Stuiterbal!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JerInTho

Berichten: 191
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Arló

Stuiterbal!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 00:13

Wie heeft er ervaring met een paard dat een stuiterbal immiteert???
Hij houdt zijn hoofd op normale hoogte maar gooit zijn voorbenen langs zijn hals omhoog en gaat op zijn achterbenen springen...... Extreme duivel
Ik heb toch al heel wat paarden gereden, maar deze stuiterbokken zit ik echt niet uit, en dat weet hij inmiddels!!!!!
Wie kan mij raad geven? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 07:28

Er is natuurlijk een reden dat hij dat doet. Is het omdat hij iets moeilijk vindt, hij pijn heeft of is het een manier om, onder het werk uit te komen?

Als hij zijn voorbenen langs zijn hals kan gooien op zo'n momen heeft hij zijn hals toch vrij laag. Wat ik dan doe op zo'n moment is een ophouding op de buitenteugel geven zodat zijn hoofd omhoog komt en benen naar voren geven. En als ze niet op mijn beenhulp reageren een tik met de zweep. Als ze dan gaan racen op de volte zetten en als ze op blijven stuiteren naar voren rijden, zo hard dat ze het niet meer kunnen. En dan in het zadel blijven zitten natuurlijk als je denkt naar voren er af te vliegen, probeer dan steun te zoeken op de hals door er met je handen even op de steunen.

En heel belangrijk: zodra het verzet stopt ook stoppen met straffen. Even een mondeling complimentje als hij braaf is, aaitje over de hals en vooral niet kwaad blijven maar gewoon doorrijden alsof er niks gebeurt is.

Maar goed, ik vind het best moelijk om de situatie te beoordelen vanachter de computer.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 08:59

Ohoh, ernstig last van lente in het bolletje?
Ik ga er even van uit dat je lichamelijke klachten al uitgesloten hebt.

Ik ben geen voorstander van in 't voren straffen, dus niet als je ook maar denkt dat hij het gaat doen je paard naar voren trappen. De ruiter gaat nl. spannen bij een dergelijk paard, en gaat op een gegeven moment vaak ook bewegingen van het dier verkeerd interpreteren. Zeker als het vaak op dezelfde plek gebeurt dat je paard gaat bokken, ga je d'r zelf al op fixeren. Als je dan ook nog eens twee keer je paard naar voren schopt terwijl hij (nog) niks deed, heeft hij de volgende keer natuurlijk helemaal een goede reden om d'r vandoor te stuiteren, want op die plek schop jij hem immers.... Haha!

Dus toch wachten tot hij echt wat verkeerd heeft gedaan, en dan direct stevig straffen. Voor het ene paard werkt het het beste om 'm flink voorwaarts te schoppen, voor die van mij werkt het juist erg goed om haar direct achterwaarts te zetten, achterhand er sterk onder te laten komen en dan verzameld wegrijden en net doen of er niks gebeurd is. Terwijl Leo meteen ernstig spijt heeft als íe een mep op z'n kont krijgt.
Probeer echter zo weinig mogelijk te straffen (ongewenst gedrag negeren werkt vaak veel beter, maar bij bokken en steigeren straf ik ook liever omdat dat echt heeeeel ongewenst is), en als je het doet, doe het dan duidelijk. Dus niet naar voren schoppen en tegen het bit aan laten lopen, want daar snapt je paard geen bal van. En goed is goed, blijf niet zitten met je eigen woede of frustraties. Zet 'm desnoods even stil als hij weer braaf is, draai een peuk of pulk een dropje uit een papiertje, maar laat even de nijd uit jezelf vloeien, ontspan, zodat je daarna lekker door kunt rijden alsof er niks gebeurd is.
En heel belangrijk: stap vandaag niet op met de herinnering aan gisteren.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 09:08

Ik ben het wel met Sonja eens, maar er is natuurlijk wel een verschil tussen naar voren schoppen en naar voren drijven. Je paard kan niet out of the blue beginnen te springen. Er moeten van te voren tekenen zijn. Bij die eerste tekenen zou ik hem even flink aan het werk zetten. Dus versnellen, schouderbinnenwaarsts rijden enz. Probeer eens uit te vinden wanneer hij begint te stuiteren en wat jouw gevoel is op dat moment. Als je dat al weet, dan weet je waarschijnlijk waar de oorzaak ligt en kun je beginnen met het werken aan de oplossing.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:53

hoe kan ze nou straffen als ie dat gaat doen terwijl ze de grootste moeite heeft erop te blijven zitten Verward ze zegt toch dat ze deze rare sprongen niet uit kan zitten!
Ik ben het dus niet eens met sonja en wel helemaal met Mikkie.
Ik zou juist proberen uit te zoeken waarom ie het doet, en dus wél van te voren zorgen dat ie lekker voorwaarts is als ie dat wil gaan doen. Als mijn paardje iets eng vind ga ik em ook afleiden door ineens iets anders te gaan doen wat ze moeilijk vind (halthouden, extra voorwaarts, volte, stelling..)
Nouja, ik kan je niet echt goede tips geven, hopelijk anderen nog wel.
succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:56

ilsejee schreef:
hoe kan ze nou straffen als ie dat gaat doen terwijl ze de grootste moeite heeft erop te blijven zitten Verward ze zegt toch dat ze deze rare sprongen niet uit kan zitten!


Je hoeft met straffen ook niet te wachten tot hij precies vijf rondjes gebokt heeft ofzo Haha!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:11

voor los en naar voren rijden.