Schouders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 23:08

Ik zet dit op rijtechnisch.. omdat ik denk dat het aan mijn eigen rijkunsten ligt Schijnheilig (als het niet goed staat.. verplaats het dan maar)

Goed, ik zit zelf heel gauw erg vast in mijn schouders. Hoe ik het heb, geen idee maar tijdens het rijden kan ik mijn handen super ontspannen Lachen Maw: ik trek dus niet, en zet m'n hand naar mijn idee ook niet vast.. nu mijn vraag.. hoe kom ik dan (na het rijden) altijd zo stijf in mijn schouders?
Vooral de spieren die van je nek naar je schouders lopen.. die zijn het ergst..
Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben? En iemand tips waardoor dit minder zou kunnen worden?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:06

Ja, heb ik ook!
Als ik aan het rijden ben, heb ik heel erg de neiging de boel daar vast te zetten. Ook als ik achter m'n bureau zit om te leren, of gewoon in de trein, op de fiets....ik heb steeds de neiging m'n schouders te spannen.

Wat ik doe is proberen er zoveel mogelijk aan te denken en steeds weer ontspannen. Ook te paard, en dat is wel het moeilijkste (je bent dan ook met zoveel andere dingen bezig...). Ik merk ook dat ik af en toe 'verdraai' vanuit m'n schouders als ik heel erg bezig ben met iets.

Hand ontspannen heeft hier volgens mij niet alleen mee te maken, die kun je ook ontspannen terwijl je schouders vast zitten.
Ik ben benieuwd naar andere antwoorden!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:15

Zitles-oefeningen doen wil ook wel eens helpen. Bv. in stap. maak een knoop in je teugel, stuur je paard op je zit en benen. Schouders optrekken en weer loslaten. Paar keer achter elkaar doen. Molenwieken: armen naar achteren toe losdraaien.
Af en toe zwemmen helpt ook.
Laatste tip: als je een fysio hebt voor je paard, vraag dan ook even of hij jou spieren wil loskneden.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 09:25

hoi!.
ik heb het ook. op links zet ik ook de hele zooi vast ( waarschijnlijk stress) . ik trek niet. en mijn handen zijn ontspannen. ik moet gewoon constant bezig zijn met schouders ontspannen. en dan gaat het een rondje goed en dan moet ik weer bedenken dat ik mijn schouders moet ontspannen. ook tijdens het rijden gewoon een beetje met je schouders wiebelen. en zorgen dat het loslaat. op aanraden van mijn instructrice laat ik misschien eens een fysio kijken naar mijn schouders.

veel succes groetjes joyce

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 15:34

damn, dat heb ik ook!! als ik van het paard afkom zit het echt supervast!! mestal gaat het na een tijdje wel over, maar het is best wel verevlend. zal kijken of de bovenstaande tips helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 16:31

Zou aan je ademhaling kunnen liggen. Doordat je niet meer vanuit je eigen 'centrum' ademt (bijvoorbeeld door (onbewuste) spanning) ga je bovenin blokkeren.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 16:33

ik heb hier een keer een hele goede tip voor gehoord, die deels helpt....
als je tijgerbalsem op je schouders smeert, of iets anders wat heet of koud wordt op de huid, dan ben je je een heel stuk bewuster van je schouders. het ontspannen moet je dan natuurlijk evengoed zelf doen, maar je zal er in ieder geval een stuk bewuster van zijn!

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:38

ik heb pfeiffer, en ik heb er eigenlijk pas last van sinds de ziekte begon, dus misschien dat dat het probleem is?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:40

Leg eens een arm achter je rug tijdens het rijden, dan voel je hoe open je schouders moeten zijn, rondjes draaien en op en naar laten bewegen met ontspannen armen wil ook helpen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:58

Ik heb er ook wel eens last van, en ik ben er achter gekomen dat het kwam doordat ik mijn schouder naar voren duwde. In mijn versie van binnenhand voor deed ik ook mijn schouder naar voren, waardoor ik daar dus last van kreeg. Let er dus ook op dat je dat niet gaat doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:30

Schouders spannen leer je alleen maar of door er steed sop te letten. Misschien trek je je schouders ook al wel op als je zit te schrijven of achter je toetsenbord zit. Draai een paar rondjes met je schoudrs en laat ze dan weer naar benden hangen.
Op het paard kun je vragen of iemand je aan de longe neemt. Knoop je je teugels en zwaaien mt die armpjes Lachen

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 23:09

jaaaaaa die ken ik ja die schouders. Huilen
helaas niet alleen bij rijden, maar bij alles... Frusty
autorijden, computeren, enfin ga zo maar door.
met rijden probeer ik het op te lossen door idd soms flink met die armen te zwaaien in de rondte...laatste tijd probeer ik ook op mijn ademhaling te letten...(rookster he... Sigaar )
maar spanningen gaan bij mij echt in de schouders zitten...
ik denk trouwens dat dat wel voor de meesten mensen opgaat?