Omdraaien op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Omdraaien op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 22:31

Hoi bokkers, ik hoop op tips om dit te voorkomen/verhelpen.
Pony 21 jaar, erg fit. Loopt 3 x per week waarvan 1 of 2 x een langere buitenrit.
Staat 24/7 buiten in een stabiele kudde.
Is goed aan het been, rij zonder spoor.
Moeten 10 minuten stappen naar het bos over een zandpad.
Eenmaal in het bos draait hij zich altijd een keer om. Ik kan hem soms terug draaien en soms heb ik daar een aantal keer voor nodig. Hij komt niet omhoog en rent niet weg.
Ik ben hierin duidelijk dat we naar voren gaan en daarna is het ook klaar en genieten we heeelijk van ons rondje bos.

Eerste 10 min over het zandpad lijkt het probleem niet te zijn.
Samen met andere paarden / persoon er naast doet hij het niet.
Hebben jullie hier tips voor?

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Omdraaien op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:57

Wat je doet is goed, gewoon door of terug draaien.
Bij een ouder paard kan het komen door slecht zicht en daardoor onzekerheid, helemaal als het donkerder wordt, zoals in het bos.
Soms is het uitproberen, maar dat doen ze alleen bij nieuwe berijders. Je schrijft niet hoelang je dit paard hebt.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Omdraaien op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:12

Beetje verlatingsangst wellicht, omdat hij doet als hij alleen is?

Celebi
Berichten: 3671
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Omdraaien op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:18

Zolang het geen gevaarlijke situaties oplevert zou ik het gewoon rustig blijven oplossen zoals je al doet. Wellicht vooral gaan terugkijken op welke exacte momenten het gebeurt en wat daar dan anders is.

Lindsey_99
Berichten: 2492
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:23

Toch onzeker omdat hij wat verder van huis weg is. Waarschijnlijk geeft hij wel subtiele signalen af kort ervoor. Rustig weer richting de goede kant draaien en hup, verder. Braaf.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Omdraaien op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 19:27

Pony heb ik al 12 jaar en doet dit al zolang ik hem heb. Vroeger altijd met andere naar buiten geweest dus dit probleem nooit ervaren. Daarna een aantal jaren op een stal gestaan waar geen bos of iets was. Nu gelukkig het bos weer dicht bij.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Omdraaien op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 19:29

Fijn dat jullie mijn manier nu beamen. Dat dat de goede manier is. Merk zelf dat ik wat spanning opbouw omdat ik op het moment aan het wachten ben tot hij omdraait. Daarna is het oke..
Heb er ook aan gedacht om een les buiten te doen maar als ik weet dat er iemand mee is dan gaat het goed :+

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Omdraaien op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:39

Misschien wat kleine oefeningen gaan doen op het pad. Daar leidt je hem mee af en jezelf ook, want jouw spanning voelt hij zeker.

Anastasia24

Berichten: 2712
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Omdraaien op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:55

Precies dat, het kan best dat het ''routine'' is geworden(kan al na 1-2 keer). Jij verwacht het dus pony doet het. Beetje gaan dressuren en een duidelijk doel hebben(een boom verderop oid) en eer dat je merkt dat hij wilt gaan draaien beetje begrenzen en weer verder. Fijn dat je het zo rustig op lost. :j

BigOne
Berichten: 38282
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Omdraaien op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:07

En nog een tip, draait hij wel om dat gewoon achterwaarts laten gaan, vinden ze niet zo leuk.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 14:45

Je pony is je gewoon voor en te slim en snel af..

De tip van BigOne is een goede, en niet afwachtend zitten rijden. Houdt hem goed voorwaarts en aan het been zodat hij niet om kan draaien. Zet hem aan het werk, desnoods met wat wijken van links naar rechts over het zandpad.