De hulpen die ik geef zijn, even voor het wijken voor het linkerbeen:
Bij A afwenden en zorgen dat hij recht komt. Dan een klein beetje stelling naar links, niet te veel. Linkerbeen iets naar achter en daarmee hem opzij proberen te duwen. Met het rechterbeen hem actief houden, en met rechterhand bijsturen mocht hij over de schouder weglopen. Zelf naar de letter H kijken.
Maar hij doet het gewoon écht niet. Niet bij mij en niet bij mijn instructrices. We hebben ook geprobeerd vanuit de volte te wijken, van de hoefslag naar binnen wijken, in stap wijken, na A pas afwenden en dan proberen te wijken, via de bakrand proberen te wijken (weet even niet hoe dat heet, sbw maar dan de andere kant op zeg maar
). Alleen dat laatste heeft een beetje effect, daar stapt hij wel netjes over. Maar bij de andere dingen loopt hij óf gewoon rechtuit, of schuin naar de zijkant (zonder overstappen). Óf hij valt helemaal terug en reageert niet op been, zweep of spoortje.Verder zou mijn pony het makkelijk moeten kunnen.. Maar waarom lukt het dan steeds niet?
ik heb ook met mijn paard eerst veel problemen met wijken gehad, hij deed t eerst vol overgave,ik moest m corrigeren en toen snapte hij t niet meer
vaak is het geen onwil maar onduidelijkheid vd ruiter. ik vind het wel zorgelijk dat je lesgever t ook niet lukt hoor, na 2 jaar! ik zou iemand anders proberen dan om me te helpen
succes hoor groetjes deess
We oefenen wel alles alleen in stap voorlopig.
eerst alleen met je binnenbeen je pony naar buitenduwen/wijken met je buitenteugel er wat aan ,kan ook op de volte. als dat lukt afwenden en richting de hoefslag wijken. kun je ook over de hoefslag rijden met stelling naar binnen zonder dat je pony naar binnen valt? is ook een goeie test om te kijken of je pony goed aan je binnenbeen is