ik merk dat ze daardoor idd meer voor mijn been is en ik kan dan ook beter galopsprongen verruimen/verkorten voor de hindernis.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes Lachen .

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 09:36

Ik vind springen veel gemakkeljker al smijn paard ietsje zeg maar "dressuurmatiger" gereden wordt, omdat hij dan minder uit elkaar dreigt te vallen en hij zich meer geroepen voelt om te springen. Raar... maar waar? Cool
Ik rij ook wel altijd eerst dressuur voor ik spring, dus is mijn paard wel al geod warm gereden. De eerste keren dat i sproing was het zodra dat er een balk kwam "kop omhoog en rug weg". Dat was natuurlijk helemaal niet de bedoeling, maar het gaat al een stuk beter. En inderdaad, bij het 'schakelen' dat Carola zegt, is het gemakkelijker dat je paard lekker loopt, zowel aan het been is als gemakkelijk terug te nemen.

Dus gewoon geod voorwaarts, eventueel een tikje naar beneden, maar dat krijg ik er ook maar zelden uit. In elk geval niet rug weg een de maan opeten Knipoog .
Ik denk wel dat het voor elke springruiter belangrijk is dat ie ook dressuur kan met zijn paard.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 15:13

Reddy,

in principe heeft Laura wel gelijk dat je paard altijd met impuls en elkaar moet lopen, onafhankelijk van waar hij zijn hoofd houdt. In de praktijk gaat het vaak op een bepaalde manier wel gemakkelijker. Probeer met los rijden dus wel veel te werken aan die impuls in een ronde houding, waarschijnlijk vindt je paard het moeilijk om zijn rug goed te gebruiken.

Ik rij nu B springen, heb vroeger nog M gereden, en mijn paard is een 4-jarige ruin van Flemmingh, die vooral dressuurpaarden fokt. Toch kan Pablo heel behoorlijk springen, maar hij dressuurt ook lekker.

Lunatic,

in principe ben ik het met je eens. Ik rijd Pablo tussen de sprongen in niet echt rond, maar wel nageeflijk aan mijn hand. Op een galopsprong of 5 (hangt ook van de wending en de lijn af) komt hij automatisch al iets hoger, om zelf de sprong te taxeren. Nageeflijk rijden tussen de sprongen voorkomt dat hij steeds harder gaat (als ik er tenminste ook aan denk om weer te gaan zitten ipv verlicht te rijden!). Tot zover rijden we dus hetzelfde. Alleen rijd ik in de les wel tussendoor een rustige (vrije) stap, ik vind niet dat je een paard een uur lang opgericht kunt rijden, iig Pablo niet. Ik gebruik juist die tussenliggende stukken als rustmoment voor hem en voor mij. Voordat ik dan weer aan de beurt ben, galoppeer ik een paar voltes om hem weer wakker en aan mijn hulpen te krijgen.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 16:05

Inderdaad Lielle, ik vergeet ook vaak om tussendoor terug te gaan zitten Frusty . Maar als ik eraan denk gaat het prima.
Ik bedoelde meer te zeggen dat de anderen (wel voornamelijk manege ruiters met manegepaarden) steeds weer traag gaan stappen aan de lange teugel en hun paard daarmee dus niet 'bij de les' houden. Ik stap ook regelmatig tussendoor, maar dan altijd actief en ik blijf daarbij gewoon figuren rijden.

Tja, ik zou zeggen probeer je paard wakker te houden tijdens de les en maak veel overgangen om hem goed aan het been te krijgen/houden. Misschien vindt hij de les een beetje saai? Mijn pony is eigenlijk een beetje uitgekeken op die lage sprongetjes, we springen n.l. altijd maar 40/50 cm, omdat er veel manege pony's in meerijden. Ik hou het dus afwisselend. Stuur bijv vanuit een kleine volte over de sprong, galoppeer vanuit stap aan vlak voor de hindernis, rijd ook veel figuren tussendoor, etc.

Ook springen wij vaak over rare dingen, dekens over de hindernis, pionnen ervoor of ertussen, paraplu's aan de palen, is misschien ook een leuk idee?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 23:32

Dat hangt er heel erg van af. Tussen de sprongen probeer ik redelijk diep te zitten, om mijn paard onder me te blijven houden. Bijna het zelfde als met dressuur eigenlijk, alleen door je korte beugels zit je iets lichter en ook ligt je tempo meestal net iets hoger dan een arbeidsgalop. Vlak voor de sprong en in een lijntje zit ik iets meer verlicht, maar ook dat hangt van de afstand af. Als zijn passen wat groter moeten ga ik wat dieper zitten en druk hem zo weg, moeten we wat verkorten, ga ik iets meer staan en houd meer druk op mijn teugels.

PS Dit was in een notendop het verhaal van mijn instructeur. Ik heb gisteren een clinic gehad van Henk Diks die ook op Deurne les geeft en die zei precies hetzelfde.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 14:48

Ik bedoelde dat helemaal niet om je aan te vallen hoor, maar misschien was ik weer iets te direct Haha!
Ik ben zelf ook nog steeds bezig met de basis hoor, en ookal is je paard super snel of super sloom, als ie uit elkaar valt of niet voorwaarts genoeg is, dan is dat een probleem bij je basis. Dat wil niet zeggen dat het daarom maar simpel op te lossen kan zijn, in tegendeel. Maar dat het een probleem is in de basis is een feit neem ik aan!

Wat betreft rond rijden: Wat mij betreft hoef je, vooral als je hoger gaat springen, je paard echt niet met de neus op de borst erop aan te rijden hoor! Maar als je hem maar wel, ELK moment, weer in kan stellen. Als jij dus een hoefslag rond rijdt, stel je hem rond in, zodra je op de hindernis zelf afrijd, mag ie best wat omhoog komen! Maar zodra je landt, mag ie zich niet eruit drukken.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 20:35

ik rijd ze met springen meestal iets hoger in de hals, maar wel rond. Maar dat ligt ook erg aan het paard, een hele wakkere houd ik iets ronder dan een wat tragere..
maar voorwaarts en aan het been is voor mij de 1ste vereiste, dan kijk ik daarna naar wat ze aangeven en waar ik het hoofd/hals wil hebben.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 23:08

Heel toevallig had ik donderdag springles van een andere instructeur, die vond dat mijn pony zo goed rond bleef voor en na de hindernis. Hij zei ook dat ik zo goede controle had enz.

Vandaag had ik springles van mijn eigen instructrice. Luna had weer zo'n bui van: ik ga uit mezelf stoer lopen Schijnheilig . Toen zei ze dat ik meer been moest geven en dat ik de neus er meer uit moest rijden. Ik antwoordde daarop dat ik al een tijdje laag, rond en diep rijd, en dat Luna daarom misschien dat opzoekt ook tijdens het springen. Toen was haar reactie van o... laat dan maar.

Zij had daar een andere visie over, jammer genoeg wilde ze het er verder niet over hebben. Maar zo zie je maar: het is een kwestie van persoonlijke voorkeur en wat er bij je paard past. Ik zal ook nooit een martingaal nodig hebben voor mijn pony, want ik heb goede controle over haar (en het tempo Knipoog ).