heel druk voor het rijden, maar verder super :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

heel druk voor het rijden, maar verder super :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 13:29

sinds ik mijn paardje heb geschoren is ze echt heel erg druk voordat ik ga rijden (met name poetsen en de bak ingaan).
Het vreemde is dat ze op stal wel heel rustig is, en met rijden alleen in het begin (op het moment dat je in draf gaat is het over). Met rijden is ze heel braaf en zelfs wat sloom.
Het lijkt me niet dat ze het koud heeft aangezien ze altijd warm aanvoelt en ook niet staat te rillen ofzo Verward
voordat we dr hadden geschoren was het ook niet zo dat ze altijd helemaal stil stond, maar nu is het wel heel extreem (alss je de bak wil ingaan met alleen een halster wordt zre helemaal gek, springen, stijgeren etc.)
Zelf denk ik eigenlijk dat het gewoon "de pubertijd" Knipoog is, maar wat kan ik het beste doen Verward Lachen (gewoon uit laten razen ed...)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:02

Je zegt dat ze het in de stal niet doet, dus het lijkt me dat ze daar een deken op heeft. Als jij de deken er af haalt krijgt ze natuurlijk kou over haar vel. Ik denk dus dat ze actief/druk gaat doen om het weer warmer te krijgen.

Verder zou pubertijd ook een optie kunnen zijn. Hoe oud is je dier?

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:25

is het misschien zo dat ze in de zomer in de wei staat en in de winter de hele dag is stal en dat ze blij is om er even uit te gaan?

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 20:33

Fairie schreef:
Je zegt dat ze het in de stal niet doet, dus het lijkt me dat ze daar een deken op heeft. Als jij de deken er af haalt krijgt ze natuurlijk kou over haar vel.

Verder zou pubertijd ook een optie kunnen zijn. Hoe oud is je dier?

Nadat ik haar deken eraf heb gehaald krijgt ze meteen een fleecedeken op (tegen de kou), dus lijkt het me niet echt dat ze het koud heeft...
ze is trouwens 3,5 , maar net van haar echte 'babytijd' af Bloos

je avatar is gaaf btw Knipoog

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:48

ik denk dat het een stukje spanning van haar is.
Juppie ik mag weer, maar tja, misschien heeft het toch met de kou te maken, je moet toch wat doen tegen de kou, veel paardjes zijn drukker in de winter (vooral als ze geschoren zijn)
krijgt ze haver trouwens??
ik denk dat je haar een klein beetje moet laten uitrazen maar wel de baas moet blijven!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:53

Mijne doet het ooken die heeft een dikke wintervacht.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:17

Ik denk eerder dat het een combinatie is van verschillende dingen:
frissigheid, blijheid, puberen maar ook respect.

Het zou best kunnen zijn dat ze frissig is ondanks dat je een fleece deken opdoet.

Wel denk ik dat je haar meteen moet corrigeren als ze zich niet gedraagt. Als ze aan de hand loopt te steigeren etc. moet je dit gewoon streng corrigeren en hier moet je heel consequent in zijn.
Ze moet, ondanks haar (goede) redenen, toch gehoorzaam blijven.

Wel geef ik je als kleine tip mee dat je misschien het beste éven kunt losstappen en daarna meteen met, het liefste, galopwerk beginnen.
Galop is de meest natuurlijke gang van het paard, dit doen ze het liefste en in deze gang kun je haar mooi loswerken terwijl zij zich opwarmt en haar 'ei kwijtraakt'.

Ga niet beginnen met longeren voordat je erop stapt: dit wordt alleen maar een gewoonte en straks moet je een half uur longeren voordat je er eens opkunt.

Succes ermee! OK dan!

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 21:04

bedankt voor de tips allemaal Haha!, hier kan ik echt wat mee OK dan!

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:18

Mijn paardje is ook geschoren, tijdens het poetsen enzo houd ze gewoon der deken op, en als ik dan ga rijden, krijgt ze der uitrij deken op. Ze voelt dan misschien niet koud aan, maar koud heeft ze het wel Knipoog
En je kan naar de staart kijken, zit deze helemaal strak tussen der bille heeft ze het koud... tenminste zo is het bij mijn paardje Lachen

En als je dan erop zit, even stappen, daarna aandraven even paar rondjes en galoperen. Idd even der ei kwijt wat randy 01 zei.

En als ze aan je hand gaat stijgeren, idd corigeren, want dit mag ze gewoon niet doen, straks gaat ze alleen maar meer doen, en wordt jij de bak door gesleurd Knipoog

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 21:22

ik vraag mu af hoe je dat steigeren moet corrigeren. Mijn veulen heeft namelijk die grappen!!

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 20:11

bedankt nog allemaal OK dan!
ik heb serieus een heel vaag paard Tong uitsteken, het is nu namelijk zo goed als over Clown nog wel wat drukker dan eerst, maar makkelijk te houden
ik denk dus toch dat het vooral het pubergedrag was, en dat ze toch maar heeft besloten een braaf paardje te zijn Haha!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:22

Het heeft denk ik echt met de kou te maken. TOen het vroor was Mirk ook vreselijk ( hij is niet geschoren, wel een poging gedaan, maar het wou niet Schijnheilig ) druk, maar nu is hij weer helemaal de oude!!!

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 01:08

Als ze de hele tijd op stal staat zou het kunnen zijn dat ze er misschien wel gewoon zin in heeft Lachen Maar steigeren, bokken en rennen mag natuurlijk niet en moet je natuurlijk wel afleren en daar moet je dan ook gewoon heel consequent in blijven Lachen