Verkeerde galop / wie weet oplossing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 14:04

Je kunt wel verbaast zijn Sonja maar Bart heeft wel gelijk. Als het paard op zijn binnen schouder zijn gewicht heeft staan of hangen of wat dan ook. Kan hij nooit en te nimmer dat been als eerste naar voren brengen en zal het kiezen om anders om aan te springen.

Dat heeft niets met of de galop voor of achter begint te maken.
Wat ik vaak zie gebeuren is dat een ruiter op het laatste moment te veel buiten hand op pakt het paard zijn hoofd naar buiten brengt en zijn gewicht dus naar binnen en dan kan hij niet dat binnen been eerst weg zetten. Sommige paarden doen dit gewicht verplaats verhaal zelf omdat ze niet graag in die bepaalde galop aan springen. Ze weten dat ze andersom kunnen aan springen als ze deze truc uit halen.

Het is echt super simpel, je kunt niet het been waar gewicht op staat op tillen. Dan val je op je snufferd als paard maar ook als mens zijnde.

Mijn advies is dus let heel goed op of je paard zijn gewicht niet op het binnen voorbeen heeft bij het aanspringen. Zorg dat zijn binnen schouder vrij is. Let op dat hij niet dat trucje met het hoofd en de schouder uithaalt

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 14:43

Adrienne, als je mijn eerdere antwoord hebt gelezen, dan zie je dat ik zo intelligent ook nog (net) was Haha! . Maar de antwoorden zijn te voorhand gericht. Ik hoor niemand over de achterhand en op welk achterbeen het gewicht moet staan als het paard de galophulp krijgt.
Dat je de binnenschouder niet moet blokkeren lijkt me ongeveer even logisch als dat je eerst op moet stijgen voor je wegrijdt *LOL* Maar galop begint in het ACHTERbeen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 14:46

Sonja, bedoel je misschien het bewegingsschema in de galop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 16:12

Yep. De overgang naar galop moet gesprongen zijn (dus vanuit de achterhand) en niet 'gevallen'(op de voorhand).

Daarom laat een instructeur je vaak kleine voltes rijden voor het aangalopperen: Hij/zij zal je proberen te laten voelen wanneer het binnenachterbeen onder de massa staat, want dat is het juiste moment om aan te galopperen. Dat je de binnenschouder daarbij niet mag blokkeren is niet meer dan logisch, dat mag immers nooit, de schouders moeten 'recht' en vrij zijn.
Maar als het probleem in de voorhand of bij de schouders zou zitten, dan zou het paard overkruist aanspringen, en niet gewoon helemaal verkeerd.

Pfff lastig uitleggen weer via zo'n aquariumding op je bureau Haha!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:08

Als een paard de ene kant wel kan aan springen en de andere niet. Als een paard het aan de longeerlijn wel en met ruiter er op niet kan. Ligt het niet aan de achterhand. De sprong is er anders gaat het ook op de andere hand niet goed! Een paard wat niet begrijpt dat hij moet aan "springen" rent de galop in. En dan is het een soort russisch roulette of hij de juiste galop neemt of niet. Maar dit paard "springt" als ik het goed begrijp wel goed in de andere galop. Het principe en de eigenlijk hulp wordt dus door het dier begrepen.
Dan zit het probleem heel waarschijnlijk, in de schouders, voor dus.

Ik denk niet dat een paard overkruist aan springt als het probleem voor zit. Overkruist is niet de makkelijkste manier van galoperen. Het paard zal de makkelijkste manier kiezen dus de andere galop. Ik zie vrij wel nooit een paard wat moeite heeft met weggaloperen overkruist vertrekken.

Scott :

Ik kan wel een manier aangeven waarbij een paard nooit in de verkeerde galop aan zal springen. Maar als je die methode wil weten moet je me maar pb-en. Het is niks geks of zo hoor maar ik heb geen zin om de halve “dressuur wereld” van bokt over me heen gestort te krijgen. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:27

Adrienne, als het niks geks is, dan kun je het toch gewoon neerzetten? Wie weet hebben meer mensen er nog iets aan, je weet nooit.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 23:06

ja adrienne ben ook wel nieuwsgierig.... ben altijd op zoek naar nieuwe trucs.... Je weet nooit wanneer ze nog eens van pas komen....

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:11

buena schreef:
soms werkt het om door te galopperen als een paard verkeerd aanspringt
de volte verkleinen en tempo IETS opvoeren, zo merkt het paard dat verkeerd toch niet zo lekker loopt en wil het na een aantal voltes graag de goede galop op pakken


Lijkt me niet zo'n goed idee, kheb een paard met ruiter en al om zien gaan omdat ie in een kleine volte van de foute in de goede galop sprong en toen struikelde over haar eigen benen. Beter maar voorkomen dus, het kan goed werken, maar als je paard ook maar een beetje onhandig is gaat het mis en liggen jij én je paard op de grond, met een beetje pech ligt je paard nog op je ook. probeer het alsjeblieft niet Scheve mond

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:07

[quote="Adrienne"]Je kunt wel verbaast zijn Sonja maar Bart heeft wel gelijk. Als het paard op zijn binnen schouder zijn gewicht heeft staan of hangen of wat dan ook. Kan hij nooit en te nimmer dat been als eerste naar voren brengen en zal het kiezen om anders om aan te springen.

dus heel kort gezegd:

als je in draf bent en je wil aanspringen geef je de hulp voor galop als:

ie z'n buitenbeen naar voor zet. Haha!