Hoe schwung/2e draf creëeren?

Moderators: Dyonne, Nicole288, Pistasche, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

MCE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:32

voor los laten en ruimte geven in het voorwaarts rijden en op je zit terug, eerst het voorwaartse terug brengen en weinig aan wedstrijd houding trainen, dat komt later als het voorwaartse er weer is of zoals Helen Langehanenberg het noemt de zelfloper is het fijnst om mee te werken

veel afwisseling in rijden, veel voorwaartse overgangen rijden zonder het paard de gelegenheid te geven terug te vallen in zijn eigen "confortzone" paard moet door de snelheid leren zichzelf terug te brengen op de achterhand

voor de hoeken b.v. tempo omhoog brengen, zelf zo los mogelijk zitten zodat het paard zelf de balans moet zoeken om op het achterbeen de wending te lopen, zal in begin niet meevallen maar volhouden is de remedie

je moet het paard door voorwaarts rijden ook in de oefeningen veel afwisseling, oefeningen in korte stukjes houden zodat het paard wakker en alerter op de ruiter wordt

Charlotte rijdt haar paarden vanaf het begin eerst en veel voorwaarts schakelen in het voorwaartse , dan blijft het paard los en soepel en bouwt het de juiste spieren op, pas later komt de verfijning

dat is soms wel eens verwarrend als je niet de hele voorgeschiedenis kent, je moet bij elk paard eerst de basis terugbrengen en dan is het schakelen zo als Charlotte laat zien mogelijk

alle succes

Ingrid rijdt en traint vanuit de dezelfde filosofie/manier als Charlotte
https://www.youtube.com/watch?v=MNk_yiAOhiE

een van de paarden is haar GP hengst Franziskus

altijd eerst voorwaarts en dan oppakken, dan gaat het niet perfect, dat komt later, maar het voorwaarts gaan is een must zoals bij deze 4 jarige merrie

https://www.youtube.com/watch?v=ky_rqgepIv4

of zoals Paul haar trainer zegt:

Or, as Paul Stecken would say, “At some point, the horse will be far up the ladder but unfortunately a
few rungs will be missing.” Over the long run , this cannot go well. At the latest, this horse will start
having problems when we approach movements involving collection.
With finished horses that I acquire, I never know how the foundational training

From the beginning on, I work on balance and durchlässigkeit, which means willing cooperation on
the part of the horse to accept my aids and allow the aids “through” his body. Each stage of training
must be diligently carried out and solidified before the next stage can be introduced. Otherwise, I’m
missing the fundamentals from which to build.

MCE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:30

DreamGuide schreef:
Bedankt voor de tips! Ingrid Klimke is ook een amazone die ik heel veel volg. Haar wijze van rijden staat mij erg aan.

Helaas heb ik met mijn eigen paard in het begin een aantal fouten gemaakt met het correct bevestigen van de basisbeginselen, dus ik ben het afgelopen jaar bezig geweest.om dit te corrigeren en inmiddels is dat dusdanig bevestigd dat ik een stap verder durf te gaan zoeken.

In draf blijkt dit het moeilijkst. Althans, om er een betere draf uit te krijgen dan ze van zichzelf heeft. Strekken en verzamelen is geen probleem, maar schwung en zweefmoment wel.

de draf verbeteren: voorwaarts blijven schakelen zorg ervoor dat het uit de confortzone blijft, steeds tussen door stappen en ontspannen zodat het paard niet verzuurd, fysiek en mentaal

voorwaarts blijven schakelen en eerst even alleen aan het voorwaartse werken op verschillende manieren, , aan de longeerlijn ook alleen maar draven en voorwaarts houden zodat het hoofdje er niet voor gaat hangen maar het leert zichzelf te dragen en geen genoegen nemen met de comfort zone

swung komt als het paard los en soepel is maar je moet even volhouden en voorkomen dat het paard in de comfortzone terug kan keren, je moet het er eerst blijvend uithalen zo gezegt

dus veel draven in het voorwaartse in drie tempi, arbeids-midden-uitgestrekte draf los laten met een heel licht contact op de buitentegel en je binnenbeen erbij in de wendingen

succes, en ik hoop dat je er weer een "zelfloper" van kunt maken, simpel aan de hulpen en op je zit kunt sluiten met behoud van de drive naar voren

MCE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:31

zorg er wel voor dat je regelmatig ontspanning geeft tijdens de werk-/trainingssessies

spieren moeten kunnen ontspannen om beter te worden, paard moet fysiek maar vooral mentaal leren werken aan de opbouw van spieren dat koste veel inzet en motivatie ( van beide)

hou wel in de gaten dat het achterbeen ook goed gebouwd moet zijn om voldoende swung/expressie te kunnen oproepen,

veel paarden lopen blessures op in de hamstring/broekspier maar ook het glutealis 8,9 alsmede 10 en 11 moeten het aankunnen om te kunnen zakken/hurken (nodig voor expressie/piaffe/passage), omdat simpelweg niet elke achterhand er geschikt voor is

Afbeelding

MCE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:01

manubres schreef:
Waarom wil je eigenlijk meer zweefmoment krijgen?

voor mij: verruimen, een betere midden- cq uitgestrekte draf, of de midden- cq uitgestrekte galop

MCE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:10

DreamGuide schreef:
Bedankt voor de tips! Als ik het goed begrijp zou meer up-tempo rijden, en voorwaartse overgangen dus in ieder geval helpen met de schwung. Adviseren jullie om dit te doen vanaf het begin van de training, of pas na 15 minuutjes 'normaal' losrijden? Om der vanaf het begin échte voorwaarts te rijden zal ik dan wel even door moeten pakken, want daar heeft het dieseltje niet altijd meteen zin in.

Qua lichaamsbouw is natuurlijk altijd een dingetje, aangezien ik geen typisch dressuurpaard heb.
Wel heb ik haar bouw en skelet toevallig twee weken geleden grondig bestudeerd met een osteopaat die zich daarin heeft verdiept, en hij gaf aan dat ze ondanks dat ze wat 'plat' oogt, qua skelet en bekken bouw juist heel goed in staat zou moeten zijn om zich te buigen en de achterhand onder te brengen.

Ik heb vanaf de dag dat ik haar had altijd gesteld, 'we zien wel hoe ver we komen'. Dus dat ergens een grens ligt begrijp ik en mochten we die tegen komen dan houdt het gewoon op. Maar vooralsnog lijkt daar geen reden toe te zijn.

stappen kun je ook voorwaarts doen, actief naar voren, en dan niet teveel been maar een ondersteunend tikje met de zweep zodat je zelf stil kunt zitten, en je het paard ook niet belemmerd in het voorwaartse, teveel spoor stompt af

je vraagt met je been en direct een tik zodat ze schrikt en voorwaarts gaat hand naar voren zodat ze ook naar voren kan, soms moet je een hardere tik geven voordat ze het begrijpt en daarna weer rustig met de zweep, totdat je voelt heee nu komt er reactie op mijn been, ze vertrekt
dan ben je waakzaam met de zweep en alleen als ze inkakt, hub been en zweep zelf zoveel mogelijk stil zitten en niet willen duwen maar accent met zweepje op je been, dat moet ze eerst weten, jij geeft been en hup ik moet vertrekken, dan beloon je natuurlijk

creatief zijn met de manege figuren, heel speels de slangevolte maken b.v. in elke boog eerste een kleine volte maken en dan stap en gelijk weer aandraven een volte in de volgende boog dan weer stap en gelijk voorwaarts in draf en de volgende boog weer naar stap kleine volte erin en gelijk weer wegdraven

het maakt je zelf ook bewuster, jij moet de leiding geven

https://www.dressuur.nl/artikelen/algem ... ard/12429/

MCE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:41

janderegelaa schreef:
DreamGuide schreef:
Bedankt voor de tips! Als ik het goed begrijp zou meer up-tempo rijden, en voorwaartse overgangen dus in ieder geval helpen met de schwung. Adviseren jullie om dit te doen vanaf het begin van de training, of pas na 15 minuutjes 'normaal' losrijden? Om der vanaf het begin échte voorwaarts te rijden zal ik dan wel even door moeten pakken, want daar heeft het dieseltje niet altijd meteen zin in.

Qua lichaamsbouw is natuurlijk altijd een dingetje, aangezien ik geen typisch dressuurpaard heb.
Wel heb ik haar bouw en skelet toevallig twee weken geleden grondig bestudeerd met een osteopaat die zich daarin heeft verdiept, en hij gaf aan dat ze ondanks dat ze wat 'plat' oogt, qua skelet en bekken bouw juist heel goed in staat zou moeten zijn om zich te buigen en de achterhand onder te brengen.

Ik heb vanaf de dag dat ik haar had altijd gesteld, 'we zien wel hoe ver we komen'. Dus dat ergens een grens ligt begrijp ik en mochten we die tegen komen dan houdt het gewoon op. Maar vooralsnog lijkt daar geen reden toe te zijn.

Je hebt een tuigpaard...die 2e draf doen ze bijna standaard :D Maar wel op een andere manier dan een gewoon dressuurpaard. En die schwung...tja...dat hebben ze gewoon niet. En wat ze echt niet hebben krijg je er ook niet in.

Niet helemaal waar beste Janderegelaa, Verdades is ook 50% tuigpaard, gaat prima als je het vanaf het begin goed oppakt

ben wel met je eens: wat je eruit rijd krijg je niet makkelijk terug maar dat geldt voor alle paarden-rassen

https://www.horses.nl/evenementen/olymp ... ulen-video

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... raves.html

MCE

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:20

beste Janderegelaa,

is mij inmiddels duidelijk, door het zien van de filmpjes in een ander topic.

MCE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:46

DreamGuide schreef:
Bedankt voor alle tips weer!

Dat dit niet vanaf het internet te leren valt klopt, maar ik hoop wel wat goeie tips en tricks te krijgen zodat we weer even verder kunnen oefenen. Baat het niet dan schaadt het niet en ik ben nog een onervaren ruiter, zeker op dit niveau. En tot nu toe leer ik er veel van.

Paard in kwestie is inderdaad een volle tuiger, oud type. Wordt wel al sinds jong af aan onder het zadel gereden dus echt veel 'tuig' zit er niet meer in. Heb zelfs het verzoek gehad haar over te schrijven naar het Gelderse stamboek maar dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde.

Mensen die benieuwd zijn naar bewegende beelden hoe ze nu loopt kunnen dit op mijn Instagram zien, daar staat veel op (linkje in onderschrift).

Ik leef ook echt niet in de illusie dat dit een totilas/valegro niveau draf gaat worden, maar een beetje verbetering zou mooi meegenomen zijn.

super zoals je er in staat, overleg met je instructie wat hier zoal aan informatie komt, waar je wat mee wilt/kunt doen b.v. even zonder stang en trens rijden een ander bitje kan heel inspirerend werken,

alle succes

MCE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:11

DreamGuide schreef:
MCE schreef:
super zoals je er in staat, overleg met je instructie wat hier zoal aan informatie komt, waar je wat mee wilt/kunt doen b.v. even zonder stang en trens rijden een ander bitje kan heel inspirerend werken,

alle succes

Dankje. :)

S&T rijden is meer uitzondering dan de standaard, dus daar ben ik gelukkig onafhankelijk van. Mijn instructeur staat er hetzelfde in als ik, dus ben erg benieuwd waar we uiteindelijk stranden.
Bedankt voor al je goede adviezen MCE, ik ga er zeker wat mee doen!

is graag gedaan en niet stranden maar landen, alle succes

MCE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 07:21

janderegelaa schreef:
MCE schreef:
beste Janderegelaa,

is mij inmiddels duidelijk, door het zien van de filmpjes in een ander topic.

Ik heb ondertussen ook wat filmpjes gekeken. Wat ik echt mis en wat echt ontbreekt is het stukje verzameling. Je ziet ook dat ze met uitgestrekte draf niet in hetzelfde tempo blijft lopen maar het gas gaat erop. Ja, dan strekt iedere tuiger als een dolle. Maar ze vallen ook helemaal uit elkaar en dat is wel wat je ziet gebeuren. Ik denk dat als TS wat meer aan verzameling werkt (vroeger zei ik wat meer op druk rijden) en het paard haar rug bolt en het bekken kantelt en zomaar een hele ruige bok kan staan.

En die verzameling is niet alleen nodig voor de draf maar juist ook voor de galop, anders krijg je nooit een goede wissel.

een goede achterhand biedt vele voordelen in elke gang en tempi, niet willen wat moet maar kijken wat kan en daarvanuit verder uitbouwen, Ts gaat er vast iets mee doen verder opleiden/ontwikkelen hoop ik en niet africhten

MCE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:38

waarom meer swung!!

met swung is gewoon fijner om op te zitten, kan het paard met meer afzet - zonder loperig te worden - grotere passen maken/verruimen en schakelen

als er geen swungs en durchlässigkeit is is het paard meestal houterig in de beweging en dat zit gewoon niet fijn en kun je ook minder goed inwerken/minder ontvankelijk voor de hulpen

wat vooral nodig is is een goede doorbloeding, nodig om:
-zuustofcirculatie nodig om o.a. spieren te kunnen opbouwen sterker te maken, niet alleen de spieren ook het bind-/spierweefsel wat nodig is om het skelet te ondersteunen in de beweging, een goede aan- en afvoer zorgt voor een betere stofwisseling direct nodig voor een gezond paard

- aan en afvoer van losgekomen melkzuur te kunnen afvoeren anders verzuurd een paard (fysiek en mentaal)

- bij een goede doorbloeding is een paard ook minder blessure gevoelig
Laatst bijgewerkt door MCE op 06-10-20 12:05, in het totaal 4 keer bewerkt

MCE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 07:55

DreamGuide schreef:
Nou, vanavond hadden we in ieder geval vast een goed begin. Veel geoefend met kleine stukjes verruimen en terug rijden en een goede reactie op het been.
Ik merkte al wel verbetering, aan het eind trok ze echt beter aan, dus we gaan hier de komende tijd lekker mee door. :)

Bedankt voor de adviezen allemaal!

de volhouder wint!!! alles succes

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie