3 jarig paard te braaf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:09

Het kan zijn dat je een lot uit de loterij hebt. Ik heb dat geluk ook gehad. Pony groen gekocht, opgeatapt en weggerede. Nooit gek gedaan, overal voor in en vind alles leuk.

Helaas met mijn paard wel probleme gehad. Paard was bij inrijden geweldig braaf, helaas naarmate ze sterker werd ging ze staken en bleek ze rugproblemen te hebben en kreeg ze steeds meer last en werd daardoor moeilijker. Nu met juiste behandelig en training weer geweldig!

Cowgirl83
Berichten: 387
Geregistreerd: 16-05-11

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:08

Hier ook een superbrave quarter merrie. Gekocht toen ze 2 was, kwam van een gezin waar ze enkel op de wei gestaan had met een paar oudere merries.
Bij ons heeft ze ook nog een half jaar op de wei gestaan, daarna mee naar stal om zadelmak te maken. Eerste keer gelongeerd en al snel zadel erop. Ze zette haar rug wat rond maar dat was het. Ik was de eerste die erop ging, daar reageerde ze ook amper op. En dan hadden we nog de pech dat toen de haak van de longe brak, met een minder braaf paard had dat slecht kunnen aflopen, maar zij galoppeerd een rondje en stopte in de hoek van de bak.
En zo is ze gebleven, ze heeft altijd energie genoeg en durft heus wel eens schrikken, maar heeft nooit gebokt of gesteigerd. Altijd eerlijk, en nog eens extra voorzichtig met ons dochtertje. Intussen is ze bijna 8, en heeft nog nooit iets gemankeerd. Echt een gouden paardje.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:12

Cowgirl83 schreef:
Hier ook een superbrave quarter merrie. Gekocht toen ze 2 was, kwam van een gezin waar ze enkel op de wei gestaan had met een paar oudere merries.
Bij ons heeft ze ook nog een half jaar op de wei gestaan, daarna mee naar stal om zadelmak te maken. Eerste keer gelongeerd en al snel zadel erop. Ze zette haar rug wat rond maar dat was het. Ik was de eerste die erop ging, daar reageerde ze ook amper op. En dan hadden we nog de pech dat toen de haak van de longe brak, met een minder braaf paard had dat slecht kunnen aflopen, maar zij galoppeerd een rondje en stopte in de hoek van de bak.
En zo is ze gebleven, ze heeft altijd energie genoeg en durft heus wel eens schrikken, maar heeft nooit gebokt of gesteigerd. Altijd eerlijk, en nog eens extra voorzichtig met ons dochtertje. Intussen is ze bijna 8, en heeft nog nooit iets gemankeerd. Echt een gouden paardje.

_/-\o_ heerlijk! Ik hoop zo dat dat bij Joy ook zo gaat zijn!

Cowgirl83
Berichten: 387
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:18

Gimme_Joy schreef:
Cowgirl83 schreef:
Hier ook een superbrave quarter merrie. Gekocht toen ze 2 was, kwam van een gezin waar ze enkel op de wei gestaan had met een paar oudere merries.
Bij ons heeft ze ook nog een half jaar op de wei gestaan, daarna mee naar stal om zadelmak te maken. Eerste keer gelongeerd en al snel zadel erop. Ze zette haar rug wat rond maar dat was het. Ik was de eerste die erop ging, daar reageerde ze ook amper op. En dan hadden we nog de pech dat toen de haak van de longe brak, met een minder braaf paard had dat slecht kunnen aflopen, maar zij galoppeerd een rondje en stopte in de hoek van de bak.
En zo is ze gebleven, ze heeft altijd energie genoeg en durft heus wel eens schrikken, maar heeft nooit gebokt of gesteigerd. Altijd eerlijk, en nog eens extra voorzichtig met ons dochtertje. Intussen is ze bijna 8, en heeft nog nooit iets gemankeerd. Echt een gouden paardje.

_/-\o_ heerlijk! Ik hoop zo dat dat bij Joy ook zo gaat zijn!


Ik volg jouw topics met Joy, en ze doet mij idd een beetje aan onze merrie denken. In de paddock en op de wei heeft ze energie voor 10, kan de gekste sprongen uithalen waarbij ik denk "als ze dat ooit probeert als ik erop zit, dan lig ik gegarandeerd in het zand :D ". Maar onder het zadel houdt ze netjes haar vier voeten op de grond :) Ze kan wel eens wat schichtig zijn, maar met rust en vertrouwen krijg je er alles van gedaan. Als ik jouw verhalen en foto's bekijk, wordt Joy net zo'n type, heerlijk toch!
We gaan onze merrie dit jaar laten dekken, hopelijk komt er een even gouden opvolger uit <3

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:24

Ah wat leuk! *\o/* welke hengst gaat erop?! Ik ben niet een beetje nieuwsgierig hoor :D

Nou precies wat je zegt doet Joy ook inderdaad. Als het erop Ankomt is ze zo braaf! Maar ze heeft wel gekke streken ja... :=

Van dit:
Afbeelding

Naar dit: :):)
Afbeelding

JanneJ2001

Berichten: 272
Geregistreerd: 22-11-17
Woonplaats: Haps

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:43

Op dit moment rij ik een Friese merrie van 4 jaar.
Ik denk dat ik er zelf nu zn 12x op gezeten heb ( daarbij stap en draf, galop alleen nog aan de longe ) voordat ik er op 'sprong' is ze 3x gereden door iemand anders.
Dat was het. Gelongeerd hebben ze wel, maar nooit serieus, eigenlijk dus alleen een beetje om te kijken hoe ze was.
De keer erna meteen een zadel op gekregen, en het was gewoon wegrijden zonder iets.

Het enige waar ze soms last van heeft is dat ze wat minder zelfvertrouwen heeft onder het zadel en dat ze soms een keertje daardoor stilstaat, het is echt een paardje wat alles goed voor je wil doen.
Hiernaast is ze ook beleerd voor de kar en daarbij super braaf.

Nadat ik haar in handen heb gekregen gestart met van alles en nog wat, zo ook met wandelen op het terrein ( staan op een manege, veel auto's aanwezig ) waarbij niks aan de hand.
Ze trekt zich niks aan van (rijdende) auto's, shovels, spelende en rennende kinderen om haar heen.

Ze is door de stal waar ik sta zelf gefokt ( hebben een fokkerij ) dus ze zal nooit gedrogeerd zijn, ik ken haar dan ook al vanaf veulen ( nooit echt mee in contact gestaan maar wist wel wie het was)

Voor dit paard heb ik een aantal jaar een andere merrie gereden (Mirja), Mirja was echt precies het tegenovergestelde van dit paard. Helaas hebben we Mir in december in moeten laten slapen. Nadat het lichtelijk gezakt was hebben ik en staleigenaren gekeken naar een 'nieuw' geschikt paard. Dit is dus Ushi geworden. Stel ze was precies zoals Mirja geweest had ik het nooit gedaan denk ik. Het zou te dichtbij gekomen zijn. Ik ben dus ontzettend blij met mijn engelbrave Friese merrie :)
Afbeelding

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:20

Horseloverl schreef:
Hoi

Ik heb een 3 jarige merrie gekocht. Ik heb er vertrouwen in maar Mn vader niet. Hij vind dr te braaf? Paard is 3 maanden ohz loopt rustig een sprongetje, gaat mee naar buiten, braaf in de binnenhal en totaal niet schrikkerig. Schriktraining gehad met gekke vuur dingen en kijkt nergens van op. Is dit gek? Ik vind het namelijk een kwestie van een keer een gelukje hebben maar hij lijkt erg bang dat er toch ergens een kronkel in dr kop zit. Ze is gewoon super rustig en helemaal het type paard WT ik zoek. Wat is jullie mening hierover? Bestaat er iets als te braaf?



Mijn ruin was met 3 jaar ook zo, en nogsteeds. Nooit een zeilende knol tussen de witte hekken. Tuurlijk als hij rennende koeien ziet wil die bv een keer omdraaien, maar draait niet om. Dit is ook een van de weinige paarden waar ik nog nooit vanaf ben gevallen. Mijn vriend heeft op hem leren rijden en is 1x gevallen van m.
Als dit paard gezond is, is het gewoon een erg nuchter en braaf paard.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:25

_AAASCHAAA_ schreef:
Het kan zijn dat je een lot uit de loterij hebt. Ik heb dat geluk ook gehad. Pony groen gekocht, opgeatapt en weggerede. Nooit gek gedaan, overal voor in en vind alles leuk.

Leuk om te lezen! :j Met die van mij was dat ook het geval: opstappen, wegrijden. Buitenrijden, alleen of met een ander paard, geen probleem. Schriktraining: waar moest ze van schrikken? :D

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:35

Ik denk dat er wel degelijk brave paarden bestaan hoor :j
En wat is braaf? Ik denk dat dat voor iedere persoon anders is.

Zelf heb een super sensibele PRE, maar retebraaf!
Kijkt niet op van grote dingen en is snel te overtuigen om toch door te lopen als iets eng is.
Kan uit vreugde wel eens een bok geven of wat omhoog komen bij spanning maar zelfs met dat vind ik hem echt nog rete-braaf! Ik kan begrijpen dat dit voor iemand met minder ervaring juist wel angst kan oproepen.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 19:09

Toen ik ging proefrijden was het keihard aan het hagelen op platen, trekker kwam langs, klein sprongetje gedaan. Wel werd ze wat vervelend met galopperen maar ze is volop aan het wisselen. Misschien is het ook wel dat ik dr persoonlijk super braaf vind omdat Mn vorige paard echt een kronkel had. Die was 160 cm hoog en begon pas te houden te worden als de sprongen op 150 stonden. Buitenrijden kon niet omdat ik er dan af lag. Zoveel gezeur gehad en ik hoop zo dat ik een goede heb gevonden. Ook filmpjes gehad van schriktraining dat ze langs een bladblazer heen ging en allemaal dat soort gekkigheid.

Met da afgesproken dat als hij het nodig vind foto’s worden gemaakt. en bij de klinische keuring zit een bloedje tappen in! Super fijn dus :)

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 19:12

Super leuk dat jullie allemaa reageren!!

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 19:30

Nog misschien een stomme vraag. Hoe werkt dat met een bloedje tappen? Stel ze blijkt toch ingespoten wat voor rechten heb je dan?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:35

Horseloverl schreef:
Nog misschien een stomme vraag. Hoe werkt dat met een bloedje tappen? Stel ze blijkt toch ingespoten wat voor rechten heb je dan?

Dan is het oplichting.
Dat moet je dan op de juiste manier aanpakken, maar daar heb je een rechtsbijstandsverzekering voor.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:38

Mijn vorige pony was tijdens het inrijden zo braaf dat ik, toen ik voor de eerste keer erop zat, zei gooi de poort maar open. Zo naar buiten.
Net 1 maand zadelmak reed mijn zusje van toen 6/7 er zelfstandig alle gangen mee.

Inmiddels hebben ze hem ingespannen en alles en beest heeft werkelijk nog nooit 1 stap verkeerd gezet.

Soms zit er gewoon echt geen kwaad in en zijn ze gewoon door en door braaf.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 23-04-19 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 19:40

ikke schreef:
Horseloverl schreef:
Nog misschien een stomme vraag. Hoe werkt dat met een bloedje tappen? Stel ze blijkt toch ingespoten wat voor rechten heb je dan?

Dan is het oplichting.
Dat moet je dan op de juiste manier aanpakken, maar daar heb je een rechtsbijstandsverzekering voor.

Ah zo, dankje!

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:41

Wanneer de da het nodig vind?? Altijd op de foto, in ieder geval de onderbenen. Je opmerking dat hij wat veranderde tijdens een sprongetje kan met wisselen maar ook met zere benen te maken hebben. Bloedafname word een half jaar bewaard maar je kunt er ook voor kiezen om dat meteen te onderzoeken. Ik deed dat wel, ook voor wormen en een algeheel beeld. Vooral voor dit paard op bloedarmoede/wormen en fikse te korten laten checken. Alles wat je uitsluit werkt alleen maar in je voordeel en dan weet je zeker dat je echt een lot uit de loterij koopt.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:46

Tja, hij kan gewoon braaf zijn. Maar kan ook zijn dat hij te laag in het voer staat. Ik ken er eentje die je alleen normaal kon rijden als je hem bijna niet voerde op wat hooi na. Zodra je die biksjes ging geven ontploft hij en was er geen land mee te bezeilen. Maar hij zag er dus ook niet echt goed uit want eigenlijk kreeg hij te weinig voedingsstoffen binnen.
Maar een 3 jarige kan ook gewoon braaf zijn.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 19:50

bigone schreef:
Wanneer de da het nodig vind?? Altijd op de foto, in ieder geval de onderbenen. Je opmerking dat hij wat veranderde tijdens een sprongetje kan met wisselen maar ook met zere benen te maken hebben. Bloedafname word een half jaar bewaard maar je kunt er ook voor kiezen om dat meteen te onderzoeken. Ik deed dat wel, ook voor wormen en een algeheel beeld. Vooral voor dit paard op bloedarmoede/wormen en fikse te korten laten checken. Alles wat je uitsluit werkt alleen maar in je voordeel en dan weet je zeker dat je echt een lot uit de loterij koopt.


Benen zijn al gekeurd bij vorige eigenaar! Die waren helemaal goed. Bedankt voor de tip!

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:53

En heb je die foto’s gezien ?? Of je dierenarts?

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 19:56

bigone schreef:
En heb je die foto’s gezien ?? Of je dierenarts?


Jazeker! Alles netjes gekregen en door 2 dierenartsen laten bekijken :)

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 20:08

Sizzle schreef:
Niet ieder paard is gelijk lusteloos, het is immers een prooidier. Zeker hoog in rang staande paarden moeten wel echt flink ziek zijn voor ze lusteloos worden (en daarmee risico dat ze hun rang moeten staan).
Van ijzer tekort wordt je ook meteen niet lusteloos (tenzij je echt extreem diep zit), maar een flinke galop training zit er niet in. Doe jij een flinke galoptraining met een 3 jarige? Nee uiteraard.
Bij selenium tekort missen ze gewoon kracht, ook niet zo vreselijk raar als je een grote hebt.

Zoals TS het paard beschrijft verwacht ik echter gewoon een down-to-earth cool typje.


Dat denk ik dus ook! Het is geen dooie, gaf een klein bokje en trok een sprintje. Gewoon normaal gedrag maar verder gewoon weinig onder de indruk van dingen.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 20:12

Juist superfijn!! Ik stuur graag wat wildheid van mijn 4 jarige naar je toe, mocht het toch gaan ‘vervelen’. :Y) <<)

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 20:30

Shenavallie schreef:
_AAASCHAAA_ schreef:
Het kan zijn dat je een lot uit de loterij hebt. Ik heb dat geluk ook gehad. Pony groen gekocht, opgeatapt en weggerede. Nooit gek gedaan, overal voor in en vind alles leuk.

Leuk om te lezen! :j Met die van mij was dat ook het geval: opstappen, wegrijden. Buitenrijden, alleen of met een ander paard, geen probleem. Schriktraining: waar moest ze van schrikken? :D


Oh dat lijkt me zo heerlijk!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: 3 jarig paard te braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 20:43

Het kan best hoor! Wij hebben een 4 jarige Baltic, zelf gefokt, PROK, sinds februari zadelmak.
Nooit een stap verkeerd gezet. Loopt nu in de jonge springpaarden opleiding van het KWPN en wordt af en toe een beetje heet - ze trekt nogal naar de sprong :). Eigenlijk best fijn - en altijd lief, vrolijk, loopt zo de trailer op... superpaard.
Hopelijk drachtig, hier wil ik wel meer van :-).

Cowgirl83
Berichten: 387
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:08

Gimme_Joy schreef:
Ah wat leuk! *\o/* welke hengst gaat erop?! Ik ben niet een beetje nieuwsgierig hoor :D

Nou precies wat je zegt doet Joy ook inderdaad. Als het erop Ankomt is ze zo braaf! Maar ze heeft wel gekke streken ja... :=

Van dit:
[ [url=m/KJYBCN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naar dit: :):)
[ [url=m/pHGqoL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Super herkenbaar :D . We hebben gekozen voor BA Superjac. Knappe hengst, ontzettend cool. En loopt op zijn 14 nog reining wedstrijden met goede resultaten, is supergezond ook.