Problemen met de rechter galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien_x

Problemen met de rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 19:19

Hey Bokkers,

Ik rijd al een tijd op Anoek (Flemmingh x Goodtimes). Het is een merrie van 7 jaar die nu pas echt doorgereden wordt, door mij. Het is een gevoelig paard en werkt hard om alles te leren. Ze pakt dan alles ook goed op. Behalve 1 ding; de rechter galop.

Wat ik ook doe, ze springt aan in de contra galop. Links om gaat het perfect en springt ze nooit verkeerd aan.
Als ik haar eens longeer, springt ze rechts om 9 van de 10 keer ook in de juiste galop aan, maar wat ik ook doe, als ik erop zit doet ze dat dus 9 van de 10 keer niet.

Ik zal even beschrijven wat ik zie, voel en wat ik al geprobeerd heb.
Tijdens longeren: ze springt over en zit vaak overkruist als ze goed galopeert aan de longeerlijn. Dus eigenlijk zit ze dan vaak nog niet goed.

Wat ik eraan gedaan heb tijdens het rijden:
- In een overdreven stelling aanspringen
- Heel hard laten draven en vanzelf laten aan galoperen.
- Alleen maar op de volte aangaloperen.
- Misschien dat ik scheef zit dus: als ik wil aangaloperen, zelf overdreven naar links kijken waardoor ik onbewust rechter ga zitten.
- Op de lange zijdes de stelling/contra stelling geoefend en daarna pas aangaloperen.
- Tijdens de rechter galop waar ze dan verkeerd zit, net zolang drijven met binnenbeen op de volte dat ze overspringt, dit is dan 9 van de 10 keer overkruist.

Je snapt wel dat ik het nu niet meer zo goed weet. Ik blijf het op verschillende manieren proberen (ook na tips van m'n instructrice) maar het wil gewoon nog niet. Misschien dat iemand hier een idee heeft? Ik hoor graag van jullie :))

Groetjes,
Jolien!

ReadTheRulez

Re: Problemen met de rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:27

mag ik vragen wat je met je teugels doet als je haar laat aanspringen?

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 19:28

Ik zie net dat er ook een ander topic daar over gaat, ik wil er bij aan toevoegen dat ik goede begeleiding heb, elke dag rijdt en daar ook op oefen maar dat het soms ineenkeer goed gaat, maar vaak gewoon niet!

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 19:28

ReadTheRulez schreef:
mag ik vragen wat je met je teugels doet als je haar laat aanspringen?

Teugels op maat, op de rechterhand vaak m'n rechterteugel wat meer van de hals, en de buitenteugel tegen de hals om het tegen te houden dat ze niet over dr buitenschouder weg loopt.

Maar heb ook wel eens op de volte waar ze al om mijn been loopt geprobeerd om met de teugels los aan te springen. Dat gaat linksom goed, rechtsom gaat ze meteen weer in die contra galop.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:24

Zelf op je binnenste zitbeenknobbel leunen. Dan breng je haar als het ware uit balans en moet ze wel juist aanspringen. Het is niet de beste manier, maar als je alles al geprobeerd hebt..

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:41

unicorn_kiss schreef:
Zelf op je binnenste zitbeenknobbel leunen. Dan breng je haar als het ware uit balans en moet ze wel juist aanspringen. Het is niet de beste manier, maar als je alles al geprobeerd hebt..

Overdreven scheef zitten dus eigenlijk... Ik wou er zo weer opstappen, maar het is zo'n vriendelijk weertje! :P

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:43

Ik lees even mee, zit met hetzelfde probleem :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:46

Als ze ook aan de longe moeite heeft met de rechtergalop zou ik een osteopaat laten komen om te kijken of er ergens een blokkade zit.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:15

Imre schreef:
Als ze ook aan de longe moeite heeft met de rechtergalop zou ik een osteopaat laten komen om te kijken of er ergens een blokkade zit.

Aan de longeerlijn is het echter minimaal. Maar ik zit er aan te denken om het sowieso eens te doen. Kijken wat daar uit komt...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:24

- Aanspringen zonder stelling
- Aanspringen met (een klein beetje) buitenstelling
- Aanspringen op de rechte lijn
- Aanspringen in de eerste of juist tweede hoek van de korte zijde. Diep in de hoek, hoek afsnijden, begin van de hoek of juist bij het uitrijden als je bijna weer rechtuit gaat
- Volte 10 meter draaien in draf, aanspringen zodra je de hoefslag weer raakt
- Aanspringen vanuit stap (alleen zinnig als ze wel de hulp goed kent)
- Aanspringen --> foute galop? --> terugnemen en direct!! weer aanspringen. Aantal keer herhalen, als het goed gaat uiteraard de hemel in prijzen. Heeft alleen zin als je als ruiter al in het aanspringen kan voelen of het goed of fout gaat, en alleen doen als je zelf dan niet gaat wiebelen omdat je nogal veel moet doen kort na elkaar.
- Op de volte aanspringen zodra je richting hoefslag gaat (en ze dus steun heeft op de buitenschouder)
- Aanspringen over een balkje/klein sprongetje
- Aanspringen vanuit schouderbinnenwaarts
- Volte verkleinen voor je buitenbeen, wijkend voor je binnenbeen de volte openen en bij het aankomen op de grote volte direct weggalopperen.

Succes met oefenen :D

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:28

Ik zit met hetzelfde drama.
Me paard wordt er zo gefrustreerd van dat ze als een dolle gaat aanspringen zonder ook maar bezig te zijn met wat ik van haar vraag.
wat soms lukt is een ruime gebroke lijn rijden en in de hoek achter een grondbalk aangalloperen.
Gelijk de hulp geven zodra ik de bocht ga maken

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:43

Hier het zelfde probleem, met daarbij dat het paard flink heet wordt en zich erg sterk maakt als ze eenmaal is aangesprongen :Y)
Wat bij ons meestal helpt, is ze een paar pasje opzij zetten voor het binnenbeen, alleen het gevolg daarbij is, dat paard rete slim is en op het moment dat ik haar wat opzij ga zetten al aan gaat springen en natuurlijk verkeerd om aanspringt :')
Dus ik lees ook even mee voor tips :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:55

Nog best wat mensen die hier moeite mee hebben!
Hier ook, de pony waar ik op rijd gooit bij het aanspringen haar kont naar links en springt dan fout aan.
Hier helpt het het beste om aan te springen in een scherpe bocht naar rechts, dan springt ze als ze haar aandacht goed bij mij houdt meestal goed aan.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:38

ik lees in je profiel dat Anoek vroeger een heupblessure heeft gehad. Je schrijft daarbij (toen ze drie was) dat het niet zeker is dat ze beleerd kan worden. Weet je zeker dat dit geen lichamelijke oorzaak heeft? ook omdat ze het onbelast meestal wel goed doet? Dan denk ik meteen aan een blokkade of iets dergelijks. Ik zou eerst een fysio of een ostheopaat laten komen. En voorlopig even niet rechts galopperen en werken aan rechtrichten.
Succes.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 10:39

Marita schreef:
ik lees in je profiel dat Anoek vroeger een heupblessure heeft gehad. Je schrijft daarbij (toen ze drie was) dat het niet zeker is dat ze beleerd kan worden. Weet je zeker dat dit geen lichamelijke oorzaak heeft? ook omdat ze het onbelast meestal wel goed doet? Dan denk ik meteen aan een blokkade of iets dergelijks. Ik zou eerst een fysio of een ostheopaat laten komen. En voorlopig even niet rechts galopperen en werken aan rechtrichten.
Succes.

Anoek heeft inderdaad iets aan haar heup gehad, maar het beleren en alles is prima gegaan. Ze is daarna gekeurd en daar is verder nooit meer wat van gezegd. Dus die blessure is goed gekomen. Verder is de ostheopaat een goed idee, maar ik vind het zo frapant dat ze wel gewoon goed aanspringt aan de longeerlijn. Natuurlijk is de belasting dan minder omdat er niemand op zit, maar als het echt fout zou zijn, zou ze dan aan de longeerlijn ook niet fout aanspringen? Ik ga het even overleggen met de eigenaar en instructrice iig.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 10:39

_Esther_87_ schreef:
- Aanspringen zonder stelling
- Aanspringen met (een klein beetje) buitenstelling
- Aanspringen op de rechte lijn
- Aanspringen in de eerste of juist tweede hoek van de korte zijde. Diep in de hoek, hoek afsnijden, begin van de hoek of juist bij het uitrijden als je bijna weer rechtuit gaat
- Volte 10 meter draaien in draf, aanspringen zodra je de hoefslag weer raakt
- Aanspringen vanuit stap (alleen zinnig als ze wel de hulp goed kent)
- Aanspringen --> foute galop? --> terugnemen en direct!! weer aanspringen. Aantal keer herhalen, als het goed gaat uiteraard de hemel in prijzen. Heeft alleen zin als je als ruiter al in het aanspringen kan voelen of het goed of fout gaat, en alleen doen als je zelf dan niet gaat wiebelen omdat je nogal veel moet doen kort na elkaar.
- Op de volte aanspringen zodra je richting hoefslag gaat (en ze dus steun heeft op de buitenschouder)
- Aanspringen over een balkje/klein sprongetje
- Aanspringen vanuit schouderbinnenwaarts
- Volte verkleinen voor je buitenbeen, wijkend voor je binnenbeen de volte openen en bij het aankomen op de grote volte direct weggalopperen.

Succes met oefenen :D

Dat klinkt als iemand die hetzelfde probleem als ik gehad heeft. Super bedankt voor de goede tips, ik ga hier zeker wat mee doen. Kijken of dat goed gaat! :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:48

Jammer dat je dat denkt, tegendeel is namelijk waar. En gelukkig heb ik nooit al bovenstaande hoeven uitproberen om tot een oplossing te komen. Echter omdat ik jou en je paard niet ken, kan ik natuurlijk niet zeggen op welke manier je het op kan lossen...Dat is namelijk afhankelijk van waarom het mis gaat. Onbalans van het paard, onbalans van jou, onduidelijke hulpen geven, scheefheid, slechte timing, er zijn veel redenen mogelijk waarom het niet lukt. Uiteindelijk komt het allemaal terug op één ding: timing en correctheid van je hulp. Alles wat ik verder heb geschreven, zijn enkel kleine hulpjes, trucjes, om het gemakkelijker te maken. Die zeer goed kunnen helpen bij een paard dat het even niet meer snapt, dat dan weer wel.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 10:50

_Esther_87_ schreef:
Jammer dat je dat denkt, tegendeel is namelijk waar. En gelukkig heb ik nooit al bovenstaande hoeven uitproberen om tot een oplossing te komen. Echter omdat ik jou en je paard niet ken, kan ik natuurlijk niet zeggen op welke manier je het op kan lossen...Dat is namelijk afhankelijk van waarom het mis gaat. Onbalans van het paard, onbalans van jou, onduidelijke hulpen geven, scheefheid, slechte timing, er zijn veel redenen mogelijk waarom het niet lukt. Uiteindelijk komt het allemaal terug op één ding: timing en correctheid van je hulp. Alles wat ik verder heb geschreven, zijn enkel kleine hulpjes, trucjes, om het gemakkelijker te maken. Die zeer goed kunnen helpen bij een paard dat het even niet meer snapt, dat dan weer wel.

Oeps, begrijp me niet verkeerd hoor. Ik bedoelde het niet 'slecht' of 'gemeen'.
Nogmaals bedankt voor de tips!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:55

Hier précies hetzelfde probleem! Bij mij komt het doordat mn pony scheef was/is. Ik ben nu enorm veel bezig geweest met buiging van zn lichaam rechtsom, en op de volte in stap/draf zn achterhand opzij te zetten. Zodra hij met zn achterhand opzij gaat, geef ik de galop hulp, en zo gaat het al steeeeds beter en springtie steeds sneller in de goede galop aan. Ook gallopeer ik nu rechtsom alleen nog de lange zijde uit, en dan neem ik hem terug, voor het punt dattie weer overspringt. (Wat altijd in een hoek gebeurt, omdattie rechtsom kracht/balans mist om in de goede galop te blijven.)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:56

Geeft niet hoor, het is inderdaad best een veel voorkomend probleem dus logisch dat je daaraan denkt! Hoop dat je er mee vooruit kunt :j

myro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:55

ik lees ook even mee, heb hetzelfde maar dan met de linkergallop

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 13:58

love_shyboy schreef:
Hier précies hetzelfde probleem! Bij mij komt het doordat mn pony scheef was/is. Ik ben nu enorm veel bezig geweest met buiging van zn lichaam rechtsom, en op de volte in stap/draf zn achterhand opzij te zetten. Zodra hij met zn achterhand opzij gaat, geef ik de galop hulp, en zo gaat het al steeeeds beter en springtie steeds sneller in de goede galop aan. Ook gallopeer ik nu rechtsom alleen nog de lange zijde uit, en dan neem ik hem terug, voor het punt dattie weer overspringt. (Wat altijd in een hoek gebeurt, omdattie rechtsom kracht/balans mist om in de goede galop te blijven.)

Dit is dus herkenbaar. Rechts was eerst ook duidelijk haar slechte kant. Het moeilijk vinden om zich rechts door het lichaam te buigen en door het been heenlopen als ik stelling vroeg. Dit is echter al een tijd niet meer echt een probleem. Misschien dat het zich nog wel uit in de galop op rechts. Bedankt voor de tip!