Onderbenen stiller; Symmetry de oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peet_Paneel

Onderbenen stiller; Symmetry de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 13:30

Ik heb een probleem met mijn onderbenen, ik kan ze niet juist stil houden.. Vooral in draf met lichtrijden & doorzitten. Galop gaat nog wel aardig goed.
Het grootste probleem met lichtrijden is dat ik vanuit mijn voet lichtrijdt. En niet vanuit mijn enkels.

Ik heb al meerdere topics nagelezen.. En al verschillende dingen geprobeerd.

Nu is mijn vraag: Hebben jullie ervaring met Symmetry? Dit is bij de paardendrogist verkrijgbaar.. En het lijkt mij wel iets, maar ik ben ook erg benieuwd na jullie ervaringen hiermee.
Hier de link:
http://www.paardendrogist.nl/product/210/231/symmetry/350605/#

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:31

Ik heb het idd vaker gezien/gehoord. Maar het lijkt mij niet echt comfortabel voor het paard. Jij beweegt evengoed met je benen en dan trek je aan de singel. Lijkt mij....
Laatst bijgewerkt door MilouNigel op 09-10-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:31

Ik zou zitles nemen. Dit soort dingen zijn levensgevaarlijk en je lost er uiteindelijk niks mee op, naar mijn mening.
Door dit hulpmiddel ga jij niet opeens leren om anders licht te rijden dan vanuit je voeten.

Zitles nemen, rijden zonder beugels en goed bewust zijn van wat je doet :j

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:33

Tinkels

Re: Onderbenen stiller; Symmetry de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:35

Ik heb ze ook wel eens gebruikt.
Apart gevoel met rijden... heb ze niet vaker dan 3 x aangehad... het rijdt echt heel vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:37

Ik heb ook last van vliegende onderbenen maar volgens mij brewng je het paard alleen maar uit balans ofzo..,.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:46

En je kan niet eens je buitenbeen naar achteren leggen als je in galop wil met dat Symmetry gedoe! :D

Leuk bedacht (voor de economie dan), maar lijkt mij dat je toch wel hulpen moet kunnen geven met je been. En dat wil niet als je benen vastzitten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:53

Bomba schreef:
En je kan niet eens je buitenbeen naar achteren leggen als je in galop wil met dat Symmetry gedoe! :D

Leuk bedacht (voor de economie dan), maar lijkt mij dat je toch wel hulpen moet kunnen geven met je been. En dat wil niet als je benen vastzitten :+

Als je op hoger niveau komt heb je dat buitenbeen niet eens meer nodig ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:59

Ik hoop dat je dan die symmetry ook niet meer nodig hebt :=
Lijkt mij dat stil beengebruik bij de basis hoort.

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:37

Ik heb zelf een periode zitles gehad voor dit probleem. Veel gedraafd zonder beugels en ondertussen maar lichtrijden. Veel spierpijn gehad, maar samen met vele andere oefeningen is het redelijk goed gekomen. Belangrijk blijft dat je je benen goed laat afhangen en je hakken uitdrukken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:41

Ga eens een antal keren op een rustig paard zonder zadel zitten, en dan ook draven en galopperen, eventueel aan de longe. Focus je op de ontspanning van je benen, en je zult zien dat ze vanzelf rustiger worden!
Het wil ook nog wel eens verschil uitmaken of je met (leren) laarzen of chaps en jodphurs rijdt, bij het laatste heeft je enkel te veel bewegingsvrijheid.
Lichtrijden doen je vanuit je knieën, niet vanuit je enkels...

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:10

Ik heb ze korte tijd gebruikt, maar ik vond ze niet ideaal. Het rijdt inderdaad erg vreemd in het begin.
Hulpen geven gaat trouwens best hoor, zo strak hoef je het bandje ook weer niet te doen.

Ze zitten overigens vast met klittenband wat best wel snel loslaat, uiteraard voor de veiligheid.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:50

Joolien schreef:
Bomba schreef:

Nou als ik een pirouette rij leg ik wel degelijk mijn buitenbeen naar achteren hoor! :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:51

Mee eens, maar je hebt naar achteren leggen en naar achteren leggen...

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:54

Tsja ik bedoel ook niet helemaal bij het sjabrak, maar met die klittenbandjes heb je écht weinig ruimte om je been ook maar iets naar achteren te leggen als ik dat zo zie.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:57

Je kunt net zo goed met een strotouwtje je beugel vastbinden aan je beugel.. En stuk goedkoper en zelfde resultaat..

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:58

Ik heb wel eens met spoorriempjes op deze manier gereden, vind het totaal niet prettig. Je hebt geen ruimte om je benen ook maar iets te verplaatsen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:07

Het vastbinden van je benen is niet de oplossing voor slingerende uiteinden van je lichaam. Je bent dan alleen maar met symptoombestrijding bezig. Zorgen dat je beter in balans kunt zitten en in veel gevallen je been anders aanleggen werkt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:10

Joolien schreef:
Bomba schreef:

Pardon :+
Hoe wil jij zonder buitenbeen:
-Galopwissels maken
-Appuyementen rijden
-Keertwendingen rijden
etc. etc. etc.
Daar heb je toch écht je buitenbeen voor nodig....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:14

Uppojono schreef:
Je kunt net zo goed met een strotouwtje je beugel vastbinden aan je beugel.. En stuk goedkoper en zelfde resultaat..

Idd, m'n oude instructrice wilde beginners daar nog wel eens mee "lastigvallen." :D

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:17

ik heb nog een paar liggen. Gekocht omdat ik mijn voeten ook niet stil kon houden. Dat was vroeger tegen me gezegd. NU zegd mijn instructrice dat ik ze stil zat heb. Dus ze zijn nieuw en niet gebruikt

Je mag ze wel overnemen als je interesse hebt. Ze passen in een enveloppe.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:19

Ik zou 't niet doen. Het is alleen maar 'symptoombestrijding' maar je lost het rijtechnische probleem er niet mee op..

jurrepur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:42

ik heb ze ook een keer aangehad maar ik doe ze ook nooiit weer aan ze rijden wel in de weg laat ik maar zeggen

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:33

ik heb dit probleem ook, en vind dat je het over het algemeen ook best vaak ziet ( zie schrijven tijdens wedstrijden enz )

Ik heb al weet ik hoe vaak zitles gehad, maar als je het eenmaal zo doet is het hartstikke moeilijk om het aan te passen. Maar ik merk wel, ik rijd nu een nieuw paard en op die is het veel minder,

Maar die bandjes, zou je kunnen proberen..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:02

Peet_Paneel schreef:
Ik heb een probleem met mijn onderbenen, ik kan ze niet juist stil houden.. Vooral in draf met lichtrijden & doorzitten. Galop gaat nog wel aardig goed.
Het grootste probleem met lichtrijden is dat ik vanuit mijn voet lichtrijdt. En niet vanuit mijn enkels.

Lichtrijden vanuit de enkels?? Misschien is vanuit de knie lichtrijden een betere optie?
Het enkelgewricht moet je gewoon ontspannen en niet actief iets mee doen.

Overigens zit een groot gedeelte van de onderbeenproblemen in draf eigenlijk al in je bekken. Als je je bekken geforceerd achteroverkantelt (in een poging achterop je billen te zitten) trek je je knieeen en je enkels op en dat resulteert juist in een slechte onderbeenligging. Heb je een ontspannen bekken dat goed meebeweegt met je paard, dan zal je onderbeen ook beter liggen.

ik zie trouwens niet in die bandjes; áls je er al een stiller been mee hebt, komt dat omdat je steun zoekt aan een oneigenlijk iets. Als je de bandjes weer weglaat, zal je been nog meer slingeren.