Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:35

char_kmbly schreef:
Ik heb voor 30 nov paardencoaching geboekt van een oud stalgenoot, om te kijken of ze kan helpen tussen de band van mij en char. En om ons beide lekker in ons vel te laten zitten.
Ik had gister avond wat grondwerk gedaan, maar het enige wat ik kreeg was eigenlijk een boze blik met oren naar achter. :/


Het paard wil gewoon niet meer met jou samen werken omdat het zo botst.
Ik heb zelf ook zo'n periode gehad en heb mijn paard echt letterlijk 3 maanden op de wei laten staan.
Er viel geen land mee te bezeilen en beide raakte alleen maar meer gefrustreerd. Ik boos en paard stak gewoon zijn middelvinger op....dat doen paarden alleen op een net iets andere manier.

Ik denk dat je je hele systeem moet omgooien. Geef paard ff rust. Er licht nu gewoon teveel druk op dat het 'goed moet' gaan en dat pikt ze gewoon niet meer. Een instructeur met een zweep erachteraan is al helemaal not done. Dat gaat straks nog meer tegen werken. En blijf rustig....heel moeilijk weet ik ;)

Ik weet niet van wie je straks grondwerk les hebt maar ik weet zeker dat Ciara (hier op bokt, uit jou omgeving) je heel fijn zal kunnen helpen met je paard en met jezelf. Zowel vanaf de grond als onder het zadel. Je bent niet de eerste bij haar met dit soort problemen.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:20

oji schreef:
Ik reageer ook vooral op de posts dat het dier de medische mallenmolen helemaal door moet. Daar geloof ik in dit geval gewoon niet in.


Ik denk aan beide. Ook bij TS's instructrice reageert het paard namelijk narrig op het been. Krijgt niet de kans om zo te reageren als bij TS maar het laat ook wel wat zien.
Dat een paard rondom op de foto is geweest wil niet zeggen dat het gezond is. Een keuring is maar een momentopname.
Er kan hormonaal iets aan de hand zijn of intern waardoor ze zo reageert op het been. Kan ook een reden zijn dat het paard via zo'n handelaar als X is verkocht. Sommige mensen kijken gewoon niet verder en dat is heel jammer.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:15

Klopt er is gewoon een oorzaak voor, en dan moet je niet je paard aan het werk zetten. Straks is hij niet te verkopen en dan blijf je er mee zitten.

Kmbly
Berichten: 198
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 13:12

Ik snap dat het Miss beter is om verder te zoeken, maar ik wil niet weer een paard wegdoen...
In omgang is er niks aan de hand, dan ben ik gewoon de baas en snapt ze dat. En met longeren ook, niks aan de hand. Het is zodra je been gebruikt...
Gister had ze een vrije dag en vandaag weer les.
Maandag gaat mn instructrice erop rijden.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:23

Ik snap de adviezen die gegeven zijn, maar die zijn nu wel genoeg gegeven. Het is een advies en volgens mij mag TS dan nog steeds zelf weten wat ze ermee doet. Drammen heeft niet echt veel zin en werkt alleen maar averechts.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:33

Waarom blijf je er op rijden als dat niet werkt.

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:36

Anoniemk2 schreef:
Ik snap de adviezen die gegeven zijn, maar die zijn nu wel genoeg gegeven. Het is een advies en volgens mij mag TS dan nog steeds zelf weten wat ze ermee doet. Drammen heeft niet echt veel zin en werkt alleen maar averechts.


Dus als een TS maar lang genoeg alles negeert of niet reageert, dan moet je stoppen met posten op Bokt.
Nieuwe benadering voor mij.....

TS, fijn dat je hulp inschakelt. Ik hoop eigenlijk dat je instructrice gelijke signalen krijgt en dat het dus tijd wordt voor de dierenarts er bij om medische problemen uit te sluiten.

Want dan zou het beteken dat het niet (alleen) aan jouw rijden ligt. Maar dat er ook een medische oorzaak aan ten grondslag ligt. Of die dan weer door het rijden of bv een niet passend zadel wordt veroorzaakt is natuurlijk de vraag.

HorsePhoto

Berichten: 817
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Lokeren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:37

Geef het dier aub eens 2 weken platte rust en niet 1 dag....
Ik zou overigens een osteopaat laten komen om toch eens los te werken en dan langzaam terug beginnen rijden. (niet meer dan 3 keer in de week en max 1 keer springen)
Ik denk echt dat je paard gewoon overbelast is eerlijk gezegd.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:55

char_kmbly schreef:
Ik snap dat het Miss beter is om verder te zoeken, maar ik wil niet weer een paard wegdoen...
In omgang is er niks aan de hand, dan ben ik gewoon de baas en snapt ze dat. En met longeren ook, niks aan de hand. Het is zodra je been gebruikt...
Gister had ze een vrije dag en vandaag weer les.
Maandag gaat mn instructrice erop rijden.


Ik heb het al eerder gezegd, maar kijk nog eens goed naar wat ze allemaal heeft meegemaakt in een krap half jaar.
Wat is de moeite of het probleem met, zoals meerdere mensen je adviseren, even rust geven, band opbouwen, medische oorzaken laten uitsluiten en van daaruit voorzichtig weer met rijden beginnen?
Je kan het ook anders zien dan 'ze doet het alleen met rijden': ze doet het nu alleen nog maar met rijden. Maar als je haar zo blijft overvragen en frustreren,zal dat echt niet minder worden.
Probeer het eens, die rust geven.
Wat heb je daarbij te verliezen?

Neon

Berichten: 4931
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:59

Niet te veel wortels voeren... hoop suikers...

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:16

Ts wat een vervelend probleem. Heb jou reacties gelezen en vind dat je erg agressief over komt naar het paard. Over de baas zijn en het paard luistert niet. Het is geen machine die maar hoeft te luisteren naar jou.

Je paard wil momenteel niet, dan hoeft dat toch ook niet? Laat dr eerst maar is tot rust komen en begin dan weer rustig. Ik snap nooit waarom mensen een dier willen die het duidelijk niet leuk vindt

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:22

Amber_anne schreef:
Ts wat een vervelend probleem. Heb jou reacties gelezen en vind dat je erg agressief over komt naar het paard. Over de baas zijn en het paard luistert niet. Het is geen machine die maar hoeft te luisteren naar jou.

Je paard wil momenteel niet, dan hoeft dat toch ook niet? Laat dr eerst maar is tot rust komen en begin dan weer rustig. Ik snap nooit waarom mensen een dier willen die het duidelijk niet leuk vindt


Dit ook inderdaad. Ik hoef over mijn pony's niet de baas te spelen, en toch werken ze mee. Ze wíllen in de basis ook graag meewerken, want rust en veiligheid in de kudde staat bij paarden voorop en dat bereik je niet door te staken. Maar je moet ze wél redelijke dingen vragen die ze aankunnen.
En natuurlijk moeten ze hier ook weleens iets waar ze even geen zin in hebben. Maar ze vertrouwen meer dan genoeg op ons om het dan tóch te doen, en dat vertrouwen mist jouw paard.

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:27

pillow schreef:
Als ik zie wat dit paard vanaf mei allemaal meegemaakt heeft.... Wees nou even heel verstandig en zet het dier deze winter lekker op rust. Dagelijks in de wei en hoog uit eens een lekker buitenritje en verder niks. Pak je haar in maart weer wat op en kijk dan hoe het gaat.

Dit :j
Ik denk dat je teveel wil in te korte tijd achter elkaar.

Ik heb het topic gelezen en ik word gewoon al onrustig als ik kijk naar wat jij van je paard verwacht, wat ze allemaal moet doen, het gesleep naar clinics en lessen. Laat haar eens even bijkomen. Gewoon rust.
Geef haar eens een paar weken écht vakantie. Pak haar dan rustig op. En niet meteen naar les. Gewoon eens een lichte staptraining in de bak, geen balkjes, geen instructie, gewoon jij en je paard. Wat voltes stappen, uitnodigen om wat lager en langer in de hals te worden, wat langere teugel en geen strak contact en als de ontspanning daar is, alleen daar al van genieten en klaar. Je móet niet iedere dag, je móet niet rijden, je móet niet presteren, je móet helemaal niets.
Biedt rust, regelmaat, ontspanning en veiligheid. Pas als jouw paard zich kan ontspannen met jou op je rug, al is het maar opstappen en zitten, dan is het goed. Meer dan dat moet je nu niet eens willen.
Pas als dat er in stap is, draaf je eens een rondje, gewoon met dat langere contactteugeltje, alleen ontspanning.

Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:09

Pony van mijn vriendin deed net zo. Ook allerlei onderzoeken gehad. Daar had het met de hormonen te maken. Krijgt Nu reggumate en is een hele andere pony. In positieve zin.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:42

Otti1977 schreef:
Pony van mijn vriendin deed net zo. Ook allerlei onderzoeken gehad. Daar had het met de hormonen te maken. Krijgt Nu reggumate en is een hele andere pony. In positieve zin.


Dit heb ik ook al aangegeven op pagina 8, maar geen reactie.

Benita schreef:
Ik heb niet alle berichten gelezen, alleen de berichten van TS. Wij hebben ook een merrie (ZZ springen) die regelmatig staakte en steigerde, vooral tijdens het springen. We hebben heel lang erover gedaan om er achter te komen wat het probleem was. Uiteindelijk bleek ze Cystes op de eierstokken te hebben. Nu krijgt ze medicatie en springt weer geweldig.

Staken en steigeren is een uiting van pijn. Ik heb nu al meerdere eigenaren gesproken met merries die problemen hebben aan de eierstokken en dat uit zich toch vaak in pijn in de rug en staken bij het rijden en vooral springen. Zelfs mijn dierenarts kwam niet op het idee van eierstokproblemen en begreep niet dat ze daarvan pijn in de rug krijgen. Als vrouw begrijp je wel dat problemen in debaarmoeder of eierstokken zich kunnen uiten in rugpijn. Vandaar dat ik heb aangedrongen op een echo. Ik zou dus een echo van de baarmoeder en eierstokken laten maken.

Wij zijn zo blij dat we hier achter zijn gekomen. We hebben echt een paar jaar getobt en nu is alles weer als vanouds.

Kmbly
Berichten: 198
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 17:33

Vandaag weer les gehad,
Begin begon super!! actief aan het been.
Rond de tijd dat ze bezweet was (na 10/15 min) begon het staken.
Nog even door gepakt en uitgestapt en dik beloond.
Instructrice denkt dat het miss kan zijn wegens conditie en verzuring van spieren.

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:37

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je je paard niet eerst eens goed laat nakijken door een dierenarts, evt. ook bloedonderzoek, maar gewoon maar er van uitgaat dat het paard vervelend gedrag vertoont. Paarden zijn er echt niet op uit om mensen te pesten maar proberen je iets duidelijk te maken als ze protest vertonen. Arm dier.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:44

char_kmbly schreef:
Vandaag weer les gehad,
Begin begon super!! actief aan het been.
Rond de tijd dat ze bezweet was (na 10/15 min) begon het staken.
Nog even door gepakt en uitgestapt en dik beloond.
Instructrice denkt dat het miss kan zijn wegens conditie en verzuring van spieren.

Waarom? Waarom blijf je rijden en lessen terwijl je paard zo hard schreeuwt dat ze het niet kan??
Lees alsjeblieft de reacties, die moeten toch een lampje laten branden bij jou?
Het is niet rot bedoeld van ons bokkers, maar je moet echt ophouden met rijden of wat dan ook. Echt. Zoek hulp. Nu is het nog niet te laat. Misschien straks wel, daar ben ik echt heel bang voor.
Nogmaals: zoek hulp. En stop met alle activiteiten op, om en aan je paard. En heus echt waar, ik bedoel het goed, ik neem het op voor je paard!

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:48

Ik snap jou instructrice echt niet, wat willen jullie bewijzen?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:00

Het is echt niet normaal dat een gezond paard met weinig conditie ineens na 15 minuten begint met staken omdat spieren verzuren. Als je zulke dingen zegt moet ik meteen denken aan pssm 1 of 2.

Want is er dan niks in je dat knaagt dat mensen met veel ervaring gelijk kunnen hebben. Dus dat je nu een paard aan het slopen bent omdat je graag wil rijden. Want er zijn op het moment maar twee uitkomsten
1 dit paard blijft schreeuwen dat er iets niet goed is en hij slaat een keer achter over of bokt je eraf zodanig dat jullie mogelijk beide onherstelbare schade oplopen.

2 of paard loopt zich letterlijk kapot, dan kun je weer een nieuwe kopen.

Optie 3 is natuurlijk dat je hem laat doorlichten door een kundige dierenarts waarbij hij rondom op de foto gaat en onderzoek gedaan wordt. Dat je een behandel plan krijgt en jullie uiteindelijk in het meest gunstige scenario straks weer kunnen opbouwen en van elkaar leren.

Maar als je echt de dierenarts er niet bij wil, gun hem dan op zijn minst een maand op de wei, waar die in ieder geval even bij kan komen en resetten.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:46

Hoe krijg je een paard met deze temp bezweet? Zelf mijn Friezen met bijna 5cm dikke teddyvacht zweten niet eens :?

Kmbly
Berichten: 198
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 18:58

Ik heb een bloed onderzoek gedaan en röntgenologisch. Dierenarts heeft ook gekeken tijden rijden en longeren, maar ziet geen tekens dat het paard in pijn is.
Ik zou zeggen, kom zelf zien wat er aan de hand is met je ogen. En oordeel dan.
Ik ga met m’n vader praten om een osteopaat te laten kijken, maar hij vindt t onnodig.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:04

char_kmbly schreef:
Ik heb een bloed onderzoek gedaan en röntgenologisch. Dierenarts heeft ook gekeken tijden rijden en longeren, maar ziet geen tekens dat het paard in pijn is.
Ik zou zeggen, kom zelf zien wat er aan de hand is met je ogen. En oordeel dan.
Ik ga met m’n vader praten om een osteopaat te laten kijken, maar hij vindt t onnodig.


Bloed en röntgenfoto's zeggen niet alles. Weke delen kunnen van alles mankeren. En is alles op de foto geweest, bovenlijn van schedel tot staart en benen van boven tot onder? Waarschijnlijk niet.
Een dierenarts kan het ook mis hebben he? Je paard heeft het in ieder geval niet mis! Die geeft duidelijk iets aan, en het is de verantwoording van de eigenaar om te zorgen dat alles eraan gedaan wordt om het dier te helpen. Misschien gaat het wat ver, maar als jij en hij geen match zijn, kan je zelfs denken aan een betere ruiter/eigenaar. Nogmaals, het is goed bedoeld! Ik kom enkel op voor het paard.

Edit: laat je vader aub dit topic lezen. Wellicht trekt dit hem over de streep. Succes!

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:11

char_kmbly schreef:
Vandaag weer les gehad,
Begin begon super!! actief aan het been.
Rond de tijd dat ze bezweet was (na 10/15 min) begon het staken.
Nog even door gepakt en uitgestapt en dik beloond.
Instructrice denkt dat het miss kan zijn wegens conditie en verzuring van spieren.


Waarom begon ze te staken? vroegen jullie iets van haar? zaten er stap momenten aan de losse teugel in die 10/15 min? Een gezond paard verzuurd niet na 10/ 15 min tenzij het gruwelijk overvraagd wordt.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:17

Dus je vind het normaal gedrag was je paard vertoont.

HET IS NIET Normaal dat je paard na 15 minuten bezweet is en dan begint te staken, dan gebeurd er iets wat niet klopt. En dan moet je eerder denken in spieren dan in het skelet. Want als het skelet niet goed is zou die eerder dan de 15 minuten problemen geven.
Het is bijvoorbeeld bij pssm bekend dat een paard na 15 tot 20 minuten werk dichtslaat, gaat staken of in erge gevallen niet meer kan bewegen, dan gaan de spieren opslot.

Dit soort ziektes geven vaak ook een vaag en wisselend beeld en als dan een diagnose wordt gesteld en je gaat terug kijken verklaard het veel gedragingen.