Welk bitloos hoofdstel past het beste bij mijn rijstijl ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sando

Welk bitloos hoofdstel past het beste bij mijn rijstijl ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 22:05

Ik denk er over om bitloos te gaan rijden. Ik heb verschillende topics gelezen en ook op sites gesnuffeld.
De reden dat ik bitloos wil gaan rijden is omdat ik echt een recreatieruiter ben en aangezien ik mijn paard met een lange teugel kan laten lopen buiten, zowel, stap, draf als galop, zoek ik een vriendelijker manier.
Ik weet dat bitloos niet per definitie vreindelijker is. Maar ik kan me zo voorstellen dat het voor mijn paard vriendelijker is als hij geen bit in heeft, als ik de teugels toch maar miniaal gebruik. Mocht hij toch ergens van schrikken ofzo, dan wil ik hem wel doeltreffend terug kunnen nemen. Vandaar mijn vraag aan de kenners.... Welk hoofdstel zou het beste bij mijn paard en mijn rijstijl passen?
Ik dacht zelf aan het merotisch systeem. Wie kan me op weg helpen?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:30

Op de Bokt Wiki hebben we een artikel over Bitloze optomingen. Denk dat je daar wel wat info kunt vinden.

haleyjames

Re: Welk bitloos hoofdstel past het beste bij mijn rijstijl ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:33

Ik heb zelf als ik bitloos reed altijd met een hackamore gereden, als je een zachte hand hebt kan dit een hele fijne optoming zijn voor jou paard. Maar ik moet er wel bij zeggen, hij is een keer ophol geslagen buiten en ik kreeg hem niet terug, maar dat was met een bit ook niet gelukt.. als ze gaan dan gaan ze, helaas

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:41

hackmore vind ik niet vriendelijker dan een bit!!!
kies dan voor side pull of kinn cross bijvoorbeeld.
ik als dressuur tutje hebdan wel eens bit loos gereden met deze hoofdstellen, en als je niet veel vraagt merk je niet veel verschil.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 00:57

een hackamore is het scherpste bitloze hoofdstel wat er is. dat is als een stang onder de bitten, dat pak je toch ook niet als eerste als je voor het eerst een bit in doet bij je paard?

Natuurlijk bepaald de ruiterhand hoe scherp het hoofdstel is, maar probeer bij het minste zou ik zeggen, zoals je ook meestal op een trensje begint, toch?

Een sidepull zou een goede keuze zijn. Een gekruist hoofdstel is ook vriendelijk, maar heb ik zelf niet zo'n goede ervaring mee maar veel mensen zweren er ook juist bij!
Ik zweer,mits het om een netjes opgevoed paard gaat dat direct stopt wanneer je dit vraagt etc etc, bij de sidepull, te vinden op mn site ;)

als de opvoeding wat minder is, het paard doordramt en zn eigen gang gaat...dan kun je of een scherper hoofdstel pakken...of eerst zorgen dat jij de baas wordt ;) maar je hebt ook karakter paarden, ik heb er 1 te rijden die kan van t 1 op t andere moment zo heet worden dat ie niks meer voelt met de sidepull. dit is nog een jong paard, er wordt dus eerst nu een scherper bitloos hoofdstel geprobeerd, daarna pas een bit (omdat een bit eigenlijk niet de juiste werking heeft voor dit paard helaas).

oftewel: kijk naar je paard :j

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:07

Ik gebruik het Merotische hoofdstel en vind dit geweldig! Heb ook andere systemen geprobeerd: Het glucksrad (klapte om als de teugel teveel zijwaarts kwam), De Barefoot walnut (vond ik de release niet goed genoeg van). De S (of comfort) hackamore bij de pony van onze dochter (wilde ik mee mennen) maar gaf teveel "ruis" (misschien ook door de combinatie met de lange leidsels).

Mijn Fjord is helemaal gewend aan de Meroth en loopt er heel fijn op, release is super en het systeem is duidelijk. Voor de pony van ons dochtertje ben ik uiteindelijk voor een sidepull gegaan voor als ik zelf men, maar ook die snapte het systeem van Meroth meteen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:08

Ik zou ook een sidepull aanraden.
Zeker als je buiten niks nodig hebt en veel met losse teugel rijd.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 13:11

Bedankt voor jullie antwoorden. Nog tips mbt merk van een merotisch of sidepull? Qua soepelheid van het leer enzo en dikte van de neusriem (onderlegd of niet bijvoorbeeld).

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:02

Er is maar 1 Meroth en dat is die van F.R.A. ( http://www.equixantosbarefoot.nl/c-5992 ... leren-bit/), dat is de enige met de ingebouwde bladveer in de neusriem. Je hebt ook andere kingekruiste hoofdstellen (ruitersportshop, voest, F.R.A. Janosch) maar daar heb ik geen ervaring mee.

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:11

ik denk niet dat een hackmore, het ideale is.. ik ben het dus niet helemaal eens met HaleyJames
eerder zoals FayhaFemke een sidepull...
Maar zoals Dribbel ook al zei: op bokt wiki hebben we een artikel over bitloze optomingen.. vind je vast wel wat informatie/tips..
Veel succes!
/3

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:35

de meest vriendelijke sidepull vind je op mijn site (soepel leer, platte brede neusriem)
en verder zou ik even googlen welke jij het mooiste vind.

hoe breder, hoe zachter de inwerking. touw is scherp, en plat soepel zacht leer is zachte inwerking.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:52

TS heb je niemand om je heen waar je dingen van kan uitproberen?
zo heb ik het ook gedaan, voordat je van alles gaat kopen is het fijn als je van te voren even weet hoe ze reageren... Mensen hier zijn zo te zien erg tegen een hackamore, maar mijn paard reageert daar heel fijn en ontspannen op, en een sidepull daar wilt hij niks van weten... Het is bij elk paard verschillend wat ze prettig vinden.. Ik hoop dat je iets vind waar je met plezier bitloos mee kunt rijden :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:03

ik ben niet tegen hackamore, maar ik ben van mening, die moet je niet als eerste (als enige) proberen.
jij geeft aan dat je een sidepull geprobeert hebt (het zachtste, dus zoals een trensje in de bitwereld) maar dit niet werkte: dus zoek je verder naar een hoofdstel wat duidelijker/scherper is voor je paard.

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:13

Ik gebruik het combinatie halsterhoofdstel van marylot (endurance) voor het inrijden van mijn paardje. Dat gaat super goed. Het komt er op neer dat ik haar op de neusriem rijd. En desgewenst kan ik later een bit aanklikken.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 23:15

Ja het zou fijn zijn als ik eea kon proberen. Ik zal eens vragen op stal, maar ik geloof niet dat er iemand bitloos rijdt. Ik zag er laatst 1 op een site en volgens mij was dat een Merotisch systeem en die had een hele brede onderlegde neusriem. Zag er comfy uit.... Balen.. nu weet ik niet meer waar ik dat gezien heb...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:15

je hebt een bitloze passervice hoor! even googlen.

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:20

Ik heb met mijn Quarter ook veel met het 'meroth' hoofdstel gereden. Daar reageerde hij prima op en we liepen ook gewoon mee in de dressuurles. Het is wel erg duur. Wat dat betreft zijn de biothane hoofdstellen van bijvoorbeeld maryloth of zelfs van harry's horse een stuk goedkoper.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:34

Sando schreef:
Ja het zou fijn zijn als ik eea kon proberen. Ik zal eens vragen op stal, maar ik geloof niet dat er iemand bitloos rijdt. Ik zag er laatst 1 op een site en volgens mij was dat een Merotisch systeem en die had een hele brede onderlegde neusriem. Zag er comfy uit.... Balen.. nu weet ik niet meer waar ik dat gezien heb...

Als het een hele brede neusriem was, dan was het niet de Meroth ;) maar eerder die van Voest of van de ruitersportshop.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:32

De Meroth is inderdaad heel vriendelijk door de bladveer die erin zit, wanneer je de teugel loslaat, dan is het ook gelijk los.
Zelf ben ik ooit begonnen met de Igor, best een prettig hoofdstel, eenvoudig in gebruik, wasbaar en mijn paard reageerde er zeer snel op.

Het is inderdaad maar net hoe je paard reageert, heb je een wat stugger paard kies dan voor een hoofdstel met een scherpere inwerking, heb je een zeer gevoelig paard kies dan voor een hoofdstel met minder druk.
Meroth is zeer eenvoudig en geeft alleen druk op de neus, de sidepull geeft druk op neus en wangen en zo lopen de systemen binnen FRA op.
Op onderstaande site vind je diverse hoofdstellen van FRA, waaronder de Meroth en de Igor.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:39

een meroth geeft ook druk op de wangen hoor als jij links of rechts trekt. net zoals de sidepull. als je niks doet is alle druk vrij, als je halthoud druk op de neus, als je links gaat druk op rechterwang, als je rechts gaat druk op linkerwang. en bij de meroth is dit allemaal precies hetzelfde.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:44

Vandaag een rondje gemaakt (zonder zadel) met halster en 2 touwtjes. Heb je dat al eens geprobeerd? Om te zien hoe je paard reageert op neusdruk?

Vigo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:51

hoi !
dit heeft een niet echt iets te maken met dit forum maar..
ik rijd ook paard, maar ik wil nu botloos gaan rijden, en ik wil dat graag doen met een LG Bridle
weet iemand van jullie waar ik zo'n dingetje kan kopen ?

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 22:02

Amalarab schreef:
Vandaag een rondje gemaakt (zonder zadel) met halster en 2 touwtjes. Heb je dat al eens geprobeerd? Om te zien hoe je paard reageert op neusdruk?

Goeie.. morgen eens proberen...

Maroesjka schreef:
Op onderstaande site vind je diverse hoofdstellen van FRA, waaronder de Meroth en de Igor.

Kun jij mij vertellen waar het verschil van 90 euro inzit in de Triston en de Igor?