Niet aan het been.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Niet aan het been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 10:24

Tja een probleem dat ik eigenlijk niet zo goed meer ken, mijn paard reageert niet goed op mijn been. Hij is altijd juist ontzettend voorwaarts en spoot naar voren op mijn been, ik had juist altijd moeite om mijn beenhulp te doseren.

Nu is het eigenlijk helemaal andersom, het begon ermee dat hij niet meer direct reageerde op de eenzijdige kuithulp, maar na enig aandringen deed hij dat dan wel, maar nu negeert hij mijn been gewoon, naar voren, opzij het maakt niet uit....

Ik heb hem daar consequent op aangepakt met mijn zweep, maar het probleem is dat hij wel als een debiel op mijn zweep reageert, dan spuit hij weer naar voren, maar vervolgens negeert hij mijn been weer even erg als daarvoor. Ik rij nu met een spoortje (stomp, 2cm) daar reageerde hij in het begin goed op, maar ik denk dat de nieuwigheid eraf is ofzo, want daar reageert hij nu ook niet goed meer op

Het is niet zo dat Figaro niet meer vooruit te branden is, want dat is hij wel degelijk, alleen het lijkt of hij nu drie keer na moet denken of hij wel vooruit wil. Weet iemand hoe dit kan ontstaan en hoe ik het op kan lossen?

Hij is trouwens bijna 7 en ik rij hem nu 3 jaar.
_________________

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:58

Kun je medische oorzaken uitsluiten ?
Zo ja, dan kun je verder gaan werken aan een plan om hem weer goed voor het been te krijgen.

Over het hoe en waarom van z'n traag voor het been zijn, durf ik zo geen uitspraak te doen Knipoog
Wat naar mijn idee vaak over het hoofd gezien wordt, is dat zeker rond deze tijd van het jaar de paarden vaak een beetje "afgestompt" zijn.
Het winterseizoen duurt lang, vaak zijn er weinig mogelijkheden voor een ontspannen bosritje, paarden staan veel op stal, de dagelijkse training bestaat vaak alleen uit rondjes rijden in de bak etc.
Als paarden niet fris in hun hoofd zijn, zijn ze na verloop van tijd ook niet meer fris tijdens het rijden.

Om hem weer goed aan je been te krijgen, zul je erg consequent moeten zijn.
Een tikje met de zweep kan helpen, een spoortje erbij ook.
Maar daarmee neem je de oorzaak helaas niet weg.
Als een paard "zonder reden" niet direct reageert op je been, dan zou ik er voor kiezen om hem even flink aan te pakken.
Geef hem maar even een schop, desnoods met een tik van de zweep erbij.
Het lijkt misschien cru, maar meestal heeft het meer effect dan het zeurderige geprik wat sommige ruiters doen.
Zelf zou ik ook liever een flinke tik krijgen dan een ruiter op m'n rug hebben die een uur lang zit te duwen en bonken Knipoog

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:10

goed antwoord, daar kan ik weinig aan toevoegen
drie mogelijke oorzaken:
medisch
de bak zat
rijtechnisch

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 11:14

Oscar"]
Kun je medische oorzaken uitsluiten ?
Zo ja, dan kun je verder gaan werken aan een plan om hem weer goed voor het been te krijgen.
[/quote]

Tja wat voor medische oorzaken zouden de reden kunnen zijn? Al hij los in de bak loopt of aan de longe is hij wel lekker actief...


[quote="Oscar"]
Wat naar mijn idee vaak over het hoofd gezien wordt, is dat zeker rond deze tijd van het jaar de paarden vaak een beetje "afgestompt" zijn.
Het winterseizoen duurt lang, vaak zijn er weinig mogelijkheden voor een ontspannen bosritje, paarden staan veel op stal, de dagelijkse training bestaat vaak alleen uit rondjes rijden in de bak etc.
Als paarden niet fris in hun hoofd zijn, zijn ze na verloop van tijd ook niet meer fris tijdens het rijden.
[/quote]

Dat is wel waar, normaal maak ik zeker eenkeer in de week een flinke buitenrit, maar met dit weer heb ik daar ook niet zoveel zin in Bloos .

Hij komt overigens wel iedere dag met andere paarden naar buiten.
Dus ondanks het weer toch maar vaker naar buiten gaan?

[quote="Oscar schreef:
Om hem weer goed aan je been te krijgen, zul je erg consequent moeten zijn.
Een tikje met de zweep kan helpen, een spoortje erbij ook.
Maar daarmee neem je de oorzaak helaas niet weg.
Als een paard "zonder reden" niet direct reageert op je been, dan zou ik er voor kiezen om hem even flink aan te pakken.
Geef hem maar even een schop, desnoods met een tik van de zweep erbij.
Het lijkt misschien cru, maar meestal heeft het meer effect dan het zeurderige geprik wat sommige ruiters doen.
Zelf zou ik ook liever een flinke tik krijgen dan een ruiter op m'n rug hebben die een uur lang zit te duwen en bonken Knipoog


Ik ben het met je eens dat je een paard beter een keer goed aan kan pakken dan 10 keer half, maar zoals ik al zei reageert hij heel goed op de zweep, ook op een klein tikje, van een hardere tik zou hij alleen maar gestresst worden.... Maar na die tik reageert hij ook niet beter op mijn been

Meer met de spoor aanpakken dan?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 12:11

hou je zelf wel goed jouw benen stil, oftewel: gebruik je ze alleen als je ze nodig hebt? vraag anders iemand om even op jouw te letten, vaak heb je het zelf niet eens door.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:09

mdische oorzaak kan de rug zijn, het adel dat niet goed meer past ofzo
als een paard ineens verandert in gedrag is er vaak iets aan de hand

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:05

maar dan zou hij ook niet meer op de zweep moeten reageren Fjordenfan en dat doet hij wel. Ik denk (persoonlijk) dat het een beetje luiïgheid en vermoeidheid is (van de winter), als je iig zeker weet dat het niets medische is. Want als je hem aanspoort 'voelt' hij niets meer, maar zodra de zweep in beeld komt weet hij precies dat hij doorlopen moet.

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 15:14

Ik hou mijn benen over het algemeen wel goed stil, daar krijg ik vaak wel complimentjes over. En als het daardoor zou komen zou hij al eerder niet slecht aan mijn been moeten zijn toch? Ik rij hem al drie jaar....

Het is wel begonnen sinds ik met leren laarzen rijd, in het begin voelde ik niet wanneer ik aan het drijven was, dus misschien dat ik toen een paar keer te veel heb gedreven, maar nu voel ik het wel degelijk als ik drijf.