hulpteugels goed of slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 12:46

Ja ik moet die topics nog eens nazoeken, want ik vind het zelf dus best een fijn ding. Gebruik hem heel veel met longeren.

Natuurlijk moet je niet op je hulpteugel moeten bouwen, maar het zelf voor elkaar kunnen rijden. Af en toe kom je een probleem tegen waar je zelf niet handig genoeg voor bent om het op te lossen. ipv enorm te gaan zitten prutsen, wat ik heel veel zie gebeuren, is het imo niet zo slecht om dat eens, mits goed gebruikt!, naar een hulpteugel te grijpen. Het ding heet niet voor niks HULPteugel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 12:46

Ben benieuwd naar jouw negatieve ervaring met de halsverlenger? Ik heb er ook eentje en vind het een prima ding. Zeker met longeren heb ik er baat bij; ik vind het juist een fijne hulpteugel; paardvriendelijk en makkelijk in gebruik.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 12:49

Moet je eens met Nimber praten. Zij vind het niks en haar instructeur ook niet.
ik weet zo gauw niet waar die discussie staat

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 12:53


Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 13:01

Ik ben idd geen voorstander van de halsverlenger helemaal na het boek ruiters en rechters zweer ik bij de bijzet teugel.

Je rijd op een paard dat pijn heeft en je rijd er M1 mee terwijl hij vast zat hoe ben je daar gekomen dan door zagen en trekken? en andere manier om in de M1 te komen met een paard dat pijn heeft en vast zit is er niet! fijne instructie heb jij als je nu pas dat probleem wil gaan oplossen dat had je al moeten doen voor je de B in ging!!!!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 17:03

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Anna-Jelly op 2001-09-21 15:42 ]</font>

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 17:31

_________________
Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dorien op 2001-09-24 11:17 ]</font>

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 21:06

Ik heb mn vorige paard ook wel eens met slof gereden als ie een erg irri bui had, hij was 1.83 groot, en das heel groot voor een dunne meid van 1.70, en als ie gek was was ie veel te sterk voor me. Dan gooide hij zn kop in de lucht en werkte met alles tegen. Ik reed hem altijd met veel been en opvangen, want dan kwam hij omlaag en kon ik m wel houden. Als ie gek was kon ik been geven wat ik wil en opvangen wat ik wil maar meneer was dan echt niet te houden, kop omhoog en gek doen! Hij merkte niet eens dat ik erop zat Haha!
Als ik zo'n bui aan zag komen deed ik de slof eraan, dan had ie al gauw zoiets van "okee dan, het is al goed". Dan kon ik hem opvangen zonder dat ie zn kop omhoog deed. Dan kon ik hem fatsoenlijk loswerken ook als ie een rotbui had...

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 20:43

met hulpteugels rijden is natuurlijk niet slecht, anders verkopen ze die niet:)
maar je moet ze wel goed gebruiken, een martingaal kan iedereen gebruiken, zonder scahde aan te richtten maar met een slofteugel moet je wel opletten dat je niet te veel hem naar onder trekt zonder hem te drijven, want dan wordt het paard kort in de nek en kan ie niks meer

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 18:23

ik ben het met tim eens, een slof gebruik je niet als oplossing voor een paard dat vast zit. nou heb ik het zoiezo niet zo op hulpteugels, maar ga anders beginnen met longeren ofzo. ik persoonlijk vind dit geen oplossing voor een paard dat vast zit.

(dit is mijn conclusie uit wat ik uit het verhaal opmaak, ken de pony verder natuurlijkniet enzo)

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 19:31

Bij die meneer van mij heb ik een....tja hoe noem je zo'n ding.Volgens mij is het geen martegaal,al lijkt het er wel op.Hij zit aan de zijkanten aan het zadel vast.Of noem je het dan nog een martegaal.
Ik gebruik hem alleen omdat hij echt sterk is en anders gooit hij zijn hoofd de lucht in en drukt zijn onderhals eruit en dat soort dingen.Maar ik heb hem al bijna niet meer nodig want hij gaat steeds makkelijker aan de teugel Lachen

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 13:57

Asl je de hulpteugel correct gebruikt en met begeleiding, JA.
maar ik blijf erbij dat een GOEDE ruiter GEEN hulpteugel nodig hebt!!!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 10:35

Alleen goed voor degene die er mee kunnen rijden, en het paard eens extra willen trainen.

Als je het alleen gebruikt om je paard aan de teugel te laten lopen, doe je t fout. Trek je t paard vast. Frusty

Tazzzz

Berichten: 57
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 11:21

Zolang je goed met de hulpteugel kan rijden en em dus geod gebruikt is een paar keer een hulpteugel gebreuken volgens mij niet erg. Maar je moet em niet altijd gaan gebruiken, want dan is het heel moeilijk om strax weer zonder slof te gaan rijden!
Wat ik zelf wel eens doe als mijn paard stug is is dat ik em aan de longe zet met twee bijzetteugels. Ik doe de teugels niet heel strak, maar gewoon zodat ie naar beneden loopt. Dit doe ik dan 1 keer en de volgende dag ga ik weer rijden.

compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-01 13:09

he allemaal bedankt voor jullie reactie ik heb ongeveer 3 dagen met slof gereden en toen zonder weer nou dat doe ik duz nooit meer langer dan 3 dagen met slof rijden ik ging weer met mijn handen enzo en dan komt cor weer in verzet bla bla bla maar nu gaat het alweer wat beter hoor en ik longeer hem nu ook en als ik rijd loop ik heel veel balkjes en als de bak ooit nog eens droog word ga ik ook nog lekker springen!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 14:21

Citaat:
Op 2001-09-11 20:43, schreef Boogie*Girl:
met hulpteugels rijden is natuurlijk niet slecht, anders verkopen ze die niet:)



ben ik neit met je eens.

<b> alles </b> waar geld aan verdient kan worden word verkocht. En helemaal als er paard in staat.