Moeilijk door de hals in zijgangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Moeilijk door de hals in zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 14:34

Mijn paard is erg moeilijk door de hals heen te houden tijdens de zijgangen. Vooral in het schouder-binnenwaarts en traver komt ze heel graag tegen de hand. In het wijken gaat het al een hele tijd netjes, maar met "nieuwe" oefeningen is ze gewoon heel moeilijk...
Ik ben benieuwd hoe jullie je eigen paard nageeflijk houden in de zijgangen. Als Mursey al weet dat ze in de schouderbinnenwaarts moet gaan gaat ze (bij wijze van) al tegen de hand. En als ik dan een beetje vraag gaat ze vaak te diep.
Ben dus voordat ik in een zijgang moet gaan al heel erg bezig met het laag houden en dan ben ik (vind ik zelf) af en toe teveel aan het plukken...
Heeft iemand tips over hoe ik mijn paard soepel en in de aanleuning door de zijgangen kan houden??

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 15:29

stapje voor stapje. Twee pasjes schouderbinnenwaarts en weer rechtuit. Het is niet gek dat hij dan wat tegen de hand komt. Hij moet dan ineens wat meer ondertreden met zijn achterhand en zal daar wat moeite mee hebben, als reactie gaat hij iets tegen de hand. Een kwestie van trainen. Niet te veel in een keer willen. Gewoon een paar pasjes, goed je been eraan houden en ophoudinkjes voor, dan weer rechtuit. Zo met alle zijgangen oefenen. Hij wordt dan steeds sterker en zal het makkelijker gaan vinden.

Niet te veel en te rond willen in het begin. Het is voor hem natuurlijk ook een leerproces en neem maar van mij aan, als die achterhand er goed onder is, zal het steeds makkelijker gaan met de aanleuning!

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 16:07

Rijd anders een kleine volte en van daaruit een paar pasjes schouderbinnenwaarts. Daarna meteen weer een kleine volte.
Zorg er ook goed voor dat je je bekken gelijk houdt aan die van het paard. Bij het sb rijden draai je als het ware je heup iets naar binnen. Hierdoor hoef je weinig aan de teugel te komen.

Welke hulpen geef je voor schouderbinnenwaarts? (oftewel wat doet je buitenbeen, binnenbeen, buitenhand, binnenhand, onderlichaam, bovenlichaam?)

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 09:41

Ik rijd de sb meestal vanuit de volte 10m.
Houd mijn binnenbeen op de singel en leg mijn buitenbeen wakend een klein stukje naar achter. Ga meer op mijn binnenzitbeenknobbeltje zitten en vraag iets meer aanleuning op de buitenteugel.
Ze heeft ook de neiging om op de rechterhand recht te trekken dus dan vraag ik weer wat meer met mijn binnenhand (wat niet zou moeten) om de stelling te houden, en daar gaat het dan ook vaak fout.
Wat ik met mijn bovenlichaam doe weet ik eigenlijk zo niet... zou ik vanavond eens even op moeten letten..

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 09:59

zorg dat je paard er helemaal door heen is als je met de zijngang begint. je paard moet helemaal rond en los zijn, begin in het losrijden al veel met stelling en buiging, zorg dat je paard lekker in de hand voelt.
Inderdaad wat kyra zegt, bouw het rustig op, 4passen sb, voltetje, sb
Ga er niet te lang mee aan het werk, als je een goede basis hebt; je paard lekker los is in zn lijf, dan komt het met de zijgangen ook wel goed
succes

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:00

Ik bedoel; ga niet te lang met de zijgangen aan het werk

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:10

Ik doe altijd maar een paar pasjes, beter 2 goede passen dan 8 ladida passen. Uiteraard doe ik er wat meer als het goed gaat, maar ik begin altijd met 2 a 3 passen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:42

Als hij niet goed door de hals is zit het probleem vrijwel altijd ergens anders.
Het moet haast wel aan je complete lengtebuiging liggen...
Heb je hem al eens laten nakijken door een fysio/ostheopaat?

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 10:50

Tijdens het "gewone" rijden (dus zonder zijgangen) heb ik een goede lengtebuiging (al zeg ik het zelf Knipoog). Het ge-etter begint alleen in de zijgangen. En dan ook niet altijd, maar wel vaak dat ik haar niet lekker in door de hals kan houden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:51

Ik sluit me aan bij Sjuimpje. Als hij inderdaad moeite heeft om bij de minste geringste zijgang omlaag te blijven, ga je dan eens te rade of hij wel zo goed nagevelijk is als je denkt?
Let wel dat het niet alleen vanuit de hals, maar de totale bovenlijn en rug moet komen. Zeker als de zijgang ingezet wordt, moet de kracht vanuit de rug komen. Dat kost hem blijkbaar moeite. Kán aanleg zijn (zwakke rug), kan ook een blessure zijn.

Wijken gaat je wel makkelijk af, zeg je. Probeer dan eens vanuit het wijken door te gaan naar de SB. Met je buitenteugel en buitenbeen begrens je de voorhand en ga je rechtuit door met wijken = SB.
Met travers kan je eraan denken door vanuit de hoek de diagonaal op te gaan. De hoek gebruik je om de achterhand al wat naar binnen te brengen, je houdt hem rond. Pas als hij laag blijft, kan je de travers doorzetten op de diagonaal. En inderdaad: liever 2 correcte pasjes, dan 6 foute passen...

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-03 10:57

Tyrza schreef:
Met travers kan je eraan denken door vanuit de hoek de diagonaal op te gaan. De hoek gebruik je om de achterhand al wat naar binnen te brengen, je houdt hem rond. Pas als hij laag blijft, kan je de travers doorzetten op de diagonaal. En inderdaad: liever 2 correcte pasjes, dan 6 foute passen...


Tyrza, ik begrijp het stukje "vanuit de hoek de diagonaal op gaan" jij bedoelt niet de k-x-h lijn maar de diagonaal van de beweging?? Zou je dit misschien nog op een andere manier uit kunnen leggen? Want ik denk dat ik het snap, maar misschien begrijp ik het wel helemaal verkeerd... Verward

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 11:15

je komt vanuit de hoek en de wending gebruik je om de achterhand naar binnen te drukken met je buitenbeen. Daarna wend je eigenlijk door door op de diagonaal op te gaan (zoals zeg maar bij het uitstrekken: MXK). Mbv je buitenteugel de je tegen de hals legt en je binnenteugel van de hals, breng je de schouders mee naar binnen. Let erop dat je overdreven goed naar binnen zit. Meestal is men geneigd om door het buitenbeen ingeknikt met het bovenlichaam te zitten om toch nog een buitenbeen eruit te "knijpen".

Ik heb het dan niet over de gehele diagonaal, maar de lijn die je zou moeten volgen voor een aantal pasjes. De voorhand moet je denkbeeldig op deze lijn houden. Zo laat je hem een beetje smokkelen door hem als het ware onder controle naar binnen te laten vallen. Het zal uiteindelijk beter begrijpelijk voor hem worden en daarom ook makkelijk. Probeer maar eens! Ben benieuwd!