Benen vooruit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Benen vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 10:52

Ik kom eens horen of er iemand hier tips heeft (hoeft zelfs niet paard inclus te zijn :') ). Na jaren op mijn eigen paard gereden te hebben en met een dressuurzadel, was ik gisteren (mijn eigen paardje staat even non actief) eens voor de lol gaan lessen op een westernstal hier in de buurt. Super leuke les, maar die vrouw gaf na de les de opmerkingen dat mijn benen ver vooruit steken. Toen ik vroeger nog een veelzijdigheidszadel had, kreeg ik ook wel eens die opmerking dat mijn benen soms wat te ver naar voren waren dan leuk was. De dressuurzadel heeft dit opgelost voor mij met de wrongen, maar nu ik dus in een westernzadel zat, was dit terug. Herkent iemand dit en weet er iemand een oplossing voor? Moet ik meer men benen laten hangen of net aanspannen? Of komt het van ergens anders? Het grootste probleem is dat het voor mij 'natuurlijk aanvoelt'. Ik voel zelf niet dat mijn benen dus niet mooi in de lijn hangen maar dat ze wat naar voor zijn. Dus moest er iemand tips hebben of zelfs oefeningen, ik hoor het graag!

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:46

Ik heb dit een tijd gehad, maar dan andersom, naar achteren dus.
Mijn benen lagen zo ongeveer tegen de kont van het paard aan. :+

Ik heb toen meegedaan aan een clinic van Roos Dyson (Gepaard met een lach) en zij kijkt dus helemaal niet naar welk niveau je rijdt o.i.d. maar naar hoe jij het beste kunt zitten/mee kunt bewegen zodat je paard begrijpt wat je nu eigenlijk wilt zeggen met je lijf.

Wat bij mij het euvel was en wat misschien bij jou ook nog wel eens zo kan zijn, is dat je core stability niet helemaal optimaal is waardoor je jouw evenwicht gaat zoeken met jouw benen. Wanneer je vanuit je "core" je balans en stabiliteit haalt, komen jouw benen automatisch meer in lijn met de rest van je lijf.

Wat zij tegen me zei: In stap zit je wat achterover, waardoor je achter de beweging aankomt en daardoor je benen gebruikt om niet uit "jouw balans" te raken. In draf kwam ik mooi mee met de beweging met mijn bovenlijf, maar omdat mijn beugels te lang waren, ging ik weer mijn benen optrekken om mijn balans te houden en niet compleet voorover te kukelen. In galop ook meer mee zitten.

Dus de essentie van het verhaal; het komt niet uit je benen, maar uit de manier van zitten en balans houden. En het voelde voor mij ook niet of ik mijn benen bij de kont had liggen, maar op een filmpje zag ik terug waar mijn benen ergens hingen en ik vroeg me toch wel aardig af hoe ik in hemelsnaam kon blijven zitten. :Y)

Ze heeft me oefeningen meegegeven om te doen;
- zitten op zo'n sport-bal, waarbij je iedere keer je voeten van de grond moet halen en moet corrigeren met je buikspieren, in plaats van je benen naar voor/omhoog/omlaag/opzij te doen. Dus je voeten zo'n centimeter of 3/4/5 van de grond af en daar houden. Balans-problemen corrigeren met mijn "core" dus.

- Ga zijwaarts voor een spiegel staan en doe net alsof je op je paard zit. Kijk naar je houding en ga "lichtijden". Waar gaat de balans mis? Welk onderdeel van je lichaam valt als eerste uit de "ideale lijn"?
Oefenen, oefenen, oefenen voor de spiegel tot je kunt lichtrijden (zonder paard) waarbij jouw gevoel en de "ideale lijn" van gewrichten overeenkomen.

Als laatste tip gaf ze me nog mee om op mijn paard te gaan zitten, ogen dicht te doen en met mijn lijf te voelen wat het paard doet en hoe ik daarop reageer met mijn lijf. (uiteraard kan iemand het paard vasthouden wanneer het niet verantwoord is om het paard met een "blinde" ruiter door de bak te laten gaan).


Ik moet zeggen dat ik er veel aan gehad heb! Ik let nu veel beter op mijn eigen houding, stabiliteit en ben me bewuster van mijn hulpen.
Misschien helpt het!

Edit: (sorry voor het lange stuk... :o )

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Benen vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 13:13

Alvast bedankt voor het lange stuk te werken! Ik heb zo'n grote sport zitbal dus met die oefening die je daar zegt ga ik aan de slag! Tijd om die core terug in gang te zetten dus! Na het rijden gisteren dacht ik inderdaad ook al wel dat ik misschien te weinig spieren langs rugkant heb, want die heb ik het meest gevoelt gisteren :+