Staken/ achteruit gaan bij enge dingen als wij alleen rijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingivriendje

Staken/ achteruit gaan bij enge dingen als wij alleen rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 02:08

Mijn tinker van 22 jaar, (gezond en fit) is (nog) niet zo gewend zonder een ander paardje buiten te rijden. Iets wat ik wel graag wil en wat hij voor mijn gevoel ook wel kan. Het is wel een sociaal paard en begroet ook andere paarden die wij tegen komen. Daaraan merk ik dat hij idd liefst ook met andere paarden is. Volgens de vorige baasjes is hij zonder een ander paard erbij onzeker en gaat daarom liever niet alleen. Ik merk dat alleen als hij iets tegenkomt wat hij eng vind. En of dat dat idd alleen daaraan ligt vraag ik mij af omdat het verder wel goed gaat. Sinds oktober vorig jaar lukte het al met hem alleen naar de rijbak te wandelen.(een kwartiertje stappen ongeveer). Intussen stap ik er naar toe. Soms met een fietser/voetganger ernaast en regelmatig ook alleen.

Heb hem nu 1,5 jaar. Het is mijn eerste paardje en ik ben nog niet zo ervaren. Het eerste jaar was vooral stukjes wandelen, buiten grazen, elkaar leren kennen en wat grondwerk en vrijetijds oefeningen doen. Sinds een paar weken paar weken rijd ik (steeds met verschillende mensen/paarden ) rondjes door het bos, onder de duinen langs en dat soort landelijke wegen. Terug moeten we dan altijd een stukje dorp meenemen. Ik heb gemerkt dat hij vooral de dingen in het dorp zoals afvalbakken/ zelfs van die groene brievenbussen, schuurtjes en dergelijke spannend vind. Het kan van alles zijn, het is mij niet altijd even duidelijk. Met een ander paard erbij gaat hij dan uitwijken en opzij lopen. Maar hij gaat er wel langs. Landelijke wegen en bos enz. zonder al te veel dorpse dingen gaan heel goed. Aan de andere kant zijn er ook straten met wat meer gebouwen waar hij geen probleem mee heeft. Week terug ook samen met iemand en een 2de paard terug langs een drukke weg gestapt. Hij stapt dan ook niet sneller omdat een ander paardje sneller loopt. (zelf heeft hij een matig tempo). Wij moeten altijd stukjes draven om het andere paardje weer in te halen.

Vandaag voor het eerst alleen gaan rijden met hem door het dorp en dat lukte niet. Achteraf bedacht ik mij ik had beter de straat als laatste kunnen doen. Hij ging achteruit lopen. Kreeg hem ook niet zover dat ik in die gewenste richting achteruit kon lopen. Rondjes rijden hielp ook niet. Stilstaan ook niet. Misschien heb ik ook niet lang genoeg gewacht. Afstappen en met hem erlangs proberen lopen durfde ik op dat moment nog niet omdat hij mij in het verleden weleens was weg gerend. En ik me afvroeg hoe ik er dan zonder kruk weer op moet komen. Uiteindelijk heb ik hem vanuit mezelf de straat terug laten gaan en ben eerst een andere kant opgegaan voordat we weer richting weide gingen. Erlangs gelopen en nog een heel stuk gaan stappen en dan pas weer terug. Dat ging weer prima.

Zijn vorige baasjes vinden het al bijzonder dat hij überhaupt met mij alleen op stap wil. Wij hebben al een fijne band opgebouwd, hij is heel aanhankelijk en ik heb zeker het idee dat hij mij in de basis vertrouwt. Het is mij ook al meerdere keren gelukt om hem langs enge dingen te rijden op een rustige manier toen hij ook ging staken. Maar niet altijd in mijn eentje, vaak ook met een fietser/voetganger erbij. Ik denk ook dat het vandaag een beetje teveel van het goede was meteen die dorpsstraat te nemen.Misschien hebben jullie nog suggesties en tips voor mij wat ik kan doen. Want ik wil ook heel graag met hem overal alleen kunnen gaan rijden. Verder is hij heel chill en niet schrikkerig meer. Wel alert op zijn omgeving.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 06:40

Wanneer je paard dit al zijn hele leven doet, kunnen de stapjes niet klein genoeg zijn. Heb geduld. En het lijkt mij verstandig dat je wel kunt afstappen wanneer je buiten rijdt.

Celebi

Re: Staken/ achteruit gaan bij enge dingen als wij alleen rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 07:01

Je bent begonnen met naar de rijbak wandelen. Dit was voor je paard duidelijk het hulpmiddel om het wel aan te kunnen. Dus onderweg afstappen en even lopen kan je paard helpen langs spannende dingen. Er is altijd wel weer een bankje, hek, hoge stoep of iets anders om er weer op te komen. En zo niet, dan wandel je een stuk. Heb om die reden altijd stalschoenen aan met rijden ipv rijschoenen. Lopen stukken lekkerder. :+

Mijn paard kocht ik op 20, had zijn hele leven in kuddes buiten gereden, nagenoeg niet alleen. Met een hele zelfverzekerde ervaren ruiter kon hij alleen naar buiten, maar met mij niet. En als er andere paarden in het spel kwamen raakte hij in paniek en wilde hij mee. Niet ideaal. Ik ben nu bijna 3 jaar verder en het lukt ons nu om met iemand ernaast een rondje naar buiten te gaan. Vorig jaar zelf 1x gelukt om met een fietser een hele grote ronde te doen met stap/draf/galop. Alleen toen we een paard tegen kwamen moest mijn vriend er echt goed naast gaan lopen en hem mee nemen om hem uit de paniek te krijgen. Hij kon overigens ook echt niet alleen op stal staan, of in de bak aan het werk als de kudde binnen stond, of in de bak aan het werk als alles op het land stond, etc.. Met ESDR therapie lukt dat nu allemaal redelijk dus wellicht is er voor ons ook nog hoop tijdens het buiten rijden. :j

Anyhow, het is veel geduld en zeker niet als vanzelfsprekend dat zoiets allemaal maar kan. Gewoon langzaam uitbouwen is mijn advies, veeeel kilometers wandelen om je paard vertrouwen te geven en te leren dat het zonder ander paard ook allemaal kan. Jullie zijn blijkbaar al een heel eind op weg en de kunst is om nu het juiste vervolgstapje te zoeken die je paard nodig heeft om ook alleen langs enge dingen te gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 08:27

TS, hoe je er over nadenkt en reflecteert..chapeau! Doe je hartstikke goed.

Ik denk eigenlijk dat je zelf het antwoord wel weet en al beschrijft, deze stap in een keer was te groot. Gewoon op gaan bouwen in nog kleinere stapjes en deze uit gaan bouwen. Volgende keer dus eerst de andere kant op gaan en dan door de straat terug. Is vaak ook makkelijker als het richting huis op de terugweg is.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 08:54

Goed bezig en al een eind gekomen zo te lezen.
Maakt het uit of je het rondje de ene kant op doet of de andere kant? Aan het eind moe zijn, misschien al vol met prikkels aan het eind? Dan misschien een keer beginnen met het dorp. Of juist het dorp aan het eind, als ie graag naar stal terug wil.
Doe je ook grondwerk met je paard? Dan leer je ook hoe je zijn focus op jou moet houden, en leert je paard dat jij de leider bent waarop hij kan vertrouwen. Paar lesjes grondwerk kan super helpen!
Of vrijheidsdressuur, dat kan ook helpen focussen op jou.
Dan wanneer je alleen op pad gaat goed voorbereiden: touwhalster onder het hoofdstel, leadrope om de nek of om je middel mee, handschoenen aan. Bij klein beetje spanning afstappen en aan de hand (leadrope aan touwhalster) er langs, op de manier waarop je ook grondwerk (of je vrijheidsdressuur) doet. Vraag zijn aandacht bij jou.
Als opstappen een probleem is: dat eerst op een vertrouwde locatie oefenen, op allerlei rare plekken, links en rechts, maak het zo gek mogelijk; vanaf een bankje, een kruk, een hek, in de wei, in de bak, achter in een raar hoekje; alles proberen. Dan valt het onderweg mee.
Een pony van een stalgenoot van mij heeft geleerd zijn achterhand naar je toe te draaien als je vanaf een hek of bankje o.i.d. wil opstappen, echt superhandig! En zo'n oefening vraagt zijn aandacht, dan is ie ook minder afgeleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:17

Misschien kun je met de intentie te gaan wandelen naar buiten gaan en af en toe op veilige stukken een klein stukje erop. Of de heenweg ernaast en de terugweg erop.
Afstappen onderweg is idd geen ramp als hij dingen eng vindt. Als je hem op die manier erdoor kan loodsen.
Goed bezig in ieder geval _/-\o_

Ingivriendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 10:17

jowien schreef:
Goed bezig en al een eind gekomen zo te lezen.
Maakt het uit of je het rondje de ene kant op doet of de andere kant? Aan het eind moe zijn, misschien al vol met prikkels aan het eind? Dan misschien een keer beginnen met het dorp. Of juist het dorp aan het eind, als ie graag naar stal terug wil.
Doe je ook grondwerk met je paard? Dan leer je ook hoe je zijn focus op jou moet houden, en leert je paard dat jij de leider bent waarop hij kan vertrouwen. Paar lesjes grondwerk kan super helpen!
Of vrijheidsdressuur, dat kan ook helpen focussen op jou.
Dan wanneer je alleen op pad gaat goed voorbereiden: touwhalster onder het hoofdstel, leadrope om de nek of om je middel mee, handschoenen aan. Bij klein beetje spanning afstappen en aan de hand (leadrope aan touwhalster) er langs, op de manier waarop je ook grondwerk (of je vrijheidsdressuur) doet. Vraag zijn aandacht bij jou.
Als opstappen een probleem is: dat eerst op een vertrouwde locatie oefenen, op allerlei rare plekken, links en rechts, maak het zo gek mogelijk; vanaf een bankje, een kruk, een hek, in de wei, in de bak, achter in een raar hoekje; alles proberen. Dan valt het onderweg mee.
Een pony van een stalgenoot van mij heeft geleerd zijn achterhand naar je toe te draaien als je vanaf een hek of bankje o.i.d. wil opstappen, echt superhandig! En zo'n oefening vraagt zijn aandacht, dan is ie ook minder afgeleid.

Nee dat maakt niet uit, of ik linksom of rechtsom ga. Ga ik eerst langs de duinen enz. heen komt de straat aan het eind en zijn we ook bijna weer thuis. Dat stukje kan ik sowieso makkelijk wandelen indien nodig. Voor het hoofdstel heb ik een losse hengstenketting mee die ik hem om kan doen als ik af zou stappen. In begin had ik die ook nog om en losjes samen met de teugels vast voor het geval ik af zou moeten stappe en ik hem zo meteen onder controle kan houden. Misschien dat ik dat weer eens probeer. Normaal niet nodig. Al vaker gebruikt ook met wandelen toen ik nog niet ging rijden naar de rijbak. Touw halster is hij niet onder de indruk als hij zich echt los wil rukken. Al heeft hij dat de laatste tijd niet meer gedaan. Wandel ik alleen heeft hij (nu nog) een halster om met een geïntegreerde hengstenketting die hoef je niet te gebruiken als hij gewoon rustig is. Met verkeer enzo vind ik dat prettiger i.v.m. de veiligheid. Sinds die tijd probeert hij ook niet meer weg te lopen.

Gisteren weer eens begonnen zijn gewone halster te gebruiken althans in de weide en in de buurt omdat het goed gaat.

Die oefening met inparkeren ben ik mee begonnen. Gezien op een filmpje met Danielle Meiboom. Dat lukt nog niet. Dat opstappen ga ik idd nog meer oefenen. Met krukje blijft hij rustig staan en wacht tot ik hem het sein geef om weg te stappen. Ging ook een tijdje niet goed maar dat heb ik met hem geoefend. En blijf dat ook doen.

Bedankt voor je reactie.

Ingivriendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 10:21

Heel erg bedankt voor alle reacties. Hier kan ik wat mee. Af en toe heb ik support nodig als ik het zelf even niet meer weet. Was gisteren even iets te enthousiast begonnen en was vergeten hoe eng hij die straat eigenlijk vind met alles en nog wat. Daar wil ik ook niet steeds bij stilstaan, dat werkt ook averechts.

Had ook al bedacht om er iemand naast te laten gaan lopen, dan hoef ik zelf niet af te stappen. Dat deed ik een tijdje terug al met een paarden vriendin, als we buiten gingen rijden. Helaas heeft ze momenteel niet zoveel tijd meer, dus moet iemand anders vragen. Dat behoort nog wel tot de mogelijkheden. Voor mij is ook belangrijk dat ik die spanning van het begin voor het grootste gedeelte kwijt ben. Dat ik gisteren voor het eerst in mijn eentje ben gegaan is al heel fijn. Ik had onderweg ook geen spanning, maar denk wel dat hij ook wel merkt dat ik nog niet zo ervaren ben in het buitenrijden. Zolang er geen spannende dingen zijn gaat het heel goed, dat wel. En hoef ik maar weinig hulpen te geven en hij doet wat ik graag wil doen. Wat dat betreft is hij zelf heel ervaren en voor de meeste dingen is hij ook absoluut niet bang. En verkeerssmak.

Onderstaand nog even wat reacties naar jullie.

Senna: Geduld heb ik wel, anders was er ook niet aan begonnen.

Celebi: Fijn dat het steeds beter gaat en het geeft mij ook weer een stukje hoop als ik zie dat het bij anderen ook niet altijd even makkelijk gaat. Iets wat je lang niet altijd ziet als iemand leuk met zijn paard langs komt stappen.

Elisa: Dank je wel voor je compliment. En idd ik kan beter met de makkelijke dingen beginnen en dan opbouwen.

Humpiedumpie: Een goed idee. volgens het principe: Nee heb je ja kun je krijgen. Niet te veel verwachten idd.

Ingivriendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 16:39

En intussen rijden we (toi toi toi ;) ) gewoon door deze straat heen. En opstappen gaat ook goed. Geef hem meestal een paardensnoepje als jij gewoon blijft staan. Dat heeft hem overtuigd. Hij reageert goed op voerbeloningen. En wordt er niet opdringerig van.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:19

Mijn dochter haar paard wil ook niet alleeen naar buiten maar ze gaat elke keer een stukje verder en als hij het te eng vind stapt ze af en gaat ze er weer op al het kan gelukkig kan ze zo wel buiten rijden maar kost wel veel geduld

Ingivriendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 22:48

Cantodea11 schreef:
Mijn dochter haar paard wil ook niet alleen naar buiten maar ze gaat elke keer een stukje verder en als hij het te eng vind stapt ze af en gaat ze er weer op al het kan gelukkig kan ze zo wel buiten rijden maar kost wel veel geduld

Nou wat fijn. Mijn paard kan wel alleen naar buiten..ook al zei het vorige baasje dat hij dat nooit echt fijn vond. Dat kan natuurlijk, maar ik wil niet afhankelijk zijn. En als iemand mee fietst is het ook al helemaal goed. Vooral als het mijn man is, die vind hij heel leuk.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 02:51

Wat fijn dat het nu zo goed gaat!

Ingivriendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 21:46

PowerPoef schreef:
Wat fijn dat het nu zo goed gaat!

Ja echt wel. Vandaag ging het weer eens minder. We reden op een bekend stukje naar de rijbak. Toen wilde hij opeens niet meer. Er waren wat dingen die hij eng vond en met een boogje omheen ging. Laatste was een (denk nieuw) bordje. Toen staakte hij, ging in achteruit en draaide om en wilde terug. Kreeg hem met geen mogelijkheid meer de goede kant opgereden. Afgestapt en naast hem erlangs gelopen. Wilde hij eerst ook niet maar dat gaf hem blijkbaar meer steun dan dat ik erop zat. Wel met hengstenketting die ik bij me had. Toen lukte het wel. Toen hij meeliep gaf ik hem een voerbeloning. Bij de rijbak weer opgestapt. Dacht eerst hij heeft geen zin maar op de terugweg kwamen we langs hetzelfde bordje en weer vond hij het spannend.