Wanneer beginnen jullie met beleren/inrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Wanneer beginnen jullie met beleren/inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 14:06

Ik weet niet of het goed staat, anders graag even verplaatsen..

Hoi!
Ik had een vraagje, gewoon puur omdat ik het me afvraag... Wanneer vinden jullie het een mooie leeftijd om je paard te beginnen te beleren?
Te beginnen aan de longe? En hoe bouwen jullie dit op?
En welke leeftijd voor het eerst iemand erop, om te laten wennen aan het gewicht?
En wanneer inrijden?
Persoonlijk vind ik 4 jaar een mooie leeftijd om er voor het eerst op te gaan. Ik vind dat je paard jong moet kunnen zijn en moet kunnen genieten van een vrij zorgeloos leventje.
En dan ook echt pas rond de 3.5 jaar beginnen met longeren. Rustig aan beginnen. Laten wennen aan het gevoel van lopen met een bitje in zn mond, en een zadel op zn rug. En van daaruit rustig opbouwen.
Wat ik veel tegen kom de laatste tijd, is dat mensen al met 2.5 jaar beginnen met longeren. En dan ook intensief longeren. En met een net 2 jaar een bit in zn mond en laten wennen aan een zadel. Vind dit zelf VEEEEEL te vroeg. En met 3 jaar zijn ze zijn ze al onder het zadel met ruiter, en al bezig met stap ,draf ,galop. Zit alles erop en eraan. Peeskappen (die in sommige gevallen nieteens nodig zijn) en alle andere dingen die vaak nieteens nodig zijn.

Ik vraag me af of ik de enige ben die er zo over denkt dat op zo'n jonge leeftijd al beginnen met dit soort dingen gewoon eigenlijk echt niet kan...

Reacties??? :+ :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:18

Ik vindt 4 jaar mooie leeftijd om te beginnen. En dan afhankelijk hoe het paard het doet daarop verder gaan.
Mijn paard is een vorig jaar maart begonnen met het longeren in mei werd ze dan 4 jaar. Denk een maand voor dat ze 4 werd voor het eerst iemand erop. Daarna is nog zo'n 3 maanden gereden en toen niets meer door bepaalde omstandigheden was niet echt de bedoeling. Ze is er nu al 5 en ben nu net weer begonnen om het terug op te bouwen dus eerst weer longeren moet zeggen heb er tussen door nog wel een keer of 3 op gezeten maar dan alleen even opstappen, paar rondjes stappen verder niets.
Het is dus niet geheel bewust gegaan dat ze zo'n driekwart jaar niets gedaan heeft maar anderzijds denk ik voor het paard zelf ook weer wel prettig.

Sammie

Re: Wanneer beginnen jullie met beleren/inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:51

23 uur per dag niks doen en verder dagelijks je eten geserveerd vind ik aardig zorgeloos hoor :) Je moet een paard in dit opzicht niet teveel gaan vermenselijken. Dieren kennen geen zorgen en die piekeren zich ook niet suf. Stress kennen ze wel.

Wanneer iets te doen met een paard hangt per paard af, de een heeft meer tijd nodig dan de andere. Dat kan dus voor de een met 3,5 zijn, de ander met 4 en weer een ander pak je op met 3,5, rijdt je een paar maanden en je gooit ‘m weer een seizoen op de wei.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:54

Lange lijnen, wandelen, grondwerk, vd (de niet belastende kunstjes) er is zoveel dat je met een paard kunt doen.

Maar fysiek belasten, in de vorm van iets trekken of dragen, nee, daar wacht ik absoluut mee tot ze vijf zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:55

mijn puppypony wordt in juni 2. Mijn plan is om haar nu af en toe uit de groep te halen om wat grondwerk te gaan doen. Dan komt ze in december ofzo (afhankelijk van het weer) weer naar binnen, en dan gaat ze zomer 2013 weg om beleerd te worden (ik wil haar dan al wel zadelmak hebben). Dan gaat ze vervolgens nog een maand of 3 de groep in, en dan mag ze "aan het werk"

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:37

Meestal met drie jaar erop, en iets eerder longeren en aan het zadel wennen.

Het is trouwens niet iets van de laatste tijd, ik hoor juist de laatste tijd steeds meer dat mensen de paarden langer laten staan. (vooral sinds Bokt eigenlijk) Vroeger was drie jaar juist gebruikelijk om te beginnen met rijden.

Ik vind het verhaal over de groeischijven heel aannemelijk klinken. Maar in mijn beleving heeft de praktijk anders uitgewezen.
Ik ben wel eens benieuwd naar een aantal voorbeelden van paarden die vroeg versleten waren door met 3 jaar te beginnen met rijden. (en dus niet door slecht rijden!!! want ik denk dat daar de meeste paarden geblesseerd/verleten door raken.)

Ik heb laatst mijn oude verzorgpony teruggevonden die ik op driejarige leeftijd heb ingereden. (was toen zelf 16, het was de eerste pony die ik inreed, ze is nu van Lottie84@bokt) Ik vond het erg leuk om te lezen dat ze op 21-jarige leeftijd nog steeds zonder problemen onder het zadel loopt. Mijn eigen paard was de laatste die ik heb ingereden, ook op driejarige leeftijd. Hij is nu 14 en heeft ook nooit problemen gehad, wordt elk jaar nog fitter en soepeler.

Ik zeg "meestal met drie jaar", omdat het natuurlijk wel van het paard afhangt. Als ik een paard zou hebben dat achter ligt in de groei, of nog erg slap is, dan zou ik het wat extra tijd geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:43

Vanaf 2 jaar begin ik toch echt wel met het voorbereidend werk. Niet dat ik lang en intensief train, maar spelenderwijs de longe, singeltje, commando's en dergelijke leren kennen, dat kan echt geen kwaad. Ik hang geen leeftijd vast aan wat ik wanneer doe, ik kijk naar het paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:50

ik ben ook al sinds de geboorte bezig met voorbereidend werk
(aan het halster staan, wandelen aan de hand, uit mijn ruimte blijven, stilstaan, mee de weg op (erg belangrijk om een trekpaard verkeersmak te hebben vooraleer ze geleerd hebben dat ze zich kunnen lostrekken :D ) )
het laatste jaartje zijn we bezig met voorbereiding op het werken
(bitje in, zadeltje op, longeersingeltje op, eens een cirkeltje rond me aan het touw, langere stapwandelingen etc)
en de laatste drie maand zijn we lichtjes aan beginnen longeren
(1-2 maal per week 10 minuutjes longeren, stap en draf op beide kanten, een galopje als ze het aanbied)
ze komt in juni 3 (belgisch trekpaard)
binnen twee weken ben ik 5 dagen na elkaar vrij, denk van ze dan eens wat lichtjes door te nemen aan de longe (longeren met zadel en bit) en er de eerste keer op te gaan.
en van daaruit zien we wel
wss wordt ze dan deze zomer ingereden (ik wil links,rechts, een vooruit en een rem erophebben, en blokje om buiten kunnen gaan)
volgende winter een beetje afhankelijk van men mogelijkheden, maar staat ze ofwel stil, ofwel doen we een begin met pistewerk :)

paard staat trouwens 24/7 buiten, waarvan in de zomer op de weide, krijgt iedere dag haar bakkie voer onder haar neus, en zal 1, max 2 maal per week moeten werken (max 1/2 uurtje)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:55

Hangt ook erg van het paardje in kwestie af, vind ik. Bij ons staat een merrie van bijna 3 die duidelijk laatbloeier is, en haar broertje van bijna 2 ziet er al veel meer volgroeid uit! Sommige gaan met 2,5 beginnen maar dat zou ik in het geval van de merrie absoluut nog niet doen! Met het ruintje zou ik er met 3jaar al veel meer vertrouwens in hebben dat 'ie niet door z'n pootjes zakt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:53

Motje11 schreef:

Vroeger was drie jaar juist gebruikelijk om te beginnen met rijden.

Vroegah werden ze met 3 jaar in het voorjaar (dus daadwerkelijk drie) uit het land getrokken, klaar gemaakt voor de keuring en na de zomer (3,5 dus) onder het zadel gedaan. Dat is verplaatst naar 3 jaar naar de keuring, zadelmak maken in het voorjaar/zomer (zie ook de verrichtingsonderzoek- en kun je je voorstellen dat dat voorheen n'og vroeger was (met 2,5 al testen, werden ze wel zadelmak gemaakt in SLeen). Van het voorjaar zijn een hoop naar de winter/vroeger voorjaar gegaan waarbij je het dus hebt over paarden van 2,5 inrijden. Het zou fijn zijn als de trent nu weer meer richting daadwerkelijk 3 a 3,5 zou gaan.

Ik denk (en hoop) dat veel mensen nu wel wat inzicht krijgen in geef het de tijd als het paard dat aangeeft, bekijk het per paard ipv met 2,5 inrijden want ik MOET op wedstrijd in het najaar.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:55

LoveUggs schreef:

Hoi!
Ik had een vraagje, gewoon puur omdat ik het me afvraag... Wanneer vinden jullie het een mooie leeftijd om je paard te beginnen te beleren?
En welke leeftijd voor het eerst iemand erop, om te laten wennen aan het gewicht?
En wanneer inrijden?
Persoonlijk vind ik 4 jaar een mooie leeftijd om er voor het eerst op te gaan. Ik vind dat je paard jong moet kunnen zijn en moet kunnen genieten van een vrij zorgeloos leventje.
En dan ook echt pas rond de 3.5 jaar beginnen met longeren. Rustig aan beginnen. Laten wennen aan het gevoel van lopen met een bitje in zn mond, en een zadel op zn rug. En van daaruit rustig opbouwen.
Wat ik veel tegen kom de laatste tijd, is dat mensen al met 2.5 jaar beginnen met longeren. En dan ook intensief longeren. En met een net 2 jaar een bit in zn mond en laten wennen aan een zadel. Vind dit zelf VEEEEEL te vroeg. En met 3 jaar zijn ze zijn ze al onder het zadel met ruiter, en al bezig met stap ,draf ,galop. Zit alles erop en eraan. Peeskappen (die in sommige gevallen nieteens nodig zijn) en alle andere dingen die vaak nieteens nodig zijn.

Ik vraag me af of ik de enige ben die er zo over denkt dat op zo'n jonge leeftijd al beginnen met dit soort dingen gewoon eigenlijk echt niet kan...

Ik ben het hier helemaal met je eens.. :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:57

Met 2 jaar ga ik rijden

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:59

Batlow schreef:
Met 2 jaar ga ik rijden

Is dit een geintje, of meen je dit echt.?? :(

Sammie

Batlow kan dat best onderbouwen neem ik aan :D Lijkt mij gezien de strekking van het topic (en de uitleg van de anderen) wel toepasselijk :D

Batlow

Elco schreef:
Batlow schreef:
Met 2 jaar ga ik rijden

Is dit een geintje, of meen je dit echt.?? :(

Ik maak inderdaad een klein grapje :Y)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:01

Oke, ik schrok al..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:02

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:04

Sammie schreef:
Batlow kan dat best onderbouwen neem ik aan :D Lijkt mij gezien de strekking van het topic (en de uitleg van de anderen) wel toepasselijk :D

Nou ja, als ik moet wachten tot 3,5 poeh nee dat wil ik niet hoor duurt me veel te lang. Ik gooi er een zadel op en ga elke dag rijden. Wordt de kleine sterk van :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:07

Je moest eens weten hoeveel mensen dat echt vinden (vonden). :=

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:08

Ik begin vanaf 1 jaar met helemaal bomproof en verkeersmak maken, regels uitleggen en bandvorming.
Tuurlijk wordt dit langzaam opgebouwd maar het scheelt echt zoveel als hij/zij al zo braaf is!
Pas met 5 begin ik aan inrijden.

De een is wel eerder toe aan het introduceren van een nieuw voorwerp dan de ander.
Ook met mijn wilde pony (nu net 2 jaar) gaan dingen anders maar dat heeft meer te maken met veiligheid.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:09

Dat is per paard verschillend.

Mijn jonkie wordt volgende week 4, maar is echt nog niet volgroeid. Inmiddels longeer ik haar wel 2-3 x per maand en dit pakt ze erg leuk op. Binnenkort mag ze een bitje in en een singeltje om en hopelijk eens mee als handpaard, maar echt inrijden daar wacht ik liever nog even mee tot ze 4,5 - 5 jaar is. Ze mag voorlopig nog even volop jong zijn en spelenderwijs steeds wat dingen leren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:11

volgens mij hangt het "belasten" ook af van hoe je ze belast
ik zie er geen probleem in om straks mij net driejarige in te rijden, simpelweg omdat ik er 1, max 2 maal per week er voor een kwartiertje, max een halfuurtje licht basiswerk mee wil doen, ALS we al aan die tijd en duur raken.

ik zie er wel probleem in om met een vierjarige te beginnen, en uit te gaan van het feit dat die nu wel volwassen genoeg is, en er 5 maal per week een uur op rond te jakkeren, springen en wedstrijden mee te rijden...
van wat zou paardlief vlugger kapot zijn?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:15

Sammie schreef:
Motje11 schreef:

Vroeger was drie jaar juist gebruikelijk om te beginnen met rijden.

Vroegah werden ze met 3 jaar in het voorjaar (dus daadwerkelijk drie) uit het land getrokken, klaar gemaakt voor de keuring en na de zomer (3,5 dus) onder het zadel gedaan. Dat is verplaatst naar 3 jaar naar de keuring, zadelmak maken in het voorjaar/zomer (zie ook de verrichtingsonderzoek- en kun je je voorstellen dat dat voorheen n'og vroeger was (met 2,5 al testen, werden ze wel zadelmak gemaakt in SLeen). Van het voorjaar zijn een hoop naar de winter/vroeger voorjaar gegaan waarbij je het dus hebt over paarden van 2,5 inrijden. Het zou fijn zijn als de trent nu weer meer richting daadwerkelijk 3 a 3,5 zou gaan.

Ik denk (en hoop) dat veel mensen nu wel wat inzicht krijgen in geef het de tijd als het paard dat aangeeft, bekijk het per paard ipv met 2,5 inrijden want ik MOET op wedstrijd in het najaar.

"Vroeger" is een ruim begrip. :D Het klopt wat je schrijft, maar ik bedoel niet speciaal de paarden die naar de keuring gingen. Maar toen ik jong(er) was werden de meeste paarden met drie jaar ingereden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:21

Elco schreef:
LoveUggs schreef:

Hoi!
En wanneer inrijden?

Ik ben het hier helemaal met je eens.. :j

Ook ik ben het met je eens en ook ik zou wachten tot vier en een half/ 5 jaar.
Eigenlijk gaan de jaren best snel voorbij met de opfok ,tuttelen, verzorgen, aan de hand wandelen enz.
Wel kan ik me iets voorstellen dat paarden voor de sport liever eerder ingereden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 00:35

mijne is van april 2009, zijn we nu rustig aan het inrijden (nu 4de keer er op gezeten & dan nog zonder 'hulp')

ik vind gewoon dat dat van paard tot paard af hangt, als die er zelf klaar voor zijn