Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bowo schreef:Heb je les?
In principe is alles wat wordt gedaan bij dressuur met de bedoeling om het paard soepeler en/of sterker te maken. Waar precies loop je op vast, want er zijn zoveel opties. Je kunt al beginnen met alles wat wordt gevraagd in de dressuurproeven, en daar ook variaties op maken. Je kunt bijvoorbeeld ook een gebroken lijntje van 5n wijkend doen of schouderbinnenwaarts op een volte. Door een beetje creatief om te gaan met de verschillende oefeningen, kun je veel bereiken. En als je bepaald doel hebt, kun je daar natuurlijk ook meer op focussen.
Overigens zou ik bovenstaande oefeningen wel alleen doen als je basisvoorwaarden in orde zijn. Dus een paard dat goed aan het been staat, tot op zekere hoogte recht gericht en fijn in de aanleuning. Dat is je beste training, van een schouderbinnenwaarts met een holle rug ontwikkeld je paard natuurlijk ook niet goed.
Bowo schreef:Waarom is les niet mogelijk? Je zou bijvoorbeeld ook eens naar online cursussen kunnen kijken. RS Riding heeft bijvoorbeeld ook een cursus voor aanleuning of goede basis.
Ik denk ook dat je een aantal dingen aan het omdraaien bent nu
Schoft omhoog komt pas later. Je wilt eerst dat je paard zijn bovenlijn correct gebruikt in een enigszins horizontale balans. De schoft omhoog gaat al naar verzameling, dat is nog boven jullie niveau.
En hoewel dat zeker kracht vereist, is dat geen kracht die je krijgt van oefeningen. Die oefeningen hebben pas zin wanneer je basis in orde is. Het eventuele gebrek aan kracht om in goede aanleuning te lopen, kun je alleen oplossen door te beginnen met kleine stukjes en regelmatig even je paard aan een lange teugel te laten ontspannen.
Stippelpony schreef:Ik heb helaas geen les, op dit moment ook geen mogelijkheid tot helaas. Ik loop een beetje vast op juist het stukje aanleuning. ze reageerd goed op mn been en is(voor mijn gevoel iig) redelijk rechtgericht. en ze ontspant wel, maar komt niet met haar schoft omhoog tenzij ik aan de voorkant tegenhoud met mijn hand. en dan alleen in stap, ik heb toch ook een gevoel dat dit ook nog een gebrek aan kracht is en dat wil ik vooral trainen. en de soepelheid is vooral tijdens het losrijden dat ze warme en spoepelere spieren krijgt
Janneke2 schreef:Stippelpony schreef:Ik heb helaas geen les, op dit moment ook geen mogelijkheid tot helaas. Ik loop een beetje vast op juist het stukje aanleuning. ze reageerd goed op mn been en is(voor mijn gevoel iig) redelijk rechtgericht. en ze ontspant wel, maar komt niet met haar schoft omhoog tenzij ik aan de voorkant tegenhoud met mijn hand. en dan alleen in stap, ik heb toch ook een gevoel dat dit ook nog een gebrek aan kracht is en dat wil ik vooral trainen. en de soepelheid is vooral tijdens het losrijden dat ze warme en spoepelere spieren krijgt
Aanleuning is iets wat je moet krijgen van je paard.
Net als de schoftlift: jij moet de voorwaarden scheppen en met wat mazzel gebeurt het dan.
(Van tegenhouden krijg je geen echte schoftlift.)
En idd: schoftlift en dan rijken naar de hand is krachtpatsen.
Wat hier enorm bij helpt is werken aan de verticale balans.
Even de korte aanpak:
1) na het instappen aan de losse teugel neem je de teugels in contact.
Ik bedoel contact, alleen het bochtje er uit, niets met de halslengte willen doen.
2) Voel welke teugel 'zwaar' wordt en de andere 'licht'.
Dat is waardevolle informatie. Het vertelt jou, op welk voorbeen je dier meer gewicht draagt. (= Verticale onbalans.)
Stel: de linkerteugel wordt 'licht' en de rechter 'zwaar'.
Blijf van de rechterteugel af.
(Vraag maar aan de skippybal: trekken aan de harde teugel brengt het zwaartepunt van de combinatie alleen maar naar voor en naar rechts.)
Rechts dus 'los', zacht contact op links,
zit zelf een beetje op links (of anders goed in het midden, niet mee gaan naar rechts - speel hiermee en kijk wat 'vandaag' werkt)
breng je linkerhand iets opzij en naar voor.
Doel: de schouder, de hals en het hoofd - in die volgorde van belang - opzij brengen.
(Stelling links geeft nu weer gewicht op rechts, dus het gaat niet over stelling of buiging.)
Komt je dier in 'verticale balans', gelijkelijk gewicht op beide voorbenen, dan ontspant je dier. En dat kun je uitbouwen tot aanleuning ( = het paard raakt vol vertrouwen jouw hand aan).
De spieren die je moet trainen zijn de spieren die rompstabiliteit en schoftlift geven. Sterke spieren bouwen (in de romp) kost tijd.
Zijgangen zijn waardevol gereedschap, maar doorgaans werkt het het beste om eerst de balans op te bouwen, dan ga je wat zigzagjes rijden (flauwe bochtjes op de binnen hoefslag) dan spelen met grote voltes en diagonalen.
Gaat dat goed, kun je aan de slag met schouderbinnenwaarts en wijken.
(Wijken kan handig zijn om het gewicht van de 'zware' schouder af te krijgen, schouderbinnenwaarts helpt het binnenachterbeen met dragen.)
Een waardevolle sequentie: afwenden bij de B of E,
op X wijk je een paar pasjes opzij (niet voor de kuit wat mij betreft maar knie en dijbeen)
zodra je voelt dat het gewicht van je dier zich verplaatst naar links of rechts,
stuur je de grote volte naar rechts of links in (van bijna X naar A of C)
let op: de schouder die gewicht krijgt wordt de buitenschouder.
Bij A of C hoefslag volgen, bij E of B weer wenden.
(Rij het in principe drie keer. Als de tweede keer goed gaat laat ik de derde keer vaak zitten.
Drie keer betekent wel: 3x links in stap, 3x rechts in stap, 3x links in draf, 3x rechts in draf. Wacht nog even met galop.)
Stippelpony schreef:hoi bokkers,
Ik ben opzoek naar leuke oefeningen om je paard soepeler en sterker te maken. het liefst zonder en hoop balken of pionen etc. voltes vergroten en verkleinen, een overgang/ schakeling bij elke letter ofo komt onze neus onderhand wel uit maar om elke keer balkjes ofzo neer te leggen vind ik ook weer zo wat.
Ik hoop dat jullie wat weten!
steefvicky schreef:Je kan ook een half uurtje lessen. Dat scheelt een hoop geld. Zelf instappen en uitstappen kan je dan doen. Met goede les kan je echt grote stappen maken.
Stippelpony schreef:Bowo schreef:Waarom is les niet mogelijk? Je zou bijvoorbeeld ook eens naar online cursussen kunnen kijken. RS Riding heeft bijvoorbeeld ook een cursus voor aanleuning of goede basis.
Ik denk ook dat je een aantal dingen aan het omdraaien bent nu
Schoft omhoog komt pas later. Je wilt eerst dat je paard zijn bovenlijn correct gebruikt in een enigszins horizontale balans. De schoft omhoog gaat al naar verzameling, dat is nog boven jullie niveau.
En hoewel dat zeker kracht vereist, is dat geen kracht die je krijgt van oefeningen. Die oefeningen hebben pas zin wanneer je basis in orde is. Het eventuele gebrek aan kracht om in goede aanleuning te lopen, kun je alleen oplossen door te beginnen met kleine stukjes en regelmatig even je paard aan een lange teugel te laten ontspannen.
fisiek les is niet mogelijk vanwege een gebrek aan goede instructie om ons heen en een laag budget, online cursussen heb ik eigenlijk nooit over na gedacht maar daar ga ik zeker naar kijken. We zijn wel aan het zoeken naar fijne instructie maar het is zo moeilijk vinden die niet van het rukken en plukken is maar niet 50 euro voor een les is, dat geld heb ik helaas niet.
Als ik jou zo hoor is dat wat jij vertelt wel wat ik wil bereiken idd maar ik dacht dat dat hetzelfde was, maar ik zit dan wel met, hoe ik haar nageeflijk vraag heel kort door de bocht is ik geef been en sluit mijn hand. Is dat wat je bedoelt met kleine stukjes? dan ga ik daar zeker op verder oefenen.