Paard dat van je afdraaid met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QueenMary

Paard dat van je afdraaid met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 13:48

Als een paard van je afdraaid op het moment dat je op wilt stappen, en hij/zij blijft dat doen, zodat je in princiepe niet op kunt stappen, dan is mijn ervaring dat hij/zij dan in princiepe om een of andere reden niet wil dat je opstapt of zie ik dat nu verkeerd?
Let op heb het dus niet over gewoon gaan stappen op het moment dat je opstapt, maar om het feit dat hij/zij van jou af blijft draaien op het moment dat je je voet in de beugel wilt zetten.
Mijn angstige paard deed dat voorheen ook en ging er gewoon vanuit dat dat zo was omdat ze angstig is en daarom liever niet heeft dat ik op haar rug ga zitten, lijkt me ook wel een logische reactie van haar.
Maar kan het los van angst en of pijn ook gewoon zo zijn dat een paard dat niet wilt omdat ie er gewoon geen zin in heeft dat je erop gaat zitten en denkt weet je wat je bekijkt het maar?

Anoniem

Re: Paard dat van je afdraaid met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:51

toen ik vroeger op de pony club was was der ook een paardje die dat deed. maar die wilde gewoon lopen. haha
als je je buiten teugel strakker doet. dan liep die het rondje de andere kant op en draaide hij dus niet van je af maar naar je toe

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:53

Een paard bij ons op de manege doet dat ook. Totdat de lesgeefster erbij ging staan dan stopt ze gelijk. Altijd als ik vroeger erop moest liep ik gewoon mee totdat ze stil stond. Ik denk dat het bij haar ook een soort spelletje is. Als je er eenmaal opzit staat ze ook gewoon stil.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:58

Begin bij een muur zodat ze niet kan draaien, goed belonen als ze stil staat. Je kunt steeds verder van de muur proberen op te stappen. Bij beweging meteen ingrijpen en streng zijn. Een ruk, boze woorden en /of been en wel uitbundig belonen als het goed gaat.

QueenMary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 14:01

Nou dacht er eigenlijk ook nooit zoveel over na, maar aangezien ik er 15/20 min later door rodeo grof vanaf lag, vroeg ik het me ineens af :D .
Zadel ligt namelijk gewoon goed, schrikken deed ze ook niet, voor de rest ook niets kunnen vinden waardoor ze het zou kunnen doen. Misschien dat er iets vast zit in haar rug?? Dat kan ik nog even na laten kijken, maar dan zou ze het constant doen lijkt mij??.
Daarna wel er weer op gegaan, toen deed ze het niet meer, vandaag deed ze het trouwens ook niet.
Maar aangezien ik een held op sokken ben, vraag ik me af of dat het ook niet eens zo kan zijn dat ze me er toen gewoon bewust af wilde hebben, zo voelde het iig wel :+ .
En heb zelf nog meerdere paarden en die hebben zoiets nog nooit gedaan, vraag me af als het zo kan zijn dat ze het doet uit ongenoegen van heb geen zin of het dan niet nog eens een keer kan gebeuren, heb zelf ooit een paar jaar geleden een paard gehad en die deed dat ook een rodeo show geven, toen 2 weken niet en daarna weer wel, stapte er toen niet meer met zo'n fijn gevoel op.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:03

Mijn paard heeft het een tijdje gedaan. Toen hij eenmaal goed was ingereden ging hij andere dingen verzinnen, gewoon uitproberen dus (evt. medische zaken, tack, etc. was al uitgesloten). Ik heb net zo lang meegedraaid totdat hij het hartstikke beu was en bleef staan. Na 3 keer was het over. Je moet idd wel eerst weten en uit kunnen sluiten of het niet is omdat hij ergens last van heeft (rug bijv.).

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:05

Nou mijn pony heeft het vroeger ook gedaan toen ik nog een klein meisje was van ongeveer 8 a 9 jaar.
Maar toen bleek dat de boom wat stuk was, waardoor dit natuurlijk pijn ging doen. Nieuw zadel en niks geen last meer.
imo moet er haast wel een reden voor zijn.
Vooral omdat jij nu ook de rodeo hebt mee gemaakt. Doet ze dit vaker of ??

QueenMary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 14:12

Nee heb haar gekocht en hun hebben haar zadelmak gemaakt en ingereden, daar heeft ze enkel een keer een klein bokje uit vreugde gedaan onder het zadel meer niet, heb er daarna daar op gereden zelf, was ze erg braaf op het tegen de bakrand aanklappen na(maar dat vond ik niet zo vreemd aangezien ze nog jong is), toen is ze me naar huis gegaan, ging allemaal goed, zelfs naar het bos geweest. En de keer erop ik rijden, ze was super braaf(alleen met opstappen van me afdraaien, maar ja schonk daar niet zoveel aandacht aan en ineens voor mijn gevoel vanuit het niets rodeo en lag er echt binnen 2 sec vanaf.
En het rare is het is een ongeloofelijk nuchter paard, helemaal niet schrikkerig, niet fel of wat dan ook enz...

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:54

mischien is er iets waar ze bang van is ofzo? mischien als je met dr voet tegen dr buik aan komt. ken ook een paardje die dat eerst had, werd helemaal gek als je dat deed

littlegirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:13

Alou schreef:
toen ik vroeger op de pony club was was der ook een paardje die dat deed. maar die wilde gewoon lopen. haha
als je je buiten teugel strakker doet. dan liep die het rondje de andere kant op en draaide hij dus niet van je af maar naar je toe

Juist de binnen teugel tog ? ;)

QueenMary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 16:22

Nee ze was niet bang, das juist het punt :D, anders wist ik wel waarom ze het deed :+

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:19

littlegirly schreef:
Alou schreef:

Juist de binnen teugel tog ? ;)

Nee juist niet de binnenteugel ;) Dan draait het paard juist nog verder van je af en kom je er hellemaal niet op. Je buitenteugel is op dat moment de teugel aan de rechterkant, want je stapt links op. Door de buitenteugel strakker te maken gaat je paard naar recht, dan gaat de kont automatisch naar links ;) is dus makkelijker opstappen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:37

Volgens mij legt een paard niet de link tussen het opstappen en het rijden later. Een paard wat wegloopt met opstappen, vindt het opstappen zelf onprettig of heeft niet goed genoeg geleerd om stil te staan. Volgens mij heeft het paard niet het vermogen om vooruit te denken; dus bijvoorbeeld: als ik mijn ruiter er niet op laat, dan hoef ik straks ook niet te rijden.
Een paard reageert op associaties die hij heeft gemaakt (met een directe link), of doordat men er een positieve dan wel negatieve consequentie aan verbonden heeft.
Het kan natuurlijk wel zijn dat het paard zijn ruiter niet als leider ervaart en dit zowel tijdens het opstappen als tijdens het rijden laat merken.

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:46

Nou... mijn jonge pony heeft het ook even geprobeert (ze verzinnen toch elke keer iets nieuws)
Wat werkt is om je rechter teugel (dus de teugel aan de kant waar hij heen draait) strak vast houden en niet nageven als hij gaat trekken, want het kan ook gewoon uitproberen zijn.

rindaronda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:48

mijn verzorgpony deed dit een paar weken voordat ze haar veulen kreeg en daarna heeft ze het niet meer gedaan

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:52

Je moet gewoon vanaf zijn hoofd heel snel naar het zadel gaan, en er een beetje achter, dan draaien ze vaak al minder snel weg. Je zweep aan de rechterkant van het paard (buitenkant dus) en buitenteugel strakker.

xveerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:40

mischien is het gewoon klieren?
op de manege hier was ook een paard die dat deed
was niks mis met zijn zadel of zo
dus toen ben ik een keer boos geworden (stem verheffen En nou is het klaar! )
en toen daar was hij wel van onder de indruk
en nu doet hij het niet meer

_Mojo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:08

Eerlijk gezegd denk ik dat het paard het gewoon niet leuk vind dat je opstapt.
Maar natuurlijk kan het paard ook pijn hebben aan zijn/haar rug, schoft etc.
Probeer anders gewoon een keer met een trapje op te stappen, natuurlijk zal het paardje dan niet meteen stil gaan staan.
maar als je het een paar keer met een trapje doet en het paardje voelt geen pijn meer, zal hij/zij vanzelf stil gaan staan (hoop ik natuurlijk:P)

xx

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:17

Mijn paard had ook allerlei trucjes om niet stil te staan tijdens het opstappen. Van gewoon wegstappen, tot wegdraaien, tot zelfs achteruit lopen! In mijn ogen was ze gewoon aan het uitproberen. Al was het maar 1 stap, ik vond dat ze stil moest staan.
(Ik train dit paard namelijk voor geestelijk gehandicapte kinderen, dat zij er later ook veilig op kunnen stappen met wat hulp)

Ik heb het haar afgeleerd (was het zó beu). Maar dit ging niet altijd even makkelijk, corrigeren met een luide stem moest er wel bij van pas komen. Trekken en sjorren, daar ben ik niet zo van. Met geduld en consequent blijven kom je een heel eind :j

Nadat ik haar had geleerd om stil te staan tijdens het opstappen, heb ik haar ook geleerd om stil te blijven staan zodra ik zit en pas weg te stappen als ik daar om vraag.
Ze is een erg eigenwijze Frieze dame, maar we komen er wel :P

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:43

Bij ons in de manege hadden we ook zo eentje zitten.
Telkens je wou opstappen begon ze van je weg rondjes te lopen. Meestal kroop ik er dan heel snel op en hield ik haar teugels heel strak maar als ik er dan eenmaal opzat en nog de stijgbeugels wat goed wou zetten moest ik haar in de hoefslag laten stappen of ze werd zot.
Op den duur liet ik haar dan gewoon in de hoefslag stappen, want dan was ze weer rustig, en stapte ik er dan zo op (hiervoor moest je wel snel zijn := ).
Ik had 1 keer geprobeerd haar te laten vasthouden door iemand wanneer ik wou opstappen maar dat was niet echt goed afgelopen. Ik zat er net op toen ik haar voelde naar achteren stappen en het volgende moment lagen we allebij op de grond, ze was gaan stijgeren en we zijn allebij achterover gevallen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:57

Een heel aparte oefening van maken, desnoods een keer in een les, de teugels strakker maken heeft geen zin het paard moet voor jou stil willen staan en niet voor de nare druk op de teugels,
Leer ook op te stappen via een krukje, kan zijn dat de pony de druk van jou gewicht aan zijn lijf niet fijn vind , dus gewoon zegt tegen jou door weg te lopen dat hij het niet fijn vind, jou gewicht komt 3x aan zijn lichaam te hangen , lijkt mij ook geen fijn gevoel,
Dus oefenen , oefenen en nog eens oefenen.

Sanreh_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:52

De vorige eigenaar van mijn paard is er ook afgeknald door rodeo ze had een gebroken rug en verkocht hem, ik kocht hem en kreeg het zadel erbij en ( ja, ja je raad het al ) wat bleek dat er een spijker uitstak op schofthoogte, ik vond al dat hij zo fel reageerde na het ongeluk op zijn schoft.

Dus kijk je zadel,hoofdstel en het terrein na op its wat pijn doet of waar ie bang voor is.

Ik zou haar voor de zekerheid wel na laten kijken ;)