Hoi!
Ik had een vraagje, gewoon puur omdat ik het me afvraag... Wanneer vinden jullie het een mooie leeftijd om je paard te beginnen te beleren?
Te beginnen aan de longe? En hoe bouwen jullie dit op?
En welke leeftijd voor het eerst iemand erop, om te laten wennen aan het gewicht?
En wanneer inrijden?
Persoonlijk vind ik 4 jaar een mooie leeftijd om er voor het eerst op te gaan. Ik vind dat je paard jong moet kunnen zijn en moet kunnen genieten van een vrij zorgeloos leventje.
En dan ook echt pas rond de 3.5 jaar beginnen met longeren. Rustig aan beginnen. Laten wennen aan het gevoel van lopen met een bitje in zn mond, en een zadel op zn rug. En van daaruit rustig opbouwen.
Wat ik veel tegen kom de laatste tijd, is dat mensen al met 2.5 jaar beginnen met longeren. En dan ook intensief longeren. En met een net 2 jaar een bit in zn mond en laten wennen aan een zadel. Vind dit zelf VEEEEEL te vroeg. En met 3 jaar zijn ze zijn ze al onder het zadel met ruiter, en al bezig met stap ,draf ,galop. Zit alles erop en eraan. Peeskappen (die in sommige gevallen nieteens nodig zijn) en alle andere dingen die vaak nieteens nodig zijn.
Ik vraag me af of ik de enige ben die er zo over denkt dat op zo'n jonge leeftijd al beginnen met dit soort dingen gewoon eigenlijk echt niet kan...
Reacties???